Mid-range game PC met laag warmte / energie / geluid profiel

Pagina: 1
Acties:

• Degine
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08-2025
Probleem:
M'n huidige PC is gebouwd met enigzinds ouderwetse high-end onderdelen. Deze produceren veel warmte. De koeling is welliswaar effectief met betrekking tot het koelen van de onderdelen, maar de warmte verspreid zich wel door de kamer. Vooral tijdens de zomer maanden wordt mijn kleine kamer hierdoor nog eens extra onaangenaam warm. De koeling van video kaart en PSU is tevens niet bepaald stil.

Stelling:
Door moderne, mid-range energie zuinigere onderdelen te gebruiken wordt minder warmte geproduceerd. (Aangenomen dat de efficientie niet afneemt.) Hoofdzakelijk hoop ik dat hierdoor de warmte productie in mijn kamer afneemt. Tevens levert dit een mooie energie besparing op, en ik gok dat er minder intensieve koeling nodig is wat een geluidsreductie op levert.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games: Skyrim, Guild Wars 2, Shogun 2. (Bij 1600x900 30+ fps met hoge instellingen)
Muziek
Video
Internet

Wat mag het systeem gaan kosten?

600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Momenteel bestaat de PC uit:
  • AMD Phenom II X4 940 (125W TPD)
  • Club 3D 4870 (underclocked 165W~175W TPD)
  • 650W Antec voeding. Niet bepaald still of gekozen om energie zuinig te zijn precieze model weet ik niet.
  • 4x1GB DDRII Corsair ram
  • Moederbord, geen idee welk type, maar ATX en geschikt voor bovenstaande CPU.
  • Een Acer 21" 1680 × 1050 beeldscherm
Dingen die ik zeker wil meenemen:
  • 3x Sata 2 7200RPM Seagate HDDs
  • Een ruime casing met voldoende airflow en andere features.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Energie zuinigere processor.
  • Daardoor nieuw moederbord.
  • Zo ook een nieuwe CPU koeler.
  • Zo ook nieuw werkgeheugen.
  • Efficientere en stillere koeler.
  • Een efficientere energie zuinigere video kaart.
  • Indien er nog geld over is een nieuw beeldscherm 19"-21", 16:9. Liefst met USB poorten maar niet vereist. Groter wil ik niet (geen ruimte).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

ATI video kaarten: goede mid-range kaarten met laag vereist vermogen.
In het bijzonder leek mij de passief gekoelde Sapphire Ultimate HD 7750 (55W TPD) of 7770 (75W TPD) zeer geschikt. Uit reviews blijkt een 7750 krachtig genoeg te zijn voor wat ik wil en een effectieve passive koeling te hebben.

Intel processor: productie process van nieuwe Ivy bridges bied 77W, 65W en 45W processors.
Een i5-3450S of i5-3470S (65W TPD) lijken mij meer dan genoeg? Misschien is er nog iets meer geschikt.

Werkgeheugen misschien een kitje 2x4GB XMS3 Corsair DDR3? Ik heb tenminste goede ervaring met XMS2 Corsair geheugen.

Enige hulp wordt zeer gewaardeerd. Misschien heeft iemand anders ervaring met het bouwen van dit soort systemen, ik heb weinig kunnen vinden met deze combinatie. (Games + weinig warmte)

[ Voor 42% gewijzigd door Degine op 12-07-2012 17:19 . Reden: Verduidelijking van probleem ]

Dell Studio 1557, Intel i7 720QM, 4 GB DDR3 1333MHz, ATI Mobility Radeon HD4570/HD545v/HD5100, 15,4", Windows 7 64-bit

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
Een review bij de buren over de 7750.
http://nl.hardware.info/r...-ghz-edition--7750-review

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Degine schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:21:
7770 is helaas nog niet beschikbaar en prijs onbekent.
Leg eens uit. Ik zie er 16 in de pricewatch staan.
Voeding indien nodig ook geen flauw idee.
Als je de combinatie i5-3450 met een HD7770 neemt heb je geen zware voeding nodig. Een erg stille is de pricewatch: Nexus Value 430.

