Netwerkproblemen met Velleman CCTV-systeem

Pagina: 1
Acties:

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 14:41
Beste,

Een kennis van mij heeft laatst een beveiligings-camerasysteem gekocht: een Velleman CCTV prom9 (klik hier voor handleiding/specs). Alles werkt, op twee puntjes na:

De beelden die de DVR binnenkrijgt van de camera's kunnen via computers binnen het thuisnetwerk bekeken worden. Hiervoor moet er op elke computer een programma geinstalleerd worden. Maar om dit werkend te krijgen moet er (volgens pag. 2 van de handleiding) een statisch IP-adres op de computer worden ingesteld, via het TCP/IP-menu op Windows. Gevolg: camerabeelden wel bereikbaar, maar geen internet meer op die computer. Zet ik het IP-adres terug op dynamisch, is het precies omgekeerd: wel internet, camerbeelden niet bereikbaar. Hoe kan ik nu zorgen dat ik én kan internetten, én de beelden kan bekijken op dezelfde computer?

Het volgende probleem is dat de beelden van de DVR ook extern, via elke webbrowser benaderbaar zouden zijn door te surfen naar http://*zelfgekozennaam*.ddns.eagleeyes.tw/. Deze naam kan ingesteld worden via het OSD-menu van de DVR. Als ik naar deze pagina toe zou surfen, lijkt het mij logisch dat ik dan dit zie (linkje is een demo van de fabrikant van het systeem). Maar als ik naar het door mij gekozen domein surf, krijg ik de bekende 404-error. Heb het nog geprobeerd op te lossen via een andere host, My Q-see. Maar ook hier een error.

De handleiding blijft erg vaag op dit gebied, en ook Google biedt hier geen uitkomst. Heeft er iemand ervaring met dit soort systemen, die mij kan vertellen waar het fout gaat?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:40
Om van buitenaf bereikbaar te zijn, is er aan gedacht om de router (ga ervanuit dat je die hebt) in te stellen hiervoor (portforwarding). Goed dat je ddns gebruikt maar die weet je externe ip adres maar het DVR systeem zit op een intern IP adres, gaat niet werken zonder de juiste instellingen. Misschien heb je een router waarin je ddns al kan instellen maar dat zou je moeten kijken.
Voor het andere zou ik de handleiding moeten lezen, (even geen tijd voor) maar als ik het begin zo lees heeft het instellen van statis IP te maken met de initiele setup van de DVR, kan het mis hebben. Als dat echt niet anders kan zou je moeten kijken binnen het netwerk waarom je met dat statische IP niet naar "buiten" mag. Goed dat was out of the box zonder het te lezen hoe het werkt

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
wbt je eerste probleem: Je zal de recorder een ip moeten geven binnen jouw netwerk. (buiten de dhcp scope). Zie de handleiding van je router om te zien in welke ip reeks ie zit en welke adressen ie uitdeelt.

Voor het 2e deel moet je een portforwarding aanmaken voor de poort waarop je recorder draait. Ook hiervoor, zie manual.

Zie bijvoorbeeld
http://www.smartdigital.n...der-via-internet-bekijken

Dat Veleman ding is trouwens gewoon een AVtech recorder met een ander labeltje. AVtech is 1 van de grootste (OEM) dvrboeren, wordt onder veel merknamen verkocht

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
DJSmiley schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:19:
wbt je eerste probleem: Je zal de recorder een ip moeten geven binnen jouw netwerk. (buiten de dhcp scope). Zie de handleiding van je router om te zien in welke ip reeks ie zit en welke adressen ie uitdeelt.
ingekort
Je moet in je router dhcp reserveringen aanmaken. Dan vallen ze binnen je scope maar heb je immer een vast ip adres.

@Daam: geef even het type router door. Dan kan een handige tweaker je vast wel wijzen waar je dit kunt doen.

Algemeen: Wat ranzig dat apparaat. Gaat gewoon op 192.168.1.10 zitten. Dus door velleman wordt je private ip 192.168.1.X eigenlijk gewoon opgelegd. Dit kun je pas naderhand aanpassen. Hoe moeilijk kan het zijn o dat apparaat gewoon netjes te laten luisteren naar je DHCP server.

[ Voor 29% gewijzigd door muppet99 op 11-07-2012 16:29 ]

Carpe Diem

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
muppet99 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:23:
[...]

Je moet in je router dhcp reserveringen aanmaken. Dan vallen ze binnen je scope maar heb je immer een vast ip adres.

@Daam: geef even het type router door. Dan kan een handige tweaker je vast wel wijzen waar je dit kunt doen.
Je moet niets... DHCP reserveringen maken vind ik een dirty-workaround als je echt geen static IP kunt instellen. Maar het liefst stel ik een device vast in buiten de scope.

