• Shadowflare
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-09-2012
Beste tweakers,

Ik heb nu een anderhalve maand een UE40ES6100 van Samsung aan mijn muur hangen, waar ik mijn PC aan heb aangesloten.
Aangezien mijn HD4870 geen HDMI heeft, maar wel 2x DVI, moest ik de televisie via een adapter kabel aansluiten. Dit met een kabel die aan de ene kant HDMI en de andere kant DVI heeft.

Het beeld zelf is mooi, daar zijn geen problemen te ondervinden. Waar ik mij echter wel aan stoor, is de enorme (echt veel) inputlag van de televisie. Nu weet ik dat het bij een HDTV gewoonlijk is dat er meer inputlag is, maar je krijgt echt het gevoel dat de muis je beweging "navolgt".

Maar....!

Mijn broer heeft dezelfde TV gekocht. Deze is alleen een maat groter (46"). Hij heeft de tv wél via HDMI aangesloten op zijn PC.

En raad eens?

Hij heeft totaal geen last van inputlag whatsoever! zelfs zonder gamemode én met alle motion plus zooi aan, heeft hij geen merkbare inputlag, terwijl mijn televisie dat wel heeft mét gamemode aan, en alle overige postprocessing uit!

Is hier sprake van een panel lottery, of heeft dit te maken met de gebruikte DVI-HDMI bekabeling, of is het misschien heel iets anders?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

• mr.paaJ
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 00:03

mr.paaJ

generatie cmd+z

Welke HDMI poort gebruik je? Één ervan (meestal poort 1) heeft een dubbele functie met DVI (gekoppeld aan analoge input) en kan wat sneller zijn.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• BDHowner
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19-08 22:21
Hierboven klopt i.d.d. en als toevoeging dien je vaak de naam van die bron (HDMI1/DVI hier) naar "PC" of "DVI PC" te wijzigen in het bronoverzicht.

Vind je je beeld scherp met je huidige instellingen? Zo niet dan stond hij sowieso altijd al verkeerd...

[Voor 26% gewijzigd door BDHowner op 13-07-2012 12:43]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:03

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Shadowflare schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:13:
...of heeft dit te maken met de gebruikte DVI-HDMI bekabeling, of is het misschien heel iets anders?
Lijkt me zeer sterk aangezien je aan de kant van de TV in beide gevallen met HDMI werkt. En voor de TV is het niet na te gaan of er aan de andere kant een DVI of HDMI-stekker zit. Denk dat het toch ergens in de instellingen moet zitten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Shadowflare
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-09-2012
mr.paaJ schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:38:
Welke HDMI poort gebruik je? Één ervan (meestal poort 1) heeft een dubbele functie met DVI (gekoppeld aan analoge input) en kan wat sneller zijn.
Inderdaad, in de handleiding staat inderdaad een poort waar DVI bij staat. Ik zal morgen de TV eens van de muur afhalen en de kabel daarin steken. Kijken wat ie doet :)

EDIT: net even snel bij mijn broer gekeken, en ja hoor die zit precies in dié uitgang :D.
Alleen nog even een nieuwe haakse kabel kopen en dat is het probleem opgelost denk ik.

Bedankt voor jullie snelle reacties! _/-\o_

[Voor 3% gewijzigd door Shadowflare op 14-07-2012 10:32]

• Guoy
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-04-2016
Zal dit ook werken voor bijvoorbeeld een Xbox 360? Ik zit er sterk over na te denken om de Samsung UE40ES6100 te kopen, maar krijg geen goed beeld of deze tv goed is voor gamen. Soms lees ik dat de TV veel input lag heeft en dan weer dat hij goed is voor gamen omdat hij weinig input lag heeft...

Maar begrijp ik het goed dat dit eventuele probleem wordt opgelost als je de Xbox 360 en de tv met elkaar verbindt via HDMI poort 1 omdat deze een dubbele functie heeft met DVI?

