PC voor gaming/data-analyse

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 16:52
Hoi allemaal,

Aangezien mijn pc uit 2004 toch wel achterhaald begint te worden, ben ik op zoek naar een nieuw systeem.
Eentje waarmee de komende jaren zowel fatsoenlijk gegamed kan worden (hoogste instellingen e.d. zijn voor mij absoluut geen must; op bijvoorbeeld medium goede fps zijn prima) en ook de nodige (ingewikkeldere) data-analyse (denk aan STATA/SPSS) in acceptabele tijd mee uitgevoerd kan worden.
Het budget is tussen de 600 en 650 euro, dus daarom heb ik de BBG erbij gepakt en onderstaande configuratie sprak me aan.

Basisgamesysteem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 69,50€ 69,50
1Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB€ 79,50€ 79,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,12€ 16,12
1Cooler Master 450€ 46,17€ 46,17
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1AMD FX-6100 Boxed€ 116,60€ 116,60
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 39,63€ 39,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 653,42

Wat in het BBG topic besproken werd, maar waar geen opheldering over is gekomen, is de keuze voor de FX-6100 t.o.v. de Core i3 2120. Graag zou ik weten wat de betere optie van de twee in dit geval is, en waarom uiteraard. Uit de benchmark van Anandtech (met niet precies deze processoren, dat wel), komen er wisselende resultaten naar voren: op sommige punten is de een sterker en op andere de ander weer. Het nut van veel cores is me op dit moment nog niet duidelijk, aangezien vaak gezegd wordt dat veel programma's er nog geen gebruik van maken. Aan de andere kant, hoe zit het in de nabije toekomst?
Dat is namelijk een ander belangrijk punt: Graag bouw ik een systeem dat enigszins toekomstbestendig is. Zo heb ik mijn bak uit 2004 tweemaal een upgrade gegeven tussendoor, waardoor hij weer meer up to par was. Dit zou ik graag ook met het voor ogen zijnde systeem kunnen doen.

Vervolgens vroeg ik me nog af hoe je kunt zien of een processor 64 of 32 bit is (dit ivm met Windows)? Bij de specs van zowel de FX-6100 als Core i3 2120 zie ik het volgende achter CPU Instructionset: x86-64. Als ik het Wikipedia-artikel over x86-64 lees betekent dit dat hij zowel met 32 als 64 bit systemen overweg kan. Klopt dit? En is een 64 bit (besturings)systeem aan te raden over een 32 bit? Draait alles daarop?
Nu leek me Windows 7 een goede optie (goede verhalen over prestaties en mogelijkheden gehoord) en vroeg ik me af of ik mijn oude XP-licentie kan upgraden naar Windows 7, aangezien die bij Surfspot minder dan 50 euro kost. Nu las ik wel dat ik een OEM-variant heb en die mag ik blijkbaar alleen maar in combinatie met m'n oude pc gebruiken, klopt dit? Zo ja, zijn er andere goede opties voor studenten/mensen met beperkt budget? (Surfspot biedt alleen upgrades aan). Is het misschien mogelijk goedkoop Windows XP aan te schaffen en dan te upgraden?

Tenslotte zou ik eventueel nog een budgetscherm van 21,5 inch (of groter) erbij willen kopen. De in het BBG-topic voorgestelde Iiyama E2473HDS-B1 is me wat te prijzig. Het budget van rond de 100 euro toont mij twee schermen met goede reviews: de Samsung Syncmaster S22A100N Zwart en de Acer V223HQBb Zwart. Bij het vergelijken van specs lijkt de voorkeur naar de eerste uit te gaan, omdat deze een betere contrastverhouding heeft, Led als backlight gebruikt, minder vermogen nodig heeft en lichter is. De Acer heeft wel weer een hogere helderheid en misschien is de gebruikte CCFL-techniek wel beter in tegenstelling tot Led. Iets boven de 100 euro komt de LG E2251S-BN uit de bus, die weer net iets beter lijkt dan de Samsung en tenslotte de Philips 226V3LAB die voor 10 euro meer ook weer stukken beter oogt qua contrastverhoudingspecificatie. Graag hoor ik hoe het beste een keuze hierin te maken.

Voor de rest heb ik geen merkvoorkeuren of andere eisen/wensen, maar zou wel graag alles bij 1 (web)winkel bestellen, zodat het in (verzend)kosten scheelt (of de aparte (verzend)kosten moeten tegen het totaal van 1 winkel opwegen). Wat dat betreft vroeg ik me ook nog af wat de ervaringen zijn met de verzending van dit soort (redelijk gevoelige) apparatuur. Aangezien ik bij de pakketpost heb gewerkt, weet ik dat er niet al te zuinig wordt omgegaan met wat voor pakketten dan ook, dus ben ik een beetje huiverig hierin en haal het wellicht liever af. Shopaanbevelingen in omgeving Tilburg/Eindhoven zijn in dat geval dan ook welkom. Ervaring heb ik al met 4Launch en Zercom welke me beide altijd goed zijn bevallen.

