Toon posts:

My first PC - doe het zelf help gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend heb ik alles besteld om het high end systeem van de Best Buy Guide Juli na te bouwen.

De enige aanpassingen zijn de pricewatch: XFX PRO650W als voeding ipv de pricewatch: Asus GTX670-DC2T-2GD5 en een tweetal HD5850 kaarten via crossfire als videokaarten ipv de pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M .
Bovendien wil ik mijn eigen disc drive erin houden, en een card reader toevoegen in een ander dvd-slot.

Als deze week alle onderdelen binnenkomen ben ik al heel blij, maar daarna?
Ik heb nog nooit een pc in elkaar gezet, en er zijn vast allerlei dingen waar ik op moet letten. Ik weet dat er iets is als koelpasta voor tussen de chip de processorkoeler, en ik had ook iets gelezen van iemand die zijn moederbord niet met klemmetjes oid van de kast af had gehouden.

Kortom: is er ergens een goede guide over hoe je een pc in elkaar zet? Waar moet je op letten, wat is een logische volgorde, wat moet je wel en niet doen etc.
Dat bestaat vast ergens, zijn er mensen die me hiermee kunnen helpen?

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Filmpjes kunnen het toch altijd net iets beter uitleggen, dan schriftelijk.

Volgorde is: CPU in het moederbord, vergeet neet koelpasta erop te doen. Een druppeltje goed uitspreiden in de vide ook te zien, cpu koeler erop. Kast open maken. Afstandsbusjes erin schroeven. Kast op zijn zij. Aansluiten van moederbord klepje er in doen. Moederbord met al erin. Dan vastschroeven. HDD/SSD en dvd drive erin doen. Daarna je voeding. Kabels netjes aansluiten. Als laatst videokaart erin. Wel van te voren hangt af van moederbord sata kabels aansluiten;) Bij mij zit videokaart er lekker overheen en kan ik er niet bij, dus doe ik hem als laatst.

[ Voor 71% gewijzigd door ion op 11-07-2012 15:00 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:41:
Ik heb nog nooit een pc in elkaar gezet, en er zijn vast allerlei dingen waar ik op moet letten. Ik weet dat er iets is als koelpasta voor tussen de chip de processorkoeler, en ik had ook iets gelezen van iemand die zijn moederbord niet met klemmetjes oid van de kast af had gehouden.
Dan heb je de 2 belangrijkste zaken al wel een beetje in beeld. Afstandbusjes gebruiken is een must om je moederbord 'los' te krijgen van je behuizing. Vergeten van koelpasta levert je een te warme CPU op maar zorgt tegenwoordig iig niet meer voor blijvende schade.

Op GoT staan verder ook heel veel topics maar verder zou ik nog 1 tip hebben, neem je tijd.

• VFRRider
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-02 08:45
Mocht je er niet uit komen en een zeer uitgebreide video willen (mijn eigen laatste build) laat het dan even weten...

Verwijderd

Topicstarter
VFRRider schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:15:
Mocht je er niet uit komen en een zeer uitgebreide video willen (mijn eigen laatste build) laat het dan even weten...
Nouja als je het hebt, dan super!
Die eerdere filmpjes zien er ook al prima uit, maar meer is altijd beter.
Er zitten nog zo veel nuances in de front usb en audio installeren, en zorgen dat je de goede plugs en aansluitingen voor de IDE devices gebruikt...
Net ook nog wat gelezen over dat je bij RAM geheugen bij sommige moederborden wel/niet een slot over moet slaan bij het installeren omdat je anders geen dual channel gebruikt.
Waarschijnlijk zijn er zo nog wel meer dingen waar ik tegen aan ga lopen, dus meer advies is altijd welkom!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Lees alle handleidingen door en ga er rustig voor zitten, that's it. Geen trucjes of wat dan ook, gewoon saai lezen en de tijd nemen :) .

(Of zoals ik de eerste keer op gevoel en goed geluk :9 , 50% kans van slagen :*) )

[ Voor 22% gewijzigd door RoofTurkey op 11-07-2012 15:57 ]

Grillmeister

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-04 10:34

H.Boss

Hugo Boss

Die front usb en audio is gewoon een kwestie van je moederbord handleiding erbij nemen. Op die stekkertjes staat precies waar je die moet aansluiten. Dat is totaal geen kunst. Kan wat langer duren als je het nooit hebt gedaan, maar met geduld is het zo gepiept. IDE aansluitingen is er niet meer, dat is vrij oud. Daar zijn de Sata aansluitingen voor.

