eGPU, desktop videokaart aan je laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.898 views

• tHaFalleN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Gemotiveerd door een enorm topic op het notebookreview forum ben ik gaan knutselen aan een zogenaamde eGPU.

eGPU staat voor externe GPU en houdt dus in dat je een desktop videokaart aan je laptop koppelt via een extern PCIe slot. Dit kun je doen door middel van een adapter richting je express card slot of naar een intern miniPCIe slot.

In dit topic wil ik mijn ervaringen beschrijven en proberen de eGPU wat meer onder de aandacht te brengen, dit is namelijk een ideale, maar relatief onbekende, manier om game performance te krijgen op je portable laptop.

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende hardware:
  • PE4L 2.1b extern PCIe slot, gekoppelt aan de laptop via een expresscard adapter.
  • Dell E6420 I5-2410M, 8GB DDR3, Intel HD3000
  • Asus Geforce GTS450 1GB GDDR5
Om een ander van stroom te voorzien heb ik gebruik gemaakt van een gemodificeerde XBOX360 voeding, je kunt echter ook een gewone ATX voeding gebruiken.

Het volgende schema vond ik in eerste instantie via google, dit bleek echter onjuist:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/4455/xbox203w.jpg

De voeding bleef in standby, hij heeft namelijk een 'aan' signaal nodig, dit verkrijg je door de rode en blauwe draad te verbinden, dit kun je bijvoorbeeld doen via een schakelaar, ik heb ze gewoon aan elkaar gesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/7011/draden2.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u1tmM.jpg?1

Er komen tien draden uit de voeding zoals te zien op het plaatje,
  • Rood +5VSB
  • Blauw POWER_ENABLE
  • Geel dik +12V
  • Zwart dik GROUND
  • Geel dun +12V
  • Zwart dun GROUND
Ik heb ze als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/5416/bedraad.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KPiDo.jpg?1

PE4L:
  • Rode draad gesplit en gesoldeerd aan de blauwe draad om de voeding in te schakelen
  • Tweede tak van de rode draad naar de floppymolex van de PE4L
  • Een dikke en een dunne zwarte draad naar de floppymolex
  • Een dikke en een dunne gele draad naar de floppymolex
De floppymolex voorziet de PE4L van stroom, tot een maximum van 90 watt volgens de PCIe specificatie. Mijn GTS450 heeft tevens een externe 6pin aansluiting dus die moet ook bedraad worden.
  • Een dikke zwarte draad gesplit riching de male molex
  • Een gele draad richting de male molex
De op deze manier gemaakte molex aansluiting kan gebruikt worden om de meestal bij de videokaart geleverde Y-splitter aan te sluiten.

Om in de toekomst te kunnen upgraden naar een krachtiger kaart heb ik alvast een 2e aansluiting gemaakt zoals te zien op de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/4122/compleet.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wZyrn.jpg?1

Nu alles bedraad is moet de boel natuurlijk getest worden! Ik heb het geluk dat de kaart min of meer direct wordt herkend door mijn laptop als ik hem inplug terwijl de laptop aanstaat. Eventjes desktopdrivers van Nvidia installeren en alles werkt zoals het hoort. Voor uitgebreide informatie over de software kant van dit verhaal verwijs is graag naar notebookreview.

Resultaten:

3Dmark06 13745 points

3DmarkVantage 8469 points

3Dmark11 2166 points

Verder speelt starcraft 2 geweldig met alles op high en 1920x1200, daar was heel dit project mij om te doen. Al met al een aanrader voor iedereen die thuis game performance wil hebben maar geen logge 17" laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door tHaFalleN op 20-07-2012 10:48 ]

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:31
Wow, nooit beseft dat dit überhaupt mogelijk was! Well done!

• Fusion6
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:46
zal al een tijdje hieraan te denken bedankt voor de opheldering!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 21:50

Flappiewappie

Hier nog meer

Hier staat wat

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
Erg interessant, zeker! Heb net een half jaar zonder desktop moeten werken en had regelmatig de behoefte aan een betere kaart dan de geïntegreerde HD5650.
Het idee van DIY is dat het veel goedkoper is en je niet limiteert tot Thunderbolt.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• tHaFalleN
[...]

Het idee van DIY is dat het veel goedkoper is en je niet limiteert tot Thunderbolt.
En DIY is natuurlijk leuk om te doen, zo valt er toch weer wat te tweaken voor de laptop bezitters.

Een nieuwe uitbreidingskaart met thunderbolt aansluiting lijkt me wel wat voor de toekomst icm een ultrabook, maar ik lees dat de thunderbolt oplossingen nog even op zich laten wachten. Bijkomend voordeel van thunderbolt is de hogere bandbreedte.