Excuses voor de vele vragen, maar ik ben niet op elk gebied even goed thuis of kom met zoekresultaten niet altijd even goed uit de voeten qua verheldering. Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.

Groeten,

Dread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:10
Alle cpu's van moderne pc's ondersteunen de 64-bit structuur. Dit is ook de maatstaf geworden. 32 bit is achterhaald, bv omdat het maar tot 4 gb intern geheugen ondersteunt. Windows moet dus altijd op 64 bit geinstalleerd worden. Als een programma hier niet mee compatible is, zet hij hem automatisch op x86 (32 bit).
Windows xp aanschaffen zou ik nooit doen. Gewoon een win7 licentie kopen.
Wat het scherm betreft: Kijk eens bij vraag en aanbod, daar heb je hele mooie 2e hands schermen vanaf 21", en dan betaal je niet de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Op Culgame.com koop je Windows 7 voor minder dan 30€. Dan moet je enkel de instalatie CD van iemand lenen of ergens downloaden. Je krijgt immers enkel de serial key code.

Binnenkort kan je dan voor 40€ upgraden naar Windows 8.

[ Voor 14% gewijzigd door Inrage op 13-07-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Bedankt, dat is heldere uitleg en zijn goede tips!
Van de Vraag & Aanbod en Culgame had ik nog nooit gehoord, dus goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Graag hoor ik nog of er mensen zijn die mij een bepaalde combinatie van processor en grafische kaart kunnen aanraden, aangezien ik niet weet of deze erg toekomstbestendig is.
Misschien is een Core i5 (661/650/2300/3450) processor met een zwakkere kaart zoals de Radeon HD9650 een betere combinatie?
Ook ben ik benieuwd wat aan te raden is qua bestellen afhalen en eventueel zelf in elkaar zetten of laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
HD 9650?? Bedoel je niet Radeon hd 6950? Als je voor de i5 gaat ben je al snel ~80 euro meer kwijt voor de cpu, maar dan heb je ook echt wel wat beters. Bijvoorbeeld de i5 3550 voor ~195 euro. Dan heb je dus ook een ander moederbord nodig met socket 1155, maar die vind je met jouw eisen voor 70 euro, net als bij je huidige build. Dit kan je combineren met bv de radeon 6870 die ongeveer 155 euro kost. Met die kaart kan je alle games van nu op high spelen.
Met deze combinatie krijg je dus iets minder grafische kracht, maar veel meer cpu kracht en kost je ongeveer 20 euro meer.
Als je een pc zelf kan bouwen, zou ik dat altijd doen. Het is vaak makkelijker dan het lijkt, alleen de cpu installeren vergt enige concentratie. Scheelt uiteindelijk rond de 50 euro. Ik bestel altijd de onderdelen in een winkel (mycom), want dat vind ik makkelijker met de garantie als je iets terug moet brengen. Webshop kan ook en is soms goedkoperer, maar als je een DOA hebt, moet je wat langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53

Zalmanman

So long,

Inrage schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:59:
Op Culgame.com koop je Windows 7 voor minder dan 30€. Dan moet je enkel de instalatie CD van iemand lenen of ergens downloaden. Je krijgt immers enkel de serial key code.

Binnenkort kan je dan voor 40€ upgraden naar Windows 8.
Mag je dan ook een ISO downloaden en branden en dan gebruik maken van die gekochte serial? Dat komt immers op hetzelfde neer. Een ander heeft de DVD en jij leent/gebruikt 'm even. Maar de code die je gebruikt is dan wel weer nieuw.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 22:43
The_Dreadlord schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 01:48:
Graag hoor ik nog of er mensen zijn die mij een bepaalde combinatie van processor en grafische kaart kunnen aanraden, aangezien ik niet weet of deze erg toekomstbestendig is.
Misschien is een Core i5 (661/650/2300/3450) processor met een zwakkere kaart zoals de Radeon HD9650 een betere combinatie?
Ook ben ik benieuwd wat aan te raden is qua bestellen afhalen en eventueel zelf in elkaar zetten of laten doen.
Probleem met intel processoren is niet alleen dat ze duurder zijn, maar ook dat vergelijkbare moederborden een stuk duurder zijn. Op het moment zal je gpu de bottleneck zijn in games, de gpu downgraden tov van de processor is dan ook niet slim imo.

