• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 22:01
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuwe MSI P67A-GD65 (B3) moederbord in mijn Antec P183 ingebouwd. Hiervoor zat zo`n zelfde moerderboard in die altijd goed heeft gefunctioneerd. Echter door een mislukte bios upgrade deed die het niet meer. Dit is sinds dat ik zelf computers bouwt de eerste keer overkomen in 20 jaar.

Maar nu heb ik een ander probleem. Het moederboard wilt meestal niet booten. Ik heb alles al gecontroleerd en alles zit precies hetzelfde aangesloten als dat andere moederboard.
Als ik de powerknop lang ingedrukt inhoud dan gaat de pc heel even aan en meteen weer uit, in een flits gebeurd dat. Ook als ik op de powerknop op het moederboard zelf indruk gebeurt precies hetzelfde. Na een paar keer proberen lukt het wel en gaat de pc aan en kan ik zonder problemen me pc gebruiken. Maar zodra ik de pc afsluit en op wilt starten dan heb ik weer hetzelfde probleem. Ook geprobeerd om de netspanning helemaal af te halen en weer starten maar dat maakt niets uit. Je ziet wel als de voeding aan is en de pc is uit dat de powerknop op het MSI moederboard gewoon verlicht is. En voor de rest zie ik geen gekke dingen, alle lampjes branden en de pc werkt verder prima als die aan is. Resetknop werkt ook gewoon.

Wat ik ook geprobeerd heb gister is dat de pc na een paar pogingen weer aan ging, maar dat ik me opstartschijf had verwijderd. Dus de pc gaf logisch aan: missing operation system. Kon de pc resetten en ook gewoon uit en aan doen zonder problemen.

Wat kan het zijn? Zou het een instelling kunnen zijn in de bios? Of een instelling in Windows 7 die ik draai?
Ik zal eens kijken wat voor bios ik nu heb maar durft eigenlijk niet meer te upgraden omdat ik bang bent dat het weer mislukt. Alvast bedankt voor het meedenken.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

Verwijderd

Ik weet niet of een update fout onder de garantie valt, anders zou ik zeggen terugbrengen naar de winkel die hap! :9

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 22:42 . Reden: typefout ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Dus eigenlijk hij boot soms wel en zodra hij eenmaal doorstart kan je er alles mee doen als het ware.
Het lijkt mij dat de bios dan nog redelijk intact en operationeel is.
Het is iig geen Windows intstelling dat is IR voor het opstarten.

Als je hem met moeite wel kan opstarten kan je toch gewoon terug flashen probeer dat eerst eens.

Ik heb het zelf weleens gehad met een powermac g4 dat kwam bij die omdat de voeding defect was zodra het liep kon het weken draaien maar als maar even de spanning eraf was dan was het net alsof je een kettingzaag zonder benzine moest starten.

Bij een redelijk nieuwe pc is dit natuurlijk veel minder waarschijnlijk dus als je de mogelijk hebt even met een andere voeding proberen.

Anders alles wat kortsluiting zou kunnen maken loskopelen en moederbord uit de kast hallen dan alleen de voeding aansluiten en een powerswitch. (moederbord is slim genoeg om te zien waar iets weglekt en dan gewoon niet aangaan)

• LithoMan
Ik ben denk ik een stapje verder gekomen. Vandaag ging de pc met geen mogelijkheid aan.
Als ik de powerknop een seconde of 5 inhoud dan gaat de pc heel even aan en direct weer uit. Nog geen halve seconde schat ik.

Ik heb de grafische kaart er uit gehaald. Dat is een MSI Hawk 5770.
En de pc zonder die kaart weer aan gezet. Nu boot die direct. Dat heb ik een paar keer geprobeerd en dat ging goed. Grafische kaart er weer in en ja hoor hetzelfde probleem, boot niet.

Ik heb een andere grafsche kaart er in gedaan een oudere ATI 7600. Nu boot de pc wel. Maar heb toch maar me bios geupgrade. Ik wacht vandaag even af wat de pc doet en of die gewoon weer normaal aan gaat.
Ik denk niet dat het aan de voeding ligt want verder is er niets veranderd aan de pc. Of moet toeval zijn maar dat geloof ik niet. Ik vermoed de grafische kaart. Ga straks verder met testen.
Wordt vervolgd.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

• LithoMan
Helaas, het heeft niets geholpen.Wat heb ik verder gedaan? Geluidskaart en WiFi kaart er uit gehaald. Pc deed nog niets. Toen de grafische kaart er weer uit en toen startte de pc gewoon op. Ook de grafische kaart in een ander PCI-E slot gedaan maar helaas, bleef hetzelfde. Ook bios geresset, geen resultaat.
Ik ga morgen het moederboard uit de kast halen en kaal aansluiten op de voeding.
Maar ik denk zelf RMA.
Wordt vervolgd.

• LithoMan
Vandaag moederboard uit de kast gehaald maar kon deze niet aansluiten op de voeding.
Dus weet ook niet of dat heeft gewerkt.
Het moederboard en alle kaarten weer ingebouwd. Kwam niets raars tegen.
Helaas weer hetzelfde euvel pfff, pc startte weer niet.
Maar denk nu wel het probleem gevonden te hebben.
Ik heb ook een PCI WiFi kaartje er in zitten maar ik had deze aan de achterzijde nog niet aangesloten.
De pc startte meteen goed op. Nog eens geprobeerd en jahoor nog steeds opstarten.
Toen heb ik aan de achterzijde van de WiFi kaart aangesloten.Maar toen deed de pc het weer niet.
Ging een moment aan en weer meteen uit.
De aansluiting aan de achterzijde weer los gehaald en de pc start weer normaal op.
Dus denk ik dat dat het probleem is geweest. Ik ga nog even verder testen.
Wordt vervolgd.

• LithoMan
Helaas, de pc start vandaag toch weer niet.
Het board zal spoedig RMA gaan want ik weet het niet meer.

• LithoMan
Inmiddels het moederboard RMA gestuurd, het was inderdaad defect.
Vandaag een nieuwe MSI moederboard binnen gekregen en ingebouwd.
Het nieuwe moederboard startte meteen goed op, ook na een aantal keren.
Het werkt gewoon dus perfect.
Probleem opgelost.

Pagina: 1