• joordy
Ik denk dat hij een passieve bedoeld.

• Degine
Daaaaf schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:23:
[...]

Leg eens uit. Ik zie er 16 in de pricewatch staan.

[...]

Als je de combinatie i5-3450 met een HD7770 neemt heb je geen zware voeding nodig. Een erg stille is de pricewatch: Nexus Value 430.
Ik refereerde naar een Sapphire Ultimate HD 7770 met passieve koeling. Die is nog niet uit, maar wel aangekondigd. Maar ik vraag me af of het zin heeft om daar op te wachten. Ten opzichte van een Sapphire Ultimate HD 7750 zal hij duurder zijn en heb ik die nodig? Het belangrijkste is dat Guild Wars 2 en Skyrim en eventueel soortgelijke spellen goed speelbaar zijn...

Ik zal die voeding zeker overwegen, lijkt goed en efficient. (Zo prijzen ze die tenminste aan, stil en efficient.)

Dell Studio 1557, Intel i7 720QM, 4 GB DDR3 1333MHz, ATI Mobility Radeon HD4570/HD545v/HD5100, 15,4", Windows 7 64-bit

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Ja sorry, ik zie nu dat je een passieve kaart bedoelde.

Hier nog een review van de Nexus voeding.

Er zijn overigens ook passieve kwaliteitsvoedingen, maar die liggen in een andere prijsklasse: pricewatch: Seasonic X-400 Fanless.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Ik wil trouwens even opmerken dat je misschien de focus teveel legt op de aanschaf van basis hardware, terwijl het misschien verstandiger is om de focus te leggen op de manier waarop je die hardware koelt. Bijvoorbeeld is de CPU die je kiest minder van belang dan de koeler die je op deze cpu plaatst. Wanneer je op die Phenom X4 een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B plaatst zal het geluid van de CPU koeler minder zijn dan een Ivy bridge met stock koeler.

Ook het kiezen van een passieve videokaart heeft alleen nut wanneer je op een stille manier genoeg airflow kan genereren in je kast. Heb je luidruchtige fans, dan moeten die alsnog hard blazen om de videokaart te koelen en maken ze herrie. Een stille videokaart is ook gewoon stil (en stel ook custom fan profiles in). Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe luidruchtig die voeding is, maar voordat je daar geld tegenaan gaat gooien kun je ook prima de voeding uitbouwen en kijken of die verantwoordelijk is voor het geluid.

Ook geef je aan dat je een goed geventileerde kast wilt gaan gebruiken in je nieuwe setup, maar goed geventileerd betekend ook dat er veel geluid kan ontsnappen. In veel gevallen is een gesloten kast, waar op strategische plekken ventilatie mogelijk is sneller, helemaal wanneer de hardware niet heel high end is.

Iets anders is bijvoorbeeld je 3 sata 7200 rpm disks, wanneer die gaan resoneren in de kast krijg je ook een pokke herrie. Heb je de mogelijkheid om deze met rubberen schroeven oid te bevestigen? Zo niet misschien een optie om te gaan kijken naar een SSD + 2TB 5400 rpm HDD (wel een grote aanslag op je budget).

Misschien is het een optie om je oude systeem in z'n geheel te verkopen en dat geld gebruiken om je budget iets te verhogen? Anders zou ik eerst investeren in een nieuwe stille videokaart (hoeft dus niet perse passief), goede CPU koeler en alleen de voeding vervangen wanneer deze een grote boosdoener is (meten is weten).

