Alternatief voor huidige receiver (denon avr 1910)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende. Ik heb momenteel een Denon AVR 1910. Deze staat in een 5.1 opstelling met een tweetal Towers van Hepta, monitor audio center en twee boekenplankspeaker van kef achter. Deze diversieteit in de speakers wil ik komende tijd eruit halen door de center en rears te gaan vervangen door Hepta's.

Ik heb alleen gemerkt dat sinds ik mijn fronts (voorheen Kef Coda 9.2) heb vervangen door de Hepta's mijn versterker het lastig krijgt. Voor een beetje geluid moet ik hem al aardig opendraaien (+/- 75%). Conclusie is dus dat de denon te zwak is.

Ik heb niet zomaar bakken met geld liggen dus wil voor tweedehands gaan kijken. Nu vroeg ik mij alleen af wat een beter oplossing voor mij zal zijn. Ik heb gekeken naar een iets ouder model en een klasse hoger (Denon AVR 2309/2808 of een Pioneer VSX-LX70). Deze hebben ongeveer dezelfde functies en vooral een verbetering ten opzichte van mijn huidige versterker is dat deze versterkers een pre-out hebben waardoor ik er nog een eindversterker in de toekomst achter kan gooien. Of lever ik dan teveel in en kan ik beter doorsparen voor een hoger/duurder model en dan zonder eindversterker er nog achter?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Hi Zahariac,

Wat je je in mijn ogen af moet vragen is of je denkt dat je Hepta speakers fijn klinken in combinatie met je Denon versterker. Ben je daarover tevreden, dan is een andere Denon een goede keuze.

Heb je de mogelijkheid de Pioneer met je eigen speakers te beluisteren, dan is dat helemaal ideaal, dan weet je welke t mooist klinkt.

Op basis daarvan zou ik mn keuze maken. Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Gr, Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
Bakkertjuhh schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:16:
Hi Zahariac,

Wat je je in mijn ogen af moet vragen is of je denkt dat je Hepta speakers fijn klinken in combinatie met je Denon versterker. Ben je daarover tevreden, dan is een andere Denon een goede keuze.

Heb je de mogelijkheid de Pioneer met je eigen speakers te beluisteren, dan is dat helemaal ideaal, dan weet je welke t mooist klinkt.

Op basis daarvan zou ik mn keuze maken. Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Gr, Remco
Hoi Remco,

Dankje voor je snelle reactie.

De combinatie met Denon is zeker mooi. Het zijn hele neutrale speakers en de Denon is ook neutraal qua geluid. Ik krijg dus een mooi eerlijk geluidsbeeld, vandaar dat ik ook wil uitbreiden.

De stelling van mijn vraag is dan ook meer of ik beter kan grijpen naar een wat goedkopere receiver om die later uit te breiden met een eindversterker of dat ik beter mijn geld wat langer apart zet een gelijk een goede receiver koop.

Ik heb namelijk het idee dat in de eerste situatie (als je een receiver of voorversterker neemt) je maar 1 van de twee later hoeft te vervangen als die niet meer toereikend is. Aangezien mijn ervaring nu is (correct me if im wrong) er toch wel erg veel in een receiver gepropt wordt waardoor er snel vermogenstekort optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Vermogen zal het probleem niet snel zijn. Die KEF hebben een rendement van 91 dB/m dus dat is behoorlijk makkelijk aan te sturen. Ook is het niet zo dat je op 75% van het volume ook daadwerkelijk 75% van het vermogen gebruikt. Dus ver open draaien van een receiver zegt niets over te zwak (of je moet echt vol open). Sterker nog, ik heb behoorlijk wat versterkers van diverse kalibers gehad en het is zeker niet zo dat hogere modellen minder ver open hoeven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
FeaR schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:22:
Vermogen zal het probleem niet snel zijn. Die KEF hebben een rendement van 91 dB/m dus dat is behoorlijk makkelijk aan te sturen. Ook is het niet zo dat je op 75% van het volume ook daadwerkelijk 75% van het vermogen gebruikt. Dus ver open draaien van een receiver zegt niets over te zwak (of je moet echt vol open). Sterker nog, ik heb behoorlijk wat versterkers van diverse kalibers gehad en het is zeker niet zo dat hogere modellen minder ver open hoeven.
Die Kefs zijn het probleem ook niet, die zijn vervangen door Hepta's die duidelijk een stuk meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Zahariac schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:58:
[...]
Die Kefs zijn het probleem ook niet, die zijn vervangen door Hepta's die duidelijk een stuk meer nodig hebben.
Welke Hepta's zijn het dan? Rendement van > 85 dB of impedantie van < 4 Ohm?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
FeaR schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 15:25:
[...]

Welke Hepta's zijn het dan? Rendement van > 85 dB of impedantie van < 4 Ohm?
Zal het rendement nog even opzoeken. Heb inmiddels een Denon AVR 2309 op de kop kunnen tikken. Deze levert iets meer vermogen wat al te merken is. Het voordeel van deze versterker vooral is dat ie een Pre-Out heeft voor alle kanalen. We gaan nu dus opzoek naar een eindversterker om te testen.

Blijft toch leuk om dit soort dingen uit te proberen!

Bedankt voor het meedenken en de snelle reacties Fear _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht in dit kader ook niet onbelangrijk: kabeldikte.
Los van de kabels die door elfen in maanlicht gesmeed zijn: een dunnere kabel kan puur electrisch gezien minder verwerken. Zit ie met een paar dropveters aangesloten dan zul je dat nog allicht merken als je speakers zoals je aangeeft gevoelig zijn voor vermogen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
The Eagle schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:39:
Wellicht in dit kader ook niet onbelangrijk: kabeldikte.
Los van de kabels die door elfen in maanlicht gesmeed zijn: een dunnere kabel kan puur electrisch gezien minder verwerken. Zit ie met een paar dropveters aangesloten dan zul je dat nog allicht merken als je speakers zoals je aangeeft gevoelig zijn voor vermogen :)
4 millimeter. De welbekende goud zilvere Gamma speakerkabel. Daar zal het dus niet aan liggen. Al helemaal niet over een afstand van 2 meter naar de fronts links en rechts.

Heb inmiddels de 2309 geinstalleerd en ik moet zeggen dat deze het al wat beter trekt. Is nog steeds niet waar ik wil zijn.....maar daarom ben ik nu rustig opzoek naar een eindversterker.

[ Voor 5% gewijzigd door Zahariac op 19-07-2012 09:15 ]

Pagina: 1