Kapotte hoofdtelefoon-aansluiting MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Sinds een paar weken heb ik hier last van een kapotte hoofdtelefoon-aansluiting op mijn MacBook Pro (Zomer, 2010). Van het een op het andere moment is de aansluiting zo lam als wat. Met andere woorden: als ik een jackplug in de aansluiting steek, dan blijft deze niet meer zitten, en glijdt er weer uit. De Macbook detecteert overigens nog wel dat er een stekker wordt aangesloten: speakers worden nog steeds uitgezet als ik een stekker erin druk. Omdat de hoofdtelefoon-aansluiting wel van degelijk belang is (Macbook wordt gebruikt voor DJ-, Producer-, en Montagewerkzaamheden), vroeg ik mij af hoe ik dit het beste op kan lossen? Ik zit niet te wachten op zo'n lelijke geluidskaart-dongle. Kan ik dit zelf repareren? Of moet het hele logic-board eruit en moet dit dan door Apple gebeuren? Kan ik dit sowieso nog laten reparen, bijvoorbeeld bij de Applestore in Amsterdam? (Ik heb geen Apple-care).

Kon hier zo 1,2,3 geen info over vinden, en hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 07:44
waarschijnlijk is het lipje dat in de plug zit dan wat verbogen... Of het zelf te repareren is durf ik niet te zeggen. Heb net even vlug op iFixit.com gekeken maar ik kan er zo vlug niets vinden over het I/O gedeelte. Wel compleet Logic Board uitwisselen maar als het niet hoeft liever niet neem ik aan ;)

Denk dat je het beste even naar een Applestore kunt bellen en vragen of hun zo een richtprijs of iets kunnen geven voor de reparatie. Ik zou het zelf in ieder geval niet aandurven :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 00:06

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik heb met mijn oude powerbook wel eens zitten pielen met een verbogen paperclip.. dat lukte toen aardig. Maar weet niet of de aansluiting er inmiddels anders uitziet van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
Als je het wilt laten vervangen dan moet het hele logic board vervangen worden. Dat word wel heel duur. Je laptop is nog maar van 2010 en dus nog geen 2 jaar oud (je hebt een mid 2010 model?). Dan kan je je proberen te beroepen op het consumentenrecht (als je het particulier hebt gekocht in elk geval, is hij zakelijk dan gaat dat niet op).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56
Als je het niet zelf kapot hebt gemaakt ga je tch gewoon terug naar de zaak waar je hem gekocht hebt voor garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Alle aansluitingen zitten op het logicboard. Dus mocht je geen garantie krijgen zul je de connector moeten vervangen. Maar zie dat onderdeel maar te vinden. Misschien kun je een dood logic-board daarvoor gebruiken.

Mocht je het onderdeel vinden wil ik je graag helpen de connector te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dit probleem komt vaker voor bij unibody Macbook Pros. Niet onderkend door Apple dus je krijgt het alleen makkelijk gefixt in je 1e jaar of met AppleCare.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Bedankt voor alle reacties zover. Ik ben even met een paperclip aan het prutsen geweest, maar dit heeft niks uit gehaald. Gek genoeg zie ik ook geen verschil met de hoofdtelefoon-aansluiting en de mic/audio-in aansluiting die ernaast zit. De twee aansluitingen lijken identiek, palletjes en contactpunten zitten op dezelfde plek, in de hoofdtelefoon-aansluiting lijkt niks verbogen, ookal zou dat dan wel moeten.

Ik kan wel goed solderen, maar bij het los en opnieuw vast solderen van een connector zet ik toch mijn vraagtekens. (naast het feit dat je waarschijnlijk een hete lucht-soldeerbout nodig hebt).
Misschien dat er met de rechterlijke twee jaar garantie nog iets is uit te halen, maar de winkel waar ik hem destijds gekocht heb, bestaat niet meer.

Denken jullie dat ze mij in de Apple Store in Amsterdam zouden kunnen helpen, en heeft iemand een idee aan welk bedrag ik zou moeten denken bij een eventuele reparatie van zoiets (het logic-board vervangen denk ik zo?)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb dit laatst toevallig ook gehad en laten repareren bij de Apple Store in Amsterdam. Ik heb een late-2011 mbp.

Binnen AppleCare (waaronder 1e jaar na aankoop) gratis, buiten garantie €429. (Waarvan €29 aan uurloon.)

