Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Topicstarter
Nog niet zo'n tijdje terug is er een topic langs gekomen waar iemand ontslag genomen heeft om een jaar naar Australië te gaan.

Ik hoef geen ontslag te nemen want ik heb een tijdelijk contract dat eind Oktober afloopt en ik zou graag weer terug naar China willen, even korte reden geven voor dat er weer vooroordelen zijn, ik heb namelijk al een paar jaar een vriendin in dat land.

Normaal boek ik rond deze tijd mijn vliegticket al en heb er nu ook een gevonden met vertrek vlak voor de kerst en als ik dat boek dan zit het kwa timing wel goed, maar ik bedacht me net als ik toch straks werkeloos ben dan kan ik ook wel langer dan een maand blijven, normaal hou ik dus een periode van ongeveer 4 weken aan.

Mijn situatie is als volgt, ik ben 100% arbeid ongeschikt en heb een wajong uitkering, zodra ik zonder werk zit krijg ik de wajong uitkering weer en dat heeft als bijkomende voordeel ik heb geen sollicitatie plicht en hoef alleen twee weken van te voren te melden dat ik op vakantie ga ( Nadeel is geen werkgever wil je in dienst nemen ).

Mijn werk situatie is wel heel duidelijk dat ze me geen vast dienst contract gaan aanbieden ik zit namelijk al sinds januari zonder object en dus betaald thuis, dus dan moet ik in November regelen dat ik mijn wajong weer krijg, ik heb er ook over gedacht om al in November te vertrekken, maar financieel zou weer vertrekken rond kerst wel beter zijn.

Hoe zouden jullie het aanpakken? Nu al een vliegticket boeken? Ik heb rechtswege tot eind oktober een verplichting aan me werkgever en daarna niet meer, enige wat ik belangrijk acht is dat betaling van wajong in november weer start.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ik het goed heb vervalt je uitkering als je langer dan 4 weken het land uit gaat, dat heb ik eens gelezen in een van de boekjes die het UWV wel eens heeft gestuurd. (Heb zelf ook een wajong uitkering.)

edit: 'Ik wil op vakantie gaan. Als u een uitkering heeft of ziek bent en op vakantie wilt gaan. Of als u ziek wordt tijdens uw vakantie' (PDF, 316 Kb)

[ Voor 54% gewijzigd door Raven op 11-07-2012 13:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik val in de oude regeling, ik kan die regeling dat nieuwe wajongers niet langer dan 4 weken op vakantie mogen en sollicitatie plicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:12

ralpje

Deugpopje

Zorg eerst dat je (op papier!) duidelijkheid hebt van je werkgever dat je geen nieuw contract krijgt. Je kunt zelf wel stellen dat het 'heel duidelijk' is; maar als je werkgever net in september nog een klus binnenhaalt waar hij jou voor wilt inzetten en je kunt dat nieuwe contract niet tekenen omdat je het land uit gaat dan heb je best een probleem naar het UWV toe om dat uit te leggen, denk ik.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:47:
Nee ik val in de oude regeling, ik kan die regeling dat nieuwe wajongers niet langer dan 4 weken op vakantie mogen en sollicitatie plicht hebben.
Daar val ik ook onder, de oude regeling dus, en blijkbaar herinner ik het mij verkeerd. De link naar de pdf die ik plaatste geeft dit aan:
Krijgt u een WIA-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering?
Alleen als u langer dan vier weken naar het buitenland gaat, moet u dat
vooraf laten weten. Geef dit uiterlijk twee weken van tevoren aan ons door.
Hiervoor kunt u het formulier Wijzigingen doorgeven gebruiken.
U kunt dit formulier via uwv.nl downloaden, uitprinten en aan ons opsturen.
U kunt het formulier ook telefonisch opvragen. Heeft uw een WIA-uitkering?
Dan kunt u dit formulier ook op uwv.nl invullen en digitaal versturen. Hiervoor
heeft u uw DigiD nodig.
Gaat u minder dan vier weken op vakantie of blijft u in Nederland? Dan hoeft
u dat niet door te geven. Zorg er wel voor dat u bereikbaar bent tijdens uw
vakantie, ook als u korter dan vier weken op vakantie gaat of in Nederland
blijft. Zo mist u geen afspraken met UWV. Wij kunnen u bijvoorbeeld via een
brief uitnodigen voor een gesprek. U kunt uw post laten doorsturen of uw
verblijfadres aan ons doorgeven.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 15:39
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je prima in staat bent om op vakantie te gaan, maar niet in staat bent om fatsoenlijk een baan te zoeken? Als je geen sollicitatieplicht hebt, wil niet zeggen dat je maar gewoon lang leve de lol op de belastingbetaler's kosten op vakantie kan gaan. Op deze manier met een uitkering (gunst) omgaan vind ik een persoonlijk gewoon profiteren van de situatie (maar dan op de verkeerde manier). Tenzij ik iets niet weet wat deze situatie wel ethisch verantwoord maakt.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raven schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:48:
[...]

