Powerline, hoe zit dat nou precies...security wise?

Pagina: 1
Acties:

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Hallo Tweakers,

U kent het vast wel. Binnenshuis is uw netwerk op orde. Maar gaat u lekker in de tuin zitten in dat fijne hoekje helemaal achterin bij het schuurtje ... dan fluctueert het wlan enorm qua verbinding. Door welke oorzaken dan ook.

Nu heb ik electriciteit in mijn schuur... dus dacht ik , powerline adaptortje met wlan kopen en voila klaar is kees.
Nou zal dit vast wel gaan werken, echter ben ik niet zo bekend met de ins and outs hiervan.

Kun je bijvoorbeeld in je meterkast iets inbouwen wat storingen van buitenaf (het hoofdnetwerk, the grid) kunt blokken? Hieraan denkende kwam ik meteen met het volgende.
Via deze powerlines gooi je natuurlijk pakketjes stoppen die bij je meterkast of gaan die vrolijk het netwerk op en richting de buren bijvoorbeeld?

Nou heb je AES op die powerlines zitten maar ik dacht meer aan iets drastisch wat ik voorheen ook op mijn kabel had zitten alleen signaal naar binnen en niet naar buiten.

Voor de electriciteit wil ik nu eigenlijk kijken of iets soortgelijks mogelijk is maar dan een volledige blockade qua dataverkeer. Niet er in en niet er uit.

Mijn vraag aan jullie is dus, kan dit en hoe doe je zo iets?

Hartelijk dank!

Gubyan _/-\o_

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-02 09:50
Kan me niet voorstellen dat Powerline technisch 'data' naar buiten kan lekken. Breakers zijn vaak al een probleem, laat staan voorbij de stoppenkast komen. Daarbij is de data als je zegt encrypted. Als je meer zekerheid wil moet je denk ik bij ethernet bekabeling blijven, maar daar heb je achter in de tuin weinig aan. Powerline is in huis/tuin/keuken situatie volgens mij veiliger dan wlan zelf.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
Als je een kabel kunt trekken moet je dat dient want powerline zijn heel veel verhalen over en ik heb er zelf ook verschillende getest op verschillende locaties en ze werken allemaal nauwelijks tot niet.
Dus ik zou je een sterk accespoint aanraden of als je de mogelijkheid hebt gewoon een kabel trekken.
Als je het veilig wilt doen kun je ook je wifi netwerk verbergen zodat alleen jij de naam weet.

Als je een sterk accespoint wil moet je eens kijkennaar engenius

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik weet niet exact wat de sterkte van de AES encryptie op powerline is, maar je moet wel een heel erg fanatieke buurman hebben die dat wil gaan hacken. Zelf heb ik hier in huis al bijna 3 jaar een zyxel setje en dat werkt prima, hooguit met de oude firmware sporadisch een verbindingsuitval..

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Updateje:

Devolo dLAN 200 AVpro DINrail

Als ik het goed lees (in het duits) dan kun je deze in de meterkast laten inbouwen door een gecertificeerde monteur (verzekeringszaak) en dan ondervind je geen last van het groepen verschil. Morgen verder kijken. :z

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem met verschillende groepen is nog maar het begin, powerline is ook afhankelijk van wat je verder allemaal aangesloten hebt op dezelfde groep. Dingen met veel inductie (spoelen) zijn vooral funest. Voedingen en electromotoren zijn grootste problemen. Het kan dus zomaar zijn dat een stofzuiger aanzetten je internetverbinding om zeep helpt :o

* dion_b is geen fan van powerline...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1