Een nieuw systeem zou er ongeveer zo uit zien (in mijn visie ;)):
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 98,90€ 98,90
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart) Zwart€ 164,95€ 164,95
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 119,-€ 119,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,70€ 83,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,25

Is natuurlijk wel wat meer dan 600 euro, maar als je nog 200/300 euro voor je oude systeem kan krijgen (zeker niet onrealistisch)....

edit: Vergeet bij het configureren van je systeem natuurlijk ook niet om het toerental van ventilatoren in te stellen. De cpu koeler kun je prima op minimaal toerental laten draaien wanneer de CPU niet warmer is dan 60 graden. Iets vergelijkbaars kun je instellen voor casefans (wanneer je ze op het moederbord aansluit) en videokaart.

[ Voor 47% gewijzigd door jaapsander op 12-07-2012 13:20 ]

• Degine
jaapsander schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:45:
Ik wil trouwens even opmerken dat je misschien de focus teveel legt op de aanschaf van basis hardware, terwijl het misschien verstandiger is om de focus te leggen op de manier waarop je die hardware koelt. Bijvoorbeeld is de CPU die je kiest minder van belang dan de koeler die je op deze cpu plaatst. Wanneer je op die Phenom X4 een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B plaatst zal het geluid van de CPU koeler minder zijn dan een Ivy bridge met stock koeler.

Ook het kiezen van een passieve videokaart heeft alleen nut wanneer je op een stille manier genoeg airflow kan genereren in je kast. Heb je luidruchtige fans, dan moeten die alsnog hard blazen om de videokaart te koelen en maken ze herrie. Een stille videokaart is ook gewoon stil (en stel ook custom fan profiles in). Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe luidruchtig die voeding is, maar voordat je daar geld tegenaan gaat gooien kun je ook prima de voeding uitbouwen en kijken of die verantwoordelijk is voor het geluid.

Ook geef je aan dat je een goed geventileerde kast wilt gaan gebruiken in je nieuwe setup, maar goed geventileerd betekend ook dat er veel geluid kan ontsnappen. In veel gevallen is een gesloten kast, waar op strategische plekken ventilatie mogelijk is sneller, helemaal wanneer de hardware niet heel high end is.

Iets anders is bijvoorbeeld je 3 sata 7200 rpm disks, wanneer die gaan resoneren in de kast krijg je ook een pokke herrie. Heb je de mogelijkheid om deze met rubberen schroeven oid te bevestigen? Zo niet misschien een optie om te gaan kijken naar een SSD + 2TB 5400 rpm HDD (wel een grote aanslag op je budget).

Misschien is het een optie om je oude systeem in z'n geheel te verkopen en dat geld gebruiken om je budget iets te verhogen? Anders zou ik eerst investeren in een nieuwe stille videokaart (hoeft dus niet perse passief), goede CPU koeler en alleen de voeding vervangen wanneer deze een grote boosdoener is (meten is weten).

Een nieuw systeem zou er ongeveer zo uit zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 98,90€ 98,90
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart) Zwart€ 164,95€ 164,95
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 119,-€ 119,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,70€ 83,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,25

Is natuurlijk wel wat meer dan 600 euro, maar als je nog 200/300 euro voor je oude systeem kan krijgen (zeker niet onrealistisch)....

edit: Vergeet bij het configureren van je systeem natuurlijk ook niet om het toerental van ventilatoren in te stellen. De cpu koeler kun je prima op minimaal toerental laten draaien wanneer de CPU niet warmer is dan 60 graden. Iets vergelijkbaars kun je instellen voor casefans (wanneer je ze op het moederbord aansluit) en videokaart.
Bedankt voor de opmerkingen, maar misschien heb ik mij dan niet helemaal goed uitgedrukt.

Het gaat mij er ook om dat de PC zelf teveel warmte produceerd. Zoals ik aangaf is mijn kamer klein en wordt het er bloedheet wanneer die PC aan staat. Daarom gebruik ik liever mijn laptop omdat die minder warmte produceerd. Mijn theorie is dat als je onderdelen met een laag vermogen gebruikt, er minder warmte wordt gegenereerd. (Onder aanname dat de efficiency niet veel zal verschillen).