Daar val ik ook onder, de oude regeling dus, en blijkbaar herinner ik het mij verkeerd. De link naar de pdf die ik plaatste geeft dit aan:

[...]
Ja als ik vier weken ongeveer ga dan hoef ik helemaal niks te melden, dat heb ik al paar keer zo gedaan.
SanderPS3 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:49:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je prima in staat bent om op vakantie te gaan, maar niet in staat bent om fatsoenlijk een baan te zoeken? Als je geen sollicitatieplicht hebt, wil niet zeggen dat je maar gewoon lang leve de lol op de belastingbetaler's kosten op vakantie kan gaan. Op deze manier met een uitkering (gunst) omgaan vind ik een persoonlijk gewoon profiteren van de situatie (maar dan op de verkeerde manier). Tenzij ik iets niet weet wat deze situatie wel ethisch verantwoord maakt.
Wil je ruilen met mij? Krijg jij mij wajong status en probeer jij maar werk te vinden. Op vakantie gaan is niet hetzelfde als werken.

Ik begrijp best dat je van mening bent dat wajongeren profiteren van de belasting betaler, maar het is gewoon zo wettelijk geregeld, als je een wao hebt, zo'n andere arbeids ongeschikt heid uitkering, die mag jezelf mee nemen naar het buitenland.

En lees de openingspost nog eens, ik heb een andere reden om op vakantie te gaan dan alleen lol te maken.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Hier tegenover staat natuurlijk wel dat zeker in deze economische tijd er maar weinig banen beschikbaar zijn, laat staan voor iemand in de wajong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ralpje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:47:
Zorg eerst dat je (op papier!) duidelijkheid hebt van je werkgever dat je geen nieuw contract krijgt. Je kunt zelf wel stellen dat het 'heel duidelijk' is; maar als je werkgever net in september nog een klus binnenhaalt waar hij jou voor wilt inzetten en je kunt dat nieuwe contract niet tekenen omdat je het land uit gaat dan heb je best een probleem naar het UWV toe om dat uit te leggen, denk ik.
Daar had ik zelf ook al aan gedacht en daarom zou ik wel kunnen boeken maar dan zou ik voor ongeveer vier weken rond de kerst kunnen boeken, dus vlak voor de kerst vertrekken. Uiteraard moet ik mijn vriendin ook even vragen wanneer en hoelang ze me daar wil hebben want zij is een druk persoon zoals meeste Chinezen.

Maar ik zou ook eigenlijk graag een keer de verjaardag willen vieren van mijn vriendin, vorig jaar ben ik ook vlak voor de kerst gegaan, kerstmis heb ik samen met haar kunnen vieren, maar haar verjaardag niet en een week later was ze jarig.

Het is inderdaad niet handig als ik verwijtbaar werkeloos zou zijn.

Als ik dan toch eind oktober een vast contract krijg aangeboden, waar ik kans nihil van schat ondertussen, want ik was bij vorige sollicitatie intern ongeschikt gevonden om daar te werken en dus weer geen uitzicht was naar andere werk.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:39
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:50:

En lees de openingspost nog eens, ik heb een andere reden om op vakantie te gaan dan alleen lol te maken.
Is je vriendin bezoeken niet leuk dan? ;)

Verder weet ik niet hoe het zit met langer dan vier weken in het buitenland verblijven. Gezien je situatie zou ik hetzelfde doen, zeker als je je vriendin maar weinig ziet. Maar wat dacht je van even de betreffende uitkeringsinstantie te bellen. Zij kunnen je vast verder helpen?

