Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
beste tweakers,

Naar aanleiding van een fors hoger gasverbruik en een flink lager energieverbruik dan begroot (25% meer gas dan voorschot, 75% minder elektra dan voorschot) zijn mijn vriendin en ik ga bedenken hoe wij ons gasverbruik kunnen terugdringen.
Wij zijn ons er van bewust dat wij graag lang en vaak douchen en dit is dan ook een deel van de oorzaak.
Wij gebruiken echter ook vaak en lang een oude gasoven en koken op gas.
Nu vroeg ik mij af of wij met de aanschaf van een elektrische oven netto qua kosten achteruit gaat bij een zelfde verbruik. Los van de investering van pak em beet 300 euro zitten we dan ook met een sterke stijging van het elektraverbruik.

Mocht iemand meer achtergrond informatie, zinnige links of nuttige tips hebben laat het me weten en je hebt onze eeuwige dankbaarheid ;)

MVG

Laurens

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Als je nu vaak en lang een gasoven gebruikt en straks vaak en lang een elektrische oven dan kost dat natuurlijk ook energie. Dan bespaar je gas en gaat het er via de elektriciteit rekening er weer uit. Dan kun je beter een bad nemen, laat je vollopen en dan kost het geen energie meer.

Voor mijn gevoel haal je hoogstens winst met een elektrische oven i.p.v. een oude gasoven. Ik zou nooit op elektriciteit koken als het ook op gas kan. Gas kookt zoveel fijner (en directer)!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Ik vermoed dat je netto meer geld kwijt bent met elektrisch koken dan gas, die prijzen liggen aardig ver uit elkaar.

Even rekenen met grove getallen:

gas, prijs circa 0,50 euro per m³ = cirka 10kWh energie.
elektra, prijs circa 0,22 euro per kWh.

per kWh is gas dus 5 cent waardoor elektrisch 4 x zo duur is. Nou zal je misschien met elektrisch efficiënter kunnen koken (minder onnodig verlies), maar dit zal het prijsverschil denk ik niet overbruggen.

Als je echt wat aan het gasverbruik wilt doen kun je beginnen met hoogwaardig waterbesparende kranen e.d. Of bijvoorbeeld een zonneboiler plaatsen (maar dan ben je meteen erg veel geld kwijt).

[ Voor 17% gewijzigd door JoeB2C op 13-07-2012 13:24 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Voor het koken hoef je het niet te vervangen. Een gemiddelde kook beurt verbruikt echt amper gas. Ter vergelijking:

Koken: Gas
Oven: Elektrisch (maximaal vermogen 3000 W)

Ik vebruik met een gezien van 2 volwassenen en 2 kinderen (1,5 en 3 jaar oud) per week rond deze tijd aan gas 3m³. Dat is met 3 keer per week in bad gaan, CV uit (uiteraard) en 6 dagen per week koken, 1 dag frituren en elk weekend de oven gebruiken ivm bakken. Aan elktra zit ik rond de 65 kWh per week, maar uiteraard is dat niet door het gebruik van de oven ;) De oven verbruikt per week nog geen 1 kWh.

Kortom, die oven van jou moet wel heel inefficient zijn wil dat er voor zorgen dat je meer gas gebruikt dan verwacht. Koken verbruikt echt nihil. Hoeveel gas vebruik je op week basis? Ik zou vooral korter gaan douchen of, ga dan in bad (indien mogelijk uiteraard). Douchen is echt consumptie van jewelste
Nivado schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:28:
@Notma: Ik hoop dat je 3000W bedoelt voor je oven, wat een oven van 300W wordt echt niet warmer dan 70-80 graden.
Uhhh ja :+

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 13-07-2012 13:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Wat JoeB2C zegt.

Cijfers liggen volgens mij iets anders, maar onder aan de streep is het een factor 4.

Belangrijker nog is dat van je gas verbruik gemiddeld ca. 75% op gaat aan verwarming, 24% aan douche/bad/warm water en 1% aan koken.

