Alleseter op gamesgebied

Pagina: 1
Acties:

• s3rp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-02 12:54
Beste heren en wellicht dames,

het ziet er naar uit dat ik één der komende dagen eindelijk kan gaan beginnen aan het bouwen van mijn eerste eigen systeem.
Wat ik er mee wil gaan doen? Hard gamen en alles op ultra kunnen draaien! Denk aan games als BF3, maar ook bijv. The Witcher 2. Eerst komende tijd zal ik er nog niet mee gaan over klokken, aangezien alles vanuit stock genoeg power zal hebben. Maar wil toch de optie tot overklokken houden.

Qua budget zit ik rond de 1350 euro. Ik heb met veel dingen altijd het idee dat ik liever net iets meer uit geef, dan dat ik na een jaar erachter kom dat ik het anders had moeten doen. Daarom zit er wel een klein beetje speling in het budget.
Ik ga overstappen van een laptop naar een desktop, dus het enige wat ik nog heb liggen is een Razer Deathadder 3500dpi muis.

Ik heb zelf de volgende lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 74,90€ 74,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,95€ 72,95
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 168,-€ 168,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 405,-€ 405,-
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 11,45€ 11,45
1Thermalright Chill Factor 3€ 7,95€ 7,95
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,95€ 205,95
1OCZ Fatal1ty 750W€ 87,40€ 87,40
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,-€ 48,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.348,72

Behuizing: Ik twijfel tussen de Coolermaster CM 690 en de 500R, volgens mij zijn beide kasten gewaagd aan elkaar en daarom heb ik gekozen voor de 500R. (Weet iemand toevallig wat het verschil in airflow is in beide kasten?)

Voeding: Ik heb voor de OCZ Fatal1ty gekozen, ik weet dat dit enigzins overkill is, maar met het oog op een eventuele 2e videokaart toch voor deze voeding gekozen omdat deze 750 wat is en een bronze certificering heeft.

Moederbord: Ik heb dit moederbord overgenomen uit de BBG juli, maar twijfel of ik misschien toch niet beter over kan gaan naar een ASRock Extreme 4. Heb de verschillen naast elkaar gelegd en zie dan bij de Gigabyte bij de specs het volgende staan: Bijzonderheden 1x PCI-e x16 slot draait maximaal x4, 1x PCI-e x16 slot draait maximaal x8. Heeft dit nog invloed voor als je 2 kaarten in SLI of Crossfire wilt gaan draaien?

Videokaart: Ik heb nu de Asus GTX 670 nog in de lijst staan, maar die is ( tot ieders frustratie) niet goed leverbaar. Nu vind ik even wachten over het algemeen geen probleem. Maar ik heb niet het idee dat deze kaart binnen een week of twee weken op voorraad zal zijn. Ik overweeg daarom eventueel een Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5 te nemen.

Monitor:
Mijn bureau is niet zo groot, dus heb ik gekozen voor de IIyama 24". Ik weet dat de dell ultrasharp een IPS panel heeft, maar ik heb toch voor deze monitor gekozen vanwege de reactietijd. Ik merkte op mijn laptop dat ik tijdens bf3 vaak wel snel genoeg reageerde en schoot, maar dat het scherm voor lag zorgde. Daarom vind ik reactietijd belangrijk.

Ik zie jullie reacties tegemoet!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
s3rp schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:34:
Voeding: Ik heb voor de OCZ Fatal1ty gekozen, ik weet dat dit enigzins overkill is, maar met het oog op een eventuele 2e videokaart toch voor deze voeding gekozen omdat deze 750 wat is en een bronze certificering heeft.

Moederbord: Ik heb dit moederbord overgenomen uit de BBG juli, maar twijfel of ik misschien toch niet beter over kan gaan naar een ASRock Extreme 4. Heb de verschillen naast elkaar gelegd en zie dan bij de Gigabyte bij de specs het volgende staan: Bijzonderheden 1x PCI-e x16 slot draait maximaal x4, 1x PCI-e x16 slot draait maximaal x8. Heeft dit nog invloed voor als je 2 kaarten in SLI of Crossfire wilt gaan draaien?

