Ik leg wel eens wat draadloze netwerken aan, en heb vaak problemen met bereik. Een goede plaatsing van de wlan router icm evt. een extra accesspoint dmv ethernetkabel of PoE werkt eigenlijk altijd prima.
Nu weet ik dat de maximale sterkte van een wlan router niet boven de 100mW mag komen. (zonder vergunning)
Ik hoor echter ook soms dat wlan-routers soms gecapped zijn, en boven de 100mW kunnen met bijv. DD-WRT. Maar ook dat er access points zijn van 800mW (zoals de EnGenius EAP-350).
Nu weet ik dat de maximale sterkte van een wlan router niet boven de 100mW mag komen. (zonder vergunning)
Ik hoor echter ook soms dat wlan-routers soms gecapped zijn, en boven de 100mW kunnen met bijv. DD-WRT. Maar ook dat er access points zijn van 800mW (zoals de EnGenius EAP-350).
- Nu vroeg ik me af of 800mW heel veel verschil maakt qua bereik? (bijv. gaat het makkelijker door muren?)
- Is het schadelijk voor bewoners/gebruikers als je zo'n ding in je huis/kantoor hebt?
- Hoe moeilijk wordt er gedaan over de verstrekking van een vergunning?
- Hoe wordt dit gecontroleerd door instanties? (stel ik zet 'illegaal' zo'n ding neer zonder vergunning, wat voor problemen haal ik me op de hals?)