Time Capsule: gebruik als backup & externe hdd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellonc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 15:02
Hallo

Binnenkort verhuizen we, in ons nieuw huis hebben we geen plaats voor een iMac ed in de woonkamer te plaatsen, we overwegen dus een macbook aan te schaffen ter vervanging.

Nu maak ik backups met een mybook, films en muziek staan gewoon op de iMac.

Met de macbook wil ik ook Time Machine-backups kunnen maken, maar daarnaast ook op de backupschijf films (en muziek eventueel) kunnen plaatsen, gezien de relatief beperkte opslagcapaciteit op een macbook. Ik lees dat een Time Capsule hiervoor geschikt is?

Combineert iemand deze 2 functies op een Time Capsule? Is dit goed te doen, wat betreft snelheid ed?
Ik wil ook nog muziek kunnen streamen via airplay naar mijn versterker, is dit nog te doen?

Of zijn er betere oplossingen hiervoor?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Ik ben ook aan het denken over deze oplossing. Los bestanden opslaan is geen enkel probleem. Maar ik gelezen op internet dat de TimeCapsule erg traag is met schrijven (30-35MB/s) kan iemand dit beamen?

Voor het streamen van muziek naar je versterker heb je 2 mogelijkheden:
- Naast de time capsule een Airport Express (http://store.apple.com/nl/product/MC414Z/A?fnode=MTY1NDA0Mg) waarin een geluidskabel past die naar je versterker gaat
- Een versterker die Airplay geschikt is kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 14:26
Het volgende heb ik in gebruik:

Time Capsule
Externe HDD aangesloten op Time Capsule
Apple TV (met jailbrake waarna ik ATV Flash black heb geinstalleerd)

Time Capsule gebruik ik alleen als router inclusief back up faciliteit (Time Machine).
Externe HDD gebruik ik om films en muziek op te slaan en vervolgens middels mijn apple tv (2) op mijn tv / versterker af te spelen.

Werkt op zich prima alleen het downloaden / wegschrijven van films etc op externe HDD is niet heel erg snel.

Anders zou een NAS misschien een oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-08 11:47
De meeste nassen (wat betere merken) ondersteunen gewoon time machine. Ik draai zelf Freenas en het werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Timemachine kan je ook gewoon installeren op een linuxbak ... Netatalk ;)

Verder voor airplay:
- Airport express
- Apple TV
- Airplay compatible device

Van de Airport Express kan je ook een timemachine maken door er een schijf aan te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
superbig91 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:58:
Timemachine kan je ook gewoon installeren op een linuxbak ... Netatalk ;)
Klopt, alleen lees je nu her en der dat mensen wat problemen hebben met back-ups die daarnaar gemaakt worden. Bijv ineens na 3 maanden alle historie kwijt en weer opnieuw beginnen bij een full back-up, doordat de sparsefile corrupt raakt.

Ik heb het een tijd lang prima draaiend gehad, maar heb op bepaald moment toch gewoon een Timecapsule gehaald, was net zo makkelijk.
superbig91 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:58:
Van de Airport Express kan je ook een timemachine maken door er een schijf aan te hangen
Dat kan dus niet! Je kunt er wel een printer aanhangen, maar externe HDD en timemachine worden niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Sander schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:02:
[...]

Klopt, alleen lees je nu her en der dat mensen wat problemen hebben met back-ups die daarnaar gemaakt worden. Bijv ineens na 3 maanden alle historie kwijt en weer opnieuw beginnen bij een full back-up, doordat de sparsefile corrupt raakt.

Ik heb het een tijd lang prima draaiend gehad, maar heb op bepaald moment toch gewoon een Timecapsule gehaald, was net zo makkelijk.

[...]

Dat kan dus niet! Je kunt er wel een printer aanhangen, maar externe HDD en timemachine worden niet ondersteund.
Ja je moet een nieuwe bundle starten als je upgrade... Dat had ik met Lion inderdaad ook. Ik zal kijken als ML dit probleem heeft of niet. Heb i.i.g. de oude parsebundle verwijderd.

Hmmm... Waar heb ik die onzin dan vandan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellonc
Erik-1980 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:43:
Het volgende heb ik in gebruik:

Time Capsule
Externe HDD aangesloten op Time Capsule
Apple TV (met jailbrake waarna ik ATV Flash black heb geinstalleerd)

Time Capsule gebruik ik alleen als router inclusief back up faciliteit (Time Machine).
Externe HDD gebruik ik om films en muziek op te slaan en vervolgens middels mijn apple tv (2) op mijn tv / versterker af te spelen.

Werkt op zich prima alleen het downloaden / wegschrijven van films etc op externe HDD is niet heel erg snel.

Anders zou een NAS misschien een oplossing zijn?
Mijn idee nu is:

Vanaf time capsule muziek afspelen, via itunes op macbook naar de airplay versterker. Ik vermoed dat dit zonder haperen zal lukken?

Op termijn wil ik ook graag films kunnen afspelen vanop de time capsule op een smart-tv, iemand een idee of dit vlot lukt?

Zou het wegschrijven van grote bestanden al wat vlotter lopen sinds de update, of was die er enkel voor de airport extreme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom niet lekker een NAS met een DLNA server aan boord? Ondanks dat ik een Apple fanaat ben zie ik de meerwaarde van een Time Capsule niet in, het enige wat het extra heeft ten opzichte van de meeste NAS systemen is het router gedeelte. De meeste modems die je tegenwoordig krijgt bij je aansluiting hebben dit ook al, dus die noodzaak is er niet.

Wanneer je je een klein beetje verdiept in de NAS'en van nu zul je zien dat er ook een aantal bij zijn die prima je audio kunnen streamen voor je, die videomateriaal via DLNA naar je TV kunnen transporteren zodat je ook daar niet meer voor naar de DVD/Blurayspeler hoeft te lopen. Via de Time Capsule is dit erg omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellonc
Ik wil besparen op ruimte... dus een tc lijkt me de meest compacte oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellonc
Ik lees hier en daar dat het streamen van video vanop de TC vaak haperingen geeft, heeft hier iemand ervaringen mee?
Pagina: 1