Videokaart: Ik heb nu de Asus GTX 670 nog in de lijst staan, maar die is ( tot ieders frustratie) niet goed leverbaar. Nu vind ik even wachten over het algemeen geen probleem. Maar ik heb niet het idee dat deze kaart binnen een week of twee weken op voorraad zal zijn. Ik overweeg daarom eventueel een Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5 te nemen.

De Scytche mugen 2 komt al met koelpasta, dus die 7€ kan je evengoed op zak houden. Het zal misschien een half graadje verschillen...

Monitor:
Mijn bureau is niet zo groot, dus heb ik gekozen voor de IIyama 24". Ik weet dat de dell ultrasharp een IPS panel heeft, maar ik heb toch voor deze monitor gekozen vanwege de reactietijd. Ik merkte op mijn laptop dat ik tijdens bf3 vaak wel snel genoeg reageerde en schoot, maar dat het scherm voor lag zorgde. Daarom vind ik reactietijd belangrijk.

Ik zie jullie reacties tegemoet!
Voeding: Fatal1ty staat niet altijd voor kwaliteit. Ik denk altijd dat het beter is om ofwel nu voor crossfire/sli te gaan ofwel nu voor 1 goede GPU die er even tegen kan. Als je in de toekomst merkt dat je teveel grafische opties moet uitzetten koop je liever een nieuwe generatie kaart dan ergens je oude gfx kaart te gaan zoeken om deze sli te draaien. Kans is dat die niet meer verkocht wordt of dat je ze 2de hands moet gaan zoeken en dan weet je nooit wat je binnehaalt natuurlijk... Back to de voeding, met 550w kom je toe voor 1 kaart + overclocken. Met 650W kan je de GTX670 zelfs al in SLI gebruiken. Je kiest voor een scherm dat maximaal 1920x1080 doet, dan zit je met een enkele GTX670 nog wel even goed.

Dus alternatieven:
pricewatch: Corsair Enthusiast TX550M (modulair)
pricewatch: XFX Pro 550W (niet modulair, maar heb je dat nodig met die case?)

Mobo: beide zijn goed. Als je SLI wil zijn ze nog steeds alletwee goed, je gaat niet tegen de limieten van PCI-e aanlopen. Voor zover ik weer vormt dit enkel een probeem op zeer hoge resoluties of bij meerdere schermen. Voor de zekerheid kan je natuurlijk de Asrock nemen, de prijs is toch zo goed als gelijk.

GPU: Met die 7970 haal je ook een zeer goede GPU in huis. Verbruikt wel iets meer en is vooral de betere als het gaat om gamen op hoge resolutie of multiscreen set-ups maar kom. Je gaat er zeker plezier aan beleven. De prijs is in ieder geval gelijk.

Scherm:
Uit verschillende reviews is gebleken dat de Dell ook een geweldige reactie tijd heeft. Staar je niet blind op de specificaties van de producent maar ontdenk het liefst via kwalitatieve reviews.

[ Voor 4% gewijzigd door Inrage op 12-07-2012 16:01 ]

• s3rp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-02 12:54
Thnx! Ik heb inmiddels de voeding aangepast naar de door jou voorgestelde corsair enthusiast en voorlopig de Sapphire 7970 in de lijst gezet.

En je hebt wel gelijk er zijn inderdaad veel goede reviews die positief zijn over de dell monitoren, echter zijn er ook reviews waarin gestelt wordt dat de kleurenweergave kwalitatief niet erg goed is. En daarnaast wordt van de IIyama vaak gezegd dat deze te helder is. Al met al is het vrij lastig om daar een goed objectief beeld van te krijgen, maar ik zal zeker nog eens een kijkje nemen naar een IPS scherm van dell.

[ Voor 4% gewijzigd door s3rp op 12-07-2012 17:43 ]