Op het moment ben ik er vrij zeker van dat de FX-6100 sneller is dan de i3 2100, op enkele uitzonderingen na. In de toekomst zal dit gat alleen maar toenemen, aangezien de FX het voordeel heeft van 6 cores, en in de toekomst meerdere cores nog beter ondersteund gaan worden.

Het systeem is verder prima om op het moment ieder modern spel op max of bijna max af te spelen, ik kan niets zeggen over de toekomst maar hij zal het vast nog wel even volhouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Zalmanman schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:58:
[...]

Mag je dan ook een ISO downloaden en branden en dan gebruik maken van die gekochte serial? Dat komt immers op hetzelfde neer. Een ander heeft de DVD en jij leent/gebruikt 'm even. Maar de code die je gebruikt is dan wel weer nieuw.
Afgezien van het feit dat ik die website niet ken/vertrouw, zou het wel mogen.
Je neemt tenslotte een licentie op het gebruik van de software. Waar je die software vandaan haalt maakt niet uit.
Zelfde geld voor installeren van Win 7 x64 wanneer je bij je PC een Win 7 x86 kreeg geleverd.
Je kunt gewoon een x64 install dvd van het internet plukken en met dezelfde licentie key de x64 versie installeren. De code geeft dus recht van gebruik op de software niet het feit of je een DVD'tje ervan hebt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-07 15:33
Zojuist ook windows 7 ultimate bestelt bij culgame.com (is maar 4 euro duurder t.o.v home premium)

Prima website leverde de key na 3 uur ongeveer. Ook krijg je inderdaad een ISO meegestuurd die je wel binnen 24 uur moet downloaden. Verder heb ik de key nog niet geprobeerd omdat mijn pc waar ik hem op wil installeren nog niet binnen is maar aangezien heel veel tweakers hier bestellen lijkt mij dit geen probleem. De website geeft alleen 18,50 aan (ongeveer) maar uiteindelijk moest ik 21 euro betalen. Niet een heel groot probleem maar toch even rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
Is het legaal als je bij culgame je windows key koopt? Krijg je er een licentie bij ofzo? Ik snap niet dat het zoveel goedkoper kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik denk dat het aanschaffen van Windows nu niet meer het lastigst of duurst hoeft te zijn :)
Stefan1987 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:36:
HD 9650?? Bedoel je niet Radeon hd 6950? Als je voor de i5 gaat ben je al snel ~80 euro meer kwijt voor de cpu, maar dan heb je ook echt wel wat beters. Bijvoorbeeld de i5 3550 voor ~195 euro. Dan heb je dus ook een ander moederbord nodig met socket 1155, maar die vind je met jouw eisen voor 70 euro, net als bij je huidige build. Dit kan je combineren met bv de radeon 6870 die ongeveer 155 euro kost. Met die kaart kan je alle games van nu op high spelen.
Met deze combinatie krijg je dus iets minder grafische kracht, maar veel meer cpu kracht en kost je ongeveer 20 euro meer.
Als je een pc zelf kan bouwen, zou ik dat altijd doen. Het is vaak makkelijker dan het lijkt, alleen de cpu installeren vergt enige concentratie. Scheelt uiteindelijk rond de 50 euro. Ik bestel altijd de onderdelen in een winkel (mycom), want dat vind ik makkelijker met de garantie als je iets terug moet brengen. Webshop kan ook en is soms goedkoperer, maar als je een DOA hebt, moet je wat langer wachten.
Excuses, ik bedoelde inderdaad de HD6950.

Het idee was om iets te besparen op de videokaart om daarmee een betere processor te kopen. Nu is alleen mijn vraag welke van de twee set-ups de beste performance levert: de 'gebalanceerde'-versie (zoals ik begrijp) zoals voorgesteld in de TS of de 'krachtigere cpu'-versie met de Intel processor/goedkopere videokaart. Uiteraard gaat het dan om zowel gaming (waar de videokaart waarschijnlijk meer aan bijdraagt) als data-analyse (waarvan ik vermoed dat een krachtigere processor meer voordeel oplevert).

Kortom: levert meer CPU-kracht me in beide gevallen (gamen en analyse) voordelen op of is een balans beter?
M4gick schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:19:
[...]

Probleem met intel processoren is niet alleen dat ze duurder zijn, maar ook dat vergelijkbare moederborden een stuk duurder zijn. Op het moment zal je gpu de bottleneck zijn in games, de gpu downgraden tov van de processor is dan ook niet slim imo.

Op het moment ben ik er vrij zeker van dat de FX-6100 sneller is dan de i3 2100, op enkele uitzonderingen na. In de toekomst zal dit gat alleen maar toenemen, aangezien de FX het voordeel heeft van 6 cores, en in de toekomst meerdere cores nog beter ondersteund gaan worden.

