[Script] Drivemapping mislukt*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 13:36
Een van onze users heeft een probleem met het verkrijgen van de home-drive.
Deze staat netjes gedefinieerd in AD, met als path \\server\users\%username% die netjes resolved naar de gebruiker, hier te noemen user1.
De server draait Windows SBS 2011, en de client is Windows 7 (maar ook vanaf een XP-machine werkt het niet; lijkt niet machine-gebonden te zijn).

Op de share heeft de user full control, en is zelfs owner.
Toch komt de drivemapping niet tevoorschijn. In de eventlog wordt geen melding gemaakt (zowel op de server als op de client niet).

Daarnaast krijgt de user bij het inloggen het script logon.bat toegewezen.
Hierin staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
rem @echo off
net use /delete * /y
if "%username%"=="user2" goto mapdrive1
if "%username%"=="user3" goto mapdrive2
if "%username%"=="user4" goto mapdrive3

:mapdrive1
net use x: "\\server\users\share"
goto end

:mapdrive2
net use x: "\\server\users\user3"
goto end

:mapdrive3
net use z: "\\server\users\user4"

:end

Het vreemde is, is dat als user 1 inlogt, er wordt gevraagd om credentials voor de share \\server\users\share, en er kennelijk dus gebruik wordt gemaakt van drivemap1, terwijl dat alleen zou moeten gelden voor user2, en niet voor user1, 3 en 4.

Tijdens het draaien van dit script resolved %username% wel naar user1, dus de goede user-naam.
Hoe het account van user1 is gemaakt (copy of van scratch) is me niet bekend.
User-profiel is al gereset, maar zonder succes. Account helemaal opnieuw maken heeft als het even kan niet de voorkeur, aangezien dit nogal wat werk met zich mee gaat brengen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 18:20
Je zegt Share rechten, maar hoe staan de NTFS rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom zorg je niet dat AD de mapping maakt? Je kunt daar toch een driveletter opgeven? Dan word bij het inloggen ook de share gemapped.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

ff in het kort, of met een policy.
Lijkt me personelijk makkelijker en sneller als een los script.

http://social.technet.mic...2-47ee-b8c4-e1cc5d1e67f8/

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
consolefreak schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:50:
Je zegt Share rechten, maar hoe staan de NTFS rechten?
full control en owner

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
redfoxert schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:53:
Waarom zorg je niet dat AD de mapping maakt? Je kunt daar toch een driveletter opgeven? Dan word bij het inloggen ook de share gemapped.
Dat gebeurt dan ook, maar dan wordt er slechts de homedrive gemapt. De users hebben meer dan 1 drivemapping natuurlijk

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 16:07
Lukt het wel om de drive met de hand te koppelen als de user is ingelogd op de werkplek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
kroegtijger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:47:
Een van onze users heeft een probleem met het verkrijgen van de home-drive.
Deze staat netjes gedefinieerd in AD, met als path \\server\users\%username% die netjes resolved naar de gebruiker, hier te noemen user1.
De server draait Windows SBS 2011, en de client is Windows 7 (maar ook vanaf een XP-machine werkt het niet; lijkt niet machine-gebonden te zijn).

Op de share heeft de user full control, en is zelfs owner.
Toch komt de drivemapping niet tevoorschijn. In de eventlog wordt geen melding gemaakt (zowel op de server als op de client niet).

Daarnaast krijgt de user bij het inloggen het script logon.bat toegewezen.
Hierin staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
rem @echo off
net use /delete * /y
if "%username%"=="user2" goto mapdrive1
if "%username%"=="user3" goto mapdrive2
if "%username%"=="user4" goto mapdrive3

:mapdrive1
net use x: "\\server\users\share"
goto end

:mapdrive2
net use x: "\\server\users\user3"
goto end

:mapdrive3
net use z: "\\server\users\user4"

:end

Het vreemde is, is dat als user 1 inlogt, er wordt gevraagd om credentials voor de share \\server\users\share, en er kennelijk dus gebruik wordt gemaakt van drivemap1, terwijl dat alleen zou moeten gelden voor user2, en niet voor user1, 3 en 4.

Tijdens het draaien van dit script resolved %username% wel naar user1, dus de goede user-naam.
Hoe het account van user1 is gemaakt (copy of van scratch) is me niet bekend.
User-profiel is al gereset, maar zonder succes. Account helemaal opnieuw maken heeft als het even kan niet de voorkeur, aangezien dit nogal wat werk met zich mee gaat brengen.
Je mist een goto end in je IF block zodat als nergens aan voldaan wordt er niets gebeurd. Het is nu IF, IF,IF en als ie nergens aan voldoet gaat de batch vrolijk alle map drives af. Aangezien user1 niet voldoet aan user2,3 of 4 lijkt het mij dat dat fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
stuffer schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:56:
ff in het kort, of met een policy.
Lijkt me personelijk makkelijker en sneller als een los script.

http://social.technet.mic...2-47ee-b8c4-e1cc5d1e67f8/
is ook een mogelijkheid natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat het bijzonders vreemd is dat vanuit het script mapdrive1 wordt gestart terwijl user1 inlogt. In het script staat duidelijk gedefinieerd dat dmapdrive1 alleen start als %username% == user2.
Als het script start, dan wordt %username% ook netjes geresolved, en krijg ik dus het volgende te zien:
code:
1
if "user1"=="user2" goto mapdrive1

waarna dus ook mapdrive1 wordt gestart. Alsof user1 als user2 door het leven gaat dus ergens op de achtergrond...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

blijkbaar werkt je if clausule niet. (of de verwijzing naar mapdrivex)
hij loopt nu langs je if regels heen, voert de mapdrive1 uit, en springt daarna naar het einde.

