Paar vragen betreft nieuwe installatie SSD

Pagina: 1
Acties:

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:36
Beste medetweakers,

Ik kon geen betere titel bedenken want ik kan het probleem geen naam geven, het zijn er eigenlijk 2.

Ik heb vandaag mijn Samsung 830 128GB binnengekregen, natuurlijk gelijk instaleren, AHCI in bios aanzetten, fresh windows instalatie, dus oude hdd uitkoppelen, alleen SSD aansluiten en windows erop instaleren, nu heb ik dus mijn harde schijf (WD 1 TB) aangesloten, en geeft mijn oude partities aan, en nog een andere partitie die ik nog nooit gezien heb, Dus is mijn eerste vraag, kan ik deze partities verwijderen, zodat ik alleen een C: krijg (SSD) en een D: (Data HDD),

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/629092.jpg

Blauw is hier de SSD (windows), Rood mijn data schijf, en Geel is mijn externe HDD maar die mag genegeerd worden.

Nu komt mijn tweedevraag, tussen mijn " ontkoppelen van gekoppelde apparaten" icoontje in mijn systray staan mijn SSD en Data hdd, maar die horen hier normaal niet bij te staan, hoe krijg ik dat zo weg?

screen:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/629095.jpg

Alvast bedankt!

-ChiB

Specs:
i7-950
Asus Sabertooth X58
HD6950
1TB WD1002FAEX
128GB Samsung 830 SSD

Verwijderd

thechib12 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:37:
Beste medetweakers,

Ik kon geen betere titel bedenken want ik kan het probleem geen naam geven, het zijn er eigenlijk 2.

Ik heb vandaag mijn Samsung 830 128GB binnengekregen, natuurlijk gelijk instaleren, AHCI in bios aanzetten, fresh windows instalatie, dus oude hdd uitkoppelen, alleen SSD aansluiten en windows erop instaleren, nu heb ik dus mijn harde schijf (WD 1 TB) aangesloten, en geeft mijn oude partities aan, en nog een andere partitie die ik nog nooit gezien heb, Dus is mijn eerste vraag, kan ik deze partities verwijderen, zodat ik alleen een C: krijg (SSD) en een D: (Data HDD),
Je moet eerst even je dvd speler loskoppelen omdat die de letter D in beslag neemt. Als je die hebt losgekoppeld kun je in Configuratiescherm/systeembeheer/schrijfbeheer de schrijfletter veranderen en dan verwijderen . Op die manier kun je de D toewijzen aan elke partitie , let op niet je volume verwijderen alleen de schrijfletter :)

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01 22:12

H.Boss

Hugo Boss

Waarschijnlijk Sata Hotplug aanstaan in bios? Weet niet hoe die functie bij Asus heet.

Had ik ook aanstaan in mijn MSI bios voor mijn SSD. Maar na ik die uit heb gezet staat die niet meer als een soort van USB apparaat genoteerd.

[ Voor 9% gewijzigd door H.Boss op 12-07-2012 18:16 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Drive letters kun je gewoon in 'computer management aanpassen,, daarvoor is loskoppelen niet nodig.

Zet hotplug/hotswap even uiit in je bios, zodat die niet uitgeworpen kunnen worden in windows. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• thechib12
Partities is al gelukt, ik probeer zo wel even of ik de hotswap uit kan zetten.

Alvast bedankt:)

• thechib12
Ik ben op 2 problemen gestuit,
Het eerste is, ik kan niks vinden over de hotswap of hotplug o.i.d

Nu het tweede en het grootste, toen ik in mijn bios zat zag ik bij storage configuration ook een modus om de sata in AHCI te veranderen, en die stond nog op IDE, maar ik heb voor dat ik de SSD heb geinstaleerd bij de MARVELL controller nog wattes de instellingen op AHCI gezet, dus ik begon te twijfelen of ik wel de maximale snelheid heb, en dit blijkt dus niet zo te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/629154.jpg

Dus is er nog een mogelijkheid dat ik mijn SSD wel op snelheden kan krijgen rond de 500 MB/s, of moet ik nu windows weer opnieuw instaleren.

EDIT: TRIM staat aan, omdat DisableDeleteNotify = 0,
AS SSD geeft aan dat de driver MSAHCI is, dus AHCI is aan

[ Voor 7% gewijzigd door thechib12 op 12-07-2012 19:06 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

uhm, volgens mij moet je dan win 7 op ahci zetten (ff googlen voor registerwaarde) rebooten, bios op ahci zetten, vervolgens doorstarten. Als het goed is heb je dan ahci zonder herinstallatie.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• thechib12
Ik heb net in een EDIT aangegeven dat windows de AHCI driver heeft geinstaleerd

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Denk dat het wel goed is zo, ondanks dat je m blijkbaar op een marvell controller hebt. In het algemeen is een directe sata aansluiting betrouwbaarder.

• thechib12
ik probeer nog wel even met de samsung software wat te tweaken en firmware update te doen

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Inderdaad, een normale controller is betrouwbaarder. Als ik jou was zou ik dus gewoon de SSD aansluiten op de Intel Sata poorten, ondanks dat deze "maar" van het 300 type zijn. Dit maakt voor de snelheidsbeleving niks uit, en je hebt TRIM ondersteuning wat je SSD performance op peil houdt. Dit is erg belangrijk. Volgens mij heb je geen TRIM als je 'm op een Marvell poort aansluit.
Sluit 'm dus aan op een Intel poort, en google even zoals Michael Knight zegt hoe je hem op AHCI kunt zetten als Windows al geïnstalleerd is.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• thechib12
Het staat al op AHCI, dat zegt mijn windows, ook staat TRIM al aan, ik heb met de command line gechecked en TRIM staat gewoon aan.

[ Voor 32% gewijzigd door thechib12 op 12-07-2012 19:48 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beste thechip12. Het is niet te checken of trim aanstaat. Het is wel te checken of het enabled is, blijkbaar is dat zo, maar of het ook echt werkt is een heel andere zaak. Maar ik weet niet precies hoe het nu met de verschillende marvel controllers staat tegenwoordig.
Gezien je hoge 4k third waarden, staat ahci inderdaad wel aan.
Pagina: 1