Het systeem is verder prima om op het moment ieder modern spel op max of bijna max af te spelen, ik kan niets zeggen over de toekomst maar hij zal het vast nog wel even volhouden ;)
De kosten van het moederbord lijken nog mee te vallen. Welke GPU zie je als bottleneck? De HD7850 van de TS of de later voorgestelde HD6750/6950?

Goed om te weten dat de FX waarschijnlijk toekomstbestendiger is. Maar hoe denk je dat hij zich verhoudt tot de i5-serie?

En hoe denk je dat het systeem presteert qua data-analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Toekomstbestendiger gaat alleen op als je de i3 2100 vergelijkt met die amd. Als je voor de i5 zou gaan ben je meer geld kwijt, maar is veel beter dan die FX. En dat moederborden duurder zijn valt ook wel mee, het hangt van de eisen die je stelt aan evt randapparatuur en aantal pci sloten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Aangezien ik niet alleen voor gamen ga, maar zoals genoemd ook data-analyse en tevens Photoshop/InDesign, heb ik even gekeken naar de prestaties. Blijkbaar zijn de meerdere cores van de AMD's beter met deze laatste toepassingen (analyse en PS/ID), terwijl de Intel's beter zijn voor gaming. Ik moet wel opmerken dat ik de Bench van Anandtech heb gebruikt, die enkel de meer high-end FX-8150 geeft. Nu weet ik dus niet hoe een i5 op dat gebied ten opzichte van de FX-6100 zou presteren.

Na nog een aantal zaken onder de loep te hebben genomen, zou ik eventueel het volgende kunnen aanpassen:
- de HD7850 vervangen door een HD6950, aangezien deze laatste volgens de Bench nagenoeg gelijk presteert en al gauw 30 euro goedkoper is.
- de 970 Extreme3 vervangen door een P67 Pro3 SE, om een i5 te kunnen huisvesten. De kosten van beide zijn ongeveer gelijk.
- de FX-6100 vervangen door een i5 2320. Zeker niet de sterkste i5-processor, maar desalniettemin lijkt me deze een goede keuze, die de totaalkosten maar met ongeveer 20 euro verhoogt (hij kost ongeveer 50 euro meer dan de FX-6100 en de 30 euro besparing bij de videokaart komt dus neer op 20 euro verschil).

Nu vraag ik me dus af of deze processor/videokaart-combinatie zal zorgen voor vergelijkbare of hopelijk betere game-, analyse- en PS-/ID-prestaties als de originele setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Heeft er niemand een idee over de voorstellen hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:00
Ik heb even puur naar jouw eigen eisen gekeken, en ben uitgekomen op onderstaand systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,90€ 72,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1BitFenix Merc Beta€ 35,-€ 35,-
1Intel Core i5 2300 Boxed€ 158,45€ 158,45
1Antec VP450P€ 38,34€ 38,34
1Samsung 830 series 64GB€ 60,99€ 60,99
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,96€ 38,96
1Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5€ 153,40€ 153,40
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 78,70€ 78,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,11

Uitleg;
Samsung Spinpoint 1TB; Dataschijf, voor opslag van bestanden/documenten.
Sony Optiarc: DVD reader, niet bijster belangrijk maar wel handig.
Bitfenix Merc Beta: Case, simpel maar goed.
Intel Core i5 2300: Niet 's werelds snelste i5, maar zeker een mooie Quadcore voor de prijs. Voor een tientje meer heb je wel een i5 3450. Ivy bridge, hoger geklokt, allessss. Als je het geld hebt, DOEN.
Antec VP450; Voeding, niet zoveel over te melden.
Samsung 830 series 64 GB: Kijk, nu wordt het interessant. Een SSD is momenteel zeer betaalbaar en een onderdeel van je PC dat je echt gaat waarderen. Supersnel opstarten, programma's openen in een seconde, allesss.
Corsair CMV.....: 8 GB dual channel RAM.
Asus EAH6870: Videokaartje waarmee je redelijk kan gamen. Aangezien dit geen prioriteit is voor je, heb ik hier tikkeltje op bezuinigd en dit geld in een SSD en de CPU gestoken.
Asrock H77 pro/MVP: Moederbord met H77 chipset, dus support voor Ivy Bridge CPU's. Altijd fijn, gebruik hem zelf met de i5 3450 en bevalt uitstekend. Ook voor de i5 2300 is het een goede keus, mede door de USB 3.0 en uit upgradeperspectief.