[ Voor 35% gewijzigd door janvanmil op 11-07-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 20:54
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je prima in staat bent om op vakantie te gaan, maar niet in staat bent om fatsoenlijk een baan te zoeken?
...sprak iemand die blijkbaar nul ervaring heeft met mensen in de WAJong / WAO / WIA etc... Hint: die uitkering hebben ze om een reden, en ik hoef je hopelijk niet uit te leggen wat het verschil is tussen een vastgestelde 40 uur per week werken (en een flink aantal uur reizen) en 168 uur per week zelf kunnen bepalen waar je je beperkte hoeveelheid energie aan besteed en wanneer je dat weer oplaadt?
Als je geen sollicitatieplicht hebt, wil niet zeggen dat je maar gewoon lang leve de lol op de belastingbetaler's kosten op vakantie kan gaan.
Oh, hij mag dus wel 52 weken per jaar in zijn eigen huis zitten, maar niet in dat van een ander? Waarin zit hem dat verschil?

Tenzij je aan wilt voeren dat hij 'lang leve de lol op de belastingbetalers kosten' bestaat / leeft en het los staat van de vakantie?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
janvanmil schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:01:
[...]

Is je vriendin bezoeken niet leuk dan? ;)

Verder weet ik niet hoe het zit met langer dan vier weken in het buitenland verblijven. Gezien je situatie zou ik hetzelfde doen, zeker als je je vriendin maar weinig ziet. Maar wat dacht je van even de betreffende uitkeringsinstantie te bellen. Zij kunnen je vast verder helpen?
Dat is zeker leuk, maar bekijk het zo andere kunnen 52 weken per jaar bij hun vriendin zijn, ik mag blij zijn als het er 8 zijn en ja ik heb ervoor gekozen uiteraard.

Dus het is niet om de toerist uit te hangen ofzo, als zij ja hier heen zou kunnen komen had ik haar wel hier heen laten komen.

Uwv heeft duidelijk informatie op haar website en daaruit weet ik al uit dat ik vier weken kan gaan zonder iets te melden, als ik langer wil gaan moet ik het melden.

Maar slapende honden moet je niet wakker maken, mijn contact persoon bij UWV weet wel dat ik een Chinese vriendin heb, maar ik ga haar echt niets vragen over plannen van weer naar China gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:06:
[...]

Dat is zeker leuk, maar bekijk het zo andere kunnen 52 weken per jaar bij hun vriendin zijn, ik mag blij zijn als het er 8 zijn en ja ik heb ervoor gekozen uiteraard.

Dus het is niet om de toerist uit te hangen ofzo, als zij ja hier heen zou kunnen komen had ik haar wel hier heen laten komen.
Ik snap het, ik zou ook langer willen blijven als ik in jou situatie zat! Ik had ook meteen na het posten van m'n originele bericht deze ge-edit, want het was wel erg kort door de bocht. sorry daarvoor.

[ Voor 33% gewijzigd door janvanmil op 11-07-2012 14:11 . Reden: berichten elkaar gekruisd! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paul schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:02:
Oh, hij mag dus wel 52 weken per jaar in zijn eigen huis zitten, maar niet in dat van een ander? Waarin zit hem dat verschil?

Tenzij je aan wilt voeren dat hij 'lang leve de lol op de belastingbetalers kosten' bestaat / leeft en het los staat van de vakantie?
Als mijn vriendin niet in China woonde maar in België bijvoorbeeld of Duitsland dan had ik daar zo lang kunnen blijven als ik wil, want als je eens wat van uwv zou horen dan pak je de trein en kom je even terug in NL.

Het probleem is alleen een beetje, naar China gaan is niet goedkoop en voel me meestal genoodzaakt om toch op tijd een vliegticket te boeken en probleem is dat als ik op 1 november zou vertrekken en blijkbaar krijg ik toch een vast contract dan kan ik de boel cancelen.

