Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe gaat het momenteel met het aanbod op ict vacatures?
In mei was er een zorgwekkend bericht vanuit Monsterboard (welke ik eigenlijk niet heel erg serieus neem, omdat dit puur statistieken vanuit Monsterboard zelf zijn), waarin middels een grafiek dit teleurstellende nieuws werd bekrachtigd.

zie: http://www.about-monster..../EUMEI_May12_NL_FINAL.pdf

Maar we zijn nu 2 maanden verder.. is er een groei merkbaar? of gaat het nog steeds slecht?

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 21:36
2 jaar geleden moest ik m'n CV zo ongeveer bij bedrijven door de strot douwen om op gesprek te mogen komen, uiteindelijk in 9 maanden 3 gesprekken gehad en vervolgens van de laatste een aanbod gekregen.

Toen ik afgelopen maart weer op zoek ging lagen de zaken er heel anders voor. Vrijwel wekelijks werd ik gebeld met functies. Ik denk dat het nu weer rustiger is vanwege de vakantie periode. En ik zit er niet meer zo achterheen omdat ik een functie gevonden heb waar ik langere tijd wil blijven.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het tekort aan ICT-ers zich nu al begint te manifesteren.

beetje off-topic maar ik vermeld het toch omdat vanwege mijn CV er vragen over gesteld werden. Ga niet Job-shoppen/hoppen. Werkgevers stellen het niet op prijs. Ze begrijpen niet dat er voor een werknemer grenzen kunnen zijn waardoor deze kan besluiten op te stappen, zelf mogen ze natuurlijk wel mensen droppen wanneer ze dat willen en nodig achten.

Verwijderd

Ik heb dezelfde ervaring qua aanbod. Ik ga 1 augustus beginnen bij een nieuwe werkgever en dat was binnen een week of 2 rond (van vacature gevonden tot gesprekken tot tekenen).

Wel vragen opvallend veel bedrijven HBO'ers met 10 jaar werkervaring en dan het liefst onder de 30 en natuurlijk met alle papieren die je maar kan bedenken. Maar als je dan doorvraagt merk je dat dat met name komt door de recruiters die de gekste dingen bedenken.

Ik heb zonder overdrijven in 3 uur tijd 9 gesprekken geregeld recent, allemaal met concrete vacatures die me aanspreken. Met recruiters die niks concreets hadden of geen leuke vacature ben ik niet eens in zee gegaan.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 12:15
Wij zoeken ons helemaal rot naar (ervaren) PHP programmeurs. De enige reacties op de vacatures zijn van recruters, recruters en recruters. En eigenlijk is het aanbod wat zij dan weer hebben niet heel interessant. Heel af en toe zit er iets interessants tussen, maar die heeft dan in de afgelopen 2 jaar bij 2 tot 4 bedrijven gewerkt. Dat vind ik ook altijd 'verdacht'.

Het lijkt erop dat iedereen goed op z'n plek zit op dit moment of durft geen nieuw avontuur aan te gaan omdat toch de hypotheek betaald moet worden.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Speedener schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:41:
Wij zoeken ons helemaal rot naar (ervaren) PHP programmeurs. De enige reacties op de vacatures zijn van recruters, recruters en recruters. En eigenlijk is het aanbod wat zij dan weer hebben niet heel interessant. Heel af en toe zit er iets interessants tussen, maar die heeft dan in de afgelopen 2 jaar bij 2 tot 4 bedrijven gewerkt. Dat vind ik ook altijd 'verdacht'.

Het lijkt erop dat iedereen goed op z'n plek zit op dit moment of durft geen nieuw avontuur aan te gaan omdat toch de hypotheek betaald moet worden.
Ik heb nou niet de indruk dat er veel vacatures voor PHP jobs zijn.

Ik zou het zelfs niet erg vinden om bv op zaterdag naast m'n voltijdbaan als php programmeur aan de slag te gaan, maar dat gaat niet. Vrijdag 17:00 gaat overal de tent potdicht en gaat maandag pas weer open (ook niet heel gek, maar toch)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Er zijn genoeg ICT vacatures nu. Ik had mijn CV geupload op Jobbird en werd helemaal gek van de aanbiedingen.

