Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-08 20:19
Beste Tweakers,

Gister heb ik mijn 3 Terabyte hardeschijf ontvangen maar ben ik op voorhand (helaas) vergeten om de ondersteuning van 3 Terabyte schijven in combinatie met mijn moederbord te checken. Mijn moederbord betreft een Gigabyte GA-P55-UD4 (rev 1). Mijn OS is Windows 7 64 bits.

De website van Gigabyte zegt helaas niets specifieks over support wat betreft GPT/GUID (opgemaakt uit dit artikel: http://www.pcworld.com/ar...bout_3tb_hard_drives.html) en ook een BIOS driver update lijkt er niet in te zitten omdat de meest huidige driver versie al geinstalleerd is.

Mijn vraag is het volgende, hoe kan ik bepalen of mijn moederbord een 3 Terabyte harde schijf ondersteund, uit welke gegevens zou ik dit kunnen opmaken?

Alvast erg bedankt!

Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:23
Volgens mij vanaf sandy bridge. Dat is 1(of2) generaties nieuwer dan nou p55 systeem. Correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
mr.DJ95 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:08:
Volgens mij vanaf sandy bridge. Dat is 1(of2) generaties nieuwer dan nou p55 systeem. Correct me if i'm wrong
Bedankt voor de reactie! Helaas niet de melding waar ik op had gehoopt :).

Vanavond maar even kijken of de hardeschijf in ieder geval wordt herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

Je hebt de schijf en je hebt het moederbord, waarom probeer je het niet gewoon? Effe het KISS principe toepassen...

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
MadMan schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:21:
Je hebt de schijf en je hebt het moederbord, waarom probeer je het niet gewoon? Effe het KISS principe toepassen...
Inderdaad geprobeerd. De 3TB wordt herkend en kan ook geformateerd worden via GPT. Gister heb ik een SSD als windows schijf (Crucial M4 128GB) en de 3TB als data schijf in mijn systeem geplaatst en nu lijkt het erop dat ik een Gigabyte moederbord issue heb waarbij de "Phase Led" (CPU Indicator) vol wordt aangezet (volledig rood).

Vervolgens start de pc op, draait enkele seconden, gaat volledig uit, en start vervolgens weer op waarna Windows goed wordt opgestart. Ik zit zelf te denken dat mijn PSU (620 Watt Cooler Master) nu te kort schiet.

Het probleem ontstond daarentegen toen ik de 3TB toe had gevoegd aan het systeem.

Heeft iemand hier ook ervaring mee (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Dat "probleem" heb ik ook. Maar dat ligt niet aan je schijf: dat ligt aan je SSD. Hoe vreemd het ook klinkt, sinds ik een SSD in mijn systeem heb krijg ik een "dubbele" boot sequence precies zoals jij omschrijft. Ik heb een coolermaster 500w voeding en ik dacht ook aan een stroom probleem. Echter als ik alles loskoppel behalve de SSD heb ik hetzelfde probleem 8)7

Ahja hij doet het en miss lossen ze het ooit nog op in een bios update :p
Ik heb mn SSD op de SATA3 poorten, misschien werkt het wel normaal op de SATA2 poort?

(o en mijn 3tb disk werkt ook als data schijf, heb hem niet getest als bootdisk)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Mattie112 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:14:
Dat "probleem" heb ik ook. Maar dat ligt niet aan je schijf: dat ligt aan je SSD. Hoe vreemd het ook klinkt, sinds ik een SSD in mijn systeem heb krijg ik een "dubbele" boot sequence precies zoals jij omschrijft. Ik heb een coolermaster 500w voeding en ik dacht ook aan een stroom probleem. Echter als ik alles loskoppel behalve de SSD heb ik hetzelfde probleem 8)7

Ahja hij doet het en miss lossen ze het ooit nog op in een bios update :p
Ik heb mn SSD op de SATA3 poorten, misschien werkt het wel normaal op de SATA2 poort?

(o en mijn 3tb disk werkt ook als data schijf, heb hem niet getest als bootdisk)
Bedankt voor de snelle reactie!

Dat is wel een erg vreemd verhaal daarentegen en ik vraag mij af of de dubbele boot sequence uiteindelijk niet ten koste gaat van de overige hardware. Hoelang heb jij de configuratie met SSD al?

Ik zal vanavond even een test doen wat betreft SATA2 al is dit natuurlijk niet gewenst.

Nog een andere vraag welke alleen van toepassing is wanneer je hetzelfde type moederbord hebt: Branden jouw Phase Led ledjes ook allemaal bij het opstarten? Ook met alleen de 3TB aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Pfoe, ik heb die SSD toch al een tijdje.... ik denk een half jaar ofzo.

Ik heb de OCZ synapse, dus een caching SSD. Ik kan het dus ook niet goed testen door die ssd weer los te koppelen daan gaat mn hele installatie vreemd doen >:)

Die phase led dingen let ik eigenlijk nooit op. Ik vond ze irritant knipperen dus zeker in windows staan ze uit, voor zover ik het weet zijn ze tijdens het booten altijd (even) allemaal aan.

Die 3 TB schijf heb ik pas sinds kort dus daar ligt het in elk geval niet aan!