Wat ik persoonlijk zou doen, is nog even doorsparen tot je je budget tot zo'n 750 kan ophogen. Dan kan je dit systeem erin knallen, dat is allemaal nét even wat beter en in balans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 60,-€ 60,-
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 219,-€ 219,-
1Samsung 830 series 128GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
The_Dreadlord schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:17:
Aangezien ik niet alleen voor gamen ga, maar zoals genoemd ook data-analyse en tevens Photoshop/InDesign, heb ik even gekeken naar de prestaties. Blijkbaar zijn de meerdere cores van de AMD's beter met deze laatste toepassingen (analyse en PS/ID), terwijl de Intel's beter zijn voor gaming. Ik moet wel opmerken dat ik de Bench van Anandtech heb gebruikt, die enkel de meer high-end FX-8150 geeft. Nu weet ik dus niet hoe een i5 op dat gebied ten opzichte van de FX-6100 zou presteren.

Na nog een aantal zaken onder de loep te hebben genomen, zou ik eventueel het volgende kunnen aanpassen:
- de HD7850 vervangen door een HD6950, aangezien deze laatste volgens de Bench nagenoeg gelijk presteert en al gauw 30 euro goedkoper is.
- de 970 Extreme3 vervangen door een P67 Pro3 SE, om een i5 te kunnen huisvesten. De kosten van beide zijn ongeveer gelijk.
- de FX-6100 vervangen door een i5 2320. Zeker niet de sterkste i5-processor, maar desalniettemin lijkt me deze een goede keuze, die de totaalkosten maar met ongeveer 20 euro verhoogt (hij kost ongeveer 50 euro meer dan de FX-6100 en de 30 euro besparing bij de videokaart komt dus neer op 20 euro verschil).

Nu vraag ik me dus af of deze processor/videokaart-combinatie zal zorgen voor vergelijkbare of hopelijk betere game-, analyse- en PS-/ID-prestaties als de originele setup
Data Analyse en photoshop/indisign heeft inderdaad baat bij meer CPU kracht. Voor gamen maakt het bijna niet uit, op een wat hogere resolutie en detail is de GPU toch altijd de bottleneck. De vraag is of je qua GPU 30 euro kan besparen en een HD6950 ipv een HD7850 kan nemen. Je geeft zelf al aan dat die in de benchmarks niet veel van elkaar verschillen. Andere voordelen van de HD7850 zijn minder stroomverbruik en dus mogelijk stiller. Maakt je dat niet zoveel uit en presteert die HD6950 in voor jou relevante spellen ongeveer gelijk, dan neem je toch die HD6950?

De andere vraag is of je prestatiewinst gaat boeken als je die FX-6100 (3 modules, 6 cores) vervangt door een Intel quadcore. Qua gamen kan ik ook redelijk duidelijk zijn: amper. Zoals ik al zei, fps hangt voor een zeer groot deel af van de GPU. Zolang je CPU dit bij kan benen (en dat kan die FX-6100 wel) zal je fps niet veel verschillen.

Echter wanneer je workload zeer goed of juist zeer slecht parallelliseerbaar is kunnen er wel wat verschillen optreden. Intel CPU's zijn all-round gewoon erg sterk, de single threaded performance is zeer goed en wanneer je dus 4 core's op een CPU zet heb je een sterke CPU. AMD daarentegen kan qua single threaded performance niet meekomen met Intel. Daardoor hebben ze een iets andere aanpak, namelijk meerdere cores (met gedeelde onderdelen) met een hoge kloksnelheid op 1 CPU zetten. Wanneer de workload goed parallelliseerbaar is (videobewerken bijvoorbeeld) dan presteren ze prima. Echter wanneer je de workload niet goed parallelliseerbaar is, is een Intel CPU weer veel beter. Om het verschil in kracht te zien moet je dus ook speciaal naar de voor jou relevante benchmarks kijken (het liefste dezelfde software die je ook gebruikt).

Echter zou ik gaan voor een Intel setup omdat deze naast all-round sterker ook nog eens een stuk zuiniger is (en dus stiller met een vergelijkbare koeler). Als je die 30 euro uit het budget vrij kan maken door een HD6950 te nemen dan zou ik dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Allebei bedankt voor de zeer uitgebreide reacties! Goede info dit.
Timmeh_PS3 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:04:
Ik heb even puur naar jouw eigen eisen gekeken, en ben uitgekomen op onderstaand systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,90€ 72,90
1Intel Core i5 2300 Boxed€ 158,45€ 158,45
1Samsung 830 series 64GB€ 60,99€ 60,99
1Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5€ 153,40€ 153,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,11

