Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMeesters
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 16:51
Hallo medetweakers, ik heb een paar dagen geleden bij de mediamarkt de combinatie van router (Cisco Linksys EA4500) en usb-stick (Cisco Linksys AE2500) gekocht om eindelijk mijn volledige capaciteit van mijn Ziggo abo te benutten (was max 23Mbit met Linksys WRT54GL).

Nu is het menu van de EA4500 heel anders dan van mijn oude router, ipv QoS kan je eigenlijk alleen een prioriteit toekennen aan een computer, de rest staat op automatisch (bijvoorbeeld welke kanalen hij moet gebruiken)

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om boven de 20Mbit download te komen en ik ben bang dat ik met mijn twee linker handen aan verkeerde parameters ga lopen trekken en niet eens verbinding meer kan krijgen.

Heeft iemand een idee hoe ik de snelheid van de EA4500 volledig kan benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
hoe test je en welk abbonement heb je?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMeesters
Via Speedtest.net en ik heb Ziggo alles in 1 plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 10:51
Ik zou sowieso beginnen met de encryptie op WPA2 only te zetten, en dan als Cipher Type alleen AES te gebruiken. Dat kan echt al enorm veel schelen in de wifi snelheid.

(Alles in een plus is trouwens 50mbit, dus dan is 20mb wel wat matig)

[ Voor 17% gewijzigd door Biersteker op 12-07-2012 11:43 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMeesters
Moet ik dan WPA2 Personal of WPA2 Enterprise hebben?

Cipher Type kan ik trouwens nergens vinden, waar moet dat staan? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
heb je wel wireless N in je computer? of test je bekabled?

[ Voor 22% gewijzigd door haarbal op 12-07-2012 11:58 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMeesters
Oei... misschien wel een erg stomme vraag... zit dat niet in die stick?
Heb met mijn laptop wel via de kabel geprobeerd, die haalde met gemak de 50Mbit

[ Voor 36% gewijzigd door DJMeesters op 12-07-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

DJMeesters schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:59:
Oei... misschien wel een erg stomme vraag... zit dat niet in die stick?
Heb met mijn laptop wel via de kabel geprobeerd, die haalde met gemak de 50Mbit
Zat er geen handleiding bij de spullen?

Verder denk ik dat je een vraag als "Moet ik dan WPA2 Personal of WPA2 Enterprise hebben?" prima zelf kan beantwoorden, eventueel met hulp van Google. Volgens mij moet je met deze link wel verder komen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMeesters
De handleiding die erbij zit geeft letterlijk niet meer informatie dan: "plaats cd in de computer en volg de instructies"

WPA2 heb ik op personal gezet want ik kan verder niks invullen bij enterprise (had ik inderdaad even kunnen googlen)

Mijn probleem is verder niet het opzetten van het netwerk (die doet het prima) maar ik snap niet dat ik de snelheden die belooft worden niet kan halen, zelfs niet op een iPad of Samsung Galaxy S2 telefoon.
Dit lijkt mij op een probleem in de instellingen van de router (correct me if i'm wrong) en mijn expertise ligt helaas totaal niet in de netwerken. Vandaar dat ik het hier op het forum vraag aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Er zijn werkelijk waar een hele hoop dingen die je kan proberen en die je met een beetje moeite zelf ook had kunnen vinden. Ik zal je hiermee op weg proberen te helpen. Overigens is de gebruikershandleiding van je router gewoon te downloaden op de website van Linksys.

Je hebt nu dus een dual-band router en USB stick gekocht. Dat houdt in dat zowel je router als je stick op zowel 2.4GHz (de oude WiFi band) als de 5GHz (de nieuwe/andere WiFi band) kan werken. De 2.4GHz band kan in sommige gebieden erg druk zijn omdat er naast WiFi ook zaken als DECT telefoons/babyfoons op zitten. Zeker in stedelijke gebieden waar veel mensen relatief dicht op elkaar wonen kan dit impact hebben. Dat heeft zijn doorwerking op de kwaliteit en snelheid van de verbinding.

De 5GHz is (nog) relatief rustig, maar het bereik is vaak ook minder (kortere golflengte, dus korter bereik). Daarnaast zijn veel (standaard geleverde) WiFi adapters niet geschikt voor deze band.

Controleer dus eens of je computer op 2.4GHz of 5GHz verbinding maakt. Als je computer het enige apparaat is wat gebruik maakt van draadloos netwerk, dan zou je je router in 5GHz only modus kunnen zetten. Lees deze link ook eens om een 5GHz netwerk aan te maken.

Je kan ook de Channel Width eens op 40MHz zetten. Hierdoor stel je de router in staat om een secundair kanaal te gaan gebruiken. Let wel, de router bepaald zelf (op basis van o.a. het aantal netwerken in de omgeving) of dit mogelijk is.

Je kan ook eens kijken hoe druk het in de lucht in v.w.b. netwerken. Gebruik hiervoor b.v. de tool inSSIDer en stem daar je kanaalkeuze op af. De Auto instelling voor kanaal kiest niet altijd het beste kanaal.

Richt je router ook goed. Dat is met een router met interne antennes wat lastiger omdat je de antennes zelf niet kan richten. Je moet dan dus het hele apparaat richten. Muren en plafonds, zeker als het beton is, doen je signaal geen goed. Zet je router dus eens op een andere plaats. Als de router op de begane grond hangt en de computer boven staat dan kan het zich lonen om de router in het trappengat te hangen.

Daarnaast kun je ook met de locatie van de AE2500 stick spelen. Achter op de kast van de computer is meestal juist geen goede plaats omdat het meestal wordt omringd door kasten/andere apparatuur/bureaus. Met een USB verlengkabel kun je de stick ergens anders neerleggen en dat kan aanzienlijk schelen. Zorg daarnaast voor de laatste drivers.

Kortom, genoeg zaken om nog eens te controleren. Het lijkt me sterk dat de snelheid niet hoger kan komen dan 20Mbit. Ik haal met een router die nog niet de helft van de EA4500 kost (TP-Link WR1043ND) gewoon 50Mbit.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1