Intel i7 CPU 860 is 70 graden celsius

Pagina: 1
Acties:
  • 820 views

• Fexxman
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ik heb al een tijdje een i7 CPU 860 @ 2,8 Ghz. Nu is mijn systeem vandaag uitgevallen door de hitte, de CPU was rond de 100 graden. :( :(

Nu heb ik een stock cooler erop zitten en die draait maar 1500rpm. Als ik de PC aanzet is de CPU direct 60 graden en blijft telkens oplopen. Je wilt niet weten hoe snel ik dit moet typen >:)

Anyways,

Wie heeft er een suggestie voor een nieuwe cooler! Of moet ik deze gewoon even uitzuigen en nieuwe koelpasta toepassen??

Alvast bedankt!

• Fexxman
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/8523138/PC/FanSpeed.png

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Wat heb je zelf al gedaan dan? Of kom je hier gewoon van de helpdesk-functie gebruik maken?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
De stock cooler voldoet niet, in ieder geval niet bij mij. Aftermarket cooler is het advies.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
Stockkoeler zou moeten voldoen. Je kan hem loshalen, uitzuigen, nieuwe pasta ertussen doen. Maar aftermarket cooler van ~30 euro zou ook prima moeten werken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Natuurlijk zou de standaard koeler moeten werken.
Dus of vuil?
Of koelpasta er goed opzetten/vernieuwen?
Koeler zit er niet goed op? Word de koelblok wel warm? nee dan zit hij te los.
Blaas je genoeg lucht door de kast naar buiten, nee, dan word in de kast alles te warm.

Uitlezen met software die bij je moederbord wordt geleverd, en speedfan eerst verwijderen.
Soms leest speedfan verkeerd uit.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 11-07-2012 20:27 ]

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nieuw koelpasta helpt ook wel eens. M'n vorige PC (Q6600) had na 3 jaar dienst ook geen koelpasta 'meer over'. Helemaal opgedroogd. Die bereikte ook bijna het kookpunt.. Idle was ook zo rond de 55 a 65 graden.

Omdat ik hem toch wat beter wilde koelen, had ik er toen een Scythe Mugen 2 REV B opgezet. Wel een grote en lompe koeler, maar sindsdien weer lekker koel.. Koeler meegenomen op Ivy Bridge, is die ook frisser..
Stock koeler zou voldoende moeten zijn; dan zouden ze stressed ongeveer jouw idle temperatuur moeten halen. Dus ik denk dat je koelpasta opgedroogd is.
Stof zou ook kunnen. Ik zou het gewoon in 1 keer alles aanpakken.. koeler er af, schoonmaken met wasbenzine of iets vergelijkbaars/beter, stof uitblazen, en nieuw koelpasta er weer op (met koeler er bij natuurlijk :+ )

Oh, en speedfan, sja.. ben niet grote fan van dat programma. Ik gebruik liever CoreTemp. Moet je wel even oppassen dat je niet op de grote DOWNLOAD knop drukt, maar "More downloads" en standalone pakt. Anders krijg je InstallIQ (=meuk) er bij, sja ze moeten toch geld verdienen. Zijn vast nog betere alternatieven..

[ Voor 32% gewijzigd door Hans1990 op 11-07-2012 20:32 ]

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
Hans1990 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:29:
Nieuw koelpasta helpt ook wel eens. M'n vorige PC (Q6600) had na 3 jaar dienst ook geen koelpasta 'meer over'. Helemaal opgedroogd. Die bereikte ook bijna het kookpunt.. Idle was ook zo rond de 55 a 65 graden.

Omdat ik hem toch wat beter wilde koelen, had ik er toen een Scythe Mugen 2 REV B opgezet. Wel een grote en lompe koeler, maar sindsdien weer lekker koel.. Koeler meegenomen op Ivy Bridge, is die ook frisser..
Stock koeler zou voldoende moeten zijn; dan zouden ze stressed ongeveer jouw idle temperatuur moeten halen. Dus ik denk dat je koelpasta opgedroogd is.
Stof zou ook kunnen. Ik zou het gewoon in 1 keer alles aanpakken.. koeler er af, schoonmaken met wasbenzine of iets vergelijkbaars/beter, stof uitblazen, en nieuw koelpasta er weer op (met koeler er bij natuurlijk :+ )
Dan heb je een slechte pasta gekocht; koelpasta mag echt niet opdrogen na 3 jaar normaal gebruik.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb geen pasta gekocht, dat was de standaard pasta van de Intel boxed koeler. Als dat prut is, dan zou iedere consumenten PC betere pasta moeten nemen? Die willen ook nog wel eens 3+ jaar zonder onderhoud blijven staan :)

Ik ben het wel met je eens, pasta moet gewoon goed blijven. Misschien dat door stof oid het spulletje regelmatig 'te warm' werd (75C+) en op den duur ging drogen, waardoor het nog heter wordt..

