Permanent bad-sectors uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 22:51
Hoi,

Ik heb een externe hdd: Samsung Story van 1,5TB.
Fijn schijfje alleen zit ik met een probleem:

Door dat deze ooit eens gevallen is (halve meter) tijdens een LAN-party zit ik met super veel bad sectors op de eerste 50GB van de schijf, de rest kan ik perfect gebruiken en heb dus een partitie die de hele schijf bevat behalve die eerste gigabytes.

Nu wou ik deze schijf in mijn PS3 steken omdat dit de enige schijf is die ik nog heb liggen heb en mijn PS3 HDD van 40GB gewoon te klein is om de installatiebestanden van verschillende games te onthouden en dus niet optimaal van mijn games kan genieten wanneer ik dat wil.

Nu is mijn bijkomend probleem dat als ik de PS3 software wil installeren, deze de schijf wil formatteren, wat niet gaat omdat die eerste 50GB zoveel fouten bevat dat ik enkel errors terug krijg of dat hij gewoon niets meer doet.

Heb al verschillende tools geprobeerd om de sectors te zoeken en te vervangen:
Paragon partition manager (te veel I/O errors om te kunnen werken)
SeaTools for Windows (geeft ook error bij FULL WIPE)
CHKDSK doet het gewoon niet omdat ik geen partitie kan maken als deze GBs zijn geselecteerd
AVG boot disc - enkel recovery
etc... - allemaal te veel errors om hun ding te kunnen doen.

Weet er iemand of het mogelijk is om manueel in de HDD zelf deze GBs als "slecht" te markeren zodat ongeacht wie of wat het wil formatteren deze gewoon worden overgeslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:49
SeaTools heeft ook een DOS versie op cd. Daarmee kun je je HDD wel "full erasen", dan kun hem weer gebruiken.
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/201271en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je figuurlijk weet waar ongeveer de slechte sectoren zitten dan zou je die partitie gewoon niet kunnen toewijzen. Een andere ingrijpende optie is HDD regenerator, of een tool om slechte sectoren volledig mee uit te schakelen, format in Windows bijv. (Geen quick).

Ik weet niet of een PS3 zomaar een uitgeschakelde partitie zou accepteren, vast niet. Geen ervaring mee. Anders een kwestie van een 2dehands HDD aanschaffen voor je PS3, voorkom je toekomstige problemen er ook mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
http://hddguru.com/software/2005.10.02-MHDD/
Hier zou je zwakke sectoren kunnen wegzetten als slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
Ik zal de Tools eens uitproberen en na het weekend zal ik de resultaten hier posten.

@Jism: Een gewone format in Windows zou idd kunnen helpen, alleen heb je daar een partitie voor nodig en dat kan ik niet aanmaken vanwege de fouten.

Een S.M.A.R.T. test zegt dat de schijf binnen de 24h dood zou moeten gaan, wat die ondertussen dus al iets meer dan een jaar zegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post dan ook je SMART info, we willen zien hoeveel bad sectors je hebt. ;)

En verder, je weet dat met een zero-write alle bad sectors weg zijn? Dus als dat is wat je wilt bereiken is dat vrij eenvoudig: even lang formatteren in Windows 7 en weg zijn alle bad sectors. Poef! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
@Cipher: je bedoelt weg in de zin van bekend waar ze zijn en onbeschikbaar gemaakt voor gebruik toch? Bad sectors (beschadigd door val bv.) blijven bad-sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bad sector kan 'bad' zijn om meerdere redenen. Bad sector wil gewoon zeggen onleesbaar.

Situatie: je doet een zero-write op een HDD met één bad sector, en op een gegeven moment kom je bij die bad sector die je dus overschrijft met een write request.

Mogelijkheid #1:
In het geval dat er inderdaad fysieke schade is aan een sector zal na het overschrijven van de pending sector de sector opnieuw gelezen worden. Als óf de write request of de read request vervolgens niet binnen een bepaalde tijdperiode zijn voltooid, zal de hardeschijf dit als een fysiek slechte sector hanteren en de sector direct vervangen door een van de tien- tot honderdduizenden reservesectoren. In dit geval gaat in de SMART-info de Current Pending Sector omlaag met 1 en de Reallocated Sector Count omhoog met 1, raw value uiteraard.

Mogelijkheid #2:
In het geval dat de sector onleesbaar geworden is door demagnetisering en de ECC onvoldoende bitcorrectie kan toepassen, is de sector zelf fysiek in orde maar kan de schijf hem gewoon niet meer lezen. Juist dit type bad sectors komen véél meer voor bij moderne schijven met hoge datadichtheid. Dit komt omdat de datadichtheid is toegenomen, terwijl de Bit-Error-Rate (uBER) gelijk is gebleven op officiëel 10-14.

In dit geval wordt de bad sector overschrijven en vervolgens ook weer correct uitgelezen. De hardeschijf ziet geen reden deze sector te vervangen: er is nu geen probleem meer met de sector. De Current Pending Sector wordt verlaagd met 1 terwijl de Reallocated Sector Count gelijk blijft en in tegenstelling tot Mogelijkheid #1 níet verhoogd wordt.