Let op dat de IF clausule hoofdlettergevoelig is!
wil je dat niet, gebruik dan IF /I, dus: IF /I "%username%"=="user3" goto mapdrive2 enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:02:
[...]

Je mist een goto end in je IF block zodat als nergens aan voldaan wordt er niets gebeurd. Het is nu IF, IF,IF en als ie nergens aan voldoet gaat de batch vrolijk alle map drives af. Aangezien user1 niet voldoet aan user2,3 of 4 lijkt het mij dat dat fout gaat.
In dat geval zouden alle users dit probleem moeten hebben, maar ook dat is niet het geval. User 7, 8, etc hebben nergens last van. Die krijgen niet meldingen dat credentials niet kloppen of onjuiste drivemappings, en krijgen wel netjes hun homedir.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
kroegtijger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:07:
[...]

In dat geval zouden alle users dit probleem moeten hebben, maar ook dat is niet het geval. User 7, 8, etc hebben nergens last van. Die krijgen niet meldingen dat credentials niet kloppen of onjuiste drivemappings, en krijgen wel netjes hun homedir.
Maar verklaard wel dit probleem:
kroegtijger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:02:
[...]

is ook een mogelijkheid natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat het bijzonders vreemd is dat vanuit het script mapdrive1 wordt gestart terwijl user1 inlogt. In het script staat duidelijk gedefinieerd dat dmapdrive1 alleen start als %username% == user2.
Als het script start, dan wordt %username% ook netjes geresolved, en krijg ik dus het volgende te zien:
code:
1
if "user1"=="user2" goto mapdrive1

waarna dus ook mapdrive1 wordt gestart. Alsof user1 als user2 door het leven gaat dus ergens op de achtergrond...
Waarom doe je trouwens een net use * /Delete aan het begin? Je geeft in AD namelijk al aan welke drive gemapped moet worden, als je deze uitsluit in deze batch is je probleem opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door Archie_T op 12-07-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:08:
[...]

[...]

Maar verklaard wel dit probleem.
?? in dat geval zou het toch ook zo moeten zijn dat als user8 inlogt, je krijgt
code:
1
if "user8"=="user2" goto mapdrive1

Dan zou dus ook voor user8 mapdrive1 moeten worden gestart, en dat is niet het geval.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:08:

Waarom doe je trouwens een net use * /Delete aan het begin? Je geeft in AD namelijk al aan welke drive gemapped moet worden, als je deze uitsluit in deze batch is je probleem opgelost.
Die kunnen we er inderdaad wel eens uit gaan schoffelen.. Voegt imho ook weinig toe inderdaad. \
ik snap zelf uberhaupt niet waaorm dit via zo'n script gaat, maar goed... ik heb het dan ook niet bedacht :')

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
kroegtijger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:12:
[...]

?? in dat geval zou het toch ook zo moeten zijn dat als user8 inlogt, je krijgt
code:
1
if "user8"=="user2" goto mapdrive1

Dan zou dus ook voor user8 mapdrive1 moeten worden gestart, en dat is niet het geval.
Klopt, dit is alleen een echo niet de regel die hij uitvoert.
kroegtijger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:13:
[...]

Die kunnen we er inderdaad wel eens uit gaan schoffelen.. Voegt imho ook weinig toe inderdaad. \
ik snap zelf uberhaupt niet waaorm dit via zo'n script gaat, maar goed... ik heb het dan ook niet bedacht :')
Kijk dan even naar GPP's sowieso omdat je in AD aangeeft heb je het hele script niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:27:
[...]

Kijk dan even naar GPP's sowieso omdat je in AD aangeeft heb je het hele script niet nodig ;)
Helaas, da's niet mijn beslissing om te maken... In ben er alleen maar om het werkend te krijgen ;)
Op zich is er niets mis met scripting, als het maar op een logische en nette manier gebeurt...
Helaas is dat hier niet echt 't geval -O-

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Archie_T schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:27:

Meer mijn idee in vorige post. Nu lijkt het of je voor iedere gebruiker een nieuwe regel in je script gaat maken.....
Anders doe je het maar 1 keer in een policy

---edit----
http://techibee.com/activ...up-policy-preferences/151

kleine voorzet

[ Voor 12% gewijzigd door stuffer op 12-07-2012 14:45 . Reden: kleine voorzet ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

kroegtijger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:39:
[...]

Helaas, da's niet mijn beslissing om te maken... In ben er alleen maar om het werkend te krijgen ;)
Op zich is er niets mis met scripting, als het maar op een logische en nette manier gebeurt...
Helaas is dat hier niet echt 't geval -O-
heb je mijn post al gecheckt met de hoofdlettergevoeligheid? dat kan verklaren waarom het bij sommige gebruikers wel werkt, en bij sommige niet.

edit:
en idd, met een 2011 server is het netter om dit via GPP te doen

[ Voor 7% gewijzigd door GeleFles op 12-07-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Er zijn wat aanpassingen in het script gemaakt (o.a. de /I achter de IF-statements) en het is nu wachten op de gebruiker om het te testen (die was gisteren uiteraard al weer vroeg naar huis :{ )
--edit--
Het bleek uiteindelijk te zitten in de eerste regel, waarin alle drivemappings werden weg gegooid 8)7

Het blijft vreemd dat het bij de andere users wel goed gaat, maar het is nu opgelost door alleen de drivemappings weg te laten gooien die daarna worden gemaakt (zodat mocht er iets ouds in zitten, dit ook weer weg gehaald wordt voordat de nieuwe mapping gemaakt wordt).

[ Voor 50% gewijzigd door kroegtijger op 13-07-2012 12:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tip: wees slim en gebruik een titel die de lading beter dekt.
Zie ook Windows Clients - Beleid - zet er bijvoorbeeld een Script of OS aanduiding bij.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1