Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
De Compaq CQ61 van mijn ouders is traag, ik heb al vanalles gebprobeerd. Defragmenteren,CCleaner,BIOS gereset,...

Maar die pc blijft traag.

Hij is vooral traag bij het opstarten en het starten van programma's

Specs van de pc:
Intel Pentium T4300 @ 2,1GHz
2GB RAM DDR2
Samsung 160GB
Intel HD Graphics

Wat kan ik hier aan doen?

• bambinodekat
wiet iemand wat ik hier aan kan doen?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Beetje geduld is een schone zaak... :z

Welk OS draai je? Zal wel Windows zijn... Welke versie? O-)

Anyway, als het mogelijk is meer geheugen er inzetten, minimaal 4 Gig totaal en een SSD er inzetten en het OS opnieuw installeren.

Als dat allemaal niet kan of niet helpt een lichter OS installeren. Als dat ook niet helpt naar de Kringloop brengen of op Marktplaats zetten.

http://www.interngeheugen.com/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik zie dat je vanalles geprobeerd hebt. Maar je ervaring dat de machine langzaam is duidt erop dat deze sneller geweest is. Misschien is een clean install al wel de oplossing.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Een clean install zal zeker niet de hele oplossing zijn, al zal het best iets helpen. Maar de toepassingen en dingen als internet zijn de laatste paar jaar gewoon veel zwaarder geworden en dan is 2 GB en een simpele HD niet zo snel meer.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

je zou ook met taakbeheer kunnen kijken welk programma zoveel van je CPU tijd gebruikt, dan ben je wellicht weer een beetje dichter bij het probleem ;-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Een clean install is meestal de lekkerste optie. Eerst een externe HDD gebruiken om alles belangrijk op te slaan, dan tijdens de Windows installatie alle partities op de HDD van de laptop verwijderen.
Vanaf Windows Vista is het geen probleem meer na een installatie om alles werkend te krijgen, alleen internet is nodig. Na de installatie kan je misschien het beste de grafische opties omlaag zetten, een simpele zoekopdract naar prestaties laat je een instelling zien waarbij je de keuze hebt om opties op mooi of snel te zetten. Op mijn desktop heb ik alleen DirectWrite nog aanstaan. Het scheelt vooral in computers met mindere grafische prestaties, zoals pre Ivy Bridge Intel HD graphics.

• bambinodekat
er zit windows 7 op

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Tuurlijk helpt een clean install en instellingen tweaken een beetje, maar als je echt zoden aan de dijk wil zetten moet er meer geheugen in, als dat kan, en een SSD. Hoeft in principe helemaal niet zo duur te zijn en het helpt enorm. Maar of deze computer die investering nog waard is kan ik zo niet zeggen, dan moet ik eerst het exacte type nummer en specs weten en de aankoopdatum en de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 13-07-2012 14:02 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De laptop zelf is gewoon traag. Software gaat je niet helpen imho...

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:39
2gb werkgeheugen bijplaatsen? zal wel iets helpen

• PilatuS
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:02:
De laptop zelf is gewoon traag. Software gaat je niet helpen imho...
Er zijn genoeg laptop's waarbij er 20 onzinprogramma's op de achtergrond draaien. Een herinstallatie met alleen de drivers en updates gaat dan heel veel helpen. Het is inderdaad geen super snelle laptop maar een herinstallatie zal zeker wel helpen. Helemaal als de laptop nog nooit geherinstalleerd is. Het RAM geheugen upgraden naar 4GB kan ook wel wat nut hebben.

Verwijderd

Upgraden naar 4GB is leuk, maar totaal niet nodig. Ik neem aan dat er geen speciale programma's mee gedaan worden? 2GB is genoeg voor eigenlijk alles wel, maar als je wel hardware wilt upgraden is upgraden naar 4GB en evt een SSD wel een handige zet. De rest is minder belangrijker en moeilijker te vervangen.
Ik blijf bij mijn herinstallatie.

• PilatuS
  • Niet online
2GB kan krap zijn. Een kale Windows 7 pakt al makkelijk 1.2GB. Ga je dan internetten met meerdere tabs open terwijl je misschien nog wat download kan het zijn dat je tegen die 2GB aanloopt. Ik denk dat de meeste mensen wel weten hoe langzaam een PC/laptop wordt wanneer het RAM geheugen vol zit. Verder is RAM geheugen nou niet bepaald duur. Als de laptop nog nooit geherinstalleerd is zal daar wel meer winst te behalen zijn. Maar voor die paar euro zou ik het RAM geheugen zeker upgraden. Dan weet je gelijk zeker dat met 4GB dat nooit meer een probleem zal zijn.

Een SSD is wat duurder maar zal zeker een flink verschil maken.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2012 14:21 ]

• bambinodekat
ik heb alle HP dingen die opstarten eraf gegooid. taakbeheer zegt dat er 1,10GB wordt gebruikt in ruststand.

De laptop is een Compaq Presario CQ61-300EB van 2009 en heeft 600 euro gekost.

• PilatuS
  • Niet online
De laptop is een Compaq Presario CQ61-300EB van 2009
Als de laptop in die tijd niet geherinstalleerd is zou ik dat nu zeker doen.

Verwijderd

bambinodekat schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:26:
ik heb alle HP dingen die opstarten eraf gegooid. taakbeheer zegt dat er 1,10GB wordt gebruikt in ruststand.

De laptop is een Compaq Presario CQ61-300EB van 2009 en heeft 600 euro gekost.
1.1GB op een 2GB systeem betekent dat het helemaal volzit.
Ik heb meerdere schone en goed behouden installaties van Windows gezien, onafhankelijk of het 2 of 4 GB RAM gebruikt zal het systeem op ~24% RAM vulling staan in rust. Ik sta by op 28% van 4GB met W8, 2 dagen geleden stond hier nog W7 vrij schoon op: 24%. Mijn desktop wordt goed behouden, gebruikt ook op W7 en W8 ~24% met 2GB RAM. Toen ik er nog 4GB in had zitten (GPU met 256MB had dual channel nodig, dus terug naar 2GB) was het ook ~24%.
Met 1.1GB heb jij het over 55%. Dat is ontzettend veel hoger. Zo hoog kom je nog niet met Chrome met meerdere tabs en muziek aan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 15:11:
[...]

1.1GB op een 2GB systeem betekent dat het helemaal volzit.
Die claim zou ik niet maken zonder te weten wat de topicstarter bedoelt met 'taakbeheer zegt dat er 1,10GB wordt gebruikt'.

Als je écht wil weten wat je RAM belasting is kijk je namelijk in Resource Monitor op een Windows Vista of 7 install.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1