En ram kan je als je 2 modules hebt en 4 sloten, kiezen voor 1ste en 3de of 2de en 4de. Heb je 4 modules dan vul je alles. Maar dat is vanzelfsprekend. Heb je maar 2 sloten dan alleen die 2.

[ Voor 9% gewijzigd door H.Boss op 11-07-2012 15:59 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:40
MrJoker1985 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:57:

En ram kan je als je 2 modules hebt en 4 sloten, kiezen voor 1ste en 3de of 2de en 4de.
Of gewoon in de handleiding kijken hoe het erin moet (per moederbord/merk verschilt het in welke volgorde en locaties het geheugen moet staan).

Zoals aangegeven, lees goed de handleidingen, kijk goed en zorg dat je alleen afstandsbusjes hebt zitten waar er schroefgaten in het moederbord zit (om kortsluiting te voorkomen).

edit: wat ook de moeite waard kan zijn is het hangen en opstart problemen topic. Deze laat goed zien in welke volgorde er te testen valt, wat de moeite waard kan zijn om een "check" te doen op je tussenstappen.

[ Voor 16% gewijzigd door Aragnut op 11-07-2012 16:02 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 12:44
En misschien is er nog wel een aardige tweaker die het niet erg vind om een blik mee te werpen. Ik heb ook al meerdere malen geassisteerd bij een fresh build, met als resultaat dat die jongens nu hun eigen pc's sneller in elkaar zetten dan datik het doe ;)

Carpe Diem

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10-2025

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt goed, tof jongens!
Als ik jullie replies lees heb ik er meer vertrouwen in dan wanneer ik andere sites afstruin ;)

Ik weet overigens dat mijn nieuwe PC een SATA aansluiting zal hebben voor de HDD, maar het leek me handig om mijn oude HDD's er ook (in ieder geval even) in te stoppen, zodat ik wat data over kan zetten.
Ik heb er alleen ook niet aan gedacht of het moederbord / de voeding dat wel aan kunnen :(
Nouja, in het ergste geval kan ik het nog met mijn USB stick (32 GB, en usb 3.0 is iig sneller voor de nieuwe pc...) wat dingen overzetten..

• muppet99
Als je twee pc's hebt kun je het ook over het netwerk proppen ;) Gaat ook over het algemeen vrij rapjes :)

Carpe Diem

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 23:38

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
Als je in de buurt van Tilburg woont wil ik wel over je schouder mee kijken en desgewenst wat advies geven over de bouw en BIOS/UEFI instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
BitsThatByte.nl schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:19:
Als je in de buurt van Tilburg woont wil ik wel over je schouder mee kijken en desgewenst wat advies geven over de bouw en BIOS/UEFI instellingen.
Wow dat is superaardig, maar ik woon in Nijmegen :p
En ik denk dat het grootste deel wel goed gaat komen als ik jullie tips opvolg!
En zo niet, dan zijn er hier duidelijk genoeg mensen die me in no time advies kunnen geven.

• Aragnut
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:11:
...
Ik weet overigens dat mijn nieuwe PC een SATA aansluiting zal hebben voor de HDD, maar het leek me handig om mijn oude HDD's er ook (in ieder geval even) in te stoppen, zodat ik wat data over kan zetten.
...
Als je oude schijven P-ATA/IDE/je-weet-wel-van-die-lange-platte-stekkers aansluitingen hebben, kan het goed zijn dat deze niet op het nieuwe moederbord aan te sluiten zijn. Ik zou hiervoor het advies van Muppet99 opvolgen (op die manier heb je ook altijd een systeem voorhanden om dingen op te zoeken :) )

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:14:
Als je twee pc's hebt kun je het ook over het netwerk proppen ;) Gaat ook over het algemeen vrij rapjes :)
Shit, als twee mensen dat het het beste idee vinden ben ik bang dat ik toe moet geven dat ik niet weet hoe ik dat aan zou moeten pakken :p
Even aannemende dat ik voor allebei de pc's een scherm en een UTP kabel kan vinden, hoe verbind ik ze met elkaar via het netwerk?

• Aragnut
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:38:
[...]