Ik weet het niet, zo'n zware gebruiker ben ik ook weer niet.

[ Voor 83% gewijzigd door Hans1990 op 11-07-2012 20:37 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vergeet Speedfan als meetprogramma sowieso. Dat proggie heeft het vaker mis dan goed. Je kan beter CoreTemp of RealTemp gebruiken.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 22:30
Hans1990 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:32:
Ik heb geen pasta gekocht, dat was de standaard pasta van de Intel boxed koeler. Als dat prut is, dan zou iedere consumenten PC betere pasta moeten nemen? Die willen ook nog wel eens 3+ jaar zonder onderhoud blijven staan :)
Dat is algemeen bekent ja in tweakers wereld dat stock koeler en stock koelpasta rommel is.
Echter is het voor de fabrikant niet te verkopen om een boxed processor 50 euro duurder te maken om zo wel degelijke koeler mee te leveren met goede koelpasta, dus zullen ze het binnen de prijzen moeten doen die de processors nu kosten. Het is en zijn bedrijven die liever meer winst maken met een wat mindere koeler die net voldoet in 90% van de gevallen, dan minder winst en een degelijke koeler.

Dit geld trouwens voor heel veel producten.

• PilatuS
  • Niet online
Dat is algemeen bekent ja in tweakers wereld dat stock koeler en stock koelpasta rommel is.
Dat valt reuze mee. De stockkoeler voldoet prima. Pasta is sowieso onzin want het verschil tussen de slechtste en beste pasta is maar iets van 5 graden.

• Fexxman
  • Niet online
MadMan schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 19:47:
Wat heb je zelf al gedaan dan? Of kom je hier gewoon van de helpdesk-functie gebruik maken?
Zo te horen werk je op een helpdesk. Neem je werk niet mee naar huis man, of zit je op je werk te tweaken :P
jan99999 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:19:
Natuurlijk zou de standaard koeler moeten werken.
Dus of vuil?
Of koelpasta er goed opzetten/vernieuwen?
Koeler zit er niet goed op? Word de koelblok wel warm? nee dan zit hij te los.
Blaas je genoeg lucht door de kast naar buiten, nee, dan word in de kast alles te warm.

Uitlezen met software die bij je moederbord wordt geleverd, en speedfan eerst verwijderen.
Soms leest speedfan verkeerd uit.
Oke, ik denk dat ik ga proberen om nieuwe koelpasta te gebruiken. Ik ben ook van mening dat de stock koeler voldoende moet zijn. In eerste instantie heb ik in de BIOS de temp gecontroleerd. Na de eerste crash. Speedfan geeft wel een goed beeld, volgens mij wordt de hele kast een beetje te heet. Maar goed, in alle jaren nog nooit een losse koeler nodig gehad en dat wil ik zo houden. Dus ik zal ook kijken naar een goede case fan.

Zijn er nog tweakers die extreem tevreden zijn over bepaalde koelers voordat ik zomaar iets koop?

Bedankt voor alle reacties!!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Mugen 2 Rev B is uitstekend, ook letterlijk.

Maar vriend, SpeedFan is notorious om het feit dat het metingen verkeerd uitleest, je hele PC zo an en toe om zeep kan helpen als we sommigen mogen geloven. Ik zou niet verrast zijn als een ander programma opeens 10 graden minder aangeeft.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb een stock koeler, en ik ben daarmee extreem tevreden....

Heb je de kast al open gehad om te zien of de hele boel niet onder het stof zit?
Kontroleer dan ook meteen dat de ventilatoren de warme lucht de kast uit gooien.
Daar zou ik eerst maar eens mee beginnen.

En inderdaad even een programma gebruiken dat de temperaturen aangeeft (en niet dat speedfan)

• DMZ

DMZ

Reepje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:39:
En inderdaad even een programma gebruiken dat de temperaturen aangeeft (en niet dat speedfan)
Speedfan geeft toch ook temperaturen aan? ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DMZ schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:40:
[...]

