MacBook Pro 2011, 2012 of toch Retina?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 11:49
Hallo tweakers,

Mijn 1e post na eigenlijk al een tijdje geregistreerd te zijn en dan ook nog eens gelijk een topic. Mijn nederige excuses hiervoor.

In ieder geval, ik moet voor mijn nieuwe studie een nieuwe krachtige notebook aanschaffen. Gezien het feit dat ik een zeer tevreden MacBook Air gebruiker ben en een MackBook een uitstekende keuze is voor de applicaties die ik ga gebruiken. Is mijn keuze al vrij snel duidelijk geworden dat dit een MacBook Pro wordt.

Op de machine moet ik kunnen werken met Adobe CS5, Office en wil ik graag wat games erop gaan spelen (denk hierbij aan Civilization V, Rome/Medieval/Empire/Rome 2 total war en misschien zelfs Battlefield 3), dus een flinke hardeschijf is wel nodig voor mijn Windows partitie. Mijn Windows desktop is helaas sinds kort overleden, dus vandaar bovenstaande.

Nu twijfel ik echter over het model dat ik het beste kan kiezen. Deze zijn namelijk het instapmodel MacBook Pro van najaar 2011, de nieuwe reguliere high-end MacBook Pro en de Retina versie. Die laatste is zeer onwaarschijnlijk. In ieder geval, ik kan de najaar 2011 versie halen bij Mycom voor €1479,-. Dat is maar liefst bijna 800 euro goedkoper dan de high-end 2012 versie die ik anders wil aanschaffen. Is het waard om een high-end versie te halen of kan ik beter voor het instapmodel van 2011 kiezen en vervolgens daarbij zelf het geheugen uitbreiden naar 16 gb (kan dat bij de Sandy-Bridge?) en later eventueel een leuke snelle ssd (i.p.v. de odd) erbij plaatsen? De specificaties van de high-end MacBook Pro classic staan mij enorm aan, maar is het dat geld wel waard? Of moet ik gewoon als ik niet de MacBook Pro van 2011 haal de retina halen i.p.v. de high-end MacBook Pro Classic. Ik ben zelf niet zo’n “early adopter” en CS5 die ik moet gaan gebruiken van school wordt waarschijnlijk (denk ik) niet geoptimaliseerd voor de Retina. De schijfruimte op de Retina vind ik toch wat aan de lage kant en meer geld uitgeven aan dat mooie apparaat is echt geen optie voor mij helaas. Daarnaast zijn er wat klachten over wat "scroll/screen lag" op dat beestje, iets waar ik mij echt verschrikkelijk aan kan storen. Zeker voor die prijs... Daarnaast is die wel weer lichter en slanker, wat ik weer echt een flinke meerwaarde vind. Hij moet namelijk wel 4 a 5 dagen naar school meegenomen worden.

Hierbij nog even de specs van de apparaten

Macbook Pro 15 inch (najaar 2011):
- i7 2,2 Ghz
- 4 GB RAM
- Radeon 6750 HD 512mb
- 500 GB (5400rpm)
- 1440x900 glossy
prijs: €1479,- (3 jaar! Garantie)

Macbook Pro 15 inch (zomer 2012)
- i7 2,6 Ghz
- 8 GB RAM
- Geforce GTX650m 1gb
- 750 GB (7200 RPM)
- 1650x1080 Glossy (of is matte zoveel beter? Ik moet tenslotte fotosoepen etc.)
Prijs: ongeveer €2240,- (studentenkorting)

MacBook Pro Retina
- i7 2,3 GHZ
- 16 GB
- 256 GB SSD
Prijs: ongeveer €2280 (studentenkorting)

Korte samenvatting:
Topicstartert twijfelt over de versie van zijn eventuele nieuwe aanschaf. Hij kan met aardig wat voordeel een 2011 versie halen, maar vraagt zich af of die niet voor wat meer duiten gewoon een high-end moet kopen of misschien zelfs de retina. Hij vraagt u, de tweakert, om hulp/tips voor zijn aanschaf. :)

Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp/tips! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik zou voor die uit 2011 gaan en het uitgespaarde geld gebruiken voor later meer geheugen en een SSD. Zeker voor school is die in mijn ogen meer dan voldoende. CS5 zal denk ik zeker geen retina worden dus daar moet je het niet voor doen.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NivardHerijgers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 13:04
Ik twijfel ook wat voor een ik ga kopen. (heb ook een nieuwe nodig ivm studie)

