Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi mede tweakers,

Ik heb onlangs een Sigma AF 120-400mm f/4.5-5.6 APO DG HSM Sony gekocht

Na de lens aangesloten te hebben op een Sony A77 kom ik er achter dat hij niet wil auto-focussen. Ik heb diverse standen op de camera geprobeerd (spot, local AF punten / AF-S / AF-C etc.) natuurlijk ook de steadyshot van de camera uitgezet zodat de “steady shot” van de lens zijn werk kan doen.

Als ik op een stilstaand object richt dan blijft hij maar focussen om het object heen, dus eerst te ver, dan te dichtbij, dan weer te ver etc. etc. Hij blijft dit maar doen. (Je hoort de motor heen en weer gaan om scherp te stellen) Heel sporadisch focust hij goed, maar het merendeel zegt hij dat hij gefocust is maar het object waar op gericht is, is wazig.

Een bewegend object (bijv. een vogeltje die een wormpje uit de grond aan het pikken is) lukt helemaal niet, hij blijft maar heen en weer focussen.

Handmatig scherp stellen werkt wel gewoon, als het object gefocust is dan geeft de camera ook aan dat het goed is (groen vierkantje met bijv. spot modus)

Mijn andere lenzen (16-50 f2.8 SSM Sony en Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 DG HSM Type II Sony) werken perfect met de camera, deze auto-focussen direct goed. Het lijkt mij dus niet een probleem van de camera.

Nu heb ik op internet gelezen dat er in 2010 een probleem was met de autofocus van deze lens, maar het serienummer komt niet voor in de lijst die Sigma heeft opgegeven toentertijd.

Ik heb de vraag ook gesteld aan CameraNu.nl (daar komt hij vandaan) en die geven aan dat ik hem maar op moet sturen zodat ze een nieuwe firmware erop kunnen zetten???

Nu is dus mijn vraag, is de lens kapot of is het inderdaad iets met een firmware. Ik zie het namelijk wel weer gebeuren ( just my luck ;) ) dat ik de lens maanden kwijt ben en er uiteindelijk niks gedaan is en het nog steeds niet werkt.

Alvast bedankt voor de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Het klinkt erg als het probleem dat ik had met mijn Sigma 8-16, ook dat heen en weer focussen en melden dat het in focus is terwijl dat niet zo is. Dat heb ik laten repareren (duurde ongeveer een maand) en nu focust de lens compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
Ok, ik zal hem op sturen naar de winkel. Bedankt voor de info :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Helaas wel vaker het probleem met Sigma volgensmij :( Je zou toch denken dat ze wel eens een lens testen daar ... zeker voor die prijs!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
Ventieldopje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:40:
Helaas wel vaker het probleem met Sigma volgensmij :( Je zou toch denken dat ze wel eens een lens testen daar ... zeker voor die prijs!
zo dacht ik er dus ook over. Lijkt me toch dat er een quality test gedaan wordt voordat die lens de deur uit gaat. Ik weet niet hoeveel van die lenzen ze produceren, maar het duurdere segment zou toch door een test heen moeten lijkt me.

De lens is weer ingepakt en gaat zometeen onderweg naar de winkel en dan maar hopen dat ik hem snel terug heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afaik produceert Sigma lenzen zonder licentie op de AF techniek,mwaardoor ze alles dus reverse engineeren. Soms betekent dat dus issues (zeker met nieuwe cameras).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
hmm ok, klinkt logisch. wel vreemd opzich dat mn 12-24 van sigma dan wel goed werkt op de A77. en dat de "kapotte" lens ook op mn oude (a380) camera hetzelfde vertoont.

Of kan het zomaar gebeuren dat je de firmware van de camera update en dat je lens het dan niet meer doet? is niet te hopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Cyrus-The-Virus schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:14:
hmm ok, klinkt logisch. wel vreemd opzich dat mn 12-24 van sigma dan wel goed werkt op de A77. en dat de "kapotte" lens ook op mn oude (a380) camera hetzelfde vertoont.

Of kan het zomaar gebeuren dat je de firmware van de camera update en dat je lens het dan niet meer doet? is niet te hopen
Dat de lens het niet meer doet na firmware update is nog niet voorgekomen. Niet alle sigma lenzen hebben problemen op de nieuwe body's

Dat je 120-400 ook niet lekker werkt op je a380 geeft denk ik wel aan dat het echt een probleem met die ene lens betreft.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
Gisteren is mn sigma 70-200 f2.8 binnen gekomen en die geeft precies dezelfde symptomen, zowel op de a77 als op de a380. Die gaat dus ook terug. Voordeel van die lens is dat de winkel hier vlakbij is en ik dus langs lan gan met de lens en de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
***update***

Heb ondertussen mijn 120-400 terug gekregen van sigma. Volgens hun zat er ergens vet op binnen in de lens, dat is verwijderd en ze hebben een firmware update gedaan.

Bij een kleine test bij sigma zelf met mn eigen body leek de autofocus het goed te doen, maar gister in de dierentuin traden dezelfde problemen weer op. Blijft weer heen en weer gaan, aangeven dat er gefocust is, maar niet op het object waar ik de spot op heb staan en ga zo maar door.

Heb uiteindelijk maar alles manual gefocust. De resulterende foto's zijn nou ook niet je-van-het.

Er was volop zon, ISO100, f8, 200mm en er zit volop gekleurde ruis in (net alsof er met een hele hoge ISO waarde is geschoten in het donker). Ik moet nog even verder kijken of dit niet aan de instellingen heeft gelegen van de camera.

Maar de lens gaat in ieder gaval weer terug naar sigma zodra ik mn 70-200 kan ophalen die dezelfde kuren heeft.

to-be-continue'd
Pagina: 1