Verwijderd

Speedener schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:41:

Bij mijn huidige werk precies hetzelfde hoor, zoeken ook al jaren PHP programmeurs en ondertussen is er 1 fatsoenlijke gevonden.

Of ze hebben bizarre eisen (kom op, het is PHP!) of ze zijn gewoon te slecht voor woorden.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
Valt wel mee. Werkgevers zijn wat kritischer, het is iets makkerlijker om geschikte kandidaten op gesprek te krijgen, maar het is nog steeds een krappe arbeidsmarkt.

Een paar jaar geleden was het heel snel. Beurs onderuit in augustus/september 2008, en rond december merkte je dat overal de deuren dichtgingen. Ter illustratie, IT vacatures op nuwerk.nl waren toen gezakt naar uiteindelijk een stuk of 500 in het voorjaar van 2009. Nu bij de credit crunch deel II (eurocrisis) viel de aandelenmarkt in dezelfde periode van het jaar omlaag, augustus 2011. We zitten alweer bijna een jaar later. De vacatures zijn ze ook wel iets omlaag, maar dan staan er nog steeds meer dan 1200.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:29:
[...]
Of ze hebben bizarre eisen (kom op, het is PHP!) of ze zijn gewoon te slecht voor woorden.
Tsja, maar als je echt wat kan, wil je ook serieus geld verdienen.

Daarom ben ik ooit ook overgestapt van PHP development naar ASP.Net en SQL server. Dan kan ik tenminste salariseisen neerleggen van 3000+ per maand zonder dat ik gekke gezichten krijg.

Ik zag gewoon geen toekomst als PHP developer :P Dan kun je eigenlijk alleen maar geld verdienen als je voor jezelf begint.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Keiichi
Lethalis schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:33:
[...]

Tsja, maar als je echt wat kan, wil je ook serieus geld verdienen.

Daarom ben ik ooit ook overgestapt van PHP development naar ASP.Net en SQL server. Dan kan ik tenminste salariseisen neerleggen van 3000+ per maand zonder dat ik gekke gezichten krijg.

Ik zag gewoon geen toekomst als PHP developer :P Dan kun je eigenlijk alleen maar geld verdienen als je voor jezelf begint.
Ik vrees dat ie ook nog gelijk heeft ook.

Ik had half jaartje terug een sollicitatie waar ik 2700 vroeg. Kreeg een tegenbod van 2000. :N
En daarna nog vragen of er nog mogelijkheid voor onderhandeling is :w

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Keiichi schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:56:
[...]

Ik vrees dat ie ook nog gelijk heeft ook.

Ik had half jaartje terug een sollicitatie waar ik 2700 vroeg. Kreeg een tegenbod van 2000. :N
En daarna nog vragen of er nog mogelijkheid voor onderhandeling is :w
Wat is daar zo raar aan :? Waarom zouden zij gelijk akkoord (moeten) gaan met wat jij vraagt, maar als zij iets aanbieden dan is het belachelijk? Misschien kon je met onderhandelen wel op 2500 uitkomen, met de mogelijkheid om snel meer te gaan verdienen, daar lijkt me weinig mis mee.

The devil is in the details.

• Keiichi
Hahn schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:59:
[...]

Wat is daar zo raar aan :? Waarom zouden zij gelijk akkoord (moeten) gaan met wat jij vraagt, maar als zij iets aanbieden dan is het belachelijk? Misschien kon je met onderhandelen wel op 2500 uitkomen, met de mogelijkheid om snel meer te gaan verdienen, daar lijkt me weinig mis mee.
Ik vind het gewoon een te grof verschil. En ik kwam bij een bedrijf van die een mentaliteit had van overdreven geen geld uitgeven en had daar zeker niet weer zin in.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hahn schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:59:
Ik zit niet in programmeren, maar in beheer.
Als ik solliciteer en een bedrag neerleg, gaan we daar echt niet over onderhandelen... Vooral niet als ik nu ook nog een baan heb waar ik het naar me zin heb...

Als ik 2700 neer, zou leggen, dan doe ik het ook niet voor minder...

Ik ken dat soort beloftes... Waarom wel snel meer en nu niet de eis?

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

Wat dat betreft zit het hier wel snor zo te lezen, PHP script kiddies zitten hoog genoeg.