Maar als ik tussen een van deze 3 moet kiezen zou ik voor de MBP 2012 gaan, deze is op alle fronten voldoende tot goed.
MBP 2011 heeft ivg weinig werkgeheugen, betere videokaart, hogere resolutie en een snellere en groter hdd
MBP Retina is ook erg goed en kwa prijs niet erf veel duurder dan de MBP 2012, alleen heeft de retina minder opslagruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
Mighty schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:47:
Ik zou voor die uit 2011 gaan en het uitgespaarde geld gebruiken voor later meer geheugen en een SSD. Zeker voor school is die in mijn ogen meer dan voldoende. CS5 zal denk ik zeker geen retina worden dus daar moet je het niet voor doen.
Voor school is die meer dan voldoende en dat is ook mijn belangrijkste eis, maar ik vraag me af of de grafische kaart en het scherm aan mijn eisen voldoen? Vooral het hoge resolutie scherm lijkt mij prettig. Ik lees namelijk op internet dat die 650m wel een aardig beestje is. Aan de andere kant moet ik ook kijken of die eisen wel die €800,- waard zijn. Is die grafische kaart van de 2011 capabel genoeg voor die spellen die ik opnoemde?
NivardHerijgers schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:09:
Ik twijfel ook wat voor een ik ga kopen. (heb ook een nieuwe nodig ivm studie)

Maar als ik tussen een van deze 3 moet kiezen zou ik voor de MBP 2012 gaan, deze is op alle fronten voldoende tot goed.
MBP 2011 heeft ivg weinig werkgeheugen, betere videokaart, hogere resolutie en een snellere en groter hdd
MBP Retina is ook erg goed en kwa prijs niet erf veel duurder dan de MBP 2012, alleen heeft de retina minder opslagruimte
Geheugen en de hdd zijn niet echt een probleem. De resolutie en grafische kaart zijn echt mijn grootste knelpunten. Ik moet er wel een tijdje mee doen namelijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou de 2011 macbook nemen, een 256gb SSD nemen voor 170 euro en 2x 4gb ram er in prikken. Ben je goedkoop uit, het werkt fenomenaal snel en je kunt alles ruimschoots doen en draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
Ik ben vandaag maar gelijk voor de najaar 2011 versie gegaan. Ik vond het prijsverschil toch te groot voor die enkele verbeteringen in het nieuwe model. Natuurlijk is de 2012 versie beter, maar ik vond het grote verschil in de prijs uiteindelijk het niet waard om voor die te gaan.

Ik kreeg uiteindelijk ook nog eens de 6% studentenkorting erbovenop, dus ik had hem uiteindelijk voor de mooie prijs van €1391,- + 3 jaar garantie. Ik heb ook maar gelijk 16 gb werkgeheugen besteld ervoor. Binnenkort ook maar even Samsung SSD'tje bestellen en erin plaatsen. Ik kan er voorlopig tegenaan en ik kan niet anders zeggen dat ik uitermate tevreden ben over mijn nieuwe aankoop. Op naar mijn nieuwe studie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 23:27
Veel plezier ermee! :)

Betreft BF3 => vergeet het maar

Op mijn 2011 model draaide het wel maar alles behalve soepel (zelfs niet op low). Met mijn MBPr draait wel alles als een zonnetje. Ik denk dat het een temperatuurissue is omdat het in het begin wel lekker loopt en na een 30 minuten begint te stotteren (framedrops). Maar gezien je toch 1k overhoud kan je misschien daar nog een gamedesktop voor samenstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
superbig91 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:46:

Op mijn 2011 model draaide het wel maar alles behalve soepel (zelfs niet op low). Met mijn MBPr draait wel alles als een zonnetje. Ik denk dat het een temperatuurissue is omdat het in het begin wel lekker loopt en na een 30 minuten begint te stotteren (framedrops). Maar gezien je toch 1k overhoud kan je misschien daar nog een gamedesktop voor samenstellen :)
Bedankt :)

Ja dat dacht ik ook al, maar ik heb hem toch op mijn Xbox, dus zo'n ramp is het niet. Civilization 5 loopt tot nu toe wel soepel. Misschien nog even Crusader Kings 2 installeren, maar dan houdt het voorlopig ook wel op.