Besparen op je gas doe je door:
- Isolatie
- Efficiëntere ketel (HR ipv VR)
- Korter douchen
- Water besparende douche kop

De eerste 2 leveren vaak een grote winst op, zonder verlies van comfort. de laatste 2 leveren een zeer beperkte winst op, met (groot) verlies aan comfort.

@Notma: Ik hoop dat je 3000W bedoelt voor je oven, wat een oven van 300W wordt echt niet warmer dan 70-80 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Nivado op 13-07-2012 13:30 ]

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Wat op zich ook nog interessant is, zeker omdat jullie lang douchen, is het plaatsen van een douche-wtw. Dit kost tussen 600 en 1200 euro (afhankelijk van type e.d.) maar levert toch aardig wat energiebesparing op (dit apparaat wint warmte terug uit doorgespoeld douchewater zodat je minder gas nodig hebt). Het moet natuurlijk technisch wel passen enzo. :/

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

JoeB2C schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:54:
Wat op zich ook nog interessant is, zeker omdat jullie lang douchen, is het plaatsen van een douche-wtw. Dit kost tussen 600 en 1200 euro (afhankelijk van type e.d.) maar levert toch aardig wat energiebesparing op (dit apparaat wint warmte terug uit doorgespoeld douchewater zodat je minder gas nodig hebt). Het moet natuurlijk technisch wel passen enzo. :/
Alles valt te fixen, desnoods verhoog je de douchebak 10 cm. Maar dit is echt een hele goede investering! Samen met een thermostaatkraan dan wel!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Douche-WTW heeft een rendement van >50%, dus je bespaart de helft op je gasverbruik!

Verder misschien interessant om een klein elektrisch oventje te kopen? Wij hebben hier een grote oven (formaat krap twee kant en klaar pizza's) die 2500W trekt en een klein 10L oventje welke maar 650W verbruikt. Voor een paar tientjes heb je er al één. Vooral interessant als je vaak kleine dingen in de oven doet, zoals het afbakken van broodjes, etc.. Bij een grote over gaat >95% van de warmte zitten in het opwarmen van de oven en niet in het voedsel, dus dan is een kleine oven veel efficiënter. Bijkomend voordeel: Een kleine oven is ook veel sneller warm. De grote oven heeft al snel 15min nodig om warm te worden, de kleine over een paar minuten.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bedankt voor de informatie,

zal de komende eens goed monitoren wat ons verbruik is en proberen te achterhalen waardoor dit veroorzaakt wordt.
WTW e.d. is gewoon te duur voor ons, maar een verbruik van gemiddeld 5 m3 gas per dag lijkt me toch niet helemaal correct :S.
De tip van het kleine elektrische oventje ga ik zeker toepassen, want wij gebruiken hem idd vaak voor kleine dingen.

kan iemand me vertellen hoe een termostaat kraan helpt met het energie verbruik omlaag te brengen?

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21
Meten is weten.

Meet de komende 2 maanden jullie gasverbuik eens, extrapoleer dat naar een jaar en verbaasje hoe weinig gas je verbruikt voor koken en douchen.

Trouwens een beetje vreemde uitspraak dat WTW te duur is.... heb je al eens gekeken wat een electrische oven en kookplaat kosten?

Ik denk dat je het grootste deel van het verbruik moet zoeken in je stookgedrag.

Wij verbruiken ca 0.65m³ per dag aan koken en warm water, met 2 persnenen en een kind.
Totaalverbruik is ca 3,8m³ dag in een slecht geisoleerde rijtjeswoning uit 1940.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
eL_Jay schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:13:
[...]
kan iemand me vertellen hoe een termostaat kraan helpt met het energie verbruik omlaag te brengen?
De winst zit 'em in het feit dat je geen warm water verspilt bij het afregelen van je douche vlak voordat je eronder stapt, lijkt me.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat voor ketel heb je?
Hoe staat die ingesteld? Houdt hij een warmwatervoorraad aan?

[ Voor 58% gewijzigd door teacher op 16-07-2012 23:51 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1