En een bedrag neer leggen wat zo geaccepteerd wordt, dan heb je te weinig gevraagd :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 11:14 ]

• Hahn
dfrenner schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:15:
[...]

Als ik 2700 neer, zou leggen, dan doe ik het ook niet voor minder...
En dan nog een keer de vraag: waarom moet een bedrijf jouw bod aannemen en mag het niet andersom?

Momenteel is er vaak toch meer aanbod dan vraag, dus dan kan je wel leuk 'ik doe het niet voor minder' denken, maar bedrijven kunnen ook 'we doen het niet voor meer' denken.

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
22 sollicitatie gespreken heb ik dit jaar gehad. Ik kan dus zeggen (in mijn situatie) dat er een grotere vraag is voor ICT'ers, dan een jaar geleden.

Maar ik constateer wel dat het vacature aanbod nu wel aan het afnemen is, het kan zijn om de vacanties, maar het kan ook zijn dat de werkgevers nu even een afwachtende houding aan gaan nemen en gaan kijken wat de politiek nu gaat doen. Als de werkgevers inderdaad dadelijk bij ontslag, 6 maanden ww moeten gaan betalen kan ik me voorstellen dat de markt inzakt. Dit is trouwens al meerdere keren aangegeven door de werkgevers zelf.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De vraag is ook hoe snel je een vast contract krijgt. Dus langer dan een jaar. Zeker als je in aanmerking voor een hypotheek wilt komen is dat nogal belangrijk.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Hahn schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:23:
[...]

En dan nog een keer de vraag: waarom moet een bedrijf jouw bod aannemen en mag het niet andersom?

Momenteel is er vaak toch meer aanbod dan vraag, dus dan kan je wel leuk 'ik doe het niet voor minder' denken, maar bedrijven kunnen ook 'we doen het niet voor meer' denken.
Zoals het heet, kom je dan niet tot een overeenkomst. Jammer maar helaas ;)

• Hahn
Blijkbaar stel ik een hele moeilijke vraag :P

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Hoe zit het met de gemiddelde business consultant in Nederland? Ik heb het dan specifiek over consultants die zich bezighouden met analyses en implementaties van ERP systemen. Ben zelf Belg.

Ik heb een aantal jaren geleden in opleiding gezeten (via mijn werkgever), waar ook een NL bij zat. hij viel wat uit de toon omdat het zo'n jonge kerel was. Niet echt het afgeborstelde type. Ben zelf business consultant in BE en merk dat ik met mijn vrij jonge leeftijd nog al eens scheef bekeken wordt. Zo van "wat-doet-dat-broekventje-hier-en-hoe-gaat-die-me-vertellen-hoe-m'n-business-draait".

Blijkbaar is het in NL niet ongewoon dat een BC onder de 20 is, terwijl er hier nogal vaak een beeld wordt opgehangen van een BC die ideaal gezien 35 is, +10 jaar ervaring heeft en een universitair diploma op zak heeft. Ik ben dan ook veruit de jongste in mijn bedrijf en van de concullega's.

Vraag me af of ik dan niet beter over de grens werk zoek?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hahn schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:23:

Prima, ik zit prima waar ik zit. Ik weet wat ik waard ben en krijg ieder jaar weer +/- 200 euro erbij...
Take it or leave it...

Als ik werkloos zou zijn, zou ik er misschien anders inzitten, maar uiteindelijk moeten wel de rekeningen betaald worden.
Hahn schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:11:
Blijkbaar stel ik een hele moeilijke vraag :P
Nee hoor, ik had hem alleen nog niet gelezen...
Maar hoe graag wil de man met de vacature mij hebben?
Dan kun je de vraag stellen: "hoe graag wil je die baan?"

Maar ik vind salaris een vorm van waardering. Als ik nu een bepaalde waardering krijg in salaris, wil ik niet veel minder financiële waardering krijgen bij een volgende baan... Al zou ik eerder akkoord gaan als het dichter bij huis is of dat ik 4x9 zou kunnen werken bijvoorbeeld...