Dat laatste is nog niet eens zo'n gek idee, maar daar wacht ik denk ik dan nog wel even mee tot Rome 2: Total War _/-\o_ uitkomt. Tegen die tijd zullen de Haswell cpu's (correct me if I'm wrong) ook wel arriveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antiochus VII schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 20:26:
Ik ben vandaag maar gelijk voor de najaar 2011 versie gegaan. Ik vond het prijsverschil toch te groot voor die enkele verbeteringen in het nieuwe model. Natuurlijk is de 2012 versie beter, maar ik vond het grote verschil in de prijs uiteindelijk het niet waard om voor die te gaan.

Ik kreeg uiteindelijk ook nog eens de 6% studentenkorting erbovenop, dus ik had hem uiteindelijk voor de mooie prijs van €1391,- + 3 jaar garantie. Ik heb ook maar gelijk 16 gb werkgeheugen besteld ervoor. Binnenkort ook maar even Samsung SSD'tje bestellen en erin plaatsen. Ik kan er voorlopig tegenaan en ik kan niet anders zeggen dat ik uitermate tevreden ben over mijn nieuwe aankoop. Op naar mijn nieuwe studie :)
Ik heb dus dezelfde setup (16GB Corsair, 256GB Samsung) en dat draait als een zonnetje. Oude schijf zit nu in een optibay, iets wat je misschien nog zou kunnen overwegen (kost zo rond de 25 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 21:52
superbig91 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:46:

Mijn ervaringen zeggen toch wat anders. Uren achter elkaar kunnen spelen met alles op Low en een FPS tussen de 30 en 40. Wel met 8gb geheugen, maar dat levert nou ook niet gelijk 10 FPS meer op volgens mij. Dan heb ik het natuurlijk over de late 2011 model. Het is dus mogelijk.

Maar wat jij ook als advies geeft, voor 1k kan je een mooi gamesysteem in elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:02:
[...]

Ik heb dus dezelfde setup (16GB Corsair, 256GB Samsung) en dat draait als een zonnetje. Oude schijf zit nu in een optibay, iets wat je misschien nog zou kunnen overwegen (kost zo rond de 25 euro).
16GB corsair zit er alweer in :)

Heb jij de Samsung 830 die in de pricewatch voor 170 euro staat? Misschien dat ik de originele hdd ook daar plaats. Binnenkort maar even kijken hoe dit allemaal in zijn werking gaat. Eerst even mijn nieuwe MacBook uittesten de komende tijd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb hem toen bij Alternate voor ik geloof ik 165 inclusief verzending (zelfs rembours) geregeld. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar mijn oude setup :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Antiochus VII, krijg je als student altijd de 6% korting bij MyCom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:49:
Ja ik heb hem toen bij Alternate voor ik geloof ik 165 inclusief verzending (zelfs rembours) geregeld. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar mijn oude setup :-).
Nog een vraagje erover. Je hebt de basic kit aangeschaft? Ik zie namelijk op internet ook nog de notebook kit. Heb al een beetje lopen googlen hierover, maar nog geen duidelijk antwoord hierop gevonden.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:21:
Dat durf ik niet te zeggen. Ik vroeg vriendelijk aan die man of ik nog in aanmerking kwam voor studentenkorting op mijn MacBook, waarna hij vervolgens de apple site bekeek en hij ermee akkoord ging. Gewoon vriendelijk vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 17:30
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:21:
Studentenkorting is niet van toepassing bij MyCom. Je krijgt daarentegen, zoals je zelf al had aangegeven, de 3 jaar garantie.

Pas wel op met het 1479,- model, de voorraad hiervan is beperkt. Ik zou er snel bij zijn als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens in de winkel gaan kijken of je die glossy wel zo fijn vindt gezien je twijfelt aan de matte versie. Als daaruit komt dat glossy niet fijn is valt de 2011 versie sowieso al af en kun je beter voor de 2012 variant gaan. De Retina heeft weliswaar een mooi scherm maar dat geldt alleen voor de GUI elementen en tekst. Foto's in o.a. Aperture, Lightroom en Photoshop zullen er nog altijd hetzelfde uitzien. Daar gebruik je dus wel de daadwerkelijke pixels en heb je meer werkruimte. Dit alles heeft echter wel een negatieve impact op dingen als de accuduur en de performance. In dat opzicht is 1680x1050 een wat betere keuze.