Ik hoor het zeer graag! Misschien kan ik eindelijk eens de knoop doorhakken...... :)

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 04-12 21:47
Guoy schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:02:
Zal dit ook werken voor bijvoorbeeld een Xbox 360? Ik zit er sterk over na te denken om de Samsung UE40ES6100 te kopen, maar krijg geen goed beeld of deze tv goed is voor gamen. Soms lees ik dat de TV veel input lag heeft en dan weer dat hij goed is voor gamen omdat hij weinig input lag heeft...

Maar begrijp ik het goed dat dit eventuele probleem wordt opgelost als je de Xbox 360 en de tv met elkaar verbindt via HDMI poort 1 omdat deze een dubbele functie heeft met DVI?

Ik hoor het zeer graag! Misschien kan ik eindelijk eens de knoop doorhakken...... :)
Ga je het voornamelijk gebruiken voor gamen dan? Want dan ben je beter af met een plasma televisie dan met een LCD televisie om verschillende redenen.

• Guoy
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-04-2016
Nou fifty fifty games en tv/films denk ik. Ik ben op zoek naar een goede allround tv van 40". LED is een stuk zuiniger dan plasma heb ik begrepen, maar ik wil absoluut niet last krijgen van input lag waardoor het gamen niet meer fijn is. Ik speel toch voornamelijk shooters.

Ik zat zelf aan een de Samsung UE40ES6100 te denken, maar ik lees dan weer hele positieve berichten en dan weer hele negatieve berichten. Geen idee wat ik kan verwachten.

Kan je een aantal tv's aanraden? Ook eventuele input lag van die tv's?

Thanks!

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 04-12 21:47
Guoy schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:08:
Nou fifty fifty games en tv/films denk ik. Ik ben op zoek naar een goede allround tv van 40". LED is een stuk zuiniger dan plasma heb ik begrepen, maar ik wil absoluut niet last krijgen van input lag waardoor het gamen niet meer fijn is. Ik speel toch voornamelijk shooters.

Ik zat zelf aan een de Samsung UE40ES6100 te denken, maar ik lees dan weer hele positieve berichten en dan weer hele negatieve berichten. Geen idee wat ik kan verwachten.

Kan je een aantal tv's aanraden? Ook eventuele input lag van die tv's?

Thanks!
Dat hoog energieverbruik valt dus behoorlijk mee. De 42" plasma modellen van nu verbruiken ongeveer net zoveel als een LCD televisie van hetzelfde formaat van 3 jaar geleden. Nou is LCD, vooral sinds men LED is gaan gebruiken in plaats van CCFL als achtergrondverlichting, al helemaal zuinig geworden, maar in hoeverre is dat nog belangrijk? Zou jij LCD verkiezen boven plasma als dit je dit per jaar €10,- in de energiekosten zou schelen of is €50,- ook nog fatsoenlijk? En hoeveel gebruik je die televisie dan?

Qua beeldkwaliteit is plasma superieur aan LCD. LCD heeft ook veel beeldverbeteringen nodig voor een mooier beeld. Voornamelijk voor scherp beeld bij bewegingen. Dat is die 100Hz en 200Hz van LCD, om motion blur tegen te gaan. Maar dit kost tijd en daardoor krijg je een enorme input latency. Door de game-modus in te schakelen, wordt dit uitgeschakeld en wordt de input latency verlaagt. Maar dat betekent wel dat de motion blur omhoog gaat (lagere motion resolution). Vandaar dat plasma onder de gamers liever wordt gekozen dan LCD.

Op het moment even geen Pricewatch bij de hand maar mijn favoriet onder de televisies is de Panasonic TX-P42ST50. Helaas is dit model wel bijna uitverkocht maar er zit al een vervanger aan te komen, de ST60 serie. Echter is het nog maar de raag hoe deze zal presteren. Maar als we Panasonic mogen geloven met eerdere televisies, wordt het weer een heel goed model.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee