Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Server 2008 => Powershell Roles

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag.

Hoe kan ik via powershell de systemservices opvragen die worden gebruikt door een voorgedefiniëerde role?

Bijvoorbeeld ik wil een overzicht exporteren van alle services die door DHCP worden gebruikt.

Dank bij voorbaat.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zonder enige input van jouw kant zoals genoemd in Het algemeen beleid gaat dat niet.

Kun je op z'n minst aangeven waar je zelf al naar hebt gekeken (service dependencies bijvoorbeeld)?
antwoorden op een zilveren dienblaadje aanreiken is niet echt waar we hier veel mee op hebben...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de command

Get-WindowsFeature Application-Server | Get-Member

geprobeerd om de onderliggende opties te bekijken, er staat daar effectief een lijn in die SystemService noemt maar als ik dit opvraag krijg ik niks.

$a= Get-WindowsFeature Application-Server
$a.SystemService

Dit geeft een lege output weer, hoe komt dit.

Is het überhaupt wel mogelijk om dit op te vragen in Powershell?
Ik heb iets opgevangen van limitaties in de diepte waarin je dingen kunt opvragen in Server 2008.

Hulp gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 09:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voorgaans dit succesvol kunnen waarmaken met de volledige lijst aan services die automatisch opstarten.

Get-WmiObject win32_Service | Where-Object { $_.StartMode -eq 'Auto' } | Select-Object niet,Name,DisplayName,Description,niet2 | Export-Csv -NotypeInformation -Delimiter "|" services.csv

Is er een manier om dit te gaan specifieren voor bepaalde rollen?

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 08:46
Waarom wil je dit eigenlijk weten? :?

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Verwijderd

Topicstarter
We zijn een logging server aan het opzetten en we willen templates hebben met een overzicht van de services die per role geïnstalleerd worden.

Zo kunnen we gemakkelijk logging opzetten voor elke server van elke klant, zonder alles opnieuw te moeten ingeven manueel.

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
ah ok, en als de service runt, werkt de rol goed? is dat je doel?

Overingens de reden waarom je $a.SystemService leeg is dat de meeste features in windows geen service hebben. blijkbaar de file server rol ook niet. Kun je zien met:

<Import-module Servermanager>
Get-Windowsfeature | Select DisplayName,SystemService

h2h,
Sem

Verwijderd

Topicstarter
Dus via powershell zal dit onmogelijk zijn dan?

Is er een andere manier om dit in een lijst op te vragen zodat ik die kan exporteren naar een CSV bestand?

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Als je bovenstaande commando uitvoert, zie je een lijst van welke rollen/features welke services gebruiken.
Dat is toch je vraag?
Om de output in bijv csv formaat te zetten moet je de output filteren. Dat is ingewikkelder dan je denkt, omdat de de namen van de serveices in een array worden weergegeven en niet als tekst.

Ik probeer het nog 1 keer:
als de service runt, werkt de rol goed? is dat je doel?
of wil je niet monitoren maar echt loggen? (wat ga je loggen aan een service, wanneer deze stopt/start?)

h2h,
Sem

Verwijderd

Topicstarter
Dus als de services draaien werkt de rol normaal gezien zoals het hoort.
Deze services worden gemonitort met Zabbix.

Als er hier fouten optreden kunnen we gemakkelijk terug gaan vinden welke rol de problemen veroorzaakt.

Mijn bedoeling is om alle services per role te gaan monitoren, maar het probleem is dat meeste Windows Features blijkbaar geen services gekoppeld hebben alhoewel deze wel te vinden zijn in de server manager.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Klinkt alsof het eenmalig is ivm de opzet; niet dat je een script aan wilt roepen dat kijkt of ze op dat moment nog 'running' zijn?

Dan kun je dat beter handmatig doen; heb ik laatst ook gedaan voor Nagios icm NSClient++.

DHCP-server is makkelijk, dat is DHCP-server (En eventueel dependencies maar die checken we niet [of iig niet bij die rol]), DNS-server ook.

Exchange 2010 CAS of Mailbox Role bijvoorbeeld wordt al lastiger. Daar heb ik wat KB-artikelen van gevonden en een lijstje samengesteld.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn om voorafgenoemde documentatie even in te kijken?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1