Kortom, we moeten leren leven met bad sectors. Niet te paniekerig om doen, maar wel goed weten hoe het werkt. Gelukkig kunnen we met SMART direct zien of er problemen bekend zijn met bad sectors, door te kijken naar de raw value van Current Pending Sector. Deze moet altijd 0 zijn, anders heb je dus onleesbare sectoren die bekend zijn, en dus ook in het verleden problemen veroorzaakt kunnen hebben.

Kunnen, want het kan zijn dat die sector niet in gebruik is door het OS/filesystem en dus gedemagnetiseerd over een lange periode, terwijl de schijf met zijn eigen autonome surface reads die sector toch heeft opgespoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2agkzeh.png

Sorry, bij deze dus een screenshot van mijn SMART test.

Alle sectoren zijn dus opgebruikt en ik wil de overige definitief uitschakelen (want dat zullen er ook nog heel wat zijn denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy Smokes. Je overdreef niet toen je zei dat het om véél bad sectors ging. :+

Hier is geen redden meer aan; de schijf kan nu zelf niet meer omwisselen. SMART geeft nu officiëel een failure aan, wat sowieso reden is voor RMA als je garantie hebt. Maar, dat uitgesloten en je wilt de schijf toch nog gebruiken, kun je het volgende doen:

- Laat je Playstation hem formatteren hoe hij wilt
- ga dan met Partition Magic of GParted (MagicParted) aan de slag om die partitie aan te passen zodat hij opeens veel verder begint en niet die eerste 50GB waar zoveel bad sectors inzitten.

Dat is je enige mogelijkheid. Dat fouten opsporen en ongebruikt laten is een feature in FAT16/32 en NTFS, maar kan prima zijn dat je playstation dat niet ondersteunt en gewoon simpel een FAT filesystem aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
Ok bedankt!

Wat ik net in gedachten had is dat ik een one-on-one (of bit by bit of hoe het ook noemt) kopie maak van mijn huidige PS3 schijf, maar deze dan vanaf de 50GB plaats en dan gewoonweg uitbreidt naar de rest van de schijf.

Maar ik ken hier niet direct ene programmatje voor om net vanaf die 50GB te beginnen + de PS3 indeling is een linux indeling dacht ik, dus denk ik dat misschien een goed linux programmatje op zijn plaats is.

Ik zal eens rap een VM maken met Ubuntu en Gparted installeren en kijken of ik het hier mee gedaan krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ruwe image van je schijf zal ook de partitietabel bevatten; deze moet wel aan het begin van je schijf staan. Hoe ik het zou doen:
  • Gebruik een lege tijdelijke schijf groot genoeg om de image te bevatten.
  • Schrijf de image naar die tijdelijke schijf met de utilities die je eerder ook hebt gebruikt.
  • Boot Ubuntu Livecd en start GParted.
  • Op de tijdelijke schijf, verplaats de partitie die nu zichtbaar zou moeten zijn naar achteren, zodat je de eerste 50GB of wat niet gebruikt, exclusief de partitietabel en bootcode aan het begin, maar daar kun je niet omheen.
Nu heb je de tijdelijke schijf hoe je hem wilt hebben, nu moet je die nog naar die defecte schijf overkopiëren. Dit kun je doen met de Linux livecd. Bijvoorbeeld:

/dev/sda = boot schijf (laat je met rust)
/dev/sdb = tijdelijke schijf
/dev/sdc = defecte schijf

We kopiëren dus van /dev/sdb naar /dev/sdc in dit voorbeeld, maar check dit heel heel heel erg goed in je disk utility want een fout hier is fataal!

Open een terminal en type vervolgens, na héél goed de command te hebben bestudeerd:

sudo dd if=/dev/sdb of=/dev/sdc bs=1M conv=noerror,sync

Analyse van dit commando:
sudo wil zeggen dat je met root privileges uitvoert, je wordt dan ook om je wachtwoord gevraagd. Althans, niet onder de livecd dacht ik, die heeft geen root wachtwoord.
dd programma/utility waarmee je data van punt A naar punt B kunt kopiëren voor heel veel doeleinden
if=/dev/sdb Input File, dus de bron waar je van gaat lezen, in dit geval de tijdelijke schijf sdb
of=/dev/sdc Output File, dus de bestemming waarnaartoe je gaat schrijven, dus je defecte schijf sdc
bs=1M blocksize, dan gaat het wat sneller
conv=noerror,sync erg belangrijk, dit zorgt ervoor dat bij I/O errors dd gewoon doorgaat, en sync zorgt ervoor dat de bron en bestemming qua LBA dan niet verstoord raakt.

Wees voorzichtig met deze commando's! Het is gemakkelijk om hier fouten te maken en data te vernietigen. Maar het zou opzich wel kunnen om die schijf in zijn huidige staat te blijven gebruiken.
Pagina: 1