Volgende punt op de lijst is overigens een behuizing, wat dat betreft kom ik nog niet mee met de fabrieksoplossingen ;)

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 18:57
Goede uitwerking! Kudo's voor de uitvoering!

Het concept ansich maakt veel mogelijk voor in de toekomst. Ultrabook laptop waarmee thuis nog eens lekker mee kan worden gegamed, wanneer aangesloten op een externe videokaart.

• tHaFalleN
Kick voor mijn eigen topic, heeft iemand op GoT al eens een eGPU setup geprobeerd?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Ziet er nice uit. Zou je je plaatjes ook hier in het bericht willen zetten? Imgur.com is volgens mij wel een goede host (beter dan Imageshack) en hier kun je zien hoe je ze hier op het forum plaatst :)

Ben trouwens wel benieuwd naar ervaringen van andere tweakers, mooi dat je dit topic geopend hebt!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Heeft thunderbolt niet veel te weinig bandbreedte nog om een low en kaart te kunnen voorzien is toch al gouw 30GB/s iets wat Tbolt niet kan leveren.
Ik zou zelf graag een desktop itx bordje met een mxm slot zien.

Aangezien jij het gewoon op je laptop heb kunnen plugen is de vraag natuurlijk zijn de prestaties native?

• tHaFalleN
De maximale bandbreedte van thunderbolt is zover ik weet 4x5Gbit/s dus 20Gbit/s, ongeveer hetzelfde als PCIe 4x. De huidige expresscard oplossing gebruikt PCIe 1x.

Voordeel van sandybridge is de ondersteuning voor PCIe 1x 2.0, waarbij de snelheid al dubbel zo hoog is als bij PCIe 1x 1.0.

De manier van aansluiten is en blijft een filnke bottleneck, er is wat winst te behalen door middel van 'optimus compressie' in de nvidia drivers maar het blijft behelpen. Echter niet zo erg dat de eGPU geen zinnige oplossing meer is. De scores die behaald worden zijn meer dan behoorlijk.

• Tjukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik ben blij dat op GoT eindelijk ook aandacht wordt geschonken aan eGPU's. Ik volg het topic op notebookreview ook regelmatig, maar jammer genoeg niet technisch aangelegd, dus ik hoop dat er snel een plug and play variant komt, zoals die van MSI.

Ik vraag me wel af waarom het zo lang duurt.... worden bedrijven zoals MSI tegengehouden om zo'n product grootschalig op de markt te brengen ofzo, omdat het de verkoop van andere producten belemmerd?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De producten zijn vaak ook erg duur, omdat er nog niet veel bestaat. En omdat ze duur zijn, en weinig gepromoot worden, koopt ook niemand ze. Dan denk ik dat een bedrijf al snel de ontwikkeling van zo'n externe GPU afschrijft wegens te weinig interesse.

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 17:55
Om dit topic maar weer even aan te slingeren:

Ik heb ook bezig met dezelfde setup als jij, ook met xBox voeding, maar dan icm een GTX760. Heb alles aangesloten, kaart wordt herkend in Windows 8, maar krijg de beruchte Error 12 :(...

Druk bezig om die op te lossen, maar nu wordt het pas echt ingewikkeld, DSDT overrides, Setup 1.X boots, PCI Compaction en noem maar op.

Maar ik geef niet op! Wordt weer lekker een avondje Googlen en lezen!

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

• Tjukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11-2024
Opeens weer reactie in dit topic. Zijn er nog ontwikkelingen bij de grotere bedrijven hierover? Oh, en succes Jevon ;)

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Hoe sluit je de kaart aan op de laptop?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Alexxxxxxxxxx Heb je de startpost gelezen? ;)
"PE4L 2.1b extern PCIe slot, gekoppelt aan de laptop via een expresscard adapter."

Linkje: http://www.hwtools.net/Adapter/PE4L%20V2.1.html

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 05-06-2014 11:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 17:55
Dankjewel Tjukkie, helaas niet verder gekomen gisteren. DSDT override gedaan, naar toen srarte de laptop niet meer op en kreeg ik constant BSOD's. Vanavond weer proberen.

De kaart sluit ik aan via ExpressCard 54 slot naar PCI x1.