[ Voor 8% gewijzigd door Mattie112 op 13-07-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:34
Heb je ook overgeclocked? Ik kreeg het probleem van een dubbele boot namelijk na een "slechte" overclock met een verkeerd voltage op de cpu.
Probeer in je bios ook eens andere hd instellingen uit (hij staat nu neem ik aan op AHCI?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nee, niet overgeclocked (bij mij), het is echt begonnen toen ik de SSD er in gezet heb. Ik durf te wedden dat als ik die los-koppel (en atm zit ik op mn werk dus ik kan het niet testen) hij gewoon weer "normaal" boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Stefan1987 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:14:
Heb je ook overgeclocked? Ik kreeg het probleem van een dubbele boot namelijk na een "slechte" overclock met een verkeerd voltage op de cpu.
Probeer in je bios ook eens andere hd instellingen uit (hij staat nu neem ik aan op AHCI?)
Nee, mijn PC is in volledige "stock" snelheden. Ook de boxed Intel fan zit op de CPU. Het enige is dat de SSD op dit moment in IDE draait. Dit ga ik vanavond aanpassen (incl. firmware update van SSD en windows reinstall).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Draiden schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:30:
[...]

Nee, mijn PC is in volledige "stock" snelheden. Ook de boxed Intel fan zit op de CPU. Het enige is dat de SSD op dit moment in IDE draait. Dit ga ik vanavond aanpassen (incl. firmware update van SSD en windows reinstall).
Daar kan je probleem zitten. Probeer eerst AHCI (of desnoods RAID), en kijk daarna of de firmware nog nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
In mijn geval staat hij gewoon op AHCI, ik denk niet dat dat het probleem is. Ik denk echt dat het iets met de controller te maken heeft, misschien dat er daar een update voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Stefan1987 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:42:
[...]

Daar kan je probleem zitten. Probeer eerst AHCI (of desnoods RAID), en kijk daarna of de firmware nog nodig is.
Ik ga het proberen. Bedankt!

Bedankt voor alle antwoorden en mogelijke oplossingen. Ik heb vanavond weer wat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Even een update:

Vandaag begonnen met het uitvoeren van enkele mogelijkheden.

Probleem: Het enigzins bekende start - stop - start probleem wat voor lijkt te komen bij Gigabyte (P55A-UDx) moederborden.

1. SATA3 poorten op AHCI gezet als controller: Probleem blijft bestaan.
2 Loskoppelen hardeschijven en alleen opstarten met SSD: Probleem blijft bestaan.
3. Alles loskoppelen inclusief SSD: Probleem komt niet voor.
4. Aansluiten van 3TB welke op een SATA3 poort is aangesloten omdat deze SATA3 aan kan: probleem keert terug.
5. In de BIOS de optie "Turbo SATA3/USB3" op disabled gezet. Deze optie activeert iets als "Gen 2". Vervoglens de PC opnieuw opgestart: Probleem komt niet voor.

Op dit moment heb ik de PC 3 keer opgestart en het probleem lijkt zich op dit moment niet voor te doen. Het lijkt er dus op dat deze Turbo modus ervoor zorgt dat het systeem 2 keer moet opstarten wat naar mijn mening niet een gewenste situatie is of ik moet dit verkeerd zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Draiden op 14-07-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Oja, die optie herinner ik me nog van mij p55 mobo. Maar is je usb3.0 functie nou ook uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Stefan1987 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:55:
Oja, die optie herinner ik me nog van mij p55 mobo. Maar is je usb3.0 functie nou ook uitgeschakeld?
Op dit moment heb ik allebei de opties op "disabled" gezet maar dit kan ik straks nog wijzigen door alleen usb 3.0 aan te zetten op turbo. Ik weet alleen niet of het uitzetten van deze optie ook een negatief effect heeft op de werking/snelheid van SATA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je SATA3 van Turbo mode af haalt zal deze maximaal nog maar 250 MB/s doen (de limiet van de normale PCI-e 1x poorten van de P55). Maar sowieso hang je beter alles aan de Intel sata poorten, zet deze in AHCI en installeer daarna de laatste RTS driver van de Intel site. Zelfs al zou je bios die 3TB niet ondersteunen, zolang je er niet van gaat booten maakt dat niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Nielson schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:02:
Als je SATA3 van Turbo mode af haalt zal deze maximaal nog maar 250 MB/s doen (de limiet van de normale PCI-e 1x poorten van de P55). Maar sowieso hang je beter alles aan de Intel sata poorten, zet deze in AHCI en installeer daarna de laatste RTS driver van de Intel site. Zelfs al zou je bios die 3TB niet ondersteunen, zolang je er niet van gaat booten maakt dat niks uit.
Hoi Nielson,

Wat bedoel je precies met "Intel SATA poorten"? Voor zover ik weet zitten er alleen SATA2 en SATA3 (bij Gigabyte GSATA3) poorten op mijn moederbord en heb ik dus niet veel te kiezen wil ik een aardige snelheid uit mijn aankopen halen.

Een algemene vraag: Heeft het start stop start "gedrag" een negatief effect op overige hardware?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Zojuist achter een nadeel gekomen van de Turbo modus binnen de BIOS. Wanneer je de Turbo modus activeert voor de SATA3 of USB3 poorten dan zal de snelheid van de grafische kaart afnemen (van 16x PCI-e naar 8x PCI-e).

Op deze manier kom je dus eigenlijk voor een hele vervelende keuze te staan omdat wanneer je Turbo modus volledig uit zet je geen volledige profijt hebt van SATA3 en/of USB3.0 en wanneer je Turbo modus aanzet voor SATA3 je grafische kaart (en dus eventueel je speelervaring) naar beneden gaan in prestaties.

Is het trouwens zo dat wanneer Turbo modus op auto (zonder hardeschijf met SATA33) staat en je koppelt een USB3.0 apparaat dat dan pas de grafische kaart op PCI-e 8x wordt gezet of is dit dan altijd zo?

*edit*

Net enkele benchmarks gedaan en het ziet ernaar uit dat mijn grafische kaart (GeForce 460 GTX) niet veel te lijden heeft onder een eventuele verlaging naar 8x PCI-e. De benchmarks kwamen met elkaar overeen.

[ Voor 13% gewijzigd door Draiden op 14-07-2012 17:34 ]

Pagina: 1