Shit, als twee mensen dat het het beste idee vinden ben ik bang dat ik toe moet geven dat ik niet weet hoe ik dat aan zou moeten pakken :p
Even aannemende dat ik voor allebei de pc's een scherm en een UTP kabel kan vinden, hoe verbind ik ze met elkaar via het netwerk?
UTP kabel kant A in PC 1, UTP kabel kant B in PC 2 . Uiteraard moet je dan wel het een en ander qua ip adressen goed zetten. Alternatief is beide systemen op een router aansluiten (maar ik weet niet hoe je netwerk situatie is). Met windows kun je vervolgens opgeven welke mappen/bestanden je wilt delen, en deze vervolgens "oppakken" met het andere systeem.

Alternatieve optie is om met een USB disk te gaan werken (maar zelf zou ik dat omslachtiger vinden, omdat je dan alles 2x moet kopieren).

Verwijderd

Voor het geval je nu tijd over hebt en straks zsm je PC wilt bouwen (niet haasten natuurlijk!) dan kun je bijvoorbeeld nu al de manual van je mobo downloaden vanaf de website van de leverancier. Heb je voldoende tijd om het te bestuderen, aantekeningen te maken en vragen te stellen over wat je niet begrijpt. Mijn ervaring is dat zodra je de onderdelen hebt, je wilt gaan bouwen. Nu heb je ze nog niet, dus kun je mooi lezen :)

Dingen om op te letten:
- afstandsbusjes in je behuizing schroeven (tenzij ze al standaard in je behuizing zitten) om je mobo te plaatsen
- CPU goed in socket stoppen (let op de pijl)
- koelpasta (zit meestal al op de stock koelers)
- dual channel (vaak slot 1+3 / 2+4)
- voeding plaatsen (soms past die enkel via je 'mobo' ingang, en lukt dat niet meer doordat je mobo er al zit)
- CPU 4/8-pin connector
- Power button stekkertjes etc.

Als je rustig werkt gaat het vast goed. 1 Ding is belangrijk: als iets niet past, geen kracht zetten. Het zou bijna als LEGO moeten passen (behalve het ram moet je meestal wat kracht zetten). Dus als het niet past, opnieuw kijken of je het goed doet en anders vragen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 16:50 ]

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 06:34
Volgens de specs in de pricewatch heeft de pricewatch: Asrock Z77 Extreme4 2 ATA-3 (IDE) aansluitingen. Hier zou je tot 4 hardeschijven op kunnen aansluiten naast je SATA schijven. Tijdelijk misschien makkelijker dan uitzoeken hoe je dat via het netwerk kan doen met maar 1 scherm etc.

De optie via het netwerk werk is echter wel leuker/leerzamer :P

[ Voor 15% gewijzigd door agoNITE op 11-07-2012 16:51 ]

• muppet99
en dan zou je nog via rdp kunnen werken waardoor je geen extra scherm en tobo nodig hebt :). Overigens heb je voor een pc naar pc oplossing met alleen een kabel wel een crosslink nodig. Ik kan niet bepalen of beide lan aansluitingen in de pc auto sense hebben.

Carpe Diem

• Aragnut
agoNITE schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:49:
Volgens de specs in de pricewatch heeft de pricewatch: Asrock Z77 Extreme4 2 ATA-3 (IDE) aansluitingen. Hier zou je tot 4 hardeschijven op kunnen aansluiten naast je SATA schijven. Tijdelijk misschien makkelijker dan uitzoeken hoe je dat via het netwerk kan doen met maar 1 scherm etc.

De optie via het netwerk werk is echter wel leuker/leerzamer :P
Even de specs bij de fabrikant bekeken, maar volgens mij zit er geen IDE/P-ATA aansluiting op. Ik vermoed dat met ATA 3 in de pricewatch S-ata 3 bedoeld wordt (dus 6Gb/s transfer en alles). Op de foto kan ik ze niet terugvinden.

Los daarvan, hoe houd is die vorige computer? als die bijvoorbeeld 5 jaar oud is, heb je hele grote kans dat er s-ata schijf/shijven in zit(ten).

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:58:
[...]

Even de specs bij de fabrikant bekeken, maar volgens mij zit er geen IDE/P-ATA aansluiting op. Ik vermoed dat met ATA 3 in de pricewatch S-ata 3 bedoeld wordt (dus 6Gb/s transfer en alles). Op de foto kan ik ze niet terugvinden.