Andere feit is trouwens dat twee maanden aan gesloten daar zijn goedkoper is dan twee keer een maand, want dan betaal ik twee keer een retour ticket. Maar straks mijn vriendin eens vragen wat zij wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Paul schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:02:
[...]
...sprak iemand die blijkbaar nul ervaring heeft met mensen in de WAJong / WAO / WIA etc... Hint: die uitkering hebben ze om een reden, en ik hoef je hopelijk niet uit te leggen wat het verschil is tussen een vastgestelde 40 uur per week werken (en een flink aantal uur reizen) en 168 uur per week zelf kunnen bepalen waar je je beperkte hoeveelheid energie aan besteed en wanneer je dat weer oplaadt?

[...]

Er zijn genoeg mensen die op dit moment moeilijk aan een baan kunnen komen door omstandigheden. Mensen die ontslagen zijn, 55 jaar zijn en een baan zoeken voor de laatste 10 jaar is ook niet makkelijk in deze tijd ;). Maar die mogen ook niet op vakantie. Ik zeg niet dat het makkelijk is om een baan te zoeken, maar je leest mijn post niet goed :

Het gaat mij erom dat wanneer hij op vakantie is, hij niet kan solliciteren. Oftewel; hij denkt; solliciteren is toch moeilijk, en ik krijg mijn centjes toch wel dus ik ga lekker op vakantie/vriendin bezoeken. Dat gaat er bij mij echt niet in. Een baan vinden met WAJONG status is niet makkelijk nee, dat is het voor niemand op dit moment, maar niks is onmogelijk. En je gaat zeer zeker niet iets bereiken als je met je luie aars in een ander land niks gaat lopen doen. Thuis gaan zitten, en zoveel mogelijk solliciteren als je kunt. Dat doet iedereen die op dit moment werkloos zijn door de crisis (en dat zijn er veel, dat hoef ik jullie ook niet te vertellen).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:14:
[...]

Als mijn vriendin niet in China woonde maar in België bijvoorbeeld of Duitsland dan had ik daar zo lang kunnen blijven als ik wil.

Het probleem is alleen een beetje, naar China gaan is niet goedkoop en voel me meestal genoodzaakt om toch op tijd een vliegticket te boeken en probleem is dat als ik op 1 november zou vertrekken en blijkbaar krijg ik toch een vast contract dan kan ik de boel cancelen.

Andere feit is trouwens dat twee maanden aan gesloten daar zijn goedkoper is dan twee keer een maand, want dan betaal ik twee keer een retour ticket. Maar straks mijn vriendin eens vragen wat zij wilt.
Zoals ik het een en ander lees in je topic-start en bovenstaand bericht lijkt het me sowieso geen probleem om 4 weken te gaan. Maar als je langer gaat zou je dit (eigenlijk) moeten melden. Dit zou ook moeten als je langer dan 4 weken naar belgie ofzo zou gaan. Het enige verschil is dat je vanuit belgie makkelijk terug naar Nederland kan (om je te melden oid, geen idee hoe dat werkt).

Maar ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen over 1 week langer. Je geeft zelf al aan voor een maand of 2 te willen gaan. Wat zou het gevolg hiervan zijn? Raak je dan voor die tweede maand je uitkering kwijt?

Ik zou iig wachten met je ticket totdat je hier duidelijkheid over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:12

ralpje

Deugpopje

SanderPS3 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:18:
[...]

Er zijn genoeg mensen die op dit moment moeilijk aan een baan kunnen komen door omstandigheden. Mensen die ontslagen zijn, 55 jaar zijn en een baan zoeken voor de laatste 10 jaar is ook niet makkelijk in deze tijd ;). Maar die mogen ook niet op vakantie.
Van wie niet?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tippie van mijn kant, boek een enkeltje China.

Als ik het zo lees ben je er niet heel rouwig om dat je geen sollicitatieplicht hebt. Tijdje China is misschien wel goed voor wat inzichten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Van de WW kraan (oké, daar mag je 20 dagen vakantie zie ik net, mijn excuus) en hun eigen portemonnee ;). Hier spreek ik dan even voor Jan Modaal. Die gaat niet zijn geld er door brassen op vakantie.

Laat ik het zo zeggen; als een WW'er op vakantie gaat, heb je blijkbaar geld zat om op vakantie te gaan, dus hoef je ook geen WW ;). Zelfde met de WAJONG van de TS. Heb je geld genoeg om op vakantie te gaan? Prima; dan heb je blijkbaar lak aan zelf geld verdienen, dan hoef je ook geen uitkering meer. Dankzij mensen als de TS vliegt onze belasting dus omhoog.