Uitleg;
Samsung Spinpoint 1TB; Dataschijf, voor opslag van bestanden/documenten.
Sony Optiarc: DVD reader, niet bijster belangrijk maar wel handig.
Bitfenix Merc Beta: Case, simpel maar goed.
Intel Core i5 2300: Niet 's werelds snelste i5, maar zeker een mooie Quadcore voor de prijs. Voor een tientje meer heb je wel een i5 3450. Ivy bridge, hoger geklokt, allessss. Als je het geld hebt, DOEN.
Antec VP450; Voeding, niet zoveel over te melden.
Samsung 830 series 64 GB: Kijk, nu wordt het interessant. Een SSD is momenteel zeer betaalbaar en een onderdeel van je PC dat je echt gaat waarderen. Supersnel opstarten, programma's openen in een seconde, allesss.
Corsair CMV.....: 8 GB dual channel RAM.
Asus EAH6870: Videokaartje waarmee je redelijk kan gamen. Aangezien dit geen prioriteit is voor je, heb ik hier tikkeltje op bezuinigd en dit geld in een SSD en de CPU gestoken.
Asrock H77 pro/MVP: Moederbord met H77 chipset, dus support voor Ivy Bridge CPU's. Altijd fijn, gebruik hem zelf met de i5 3450 en bevalt uitstekend. Ook voor de i5 2300 is het een goede keus, mede door de USB 3.0 en uit upgradeperspectief.

Wat ik persoonlijk zou doen, is nog even doorsparen tot je je budget tot zo'n 750 kan ophogen. Dan kan je dit systeem erin knallen, dat is allemaal nét even wat beter en in balans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 60,-€ 60,-
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 219,-€ 219,-
1Samsung 830 series 128GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,36
Je setup biedt nog een aantal besparingen, wat altijd mooi is en bovendien spreekt de aanbeveling van de 10 euro duurdere i5 3450 me aan. Wat SSD's betreft: daar heb ik ook het nodige over opgezocht en gelezen en eerlijk gezegd spreken de voordelen me op dit moment nog niet zozeer aan. Opstarten mag van mij wel even duren :) Dat geld besteed ik dus liever anders.
jaapsander schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:06:
[...]

Data Analyse en photoshop/indisign heeft inderdaad baat bij meer CPU kracht. Voor gamen maakt het bijna niet uit, op een wat hogere resolutie en detail is de GPU toch altijd de bottleneck. De vraag is of je qua GPU 30 euro kan besparen en een HD6950 ipv een HD7850 kan nemen. Je geeft zelf al aan dat die in de benchmarks niet veel van elkaar verschillen. Andere voordelen van de HD7850 zijn minder stroomverbruik en dus mogelijk stiller. Maakt je dat niet zoveel uit en presteert die HD6950 in voor jou relevante spellen ongeveer gelijk, dan neem je toch die HD6950?

De andere vraag is of je prestatiewinst gaat boeken als je die FX-6100 (3 modules, 6 cores) vervangt door een Intel quadcore. Qua gamen kan ik ook redelijk duidelijk zijn: amper. Zoals ik al zei, fps hangt voor een zeer groot deel af van de GPU. Zolang je CPU dit bij kan benen (en dat kan die FX-6100 wel) zal je fps niet veel verschillen.

Echter wanneer je workload zeer goed of juist zeer slecht parallelliseerbaar is kunnen er wel wat verschillen optreden. Intel CPU's zijn all-round gewoon erg sterk, de single threaded performance is zeer goed en wanneer je dus 4 core's op een CPU zet heb je een sterke CPU. AMD daarentegen kan qua single threaded performance niet meekomen met Intel. Daardoor hebben ze een iets andere aanpak, namelijk meerdere cores (met gedeelde onderdelen) met een hoge kloksnelheid op 1 CPU zetten. Wanneer de workload goed parallelliseerbaar is (videobewerken bijvoorbeeld) dan presteren ze prima. Echter wanneer je de workload niet goed parallelliseerbaar is, is een Intel CPU weer veel beter. Om het verschil in kracht te zien moet je dus ook speciaal naar de voor jou relevante benchmarks kijken (het liefste dezelfde software die je ook gebruikt).

Echter zou ik gaan voor een Intel setup omdat deze naast all-round sterker ook nog eens een stuk zuiniger is (en dus stiller met een vergelijkbare koeler). Als je die 30 euro uit het budget vrij kan maken door een HD6950 te nemen dan zou ik dat gewoon doen.
Zoals je het beschrijft lijkt de HD6950 gewoon goed. De computer hoeft van mij niet perse heel zuinig of stil te zijn.

Wat het gamen betreft had ik wel verwacht dat het verschil minimaal zou zijn. Maar hoe zit het met de analyse/PS/ID? Want de benchmarks laten wel zien dat de AMD's sterk zijn met Photoshop en data-analyse. Heb je wellicht nog tips voor goede benchmarksites? Heb nu Anandtech en CPU-world gebruikt, maar bij die eerste is het bijvoorbeeld lastig omdat de gewenste modellen er niet op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
The_Dreadlord schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:36:
Allebei bedankt voor de zeer uitgebreide reacties! Goede info dit.