Los daarvan, hoe houd is die vorige computer? als die bijvoorbeeld 5 jaar oud is, heb je hele grote kans dat er s-ata schijf/shijven in zit(ten).
Het beestje is nu een jaar of 3-4 oud, en de nieuwere Western Digital schijf is inderdaad volgens mij een S-ata schijf. De andere heeft nog wel zo'n mooie brede 40/80 cables aansluiting.

Terwijl ik de moederbord handleiding doorlees (goede tip, tnx!) zie ik al dat ik mag kiezen uit een aantal verschillende S-ata aansluitingen. Is daar een intelligente keuze voor?

Idem voor de PCI-E aansluitingen. Volgens mij gaan er bij mij maar 2 units in, namelijk de twee videokaarten. Ik heb een zien staan dat je ze dan het beste in de x16 en x8 kan gooien. Er staat onder andere dit in de handleiding:

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is
populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.
(The PCIEX16 and PCIEX8 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)
* To support PCI Express 3.0, you must install an Intel 22nm (Ivy Bridge) CPU.
ŠŠ
Dan zouden de videokaarten dus allebei op x8 draaien? Het voelt zonde, als een slot x16 aan kan, maar er is geen manier om daar omheen te komen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 17:42 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:18:
[...]

Het beestje is nu een jaar of 3-4 oud, en de nieuwere Western Digital schijf is inderdaad volgens mij een S-ata schijf. De andere heeft nog wel zo'n mooie brede 40/80 cables aansluiting.

Terwijl ik de moederbord handleiding doorlees (goede tip, tnx!) zie ik al dat ik mag kiezen uit een aantal verschillende S-ata aansluitingen. Is daar een intelligente keuze voor?

Idem voor de PCI-E aansluitingen. Volgens mij gaan er bij mij maar 2 units in, namelijk de twee videokaarten. Ik heb een zien staan dat je ze dan het beste in de x16 en x8 kan gooien. Er staat onder andere dit in de handleiding:

* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is
ŠŠ
Dan zouden de videokaarten dus allebei op x8 draaien? Het voelt zonde, als een slot x16 aan kan, maar er is geen manier om daar omheen te komen?
Verloopstukken naar USB zijn goed verkrijgbaar over het algemeen.
En idd in de bovenste 2

🠕 This side up

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
PCIE 3.0 x8 is ruim voldoende voor je 5850's.
En inderdaad, 90% van je informatie haal je uit het moederbord boekje, de rest kun je vinden in een goed youtube filmpje.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

mitsumark schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:13:
PCIE 3.0 x8 is ruim voldoende voor je 5850's.
En inderdaad, 90% van je informatie haal je uit het moederbord boekje, de rest kun je vinden in een goed youtube filmpje.
Je vergat logica ;)
Zou een molex kabel in een molex aansluiting moeten? O-)

🠕 This side up

• Aragnut
[...]

...
ŠŠ
De reden dat het moederbord bij gebruik van 2 sloten, ze op 8x zet is waarschijnlijk omdat er maar 16 "lanes" beschikbaar zijn, en deze dan gelijk verdeeld worden over de sloten (volgens mij komen die lanes tegenwoordig direct uit de CPU, maar daar kan ik naastzitten).

• agoNITE
[...]

ŠŠ
Er worden dan wel oudere GPU's/games gebruikt in de vergelijking, maar ik verwacht niet dat dit verschil met nieuwere GPU's erg anders zal zijn.

Misschien heb je hier wat aan

• ion
  • Niet online

ion

agoNITE schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:07:
[...]

Er worden dan wel oudere GPU's/games gebruikt in de vergelijking, maar ik verwacht niet dat dit verschil met nieuwere GPU's erg anders zal zijn.

Misschien heb je hier wat aan
Nou niet veel zo te zien. :F

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:44:
[...]

De reden dat het moederbord bij gebruik van 2 sloten, ze op 8x zet is waarschijnlijk omdat er maar 16 "lanes" beschikbaar zijn, en deze dan gelijk verdeeld worden over de sloten (volgens mij komen die lanes tegenwoordig direct uit de CPU, maar daar kan ik naastzitten).
Ik blijf nieuwe dingen leren, spoedcursusje desktops bouwen ;)
Bedankt voor de uitleg over PCIE, ook agoNITE, maar die link is dead :p

De volgende uitdaging is de SATA aansluiting. Ik denk dat ik er uit ben, maar even voor de zekerheid.
In het MoBo zit dit:ŠŠ