Speedfan geeft toch ook temperaturen aan? ;)
Er zitten vandaag wel erg veel mensen erg goed op te letten 8)

• PilatuS
  • Niet online
Aan de betrouwbaarheid te zien zou je kunnen zeggen dat Speedfan het niet aangeeft maar redelijk kan gokken :P

• DMZ

DMZ

Reepje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:42:
[...]

Er zitten vandaag wel erg veel mensen erg goed op te letten 8)
Nee hoor, kom net binnen.

@PilatuS: Zou het een complot zijn van koelerfabrikanten en SpeedFan?

• MadMan

MadMan

What the....

Fexxman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:27:
[...]
Zo te horen werk je op een helpdesk. Neem je werk niet mee naar huis man, of zit je op je werk te tweaken :P
Gelukkig niet, ik kijk wel uit. Het lijkt er echter sterk op dat jij wel denkt hier op een helpdesk te zijn aangeland. Alles wat hier geschreven is, had je zonder enige moeite met een paar muisklikken gevonden, ook hier op het forum. Dat bedoelde ik ermee...

• Fexxman
  • Niet online
MadMan schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 00:22:
[...]

Gelukkig niet, ik kijk wel uit. Het lijkt er echter sterk op dat jij wel denkt hier op een helpdesk te zijn aangeland. Alles wat hier geschreven is, had je zonder enige moeite met een paar muisklikken gevonden, ook hier op het forum. Dat bedoelde ik ermee...
Wil jij me uitleggen wat het doel van een internet forum dan wel is? Beetje brallen over je computer en google search skills? DJ madman, je bent zo lelijk als de nacht. Van binnen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Fexxman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:12:
[...]

Wil jij me uitleggen wat het doel van een internet forum dan wel is? Beetje brallen over je computer en google search skills? DJ madman, je bent zo lelijk als de nacht. Van binnen.
Fexxman, GoT is al helemaal niet bedoeld om te flamen. Er wordt hier wel een dergelijk niveau verwacht van "Tweakers", dat ze zelf acties kunnen ondernemen en aan actie ondernemen schort het bij jouw.

Als je ook de moeite had genomen het Het algemeen beleid #topicplaatsen van GoT te lezen, dan had je gevonden hoe een fatsoenlijke topic start eruit hoort te zien.

Bij een fatsoenlijke topic start hoort het volgende:
  • Goed uitgelegde situatie en/of probleemstelling.
  • Aanduiding van de werkzaamheden en oplossing die je zelf hebt geprobeerd. Want dan hoeven deze opties niet opnieuw worden aangedragen
  • Eventuele extra informatie die kan meedragen tot betere hulp.
Madman geeft dus een terechte opmerking, want GoT wordt te vaak gebruik door mensen om een probleem te dumpen, zonder dat er enige inzet vanuit de topicstarter is gekomen.

Uit jouw topicstart is het volgende te halen:
  • Je hebt een probleem...
  • Je weet wat probleem het is.
Je hebt alleen nog niks uitgevoerd om het probleem te verhelpen. Want zelf maak je namelijk de opmerking,
Of moet ik deze gewoon even uitzuigen en nieuwe koelpasta toepassen??
Sorry hoor, maar captain obvious vind dat zelfs te obvious...
Je had dit al lang kunnen proberen...

Ga dus eens je kast, koelers en ventilatoren schoonmaken, dat de airflow in je kast in orde is en de koelers niet onder een dikke laag stof zitten.
Als dat niet helpt, dan zien we je graag terug en helpen we je verder.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-02 15:41
Je zegt dat de graka ook warm wordt. Wellicht dus meer een kast probleem? Aan de andere kant worst de CPU wel erg snel heet :-)

mixing a drink and music

• Fexxman
  • Niet online
Swordlord schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:35:
[...]

Fexxman, GoT is al helemaal niet bedoeld om te flamen. Er wordt hier wel een dergelijk niveau verwacht van "Tweakers", dat ze zelf acties kunnen ondernemen en aan actie ondernemen schort het bij jouw.

Als je ook de moeite had genomen het Het algemeen beleid #topicplaatsen van GoT te lezen, dan had je gevonden hoe een fatsoenlijke topic start eruit hoort te zien.