Verder is het wat geluid betreft voornamelijk de videokaart en voeding die echt merkbaar zijn. De voeding was eerst een vliegtuig; zelfs terwijl de PC idle was 'steeg deze na verloop van tijd op' toen die in een oude kast boven hing. Nu iets minder, maar nog zeker merkbaar. De processor is van m'n broer en die heeft er al een redelijk goede niet-stock koeler op. Deze is misschien niet fluister still, maar relative niet merkbaar. De HDDs hebben dat geluid nooit kunnen overstemmen.

Omdat de onderdelen deels ook van m'n broer zijn kan ik ze ook niet zomaar verkopen.

Het uiteindelijke doel is om een PC te bouwen die weinig impact heeft op de omgeving. Temperatuur/verbruik en geluid als bonus.

[ Voor 45% gewijzigd door Degine op 12-07-2012 13:42 ]

• jaapsander
Degine schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor de opmerkingen, maar misschien heb ik mij dan niet helemaal goed uitgedrukt.

Het gaat mij er ook om dat de PC zelf teveel warmte produceerd. Zoals ik aangaf is mijn kamer klein en wordt het er bloedheet wanneer die PC aan staat. Daarom gebruik ik liever mijn laptop omdat die minder warmte produceerd. Mijn theorie is dat als je onderdelen met een laag vermogen gebruikt, er minder warmte wordt gegenereerd. (Onder aanname dat de efficiency niet veel zal verschillen).

Verder is het wat geluid betreft voornamelijk de videokaart en voeding die echt merkbaar zijn. De voeding was eerst een vliegtuig; zelfs terwijl de PC idle was 'steeg deze na verloop van tijd op' toen die in een oude kast boven hing. Nu iets minder, maar nog zeker merkbaar. De processor is van m'n broer en die heeft er al een redelijk goede niet-stock koeler op. Deze is misschien niet fluister still, maar relative niet merkbaar. De HDDs hebben dat geluid nooit kunnen overstemmen.

Omdat de onderdelen deels ook van m'n broer zijn kan ik ze ook niet zomaar verkopen.

Het uiteindelijke doel is om een PC te bouwen die weinig impact heeft op de omgeving. Temperatuur/verbruik en geluid als bonus.
Ah temperatuur is dus het probleem. Hoe klein is je kamer dan wel niet? Een computer trekt uit het stopcontact meestal 200 tot 300W (waarbij zeker niet alles wordt verbruikt om warmte te genereren) het uiteindelijke vermogen wat warmte wordt is niet meer dan 2 of 3 gloeilampen.... Ik heb nog nooit een kamer kunnen verwarmen met 3 gloeilampen?

Overigens kun je nog steeds prima mijn bovenstaande lijstje gebruiken waar gewoon zuinige en degelijke onderdelen in staan. Is het budget lager? Schap dan dingen als een Kast, SSD + HDD enz enz.

• Degine
Ik kan het ook niet helemaal verklaren, maar die PC stoot heel wat hete lucht uit.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Koop een stille behuizing met actieve koeling, koop componenten met actieve maar stille koeling. Jij wil graag een ding dat zuinig is, maar dat conflicteert met het idee van een game-PC: dat is krachtige hardware.

Als jij een spelletje speelt zal die processor maximaal aan het werk gezet worden, en de kaart waarschijnlijk ook.

Ik zou persoonlijk meer geld stoppen in een goede stille kast. Een kast met geluidsdemping zal ook warmte vasthouden, dus passief gekoelde onderdelen zijn uit den boze. Stabiliteit gaat nog altijd voor stilte :).

Ik zou je processor vervangen maar moederbord zo laten, als je voor een Intel-oplossing gaat (sowieso zuiniger) zal je nagenoeg de volledige setup moeten vervangen, en dan ga je met 600 EUR niet al te veel marge meer hebben om een degelijke stille kast te kopen (reken op 100 € +).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Degine
Borromini schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:27:Ik zou je processor vervangen maar moederbord zo laten, als je voor een Intel-oplossing gaat (sowieso zuiniger) zal je nagenoeg de volledige setup moeten vervangen, en dan ga je met 600 EUR niet al te veel marge meer hebben om een degelijke stille kast te kopen (reken op 100 € +).
Enig idee voor een energie zuinigere AMD processor dan?