Zoals je het beschrijft lijkt de HD6950 gewoon goed. De computer hoeft van mij niet perse heel zuinig of stil te zijn.

Wat het gamen betreft had ik wel verwacht dat het verschil minimaal zou zijn. Maar hoe zit het met de analyse/PS/ID? Want de benchmarks laten wel zien dat de AMD's sterk zijn met Photoshop en data-analyse. Heb je wellicht nog tips voor goede benchmarksites? Heb nu Anandtech en CPU-world gebruikt, maar bij die eerste is het bijvoorbeeld lastig omdat de gewenste modellen er niet op staan.
Voor Photoshop werk is een Intel cpu gewoon geschikt. Data analyse benchmarks zijn wel lastig te vinden, deze worden niet vaak meegenomen. Hardware.info heeft wel een excel benchmark in zijn pakket welke misschien wel vergelijkbaar is met de berekeningen die spss doet.

http://nl.hardware.info/r...10---montecarlo-benchmark

Hier zie je dat de FX CPU's langzamer zijn dan de Sandy bridge quadcores (vergelijk de i5 3450 ongeveer met de i5 2500k (iets lager geklokt, maar een iets hogere ipc)).

Ook bij photoshop is een Intel cpu sterker http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs4

Denk dat een intel setup voor jou beter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
jaapsander schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:23:
[...]

Voor Photoshop werk is een Intel cpu gewoon geschikt. Data analyse benchmarks zijn wel lastig te vinden, deze worden niet vaak meegenomen. Hardware.info heeft wel een excel benchmark in zijn pakket welke misschien wel vergelijkbaar is met de berekeningen die spss doet.

http://nl.hardware.info/r...10---montecarlo-benchmark

Hier zie je dat de FX CPU's langzamer zijn dan de Sandy bridge quadcores (vergelijk de i5 3450 ongeveer met de i5 2500k (iets lager geklokt, maar een iets hogere ipc)).

Ook bij photoshop is een Intel cpu sterker http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs4

Denk dat een intel setup voor jou beter is ;)
Wederom bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg!
De benchmarks geven beide een goed inzicht in taken die ik van plan ben uit te voeren.
Intel it is dan :) .

Wat ik me wel nog afvraag is wat de verschillen tussen de qua kosten dicht bij elkaar zittende i5 3450, i5 2400 en i5 661 zijn. Bij 'functies' onder de specificaties-tab zie ik enige verschillen en de 'nominale snelheid videochip' verschilt (al lijkt me dit niet relevant). Op www.cpubenchmark.net zie ik dat de 661 flink onder de 2400 en 3450 presteert, waarbij de laatste als beste uit de bus komt. Waardoor dit komt en of de 2400 nog voordelen heeft boven de 3450 vraag ik me dus af.

Nogmaals bedankt voor alle hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:44
i5 3xxx serie (Ivy Bridge) is gewoon de opvolger van de i5 2xxx serie (Sandy Bridge).
Over het algemeen is Ivy Bridge net een paar procent sneller en iets zuiniger dan een gelijk geprijsde Sandy Bridge.

Intel volgt de strategie dat ze het ene jaar een compleet nieuwe cpu ontwerpen en het jaar daarop datzelfde ontwerp iets beter optimaliseren door kleinere onderdelen te gebruiken e.d. (noemen ze zelf Wikipedia: Intel Tick-Tock)
Dit jaar was die optimalisatieslag aan de beurt. Ivy Bridge is dus gebaseerd op Sandy Bridge.
De i5 661 (Clarkdale) is een jaar ouder dan Sandy Bridge en heeft een compleet ander ontwerp.
Daardoor wijken de prestatie's van de i5 661 ook zoveel af van die andere twee.

Voor een mooi overzicht van de intel processoren is Wikipedia: List of Intel Core i5 microprocessors ook nog wel eens handig.

[ Voor 44% gewijzigd door wappiewappie op 24-07-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Plus dat die i5 661 gewoon een dualcore is op een socket 1156 moederbord. Gewooon vergeten die. Zelf zou ik die 3450 erin zetten, ga je geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Nou, ik leer hier flink wat bij :)

Onderstaand systeem lijkt me het dan te gaan worden.
Graag hoor ik nog of het goed in elkaar zit (alles compatibel is/niks mist).

