Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05-2013
Hallo,

Voor mijn nieuwe studie (software engineering) heb ik een nieuwe desktop nodig.

Gebruik
Omdat ik verwacht dat ik de komende tijd nog geen nieuwe OS ga ontwikkelen of me bezig ga houden met Diablo 4 ( ;) ), hoeft het dus geen state of the art systeem te zijn. Ik verwacht wel dat ik de nieuwste developing apps soepel kan draaien (bijv. Visual Studio) en dat ik een aantal jaartjes verder kan.

Mijn budget? Ik zit te denken aan 500 euro, maar als het echt nodig is mag er best wat overheen. Maar zoals ik een beetje heb zitten rondkijken moet dat goed te doen zijn.

Het voordeel is dat ik geen gamedeveloping ga doen en ook geen games ga spelen, dus dat zal waarschijnlijk wel helpen met mn budget.

Concept
Omdat het alweer een tijdje geleden is dat ik me hiermee bezig heb gehouden, heb ik de BBG Mainstream pc gebruikt als uitgangspunt.

Voor specs zie http://tweakers.net/reviews/2647/4/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-juli-2012-mainstream-gamesysteem.html

Videokaart
Omdat ik geen games speel, kan ik hier de videokaart uithalen neem ik aan? De HD 4000 zal toch genoeg zijn?

HD
SSD 128 GB ipv 64 GB.
HDD 500 GB ipv 1 TB

Koeler
In de beschrijving staat dat een goede koeler onmisbaar is bij het eventueel overklokken. Betekent dit dat de koeler niet noodzakelijk is als ik niet ga overklokken?

Moederbord
Ik heb niet zulke specifieke eisen aan het moederbord. Als het maar compatibale is met de overige specs. USB 3.0 is leuk maar hoeft niet. Kan het goedkoper met mijn (lichte) eisen?

Beeldscherm
Een relatief groot scherm met hoge resolutie zal handig zijn voor het codekloppen. Hierbij is het voor mij niet echt belangrijk dat het een enorm kleine vertraging moet hebben oid. Als ik er maar uren naar kan kijken ;)
De Dell Ultrasharp U2312HM staat genoemd bij randapparatuur als ideaal voor het spelen van games. Dat is voor mij dus niet nodig.
2 beeldschermen is ook een optie voor me als dat niet te duur is. Ik kan bijv 1x24" nemen of 2x 19", wat het meest goedkoop is.

Optie:
Ik zit nog steeds met de AMD a8 in mn hoofd. Wat ik heb begrepen is dat deze per core zwakker is dan de Intel cores, maar wel beter is in het multiple tasken. Ik heb vaak van alles en nog wat open staan. Verder zou de grafische chip veel beter zijn dan die van Intel. Verder is AMD natuurlijk een stuk goedkoper, en het moederbord kan zo goedkoper. Wat adviseren jullie me hierin? Ik weet niet wat voor soort rekenkracht benodigd is bij programmeren, en of AMD of Intel processors daar beter in zijn. Ook zegt AMD beter te runnen op Windows 8 ivm het efficienter gebruik van de cores. Dat maakt het interessant.
Dit ziet er bijvoorbeeld aantrekkelijk uit http://www.compustunt.nl/...e-4gb-ddr3-500gb-dvi.html

Software en randapparatuur is niet nodig : )

Graag jullie advies/tips/opmerkingen!

[ Voor 15% gewijzigd door garieb op 13-07-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Voor 500 euro koop je ook een geschikte laptop, dan heb je meteen ook een scherm. Voor je studie lijkt me dat persoonlijk veel handiger! Of was hier al over nagedacht en was een desktop al een bewuste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Bedankt voor je reactie.

Dat was inderdaad een bewuste keuze. Ik heb even getwijfeld, maar enerzijds is een laptop bij dezelfde specs duurder en is het scherm beperkt, en anderszijds hoef ik niet naar een fysieke school toe te gaan. Ik hoef dus niet mobiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:09
Als je niet gaat overclocken, heb je inderdaad geen aparte CPU cooler nodig. De fabriekskoeler die erbij krijgt is goed zat.
Waarom 500 gb ipv 1 tb? Scheelt maar 2 tientjes, maar dan heb je wel dubbel zoveel opslag. Bovendien zijn 1 tb schijven weer een tikje sneller.
AMD is inderdaad goedkoper, maar de i5/i7 serie is gewoon een stuk beter, helemaal op rauwe rekenkracht. Op GPU basis, wat jij niet wil, is AMD weer beter. Los daarvan, als je die AMD cpu wil, heb je dus geen hd4000 (is van intel, dat komt alleen met nieuwste ivy cpu's, anders wordt het hd3000 van intel).
Usb 3.0 raad ik toch wel aan. Er komen steeds meer usb 3.0 usb sticks op de markt, en de veel externe hd's zijn al 3.0. Als je een beetje "future proof" wil zijn, is dat toch wel handig. En het werkt echt veel fijner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ah oke, als het gewoon een thuis-studie betreft dan snap ik de keuze wel ja.

EDIT: terug naar de tekentafel, had een opstelling gemaakt maar hieraan ontbrak een hoop

[ Voor 92% gewijzigd door Jouel op 13-07-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-07 19:46
Stefan1987 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:29:
AMD is inderdaad goedkoper, maar de i5/i7 serie is gewoon een stuk beter, helemaal op rauwe rekenkracht. Op GPU basis, wat jij niet wil, is AMD weer beter. Los daarvan, als je die AMD cpu wil, heb je dus geen hd4000 (is van intel, dat komt alleen met nieuwste ivy cpu's, anders wordt het hd3000 van intel).
Volgens mij heeft de AMD A8 reeks meer grafische power dan de Intel Ivy bridge (HD4000).

Edit: 'k had het verkeerd gelezen Sneeuwpop ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Inrage op 13-07-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:09
Inrage schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:51:
[...]

Volgens mij heeft de AMD A8 reeks meer grafische power dan de Intel Ivy bridge (HD4000).
Dat is toch ook wat ik zeg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Oke, ik heb nu het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A55 Pro3€ 60,43€ 60,43
1Toshiba MK5076GSX, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 57,90€ 57,90
1Samsung Syncmaster S22A100N Zwart€ 99,-€ 99,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Antec One€ 46,87€ 46,87
1AMD A6-3670 Black Edition€ 76,90€ 76,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,98€ 38,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,23

intel i5 + 1155 moederbord kwam ik telkens op 600 euro of meer. Met deze build ga je nét iets over het budget heen, maar is volgens mij geschikt voor wat je wil/nodig hebt. Met iets meer budget zou je dus kunnen gaan voor intel. Scherm kwaliteit en merken zijn meestal gericht op grafisch werk of gaming en is dus niet van groot belang hier te veel geld in te steken aangezien je dat niet wenst te doen. Dit scherm lijkt me prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-07 19:46
#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 236V3LSB Zwart€ 129,50€ 129,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Cooler Master Elite 343€ 29,45€ 29,45
1AMD FX-6100 Boxed€ 117,30€ 117,30
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,98€ 38,98
1Asus M5A78L-M/USB3€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,88

Tis idd een heel scherp budget om mee te werken. Als je voor intel wil gaan dan zal je even moeten doorsparen.

Mijn lijstje is gelijkaardig aan dat van Jouel, enkel wat meer CPU power en nog even geen extra HDD. Die kan je later bijkopen als je meer ruimte nodig hebt. Met wat geluk zakken zie nog wat in prijs ook in de toekomst.

EDIT: Ander mobo, tis een kleinere case dan ik dacht ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Inrage op 13-07-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 10:44

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik zou voor ontwikkelen in VS toch minimaal 24 Inch of 2 keer 22 inch schermen aanraden. Ik gebruik tijdens het ontwikkelen altijd 2 schermen. Op het ene staat mijn VS, en op het andere scherm bijvoorbeeld SQL-server of documentatie of andere tools die ik nodig heb. Zo heb je een mooi overzicht.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
@Inrage; je hebt een micro ATX kast en een ATX mobo volgens mij.
itsalwaysme schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:21:
Ik zou voor ontwikkelen in VS toch minimaal 24 Inch of 2 keer 22 inch schermen aanraden. Ik gebruik tijdens het ontwikkelen altijd 2 schermen. Op het ene staat mijn VS, en op het andere scherm bijvoorbeeld SQL-server of documentatie of andere tools die ik nodig heb. Zo heb je een mooi overzicht.
Ja, dat begrijp ik. Maar met 2 schermen zit je op zo'n 200 euro, wat bijna de helft van het budget opslokt.. Roeien met de riemen die je hebt ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Jouel op 13-07-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:20
Ik lees de topicstart en vraag me af of je wel genoeg weet over de opleiding.
Omdat ik verwacht dat ik de komende tijd nog geen nieuwe OS ga ontwikkelen of me bezig ga houden met Diablo 4
Ik heb ook Software Engineering gedaan en heb in het 2e jaar een OS ontwikkeld (gebaseerd op Geekos) en in het 3e jaar een 3D game (in OpenGL) ontwikkeld.

Dus wat jij als "grapje" beschouwd krijg je waarschijnlijk wel tijdens de opleiding.

Edit: Dit was bij Fontys (HTS).

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 13-07-2012 11:28 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 10:44

itsalwaysme

Graast voor DB

kfaessen schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:27:
Ik lees de topicstart en vraag me af of je wel genoeg weet over de opleiding.

[...]

Ik heb ook Software Engineering gedaan en heb in het 2e jaar een OS ontwikkeld (gebaseerd op Geekos) en in het 3e jaar een 3D game (in OpenGL) ontwikkeld.

Dus wat jij als "grapje" beschouwd krijg je waarschijnlijk wel tijdens de opleiding.

Edit: Dit was bij Fontys (HTS).
Dat ligt er ook aan welke richting hij in gaat. Ik heb de richting embedded systems gedaan en daarbij kan je met een langzame pc ook goed vooruit, aangezien die applicaties qua grote niet echt spannend waren.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ik heb het er niet duidelijk bijgezet, maar mijn budget geldt alleen voor de desktop zelf, de beeldscherm(en) hou ik daar even buiten, omdat ik er nog niet over uit ben of ik 2 beeldschermen neem of niet. Het hangt een beetje van de prijs af. En zoals ik zei, is het budget redelijk flexibel :)

@Sneeuwpop: Als 1TB tov 500GB maar 20 euro scheelt+sneller is, dan ga ik voor 1 TB!
Ik denk ook dat je gelijk hebt dat usb 3.0 de standaard gaat worden, dus dat het beter is om daarop voorbereid te zijn.

@Jouel&Inrage: De reden om er AMD in te stoppen is dus vooral budget? Anders Intel? Hoeveel scheelt het qua moederbord en processor ongeveer als ik er Intel van zou maken?

@kfeassen: Interessant...misschien onderschat ik de opleiding dan. Wat je gaat doen hangt natuurlijk van de opleiding af, maar dat zou zeker vet zijn. Ik heb nog niet specifiek gekeken wat voor soort opdrachten er bij de programmeervakken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt me stug dat een game-development vak op een algemene software engineering opleiding een monster-bak vereist. Ook een HD4000 kan OpenGL. Sterker nog: een beetje minder systeem zal je veel duidelijker laten zien waar de grenzen liggen. Je zult dus handiger moeten zijn om toch het gewenste resultaat te krijgen (voldoende fps). Veel leerzamer dan een god-bak die toch alles wel aan kan :)

Twee schermen kan ik van harte aanbevelen: een groot scherm voor je ontwikkelomgeving en een tweede, eventueel kleiner, scherm voor je browser, mail e.d. Vooral handig om documentatie naast je werk te kunnen hebben openstaan. Het grote scherm is wel het belangrijkst in mijn optiek. Hier zou ik dan ook zeker in investeren: een goed scherm kan zo twee, drie systeemupgrades (5-10 jaar) mee. Desnoods koop je voor een paar tientjes een tweedehands 19" of 21" voor ernaast.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 00:12

Koenvh

Hier tekenen: ______

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:15:
Het lijkt me stug dat een game-development vak op een algemene software engineering opleiding een monster-bak vereist. Ook een HD4000 kan OpenGL. Sterker nog: een beetje minder systeem zal je veel duidelijker laten zien waar de grenzen liggen. Je zult dus handiger moeten zijn om toch het gewenste resultaat te krijgen (voldoende fps). Veel leerzamer dan een god-bak die toch alles wel aan kan :)

Twee schermen kan ik van harte aanbevelen: een groot scherm voor je ontwikkelomgeving en een tweede, eventueel kleiner, scherm voor je browser, mail e.d. Vooral handig om documentatie naast je werk te kunnen hebben openstaan. Het grote scherm is wel het belangrijkst in mijn optiek. Hier zou ik dan ook zeker in investeren: een goed scherm kan zo twee, drie systeemupgrades (5-10 jaar) mee. Desnoods koop je voor een paar tientjes een tweedehands 19" of 21" voor ernaast.
2 schermen is inderdaad ideaal. Ik zit voor de lol wel eens met VS voor een aantal uren, en daar is het echt een must... 1920×1080 (of hoger) is ook erg handig, ik werkte eerst met 1440×900 maar dat is vooral met VS erg irritant.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Goed idee, ik denk dat ik ook een scherm neem die je kan draaien (zodat je meer verticaal heb)

Zijn ips en een hoge contrastratio etc. voor dit doel naar jullie ervaring van toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou iig wel een 7200rpm schijf nemen en geen 5400rpm (dat zag ik iig in één van de setups die gepost werden)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ik denk dat ik een SSD neem voor OS en werkbestanden. De rpm voor de HDD ernaast maak dan niet meer veel uit
Pagina: 1