Maar goed, technisch kunnen beide opties.
Algemeen: Wat ranzig dat apparaat. Gaat gewoon op 192.168.1.10 zitten. Dus door velleman wordt je private ip 192.168.1.X eigenlijk gewoon opgelegd. Dit kun je pas naderhand aanpassen. Hoe moeilijk kan het zijn o dat apparaat gewoon netjes te laten luisteren naar je DHCP server.
Ranzig.. valt wel mee. Er zijn legio apparaten die out-of-the-box een vast IP hebben en niet default op DHCP staan.

• Daam
muppet99 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:23:
[...]
Het betreft hier een SMC 7904 WBRA router.

Mbt 1e probleem: als ik het goed berijp, moet ik dus kijken op welk IP-adres de DVR zit, en hiermee de verbinding configureren? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had ik dit al geprobeerd: ik kon het IP-adres van de DVR aanpassen, en later aan de software "vertellen" op welk IP-adres de DVR te vinden is... Maar hiermee bleef mijn probleem.

Mbt 2 probleem: dit lijkt mij volkomen duidelijk, ik moet dus gewoon het IP-adres van de DVR binnen de router naar de "buitenwereld" forwarden?

Hoop dat ik jullie een beetje goed heb begrepen ;) Netwerken zijn niet helemaal mijn ding.

• herda
Daam schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:21:
[...]

Het betreft hier een SMC 7904 WBRA router.

Mbt 1e probleem: als ik het goed berijp, moet ik dus kijken op welk IP-adres de DVR zit, en hiermee de verbinding configureren? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had ik dit al geprobeerd: ik kon het IP-adres van de DVR aanpassen, en later aan de software "vertellen" op welk IP-adres de DVR te vinden is... Maar hiermee bleef mijn probleem.

Mbt 2 probleem: dit lijkt mij volkomen duidelijk, ik moet dus gewoon het IP-adres van de DVR binnen de router naar de "buitenwereld" forwarden?

Hoop dat ik jullie een beetje goed heb begrepen ;) Netwerken zijn niet helemaal mijn ding.
Mbt 1e: Zoals eerder aangegeven je kan de DVR een vast (statisch) IP adres geven binnen je scope (dus waar de PC bij kan komen). Let hierbij ook op zaken als de Gateway, dns enz. Zolang de DVR binnen dezelfde scope zit als de PC's dan zou je d.m.v. de software bij de DVR kunnen komen.

Mbt 2e: Yep, klopt. interne IP naar buiten forwarden en dan d.m.v. de DDNS kom je er dan van buiten af bij.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
netwerk: nog steeds niet mijn ding, maar inmiddels wel noodzaak ;) ik ken helaas de SMC router niet. Je zou nog wel op portforward kunnen kijken, http://portforward.com/en...orwarding/routerindex.htm
Daar staan ook altijd wel mooite tutorials :)

Carpe Diem

• Daam
Ik heb effe op portforward.com gekeken; maar ik kan daar geen stappenplan vinden voor een AVtech/Velleman DVR, wel heb ik een stappenplan gevonden voor een andere CCTV-DVR, dus ik ga kijken of ik daar iets mee kan. Volgens het stappenplan moet er een LANport nummer opgeven worden voor de forward-regel. Waar kan ik dat nummer vinden voor de DVR?

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 13:14
Daam schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:27:
Ik heb effe op portforward.com gekeken; maar ik kan daar geen stappenplan vinden voor een AVtech/Velleman DVR, wel heb ik een stappenplan gevonden voor een andere CCTV-DVR, dus ik ga kijken of ik daar iets mee kan. Volgens het stappenplan moet er een LANport nummer opgeven worden voor de forward-regel. Waar kan ik dat nummer vinden voor de DVR?
Kijk eens in de handleiding of in de configuratie van het apparaat zelf. Daar kun je vaak deze informatie terugvinden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
statisch IP-adres op de computer worden ingesteld ... Gevolg: camerabeelden wel bereikbaar, maar geen internet meer op die computer.
Gateway fout ingesteld. De gateway moet het adres van je modem bevatten voor een internetverbinding.

En:
Item Default Value
IP address 192.168.1.10
User name admin
Password admin
Port 80

• Daam
Het is gelukt! Heel erg bedankt voor al jullie waardevolle tips, deze hebben echt geholpen om beide problemen op te lossen. Alles werkt nu zoals het zou moeten werken, bedankt!

• herda
Daam schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:39:
Het is gelukt! Heel erg bedankt voor al jullie waardevolle tips, deze hebben echt geholpen om beide problemen op te lossen. Alles werkt nu zoals het zou moeten werken, bedankt!
Mooi zo ;)
Pagina: 1