• jaapsander
Degine schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:52:
[...]

Je huidige undervolten? Phenom 2 CPU's staan niet bekend om hun enorme zuinigheid, maar veelverbruikers zijn het ook niet. Met een beetje tweaken kom je ook al een heel eind.

Wil je het echt goed doen dan ontkom je niet aan een nieuwe Mobo, CPU, geheugen upgrade. Gaan investeren in een AM2+ platform lijkt mij niet zo slim. Koop dan een mobiele airco.

[ Voor 47% gewijzigd door jaapsander op 12-07-2012 16:07 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Degine schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:52:
[...]

Zuiniger zal je niet vinden helaas, maar ik denk dat een betere processorkoeler + stillere kast al een heel verschil gaan maken. Ik heb hier zelf een X4 980 BE in mijn systeem zitten, en ik hoor de koeler van de grafische kaart (HD 6950) meer blazen dan die van de processor (Scythe Mugen 3, voorganger wordt wel als beter beschouwd btw).

Bekijk zelf hoe ver je raakt met je budget als je voor een Intel-CPU gaat, ik neem aan dat je ook meer RAM wil, da's een stuk goedkoper met DDR3. Begin eerst es met wat koeling te vervangen (processorkoeler) en koop een stille kast. Als het je daarna niet aanstaat kan je nog altijd een Intel-oplossing inbouwen. De meeste processorkoelers zijn tegenwoordig zowel op Intel- als op AMD-sockets te gebruiken (wel altijd checken natuurlijk).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-05 21:25
Ik heb hier vroeger ook een AMD setup gehad.
En het was hier ook veel warmer door dat ding.

Nu een Intel setup en het is al veel koeler.
Een intel E8400 heb ik hier is echt een koele processor 32-40°C tov men amd vroeger 45-70°C.
binne kort misch ook vernieuwen naar een i5 setup het beestje begint een beetje oud te worden.

persoonlijk vind ik dat amd setups veel meer warmte geven dan AMD

• jaapsander
Borromini schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:15:
[...]

Zuiniger zal je niet vinden helaas, maar ik denk dat een betere processorkoeler + stillere kast al een heel verschil gaan maken. Ik heb hier zelf een X4 980 BE in mijn systeem zitten, en ik hoor de koeler van de grafische kaart (HD 6950) meer blazen dan die van de processor (Scythe Mugen 3, voorganger wordt wel als beter beschouwd btw).

Bekijk zelf hoe ver je raakt met je budget als je voor een Intel-CPU gaat, ik neem aan dat je ook meer RAM wil, da's een stuk goedkoper met DDR3. Begin eerst es met wat koeling te vervangen (processorkoeler) en koop een stille kast. Als het je daarna niet aanstaat kan je nog altijd een Intel-oplossing inbouwen. De meeste processorkoelers zijn tegenwoordig zowel op Intel- als op AMD-sockets te gebruiken (wel altijd checken natuurlijk).
Het gaat niet om het geluid hè. Zoals hij aangeeft wordt het te warm op zijn kamer.
Stefferke schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:24:
Ik heb hier vroeger ook een AMD setup gehad.
En het was hier ook veel warmer door dat ding.

Nu een Intel setup en het is al veel koeler.
Een intel E8400 heb ik hier is echt een koele processor 32-40°C tov men amd vroeger 45-70°C.
binne kort misch ook vernieuwen naar een i5 setup het beestje begint een beetje oud te worden.

persoonlijk vind ik dat amd setups veel meer warmte geven dan AMD
Stellen dat AMD setup meer warmte geven dan Intels (neem aan dat je geen AMD bedoelde) is gewoon appels met peren vergelijken. Vergelijk een P4 met een Athlon bijvoorbeeld. Ook ligt het er maar net aan wat de Tj max is van iedere cpu en wat voor koeler erop zit.