Bij de 2012 krijg je er ook usb3 bij, het wat volwassener Ivy Bridge en de gratis upgrade naar Mountain Lion. De Kepler videokaart is ook weer een stuk beter wat dan weer leuk is voor spelletjes (met name de toekomstige). Of je dat ook echt die meerprijs waard is, is dan weer vers 2. Kijk ook eens of je via school niet wat kunt bestellen. Als zij meedoen met Apple on Campus kon je nog wel eens meer korting kunnen krijgen (tot ergens 12%). Op moment loopt er ook nog een back to school actie waarbij je een 80 euro giftcard cadeau krijgt die je in de stores voor o.a. software en muziek kunt gebruiken (niet voor hardware dus!). Voordeeltjes die je niet bij de 2011 hebt en die de prijs aardig kunnen drukken. Zet dit soort dingen voor jezelf gewoon op een rijtje en probeer daarin aan te geven wat voor jou het zwaarst weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiochus VII
Stef42 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:50:
[...]

Studentenkorting is niet van toepassing bij MyCom. Je krijgt daarentegen, zoals je zelf al had aangegeven, de 3 jaar garantie.

Pas wel op met het 1479,- model, de voorraad hiervan is beperkt. Ik zou er snel bij zijn als ik jou was.
Ik heb het wel gekregen. De beste meneer ging ermee akkoord.
ppl schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:06:
Ik zou eerst eens in de winkel gaan kijken of je die glossy wel zo fijn vindt gezien je twijfelt aan de matte versie. Als daaruit komt dat glossy niet fijn is valt de 2011 versie sowieso al af en kun je beter voor de 2012 variant gaan. De Retina heeft weliswaar een mooi scherm maar dat geldt alleen voor de GUI elementen en tekst. Foto's in o.a. Aperture, Lightroom en Photoshop zullen er nog altijd hetzelfde uitzien. Daar gebruik je dus wel de daadwerkelijke pixels en heb je meer werkruimte. Dit alles heeft echter wel een negatieve impact op dingen als de accuduur en de performance. In dat opzicht is 1680x1050 een wat betere keuze.

Bij de 2012 krijg je er ook usb3 bij, het wat volwassener Ivy Bridge en de gratis upgrade naar Mountain Lion. De Kepler videokaart is ook weer een stuk beter wat dan weer leuk is voor spelletjes (met name de toekomstige). Of je dat ook echt die meerprijs waard is, is dan weer vers 2. Kijk ook eens of je via school niet wat kunt bestellen. Als zij meedoen met Apple on Campus kon je nog wel eens meer korting kunnen krijgen (tot ergens 12%). Op moment loopt er ook nog een back to school actie waarbij je een 80 euro giftcard cadeau krijgt die je in de stores voor o.a. software en muziek kunt gebruiken (niet voor hardware dus!). Voordeeltjes die je niet bij de 2011 hebt en die de prijs aardig kunnen drukken. Zet dit soort dingen voor jezelf gewoon op een rijtje en probeer daarin aan te geven wat voor jou het zwaarst weegt.
Excuses hoor, maar ik heb de 2011 macbook vorige week al aangeschaft. Ik denk wel dat uw bericht nog wel aardig handig kan zijn voor andere twijfelaars :)

Ik ben uiteindelijk voor de 2011 versie gegaan, omdat ik mij niet stoorde in de winkel aan het glossy scherm (kleuren zijn fantastisch!), enorm veel voordeel had t.o.v. de 2012 versie (€1400,- en de 2012 €2250,-), specificaties ruim voldoende zijn voor school en ik zelf geld overhield om er een ssd en extra werkgeheugen bij te plaatsen en dan houd ik alsnog een hoop geld over. Het enige wat ik dan wel mis is de iets hogere resolutie en misschien de gpu, maar ik vond dat het prijsverschil niet waard.

Dat Apple on Campus (12%) was niet bekend bij mij. Ik had daar ook niets over gevonden op de website van mijn nieuwe school, helaas. Die 80 euro giftcard dan weer wel, maar dat staat uitgebreid op de apple site :+

Alsnog bedankt voor uw hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi apparaat ondertussen al weer 2 jaar. oud maar als nog ik ben ook zeer tevreden met mijn mbp 2011. alleen mijn grafische kaart is wel beter ik heb het model met de HD 6770M 1GB Gddr5 valt zelfs prima Saints Row IV op te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
htccurruond je reageert op een topic wat meer dan een jaar oud is. Het is niet meer relevant.
Pagina: 1