Bij een fatsoenlijke topic start hoort het volgende:
  • Goed uitgelegde situatie en/of probleemstelling.
  • Aanduiding van de werkzaamheden en oplossing die je zelf hebt geprobeerd. Want dan hoeven deze opties niet opnieuw worden aangedragen
  • Eventuele extra informatie die kan meedragen tot betere hulp.
Madman geeft dus een terechte opmerking, want GoT wordt te vaak gebruik door mensen om een probleem te dumpen, zonder dat er enige inzet vanuit de topicstarter is gekomen.

Uit jouw topicstart is het volgende te halen:
  • Je hebt een probleem...
  • Je weet wat probleem het is.
Je hebt alleen nog niks uitgevoerd om het probleem te verhelpen. Want zelf maak je namelijk de opmerking,
[...]

Sorry hoor, maar captain obvious vind dat zelfs te obvious...
Je had dit al lang kunnen proberen...

Ga dus eens je kast, koelers en ventilatoren schoonmaken, dat de airflow in je kast in orde is en de koelers niet onder een dikke laag stof zitten.
Als dat niet helpt, dan zien we je graag terug en helpen we je verder.
Boee hoeee hoeee. 8)7 |:(
Boefmans schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:57:
Je zegt dat de graka ook warm wordt. Wellicht dus meer een kast probleem? Aan de andere kant worst de CPU wel erg snel heet :-)
Ik denk inderdaad dat het daar ook mee te maken heeft, maar neem geen risico. Ik ga vanmiddag pasta halen.
Hopelijk werkt ie straks weer even fijn, *fingers crossed*

• MadMan

MadMan

What the....

[...]

Wil jij me uitleggen wat het doel van een internet forum dan wel is? Beetje brallen over je computer en google search skills?
Natuurlijk wil ik dat, maar je hebt het als het goed is zelf ook al gelezen toen je lid werd. Ik zal een klein stukje uit het algemeen beleid voor je citeren:
Het plaatsen van topics
Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent:

•Lees eerst handleidingen, tutorials en vooral de helpfunctie van een programma, welke veelal te bereiken is door op F1 te drukken.
•Bezoek de website en eventueel het forum van de leverancier.
•Zoek eerst naar oplossingen voor je probleem met behulp van search-sites zoals Google, en kijk eerst of het probleem niet eerder op GoT is voorgekomen met behulp van onze search.
•Neem de forum-FAQ's door.
•Zoek het juiste subforum uit.
•Lees het beleid en de FAQ van het betreffende subforum over de daar geldende huisregels en vaak voorkomende problemen.
DJ madman, je bent zo lelijk als de nacht. Van binnen.
Nu reken me je alweer een baan aan die ik niet heb. Verder mag je gescheld achterwege laten, tenzij je het me hier voor mijn neus komt vertellen. Het getuigt niet van goede netiquette, iets waarin je hebt toegestemd je aan te houden toen je lid werd. Te vinden in de algemene voorwaarden, voor het geval je die ook "vergeten" bent. ;)

In je gallery is trouwens te vinden dat je ruimschoots ervaring hebt met hardware vanaf zo ongeveer het begin van personal computers en ook dat je zo ongeveer elke programmeertaal beheerst. En dan wil je ons vertellen dat het je niet lukt zo'n simpele diagnose te stellen of uberhaupt wat verder te kijken dan je neus lang is, al was het maar alleen op dit forum?
Bij je "Professionele ervaring" staat notabene dit:
Helpdesk
Internet development
Managing van IT projecten
Software development
:+

[ Voor 13% gewijzigd door MadMan op 12-07-2012 17:19 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

En hier is de maat vol :o

Als je geholpen wilt worden twee tips:
1) wees uitgebreid en duidelijk - ook over wat je zelf allemaal van tevoren opgezocht en uitgeprobeerd hebt, dat voorkomt dat mensen denken dat je te lui bent om de helpdesk te bellen, daarnaast nog belangrijker: het zorgt ervoor dat mensen die je willen helpen daadwerkelijk weten wat er aan de hand is en je niets gaan aanraden wat je al geprobeerd hebt.
2) wat dan ook anderen doen of zeggen, hou het netjes en speel niet op de man. Doe je dat wel dan zijn mensen minder geneigd te helpen en riskeer je dat je topic dicht gaat. Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.