Ook betekend het wanneer de CPU lekker koel is, dat de warmte goed afgegeven wordt aan de omgeving (wat de TS dus niet wil).

[ Voor 31% gewijzigd door jaapsander op 12-07-2012 16:35 ]

• Degine
Tsja, van de processor is ook het geluid niet wat mij het meeste stoort, maar in het algemeen de warmte die het produceerd. Kwa geluid is het PSU > GPU > CPU.

Ik moet wel toegeven dat ik de bijdrage van temperatuur aan de omgeving moeilijk kan vergelijken tussen de onderdelen. Ik weet wel dat de lucht uit de PSU heet is en dat de inwendige temperatuur van de GPU (die overigens al underclocked is om stabiel te blijven) vrij hoog is.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jaapsander schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:33:
[...]

Het gaat niet om het geluid hè. Zoals hij aangeeft wordt het te warm op zijn kamer.
De topictitel bevat anders wel duidelijk het woord 'geluid' :P.

Evengoed, ik denk dat een systeem al een hele tijd moet staan stampen om een temperatuurverandering te weeg te brengen die je als mens kan waarnemen. Als dat snel gebeurt dan lijkt het me wel om een hele kleine ruimte te gaan...

Bij warm weer zit je natuurlijk sneller aan die grens.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 12-07-2012 16:56 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Warmte probleem? --> Doe gewoon wat minder kledij aan of koop een ventilator ;) Kom wat meer buiten als de zon schijnt...

Geluidsoverlast? --> Luister eens naar je PC, welk onderdeel maakt er het meeste lawaai?
Misschien is het de CPU koeler... 25€ voor een stille,
Misschien wel de voeding?... 50€ voor een stille van bv beQuiet, of ineens een stille case met stille voeding.
Misschien de grafische kaart? goed.. die was toch aan vervanging toe!
Koop een SSD en gebruik die 3xHDD enkel voor data, dan zijn ze minder actief en een SSD is geruisloos.

Met een budget van 600€ kan je misschien beter bewuste upgrades maken in plaats van een nieuw systeem.

• Degine
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Syncmaster S22A300B Zwart€ 113,96€ 113,96
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,30€ 37,30
1Intel Core i5 3450S Boxed€ 174,99€ 174,99
1Sapphire Ultimate HD 7750 1GB GDDR5€ 117,50€ 117,50
1Nexus Value 430€ 49,60€ 49,60
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A2000C9€ 56,80€ 56,80
1MSI Z68A-G43 (G3)€ 79,20€ 79,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,35

Dit is wat ik tot nu toe heb verzameld (mede aan de hand van sommige suggesties), maar misschien weet iemand nog betere alternatieven?

Het moederbord ben ik nogal onzeker over... ik koos er gewoon een met socket 1155, 1600MHz geheugen ondersteuning en wat SATA poorten.

Voor de CPU neem ik waarschijnlijk een i5 3470s ipv 3450s, die kan ik alleen niet in de lijst toevoegen. Het verschil is 100MHz en 4 euro of zoiets.

Het totaal benodigde vermogen wordt zo'n beetje gehalveerd in vergelijking met wat ik nu heb.

De monitor koop ik wellicht later, ik ga zo iets over het budget wat ik in gedachten had.

• jaapsander
Die voeding is inderdaad heel erg stil, maar wil je een voeding die minder warmte afgeeft, dan moet je een zo efficient mogelijke voeding hebben. Daar hebben ze tegenwoordig die 80+ (bronze, silver en gold) certificaten voor. Pak bijvoorbeeld een pricewatch: be quiet! Efficient F1 400W

Ook zou ik niet gaan voor een i5 3450S CPU, die toevoegingen aan het eind (behalve K) zijn niet veel meer dan teruggeklokte CPU's waardoor ze niet zo warm kunnen worden. Dit kun je ook prima zelf doen door de multiplier terug te zetten. Of je laat het gewoon zo staan want idle verbruiken ze hetzelfde en onder gelijke belasting is het niet anders. Alleen de normale i5 zonder letter aan het eind kan gewoon sneller werken omdat hij niet afgeknepen is. En is goedkoper.