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 12-07-2012 23:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En dit gaan ze niet onder garantie repareren, is een gebruiksonderdeel en na 6 maanden moet jij bewijzen dat dit bij de levering al een probleem was (en dat was het niet want je zegt al dat het pas net is). Ga er dus vanuit dat deze reparatie je 429 euro kost.

Enige andere idee zou kunnen zijn om te kijken of je onder het videokaart probleem valt, ik heb dezelfde serie MBP en kreeg in een keer een probleem met crashes uit slaap stand. Er is een programma met uitgebreide garantie wat dit oplost door je hele logic board te vervangen. Ze kunnen bij de Geniusbar binnen 5min checken of je in dit programma valt. Wellicht te proberen, meer info: http://support.apple.com/kb/TS4088

Ter vergelijking voor 'Consumentenrecht':
Ik heb nu bij de Apple Store in Amsterdam een iPod Touch liggen welke 18 maanden oud was en we thuis hebben laten liggen tijdens de vakantie. Toen ik terug kwam was de batterij ontploft en het scherm naar buiten gedrukt. Onder het 'Consumentenrecht' dacht ik dat ik binnen 10min buiten zou staan met een nieuwe iPod maar niets is minder waar, ze proberen je eerst een vervangend exemplaar te verkopen (in mijn geval 75 euro) waar ik niet mee akkoord ging en daarna heb ik ze onder druk alsnog een onderzoek uit laten voeren omdat ik vind dat dit een fabriek fout is. Een batterij hoort niet binnen 18 maanden uit te zetten en ik kan niets met de batterij doen om dit te veroorzaken. Hier wacht ik nu nog steeds op maar ondertussen ook een belletje gehad met de melding dat eventuele onderzoekskosten voor mij zijn, waar ik niet mee akkoord ga want dat staat niet op mijn formulier en hebben ze me nooit verteld toen ik de iPod inleverde. Service is dus toch iets minder dan dat ik dacht van Apple...

I intend to live forever - so far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
CyBeR schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:04:
Binnen AppleCare (waaronder 1e jaar na aankoop) gratis, buiten garantie €429. (Waarvan €29 aan uurloon.)
Buzzin Hornet schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:11:
En dit gaan ze niet onder garantie repareren, is een gebruiksonderdeel en na 6 maanden moet jij bewijzen dat dit bij de levering al een probleem was (en dat was het niet want je zegt al dat het pas net is). Ga er dus vanuit dat deze reparatie je 429 euro kost.

Enige andere idee zou kunnen zijn om te kijken of je onder het videokaart probleem valt, ik heb dezelfde serie MBP en kreeg in een keer een probleem met crashes uit slaap stand. Er is een programma met uitgebreide garantie wat dit oplost door je hele logic board te vervangen. Ze kunnen bij de Geniusbar binnen 5min checken of je in dit programma valt. Wellicht te proberen, meer info: http://support.apple.com/kb/TS4088
Oke, dan ga ik binnenkort even met mijn MacBook naar de Applestore. Mocht dit dan inderdaad buiten de garantie vallen, - waar ik ook al bang voor was - vind ik 429 euro wel erg veel geld... Dan toch maar opzoek naar een externe geluidskaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zeg dan wel dat je regelmatig het probleem hebt dat je laptop een zwart scherm vertoont als je hem uit slaapstand openklapt. Dat was het symptoom welke ik had (MBP i7 early 2010, aangekocht in mei 2010) en afgelopen februari heb ik dit in NYC laten maken omdat wij toen nog geen Apple Store hadden (was twee weken voor de opening en ik was er toch :))

I intend to live forever - so far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Buzzin Hornet schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:11:
Hier snap ik even helemaal niets van.

Dus als na 14 maanden je hoofdtelefoon-aansluiting er mee ophoudt zonder dat je er zelf schuld aan bent, dan moet je dat zelf gaan betalen?

Het is een apparaat van ver over de 1000 euro, dat moet toch minimaal 2 jaar lang probleemloos meegaan? dit valt toch gewoon onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JimmyJoness schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:36:
[...]

Dus als na 14 maanden je hoofdtelefoon-aansluiting er mee ophoudt zonder dat je er zelf schuld aan bent, dan moet je dat zelf gaan betalen?