Youtube: DashcamNL

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:27:
Hoe gaat het momenteel met het aanbod op ict vacatures?
In mei was er een zorgwekkend bericht vanuit Monsterboard (welke ik eigenlijk niet heel erg serieus neem, omdat dit puur statistieken vanuit Monsterboard zelf is), waarin middels een grafiek dit teleurstellende nieuws werd bekrachtigd.

zie: http://www.about-monster..../EUMEI_May12_NL_FINAL.pdf

Maar we zijn nu 2 maanden verder.. is er een groei merkbaar? of gaat het nog steeds slecht?
Wat je ook doet zet niet je telefoonnummer op monsterboard bij je CV ( tenzij je NU een andere baan wilt ), ik heb per ongeluk een VC met erop gezet en mijn telefoon was rond 12:00 bijna leeg. Het was letterlijk ophangen en nog voordat ik hem op mijn bureau kon neerleggen ging hij al weer over.
Dus het is wel degelijk redelijk goed met de banen, het zijn wel veel recruiters die je bellen overigens maar goed als je een baan wilt is dat natuurlijk ook een handige manier van werken.

Verwijderd

Recruiters moet je leren gebruiken..
2-3 jaar geleden had ik mijn CV geupload naar Monsterboard, met telefoonnummer..
idd binnen een halve dag 10-15 telefoontjes..
Ik kapte ze alllemaal af met de mededeling, Ja ik heb intresse, stuur me de vacature gegevens maar door via mail en dan zal ik er naar kijken en antwoorden..

Toen heb ik 2-3 vacatures gekregen die me aanstonden en ben ik op gesprek gegaan..
Wat me wel opviel is dat een recruiter veel dingen verbloemt, naar jou, maar ook naar je evt toekomstige werkgever.

Zo had ik eerst een intake bij de recruiter, salaris eis van 3000 euro neer gelegd.
Toen op gesprek bij het bedrijf en na een half uurtje praten gaven ze gelijk aan mij wel te zien zitten en wilden mij een contract aanbieden.
Ik zeg: wat bieden jullie?
Kreeg ik een voorstel van 2200 euro... 8)7
Ik keek dat vrouwtje aan van de recruiter aan en zei: Ik dacht dat mijn indicatie rond de 3000 zou zijn.
Vrouwtje werd een beetje rood..
Het bedrijf was ook een beetje ontdaan van mijn eis.. En vroegen waarom ik zoveel zou vragen..

Redenen toegelicht en de vraag gesteld of de recruiter mijn eis niet had doorgegeven? Bleek uiteindelijk dat het bedrijf bij het uitbesteden van de vacature al had aangegeven max 24-2500 euro te willen betalen, de recruiter had gehoopt dat ik flink wilde zakken waardoor ik binnen die eis zou vallen van het bedrijf..

Uiteindelijk is dit niets geworden en heb ik nooit iets weer gehoord van deze recruiter.

2 dagen hierna had ik weer een sollicitatie (via andere recruiter) en had er al een hard hoofd in, en had me voorgenomen als dit niets werd ik helemaal niets meer zou doen via recruiters..
Ik ging er heen en er werd een profiel opgemaakt, gebeurde naar mijn mening zeer professioneel. En kwamen al zelf met een salaris indicatie die mij goed in de oren klonk, ze zeiden dat de klant een indicatie hadden afgegeven van 2600-2700 euro, ik zei dat mijn indicatie rond de 3000 lag.
Hierop antwoorde ze ook netjes dat ze dit ook wel verwacht hadden met mijn werkervaringen etc. en dat ik dit best mocht vragen mochten ze er naar vragen..

Eenmaal aan tafel met het bedrijf kwamen we inderdaad op het onderwerp salaris..
Ik legde gelijk een bod van 3100 op tafel.. Hier schrokken ze niet echt van. Maar ze vonden het wel te hoog, zeker omdat er ook een bedrijfsauto bij zat..
Ze boden 2700 euro + auto..

Uiteindelijk zijn we op 2800 euro + auto + HBO opleiding die ik al volgde excl onkosten gekomen en aangezien ik nooit een leasewagen had gehad heb ik ook eerst een proefberekening aangevraagd wat ik netto zou verdienen..

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 00:46

4bit

Onward, to futility!

Groot gelijk dat je doorzet. Ik vind persoonlijk ook dat als je van job verandert, dat je dan beter meteen deftige eisen kunt stellen. Van werkgever veranderen is de perfecte moment om een mooi salarissprong te maken.

Vaak komen ze dan af met doorgroeimogelijkheden en "na een jaar kunnen we je wel een hoger loon geven". Totdat je vraagt om die dingen op papier te zetten. Dat blijkt dan toch niet te gaan. En gewoon op een mondelinge overeenkomst afgaan is dom, vaker wel dan niet blijken ze een jaar later wel een excuus te hebben en zit je 3 jaar later met een loon dat amper hoger is.

Ik heb zo wat hetzelfde gevoel hier in Belgie als Vorcha. 2 jaar terug moest je moeite doen om een reactie te krijgen. Soms kreeg je dan via via te weten dat ze eigenlijk toch geen geld hadden om iemand aan te nemen enz.
Ook al zoek ik geen andere job, toch krijg ik geregeld weer mails binnen voor opportuniteiten. Nu en dan een telefoon op het werk van een recruiter/headhunter. Oftewel gaat het toch al beter, oftewel ligt het aan de werkervaring die er is bijgekomen.

Vele werkgevers spelen ook vaak paniekvoetbal. Het minste woordje crisis in het nieuws, en meteen een aanneemstop, geen loonsverhogingen meer, enz. Dan blijkt er uiteindelijk niet zo veel aan de hand te zijn en klagen ze dat ze volk te kort hebben.

I'll do what I can, but expect very little.

Verwijderd

4bit schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:17:

Vele werkgevers spelen ook vaak paniekvoetbal. Het minste woordje crisis in het nieuws, en meteen een aanneemstop, geen loonsverhogingen meer, enz. Dan blijkt er uiteindelijk niet zo veel aan de hand te zijn en klagen ze dat ze volk te kort hebben.
Wat ik ook veel merk is dat ze bang zijn dat ze slechter erop worden als ze hun werknemers wat extra geven..

Ik probeer al 2-3 jaar mijn manager te overtuigen om mensen op te leiden, MCITP, VmWare etc.. gewoon brede en degelijke kennis..

Krijg telkens als tegen argument, tja dan investeren we veel geld in iemand en dan gaat hij weg omdat hij het ergens anders beter kan krijgen..

Zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maarja daarvoor hebben ze studiecontracten. zo vang je nog een deel van het geld terug mochten ze snel weglopen..

Ook met loonsverhogingen, krijg je een hele lading lof over je heen met functionerings gesprekken, krijg je er 50 euro bij :o... (Geen CAO schalen hier)

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07-2021
Het aantal vacatures in IT is naar mijn inzicht wel afgenomen de laatste 2 jaar. Als recruiter zie ik natuurlijk niet de hele markt, maar wel een groot deel. Vooral grote system integrators hebben op de rem getrapt (in navolging van financiele dienstverleners en de publieke sector, wat belangrijke klanten voor system integrators zijn).

Wel zie ik een opkomst van kleinere bedrijfjes/ ondernemingen. Vooral in de E-commerce lijkt nog wel groei te zitten.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
<>

[ Voor 100% gewijzigd door Philip J. Dijkstra op 22-07-2012 16:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:47:
[...]

Wat ik ook veel merk is dat ze bang zijn dat ze slechter erop worden als ze hun werknemers wat extra geven..

Ik probeer al 2-3 jaar mijn manager te overtuigen om mensen op te leiden, MCITP, VmWare etc.. gewoon brede en degelijke kennis..

Krijg telkens als tegen argument, tja dan investeren we veel geld in iemand en dan gaat hij weg omdat hij het ergens anders beter kan krijgen..

Zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maarja daarvoor hebben ze studiecontracten. zo vang je nog een deel van het geld terug mochten ze snel weglopen..

Ook met loonsverhogingen, krijg je een hele lading lof over je heen met functionerings gesprekken, krijg je er 50 euro bij :o... (Geen CAO schalen hier)
Helaas niet waar vwb die studiecontracten. Als de opleiding voor de dagelijkse werkzaamheden is, kun je rustig een contract tekenen, is toch niets waard als het erop aan komt want geen enkele rechter zal dat contract bekrachtigen vanwege dat de opleiding werkgerelateerd was. Geldt alleen voor als een tuinman CCIE wilt worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:34:
[...]

Helaas niet waar vwb die studiecontracten. Als de opleiding voor de dagelijkse werkzaamheden is, kun je rustig een contract tekenen, is toch niets waard als het erop aan komt want geen enkele rechter zal dat contract bekrachtigen vanwege dat de opleiding werkgerelateerd was. Geldt alleen voor als een tuinman CCIE wilt worden.
Heb je een bron hiervoor??

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:34:
[...]

Dit is helaas niet correct. Wellicht is dit een persoonlijk ervaring of bij iemand uit je omgeving, maar een organisatie gaat een studieovereenkomst met een werknemer aan (9 van de 10 keer voor een opleiding die van belang is voor de organisatie/ functie die iemand uitoefent) en deze zal wel degelijk terugbetaald moeten worden bij het vroegtijdig verlaten van de organisatie (door eigen ontslag) en dan houdt de studieovereenkomst wel degelijk stand.

Wanneer het economische gezien minder gaat, is het een normale tendens in HR land dat men minder wilt investeren in werknemers qua opleiding, omdat ze inderdaad bang zijn dat iemand een opleiding geniet en vervolgens deze kennis ergens anders in de praktijk brengt.

Heb je als werknemer een studieovereenkomst en vertrek je naar een andere organisatie, dan is het de kunst om je nieuwe werkgever de overeenkomst over te laten nemen. Je oude werkgever zal z'n geld dan wel gedeeltelijk terug krijgen, maar niet de kennis en tijd die in jou als werknemer is geïnvesteerd. Vandaar ook dat men in deze tijden minder graag dit soort investeringen doet.

Korte termijn visie IMO en niet persé correct, maar zo werkt het over het algemeen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2012 10:19 ]

Verwijderd

Naar mijn ervaring is het aantal vacatures mbt software ontwikkeling, echt bizar hoog. Ga ik in mijn eigen veld kijken(Unix Linux beheer) ligt het een heel stuk lager en nog steeds geënt op junior -en senior systeembeheerders. Maar het aantal medior functies beginnen nu wel meer te worden maar dan nog met bizarre eisen. Persoonlijk heb ik er wel nog steeds last van een erg laag aanbod.

Nog groter verschil is dat voor de crisis er nog werd gezegd dat HBO denk/werk niveau voldoende zou zijn, nu is het dat je een HBO diploma moet hebben en het aantal vacatures waarin een WO diplomering gevraagd wordt stijgt. Met andere woorden, bedrijven beginnen steeds minder de waarde te hechten aan een HBO diploma.

En monsterboard is echt niet meer wat het geweest is. Het percentage aan vervuiling is hoog. Ik had gehoopt dat door de crisis het aantal "cowboys" wel zou verkleinen en partijen zoals computer futures en MBA zouden verdwijnen en daardoor het aanbod "schoner" zou zijn dan voor de crisis. Echter de goede partijen zijn in de minderheid. Blijkbaar is het nog steeds lucratief om onzin te verkopen. Plus Monsterboard is ingehaald door LinkedIn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:16:
[...]

Dit is helaas niet correct. Wellicht is dit een persoonlijk ervaring of bij iemand uit je omgeving, maar een organisatie gaat een studieovereenkomst met een werknemer aan (9 van de 10 keer voor een opleiding die van belang is voor de organisatie/ functie die iemand uitoefent) en deze zal wel degelijk terugbetaald moeten worden bij het vroegtijdig verlaten van de organisatie (door eigen ontslag) en dan houdt de studieovereenkomst wel degelijk stand.

Wanneer het economische gezien minder gaat, is het een normale tendens in HR land dat men minder wilt investeren in werknemers qua opleiding, omdat ze inderdaad bang zijn dat iemand een opleiding geniet en vervolgens deze kennis ergens anders in de praktijk brengt.

Heb je als werknemer een studieovereenkomst en vertrek je naar een andere organisatie, dan is het de kunst om je nieuwe werkgever de overeenkomst over te laten nemen. Je oude werkgever zal z'n geld dan wel gedeeltelijk terug krijgen, maar niet de kennis en tijd die in jou als werknemer is geïnvesteerd. Vandaar ook dat men in deze tijden minder graag dit soort investeringen doet.