Chipset:
- 2 x SATA 6Gb/s connectors (SATA3 0/SATA3 1) supporting up to 2 SATA
6Gb/s devices
- 4 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2 2~SATA2 5) supporting up to 4 SATA
3Gb/s devices
- 1 x mSATA connector
* The SATA2 5 connector will become unavailable when the mSATA connector is
installed with a solid state drive.
- Support for RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10
* When a RAID set is built across the SATA 6Gb/s and SATA 3Gb/s channels, the system
performance of the RAID set may vary depending on the devices being connected.
Š
Š 1 x Marvell 88SE9172 chip:
- 2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3 6/GSATA3 7) supporting up to 2 SATA
6Gb/s devices
- Support for RAID 0 and RAID 1

Ik snap niet helemaal waar die Marvell opeens vandaan komt? Het is een Mobo gebasseerd op de Z77 chipset. De GSATA connectors lijken me in ieder geval niet dingen die ik wil gebruiken.

Daarna moet ik verder mijn ene HDD en de SSD in de SATA3 stoppen, en mijn oude kleinere HDD in de SATA2?
In de handleiding lijken ze aan te sturen op het gebruik van de mSATA connector voor de SSD, maar de pricewatch: Samsung 830 series 128GB heeft voor zover ik kan vinden een SATA600 (=SATA3) aansluiting en geen mSATA?

Vervolgens heb ik ook nog RAID lopen bekijken, maar volgens mij heb ik daar geen behoefte aan. RAID 0 zou het systeem misschien sneller maken, maar in mijn geval denk ik niet (verschillende harde schijven, die op verschillende rpm draaien, en de ene zit in een SATA3 en de andere in een SATA2. Bovendien heeft een harde schijf al bijna geen vrije ruimte meer, gezien die alle backups en data van mijn oude pc bevat)

Hopelijk begrijp ik het goed, maar verheldering is zeer welkom!

• agoNITE
ionn schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:18:
[...]

Nou niet veel zo te zien. :F
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:22:
[...]

Ik blijf nieuwe dingen leren, spoedcursusje desktops bouwen ;)
Bedankt voor de uitleg over PCIE, ook agoNITE, maar die link is dead :p
Apart, deze url zit achter de link:
http://www.tomshardware.c...sli-multi-gpu,2678-5.html

Zo werkt ie wel.

[ Voor 30% gewijzigd door agoNITE op 12-07-2012 12:47 ]

• Aragnut
Heb de specs niet bij de hand, maar volgens mij heeft de Z77 chipset 4x sata-2 en 2x sata-3 kanalen. Om op het moederbord meer dan 6 s-ata connectors beschikbaar te maken heeft de fabrikant een extra controller chip toegevoegd (de marvell 88SE9172) welke waarschijnlijk op een PCI-e lane(s) van de chipset hangt (bij deze modellen heeft zowel de CPU als de chipset PCI-express lanes/controllers).

Het is dus belangrijk dat je je bootdisk aan de juiste poort hangt. Ik zou aanraden om in ieder geval poort 5 te vermijden, omdat die gedeeld wordt met de mSata connector (mocht je die in de toekomst willen gebruiken). Verder zou ik zelf gaan voor een poort die aan de chipset direct zit, en niet op de marvell controller (hetzelfde geldt voor de dvd speler). Zorg ook dat de S-ata interfaces op de juiste standaard staan (AHCI) maar volgens mij was dat al eerder aangehaald in het topic.

Als je de marvell niet gebruikt kun je hem wellicht in de BIOS/UEFI uitzetten (niet nodig, maar kan iets schelen in het opstarten), dit is dan een deel van het "tunen" van je systeem.

Verwijderd

Btw, koelpasta zelf erop doen is meestal niet nodig met boxed CPU's(bescherm kapje verwijderen van cooler en koelpasta zit er al op)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:29:
Btw, koelpasta zelf erop doen is meestal niet nodig met boxed CPU's(bescherm kapje verwijderen van cooler en koelpasta zit er al op)?
Hmm, dat is misschien waar, maar ik gebruik niet de cooler uit de box maar de pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B zoals geadviseerd in de BBG. Dunno of daar ook al pasta op zit.

• ion
  • Niet online

ion

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:59:
[...]

