SSD Crucial m4 256GB sata3 op sata2 poort of pci-e sata3?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views

• harmus85
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-07-2022
Beste GoT forum,
Mijn pc heeft 2 schijven in RAID0 en wil dit graag omzetten naar raid1. Ben van plan om de SSD Crucial m4 erbij te zetten, omdat het een kleine inverstering is om de snelheid op te krikken.
Mijn moedermoord is een Gigabyte x48t-dq6 met 8 sata2 poorten.
De Crucial m4 is een sata3, graag wil ik de volle snelheid gebruiken van de SSD door een PCI-E sata3 storage controller aan te schaffen.
Heb al veel gelezen over SSD aan te sluiten aan een PCI-E sata3 controller, maar op verschillende sites schrijven ze over een minimaal verschil doordat PCI-E max 500 MB/s doorlaat. Andere sites schrijven weer dat het verschil 2x zo snel is. Ligt natuurlijk ook aan de controller, ben van plan om niet meer dan € 50,- aan te besteden.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet je iets meer hierover te vertellen? Bij voorbaat dank!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Hallo harmus, welkom.

Probeer eerst zelf wat te zoeken, in dit geval is er een "groot SSD topic" waarin je dit al had kunnen vonden. We verwachten hier een beetje eigen onderzoek voordat je een topic als dit opent.

Waar je op moet letten is dat je controller TRIM ondersteunt en meestal is dit alleen zo met de controller en drivers van de chipset van het moederbord zelf.
Sata3 is inderdaad sneller dan sata2, maar het klopt ook dat een pci-e x1 kaart maar 500mb/s tot zijn beschikking heeft. Ook merk je in de praktijk meestal niet zoveel van dit verschil, met een SSD zul je ook op sata2 een behoorlijke snelheidswinst merken tegenover een hdd.

Ik raad je dus aan de poorten op je moederbord zelf te gebruiken. Als je toch een losse controller wil gebruiken, zoek dan goed uit of de controller en drivers TRIM ondersteunen.

Het hoe en waarom kun je zoals gezegd ook in Het grote SSD topic bovenaan dit gedeelte van het forum. Ik raad je aan dit topic eens goed door te lezen. Als je dat hebt gedaan weet je alle ins en outs over SSD's en hoe deze aan te sluiten.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Een normale chipset heeft 6 SATA poorten, dus als je moederbord er meer heeft betekent dit dat er een extra 'nepchip' op zit. Deze ondersteunen vaak geen TRIM en zijn trager dan de Intel poorten, ook al is de nepchip SATA/600 en de Intel poorten geleverd door de chipset slechts SATA/300.

Je moet dus altijd je chipset poorten gebruiken. Als jouw chipset SATA/300 doet dan is dit het hoogst haalbare. Controllers erbij zetten wordt het eigenlijk alleen maar slechter van. Bijvoorbeeld omdat je geen TRIM support hebt, maar ook omdat de SSD alleen maar afgeremd kan worden door extra chips tussen de CPU en de SSD in. Het beste zou je SSD direct op de CPU aansluiten; iets wat in de toekomst gaat gebeuren met SATA Express.

Ga dus niet zomaar controllers kopen en lees je even in over SSD performance. Dit kun je prima doen in Het grote SSD topic ~ Deel 9 zoals hierboven ook vermeld, dus om die reden sluit ik je topic. Voel je vrij om verder te discussiëren in genoemde topic!

Dit topic is gesloten.