Korte termijn visie IMO en niet persé correct, maar zo werkt het over het algemeen.
Ik heb nog een beetje zitten rondkijken op internet, maar het is wel zo dat als een werkgever jou verplicht om bv MCITP te worden en dit voor jou betaald, dat jij niet verplicht bent om zo'n contract te tekenen..
Het is immers de wil van de werkgever, terwijl jij misschien deze cursussen niet nodig acht en dus ook niet financieel verantwoordelijk voor wilt zijn..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2012 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het grappige aan alles is, dat je merkt dat recruiters zowel bedrijven lastig vallen, als de werkzoekende. Veelal tot ergernis van beide partijen, en toch nemen bedrijven sneller recruiters in de armen. Omdat het veel tijd scheelt.
Dus daarom ben ik van mening dat statistieken op monsterboard niet heel erg betrouwbaar zijn als informatiebron.
Tegenwoordig geen bedrijf die zich nog waagt aan een vacature op monsterboard, desondanks veel reclame van recruitment bureau's die alles op alles zetten om hun hoofd boven water te kunnen houden in deze moeilijke tijden.
En veelal krijg je een vacature onder je neus geduwd die maar zo vaag kan zijn als wat, en word je uitgenodigd puur om in hun adressenbestand te komen staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:23:
Het grappige aan alles is, dat je merkt dat recruiters zowel bedrijven lastig vallen, als de werkzoekende. Veelal tot ergernis van beide partijen, en toch nemen bedrijven sneller recruiters in de armen. Omdat het veel tijd scheelt.
Dus daarom ben ik van mening dat statistieken op monsterboard niet heel erg betrouwbaar zijn als informatiebron.
Tegenwoordig geen bedrijf die zich nog waagt aan een vacature op monsterboard, desondanks veel reclame van recruitment bureau's die alles op alles zetten om hun hoofd boven water te kunnen houden in deze moeilijke tijden.
Een veelal krijg je een vacature onder je neus geduwd die maar zo vaag kan zijn als wat, en word je uitgenodigd puur om in hun adressenbestand te komen staan.
Daarom vermijdt ik ook altijd zulke vacature banken..
Ik zoek het liever op andere manieren, bv sites zoals werkenbijdeoverheid of zorgselect bieden ook alle vacatures aan in die sectoren..
En als je een beetje een netwerk hebt opgebouwd kun je prima linkedin of zelfs Facebook gebruiken om in contact te komen met bedrijven..

Daarom houd ik vaak wel contact met account managers van ICT bedrijven, altijd een makkelijk punt om even te polsen of er nog vacatures zijn of komen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:20:
[...]

Ik heb nog een beetje zitten rondkijken op internet, maar het is wel zo dat als een werkgever jou verplicht om bv MCITP te worden en dit voor jou betaald, dat jij niet verplicht bent om zo'n contract te tekenen..
Het is immers de wil van de werkgever, terwijl jij misschien deze cursussen niet nodig acht en dus ook niet financieel verantwoordelijk voor wilt zijn..
Dat is wat anders, dat is de reversed situation dan van waar ik op reageerde.

Veel studieovereenkomsten komen voort uit de wens van een medewerker om een cursus te doen en daar wordt tegenwoordig gewoon minder enthousiast op gereageerd door werkgevers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:39:
[...]

Dat is wat anders, dat is de reversed situation dan van waar ik op reageerde.

Veel studieovereenkomsten komen voort uit de wens van een medewerker om een cursus te doen en daar wordt tegenwoordig gewoon minder enthousiast op gereageerd door werkgevers.
Dat weet ik, ik wilde alleen toelichten dat als een werkgever jou iets aanbied je niet perse hoeft te tekenen. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de werkgever om jou die cursus te geven of niet.
Vaak eisen ze dit wel om zo een drempel op te werpen om te voorkomen dat je snel weg zult gaan.

Als je zelf vraagt om bv MCITP te worden op kosten van de baas, dan is het heel normaal om een studiecontract aan te gaan..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2012 16:03 ]

• Loev
  • Laatst online: 19-10 07:34
Monsterboard is al tijden de grootste niet meer. Cijfers zijn wel te vinden op het forum.

Ik merk een kleine stagnatie qua vacatures, normaal werd ik wekelijks via Linkedin benaderd of ik op gesprek wilde komen en nu wordt dat steeds minder. Echt druk maak ik mij niet, ik zit prima en wanneer ik actief ga zoeken heb vast binnen een paar weken iets.
Pagina: 1