Het is een apparaat van ver over de 1000 euro, dat moet toch minimaal 2 jaar lang probleemloos meegaan? dit valt toch gewoon onder garantie?
Ja, maar binnen 12 maanden is de garantie vanuit Apple heel simpel. Daarbuiten heb je met het consumentenrecht te maken en moet je ten eerste naar de winkel (ipv Apple, als je 'm niet direct daar gekocht hebt) en heb je ten tweede met andere voorwaarden te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2012 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

JimmyJoness schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:36:
[...]

Een vraag als deze komt vaker voor, en heb ik in het verleden hier op Got ook eerder zien voorkomen.
Desalniettemin, zeker geen slechte vraag.

Als ik even mijn acht jaar ervaring in een telefoonwinkel erbij haal; waarbij defecten buiten de garantie dagelijks voorkomen. Het komt er op neer als je "door verkeerd gebruik" de headphone uitgang hebt gebruikt, je geen recht hebt op garantie. Is vaak aan te tonen door de reparateur, de reparateur kan dan een voorstel doen op het te repareren. OF... ze doen een coulance waarbij je samen de kosten split (of als je kunt aan tonen dat het defect niet door onjuist gebruik is geweest = lastig).
Telefoons zijn overigens na twee jaar vaak BER (Beyond Economic Repair) en worden dan niet meer gemaakt. Ik heb geen idee wat voor tijd erbij laptops gehanteerd wordt, toevallig kwam ik dit gister tegen op de website van Dixons, (tabblad "garantie"), drie jaar staat erbij.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Underworld schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:05:
[...]

Een vraag als deze komt vaker voor, en heb ik in het verleden hier op Got ook eerder zien voorkomen.
Desalniettemin, zeker geen slechte vraag.

Als ik even mijn acht jaar ervaring in een telefoonwinkel erbij haal; waarbij defecten buiten de garantie dagelijks voorkomen. Het komt er op neer als je "door verkeerd gebruik" de headphone uitgang hebt gebruikt, je geen recht hebt op garantie. Is vaak aan te tonen door de reparateur, de reparateur kan dan een voorstel doen op het te repareren. OF... ze doen een coulance waarbij je samen de kosten split (of als je kunt aan tonen dat het defect niet door onjuist gebruik is geweest = lastig).
Telefoons zijn overigens na twee jaar vaak BER (Beyond Economic Repair) en worden dan niet meer gemaakt. Ik heb geen idee wat voor tijd erbij laptops gehanteerd wordt, toevallig kwam ik dit gister tegen op de website van Dixons, (tabblad "garantie"), drie jaar staat erbij.
Ik ben zelf 3 jaar werkzaam geweest bij BCC (in maart gestopt), en elke laptop die klanten brachten met een niet zelf veroorzaakt defect(barst in scherm, buitenkant etc, maar echt interne problemen) werden opgestuurd naar de reparateur en kosteloos gemaakt. Dit lijkt me zelf ook vrij normaal aangezien een laptop het minimaal 2 jaar behoort te doen. Toen Apple nogsteeds 1 jaar garantie gaf op hun artikelen, ipads etc, gaven wij als BCC zijnde al 2 jaar garantie op ipads.

Als apple hier zelf moeilijk om doet begrijp ik niet waarom mensen hun artikelen op de website van apple bestellen ipv een reseller. (mits het geen speciaal geconfigureerd model is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JimmyJoness schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:15:
[...]
Toen Apple nogsteeds 1 jaar garantie gaf op hun artikelen, ipads etc, gaven wij als BCC zijnde al 2 jaar garantie op ipads.
Leuk dat je dat probeert te spinnen naar iets positiefs voor BCC, maar jullie zijn van rechtswege verplicht om garantie te geven zolang als de klant redelijkerwijs kan verwachten dat een product blijft functioneren bij normaal gebruik. Niet 'twee jaar' dus.
Als apple hier zelf moeilijk om doet begrijp ik niet waarom mensen hun artikelen op de website van apple bestellen ipv een reseller. (mits het geen speciaal geconfigureerd model is)
Apple doet helemaal niet moeilijk. Mits je bij hen besteld hebt. Dan houden zij zich ook gewoon aan de wet. Maar als jij bij BCC een computer koopt en na het eerste jaar garantie (en zonder AppleCare) naar de Apple Store gaat voor garantie krijg je nul op het rekest. Want dan zijn ze er niet toe verplicht.

Pagina: 1