Mugen 3 vervangen door Mugen 2, die is nog steeds beter.

Voor een moederbord is die MSI prima, als je niet wilt gaan overklokken (kan niet met die CPU) dan kun je ook prima een H77 moederbord nemen. Die asrock die ik hierboven suggereerde is iets luxer uitgevoerd. http://nl.hardware.info/r...en-getest-voor-ivy-bridge http://nl.hardware.info/r...-bridge-maar-dan-goedkoop voor meer info (let op het stroomverbruik)

Verder heb je gekozen voor een passieve videokaart, deze is wel een stuk stiller dan een niet passieve, maar gaat het warmteprobleem niet helpen. Een gewone 7750 is goedkoper en een 7770 is net zo duur, maar sterker. Passief is alleen leuk wanneer je absolute stilte wilt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Koop inderdaad gewoon een lager geklokte reguliere Ivy Bridge i5. De S-modellen gebruiken minder, althans: ze hebben een lager TDP. Maar ze zijn ook een stuk lager geklokt dan de normale modellen waarmee Intel ze gelijkstelt.

• joordy
Neem ook meteen een H77 bord, zijn zuiniger dan z68 en je gaat toch niet overclocken ..

• Degine
Heel hartelijk bedankt voor al het commentaar, dit is de uiteindelijke lijst van onderdelen die ik heb besteld.

Goedkopere video kaart, niet passief met hoger snelheid.
Standaard i5.
Een voeding met 80 Plus gold. (Andere dan gesugereerd, maar het enige verschil is de sleeves en prijs naar wat ik heb gelezen).
Mugen 3 omdat de verkrijgbaarheid beter is en deze schijnbaar veel makkelijker te monteren is, waar de Mugen 2 zeer moeilijk is.
Asus MB aan de hand van de genoemde artikelen.

Ik zal nog laten weten of het een success is. :P
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD7750 1GB OC€ 102,40€ 102,40
1Samsung Syncmaster S22A300B Zwart€ 113,96€ 113,96
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,30€ 37,30
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 58,80€ 58,80
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 46,40€ 46,40
1Asus P8Z77-M€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,81

• Degine
Ik heb deze week mooi kunnen testen of het doel bereikt was: upgrade game PC met reductie van warmte/geluid productie. Daar ben ik wel behoorlijk in geslaagd.

Geluid/koeling:
Meteen bij het aanzetten merkte ik dat het een stuk rustiger bleef. Er zitten best veel fans in de kast, maar die draaien op een lager toerental en worden nu beter geregeld door het moederbord. Ik hoor nu voor het eerst m'n harde schijven. Still is het nog niet helemaal, maar wel veel beter.

De Mugen 3 was overigens niet zo makkelijk te monteren als ik na de reviews had verwacht, in vergelijking met wat ik gewend ben... De koeler was ook onverwacht groot en zat overal in de weg voor het werkgeheugen en aansluitingen op het moederbord. Uiteindelijk wel gelukt.

Warmte productie:
De warmte productie is ook gereduceerd, ik durf nu op deze warme dagen m'n PC 's avonds tenminste aan te zetten zonder dat ik m'n kamer zo warm maak dat ik er niet goed meer in zou kunnen slapen.

Prestaties:
Ook de spellen die ik speel doen het op het oog vloeiend op 1080p, dus ook zeer tevreden over de nieuwe CPU+GPU. Prestaties van de relatief kleine HD7750 vallen niet tegen. De i5 was gewoon een hele upgrade. Ik kon Guild Wars 2 mooi testen tijdens het laatste beta weekend. :)

Over het algemeen een succes dus.

Pagina: 1