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Merc Beta€ 35,15€ 35,15
1Asrock P67 Pro3 SE€ 73,54€ 108,69
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 275,69
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,98€ 314,67
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,90€ 387,57
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 401,94
1Antec VP450P€ 38,34€ 440,28
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 466,23
1Sapphire HD 6950 2GB OC GDDR€ 172,-€ 638,23
Totaal€ 638,23

Wat ik opvallend vind is dat de Asrock P67 Pro3 SE goedkoper is dan de 'gewone'. Of betekent SE niet special edition en is hij juist slechter? Op deze site http://motherboard.findth...-SE-vs-ASRock-P67-PRO3-B3 zie ik alleen een verschil in het aantal PCI (express)-sloten, de audiochip en grootte. Maar de SE lijkt me gewoon voldoen, ondanks het kleinere aantal PCI-sloten.

In hoeverre de losse koeler nodig is weet ik ook niet, dus ook daar zou ik graag nog meningen over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42
Losse koeler is niet nodig. Simpel. Alleen als je het stiller wilt en/of wil overklokken, komt zo'n 3rd party in aanmerking.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Ook goed om te weten, bedankt!

Heeft iemand nog opmerkingen mbt het moederbord en de gehele configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Aangezien ik bij 4Launch wil bestellen en ik zie dat ze de Bitfenix-behuizing niet hebben, vraag ik me (naast bovenstaande vragen mbt moederbord en algehele configuratie) nog af of de volgende kasten vergelijkbaar zijn (qua inbouwgemak en dusdanig gebouwd dat alles goed kan koelen - lijkt me primair) of waar ik op zou moeten letten bij het maken van een behuizing-keuze.

Antec One Hundred: pricewatch: Antec One Hundred - iets duurder dan de Bitfenix, maar ziet er erg mooi uit en lijkt ook ruim/groot. Zover ik kan beoordelen ook een goed/betrouwbaar merk. Positieve reviews.
Cooler Master Elite 334U: pricewatch: Cooler Master Elite 334U - even duur als de Bitfenix, ziet er goed uit en wederom (zover ik gelezen heb) een goed/betrouwbaar merk. Ook positieve reviews.
Xigmatek Asgard II: pricewatch: Xigmatek Asgard II - iets goedkoper dan de Bitfenix, mooie kast, maar voor mij een totaal onbekend merk. De reviews zijn echter prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Xigmatek is echt geen onbekend merk, misschien brengen ze niet veel behuizingen uit maar onbekend... nee

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-09 11:39
Mocht je serieus data-analyse willen doen met bijvoorbeeld Matlab, Mathematica of R dan zou ik zeker voor een Nvidia GPU gaan, deze hebben aardige CUDA libraries waardoor sommige berekeningen ook via de GPU kunnen draaien. Dit is echt een enorm voordeel. AMD kaarten doen dit helaas niet en OpenCL support (de iets meer low-level tegenhanger van CUDA) is soms ver te zoeken. Je zou kunnen denken aan een GTX 560 (lijst met supporting GPU's).

Verder zou je later ook kunnen overwegen een Quadro kaart bij te prikken (ga er van uit dat een Tesla buiten het budget valt ;) ). Deze kaarten zijn minder geschikt voor gaming, maar wel geschikter voor general purpose computing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Die programma's zijn (over het algemeen) meer gericht op techniek, wetenschap en de medische wereld. Aangezien mijn analyses op economisch gebied zijn, komt de benchmark die jaapsander al eerder voorstelde meer overeen met mijn wensen. Neemt niet weg dat het goed is om te weten hoe de markt in elkaar steekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-09 11:39
The_Dreadlord schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:23:
Die programma's zijn (over het algemeen) meer gericht op techniek, wetenschap en de medische wereld. Aangezien mijn analyses op economisch gebied zijn, komt de benchmark die jaapsander al eerder voorstelde meer overeen met mijn wensen. Neemt niet weg dat het goed is om te weten hoe de markt in elkaar steekt!
Hmm, op dit moment hou ik me inderdaad bezig met medische statistiek, wat inderdaad wel een ander toepassingsgebied is. Toch is lineaire algebra in het algemeen wel goed parallel uit te voeren, net als Map-Reduce en MonteCarlo dus kan me nauwelijks voorstellen dat er echt geen voordeel te halen valt uit GPGPU. Maar de software moet het natuurlijk maar net ondersteunen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Oh ik denk ook niet dat er geen voordeel uit te halen valt, alleen dat het voor mijn toepassingen minder toevoegt.

Nog op-/aanmerkingen op mijn eerder aangekaarte zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Bij dezen nogmaals de vraag of mijn voorgestelde setup (zonder extra koeler) een goed geheel vormt en wat de praktische verschillen tussen de moederborden en voorgestelde behuizingen zijn.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Niemand meer iets te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Oke, dan hak ik de knoop denk ik zelf door en ga voor het SE moederbord en de One Hundred behuizing.
Iedereen bedankt voor de genomen tijd en moeite!
Pagina: 1