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:31
Een kickje, omdat ik denk dat veel mensen niet afweten van deze mogelijkheid en ik zelf ook met vragen zit :)

Er zijn twee grote topics of twee fora die over DIY eGPU's gaan:
http://forum.notebookrevi...diy-egpu-experiences.html
http://forum.techinferno....es-%5Bversion-2-0%5D.html

Punt is, ik heb eigenlijk net te weinig kennis om het goed te begrijpen en probeer daarom bij te lezen en dit topic te kicken :). Graag wil ik dan ook achterhalen of er een redelijk kans van slagen is dat het werkt op mijn laptop, voordat ik de hardware ga aanschaffen. De vraag is dus, hoe kom je hierachter?

In die twee topics staat een start-post met de nodige info, maar die vind ik soms onduidelijk of incompleet.

De belangrijkste eisen zijn
1. De mogelijkheid om de videokaart te verbinden (Een ExpressCard Reader of Thunderbolt b.v.)

2. Voldoende PCIe space (TOLUD space (Top of Low Usable DRAM)).

Dat laatste zou je kunnen achterhalen door te kijken naar de eerste PCI bus met 8 digits memory access en die te vergelijken met een simpel tabelletje (As long as TOLUD is equal or lower than 0xD0000000 (3.25GB) your notebook will have enough 32-bit PCI space for a eGPU to work with 4GB or more of system RAM.)

Bovenstaande twee punten heb ik proberen te achterhalen bij mijn Dell XPS 14Z met een Sandy Bridge HM67 chipboard, i7-2640M CPU, 8GB, Intel HD3000 + GT520M en een Realtek RTS5209 PCI Express Card reader. Die Card Reader is PCIe v1.1 (2.5Gbit/s), maar het moederbord ondersteund PCIe v2 (5Gbit/s). Ik ga er dan maar even vanuit dat een aangesloten kaart op de laagste snelheid gaat lopen.

Daarnaast weet ik niet zeker of ik op de juiste plek kijk voor het bepalen van de TOLUD waarde:

Afbeeldingslocatie: http://tudl1348.home.xs4all.nl/TOLUD.jpg

Volgens mij is de eerste PCI Bus 8 digit memory access de 0xA0000000?

Mijn vragen nu zijn dan ook:
Klopt bovengenoemde TOLUD waarde?
En zal een videokaart op PCIe x1 of x2 gaan draaien?

Ow en nog een nieuwe vraag. Als je een integrated videocard + dedicated hebt (zoals HD3000 + GT520M in mijn geval), zul je dedicated moeten uitschakelen. Ik lees net dat dat bij een Series 6 Sandy Bridge niet kan met het Setup 1.x programma waar iedereen over praat. Dus dat kan ook nog wel eens een issue worden...

[ Voor 16% gewijzigd door MailMan op 05-10-2014 09:32 ]

• tHaFalleN
Leuk dat je hier mee aan de slag wilt!

Dat TOLUD verhaal is voor mij ook een tijd geleden, maar ik geloof dat je op het goede pad zit. Er staat me ook iets bij dat de modernere chipsets, vanaf de 6* serie, zoals wij die gebruiken, beter kunnen omgaan met het geheugen. Is het trouwens ook niet mogelijk om de GT520 uit te schakelen in de bios?

Wat ik me wel afvraag is of je wel een expresscard reader hebt? Check dat even goed! Het komt voor mij over alsof de 14z een pci-express cardreader heeft, dus een cardreader (voor sd kaartjes etc.) die is aangesloten via pci-express.

Succes!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:31
GT520M kan je standaard niet uitschakelen in de BIOS vrees ik. Zag ergens al een request voor een aangepaste BIOS met advanced features, maar weet niet of die al gemaakt is.

Wat betreft de Cardreader; dat is inderdaad noodzakelijk om zeker te weten.

Dit zit erin: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTS5209 PCI Express Card Reader

Ahh, dus dat is waarschijnlijk een PCIE Cardreader, ipv een Expresscard... Het hele verhaal gaat dus niet op voor deze laptop...

[ Voor 24% gewijzigd door MailMan op 05-10-2014 10:54 ]

• Nafs Ruh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dag allemaal,

Een nieuwe bump van mijn kant.

Ik heb een Lenovo Thinkpad X220 met i5 2540m en 8GB en twee SSD's.

Ik heb een egpu boordje via eBay gekocht voor 65 euro en heb van een vriend een R9 280X.

Ik ga de setup binnenkort testen. Dan zal ik wat resultaten laten zien.

Eindelijk kan ik dan games als Fallout 4 doen.

Mijn overweging was een mini ITX of XBOX one.

Toch maar dit aangeschaft, ook voor Lan party's. :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Open daar tzt maar een nieuw topic voor. Een 3,5 jaar oud topic daarvoor necro-kicken is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.