Hmm, dat is misschien waar, maar ik gebruik niet de cooler uit de box maar de pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B zoals geadviseerd in de BBG. Dunno of daar ook al pasta op zit.
Zit geen pasta op. Als je hem gaat monteren. Met een credit card of bankpasje, het beste is een oud pasje dat je niet meer gebruikt;) Een druppel goed uitspreiden in de video's laten ze zien hoeveel. Als je teveel er op heb gedaan voorzichtig afhalen. Die pasta krijg je bij de scyth.

Verwijderd

Topicstarter
Bijna alles is binnen, als de koeler er ook is ga ik bouwen, spannend!

Nu ik de case heb kom ik toch weer een vraagje tegen.
Er zitten 4 losse stand off schroefjes bij, voor tussen de kast en het mobo.
In de kast zitten echter volgens mij op de plaatsen waar ik ze erin kan schroeven al schroefjes in.
Gezien 4 sowieso vrij weinig zou zijn ga ik er van uit dat deze allemaal wel goed zijn. Ze hebben alleen andere afmetingen, in het midden zitten deze:

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/4255/dsc0013zr.jpg

In de close up zie je de dat de middelste schroef van de middelste rij een extra verhoging heeft.
Is dat normaal? Op het mobo zie ik bij dat gat niks anders dan bij de anderen. Moet ik deze vervangen voor 1 van de 4 losse plugjes (die hebben dezelfde vorm als de andere plug in het midden)?

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/6942/dsc0016cib.jpg

Bovenaan zitten 3 plugs die er weer anders uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/1066/dsc0015sn.jpg

Moet ik plugs vervangen? Of moet ik mijn 4 losse plugs weer in deze units schroeven, want dat past ook?
Of kan ik alles zo laten zitten en mijn mobo hier overheen zetten?

• ion
  • Niet online

ion

Je moet de afstandsbusjes van de kast gebruiken. Maar die 4 die je gefotografeerd hebt die zaten er al in? :S

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 13:36
ionn schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:59:
Je moet de afstandsbusjes van de kast gebruiken. Maar die 4 die je gefotografeerd hebt die zaten er al in? :S
Zo gek is dat toch niet? Daar zet je je moederbord op, omdat die moet "zweven". Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je afhankelijk van ATX of mATX 2 schroefhouders verplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 13-07-2012 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:04:
[...]

Zo gek is dat toch niet? Daar zet je je moederbord op, omdat die moet "zweven". Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je afhankelijk van ATX of mATX 2 schroefhouders verplaatst.
Ja, er zaten er al 9 in. Ik denk dat we allemaal wel snappen dat plugjes nodig zijn om te laten zweven, maar ik snap niet waarom er 3 verschillende soort plugjes van te voren al in zitten, en er dan ook nog 4 losse worden geleverd.

• ion
  • Niet online

ion

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:04:
[...]

-_- Ja het moederbord zweven ja d:)b Maar het is niet normaal dat er standaar alle afstandbusjes inzitten hoor als het goed is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zeker wel normaal, het is alleen wel de bedoeling dat je de busjes verwijderd voor de plaatsen waar geen gat in je mainboard zit. Die vaste heuveltjes zijn voor plekken waar elke ATX ff gaten heeft, de busjes zijn om zelf te kunnen (ver)plaatsen. Die met het randje is ws om het mb goed te centreren.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:12:
Zeker wel normaal, het is alleen wel de bedoeling dat je de busjes verwijderd voor de plaatsen waar geen gat in je mainboard zit. Die vaste heuveltjes zijn voor plekken waar elke ATX ff gaten heeft, de busjes zijn om zelf te kunnen (ver)plaatsen. Die met het randje is ws om het mb goed te centreren.
Ah top, bedankt!

• ion
  • Niet online

ion

Nielson schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:12:
Dus toen jij je kast unboxte zaten de schroeven er al in bij jou?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ionn schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:39:
[...]

Dus toen jij je kast unboxte zaten de schroeven er al in bij jou?
Schroeven niet maar afstandsbusjes zie ik wel vaker al voorgemonteerd ja.

https://discord.com/invite/tweakers

• ion
  • Niet online

ion

redfoxert schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:43:
[...]

Schroeven niet maar afstandsbusjes zie ik wel vaker al voorgemonteerd ja.
MM net ff gekeken een unboxing en bij corsair 500r is dat ja. Dat is nieuw voor mij dan.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 19:25
Komt wel vaker voor hoor. Omdat er moederborden zijn die soieso die 3 gaten gebruiken doen de makers van de kast de schroeven er soms al in. Zoiets was dat.
Pagina: 1