[ Voor 44% gewijzigd door Bloemstukje op 11-07-2012 14:23 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SanderPS3 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:20:
[...]

Van de WW kraan en hun eigen portemonnee ;). Hier spreek ik dan even voor Jan Modaal. Die gaat niet zijn geld er door brassen op vakantie.
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
shoombak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:20:
Tippie van mijn kant, boek een enkeltje China.

Als ik het zo lees ben je er niet heel rouwig om dat je geen sollicitatieplicht hebt. Tijdje China is misschien wel goed voor wat inzichten..
Met een enkeltje kom je China niet in, je moet bewijs hebben dat je weg gaat ook vanwege je visum. Naar China gaan komt veel meer bij kijken, de eerste stap is het plannen hoelang ga ik.

Daarna een hotel boeking maken en visum regelen. Ik ben er al vier keer geweest en de laatste keer waren de eisen voor visum verzwaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eens met Sander, maar aan de andere kant; dat de Wajong (blijkbaar?) geen sollicitatieplicht kent, daar kan TS toch ook niks aan doen? Zelf zou ik het terecht vinden als er een sollicitatieplicht bestaat, en wanneer je op vakantie gaat voor langere tijd je geen uitkering krijgt omdat je niet kunt solliciteren. Als de Wajong deze plicht niet heeft, wat maakt het dan uit waar TS zich bevindt? (ja ik vind ook dat TS dagelijks moet solliciteren, maar er zit blijkbaar geen dwang achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XeNeRgY schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:23:
Eens met Sander, maar aan de andere kant; dat de Wajong (blijkbaar?) geen sollicitatieplicht kent, daar kan TS toch ook niks aan doen? Zelf zou ik het terecht vinden als er een sollicitatieplicht bestaat, en wanneer je op vakantie gaat voor langere tijd je geen uitkering krijgt omdat je niet kunt solliciteren. Als de Wajong deze plicht niet heeft, wat maakt het dan uit waar TS zich bevindt? (ja ik vind ook dat TS dagelijks moet solliciteren, maar er zit blijkbaar geen dwang achter).
Er zijn verschillende wajong regelingen, ik zit in de oude en daarbij is geen solicitatie plicht, maar toch heb ik altijd mee gewerkt en dat hoefde dus niet. In deze twee jaar dat ik een dienst contract heb ik trouwens verlof opgebouwd, maar ik kost de belasting betaler minder als ik werkloos ben.

Want meeste wajongeren als ze aan werk komen is dat de WSW en daar gaat € 22000 per persoon heen en deze bedrijven zijn eigenlijk failliet maar worden met belasting geld overeind gehouden.

De nieuwe regeling heeft wel een sollicitatie plicht en daar vallen nieuwe wajongers onder.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:27:
[...]

Er zijn verschillende wajong regelingen, ik zit in de oude en daarbij is geen solicitatie plicht, maar toch heb ik altijd mee gewerkt en dat hoefde dus niet.

De nieuwe regeling heeft wel een sollicitatie plicht en daar vallen nieuwe wajongers onder.
Maar heb je er dan geen moeite mee dat je blijkbaar van oktober t/m december+4 weken sowieso thuis zit?
Ik zou bij de gedachte alleen al gek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
shoombak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:28:
[...]

Maar heb je er dan geen moeite mee dat je blijkbaar van oktober t/m december+4 weken sowieso thuis zit?
Ik zou bij de gedachte alleen al gek worden.
Ik zit al sinds de vorige kerstmis thuis, maar toen heb een maand verlof gepakt en ben ik naar mijn vriendin in China gegaan en daarna heb ik weer thuis gezeten even 3 weken ongeschikt werk gedaan, is helemaal fout gegaan en toen zat ik weer thuis.

Ik had nog voor een maand verlof over en ben ik in Mei weer naar China gegaan en sinds begin juni dus weer terug en ja ik ziet constant thuis, dat doet inderdaad wel iets met me, als je er niet aan gewend ben word je gek.

Het is ook heel moeilijk hoor, maar ik probeer het beste er van te maken en het lang niet zien van je vriendin is ook heel moeilijk, het liefste zou ik gewoon in China blijven, maar na een jaar zou mijn geld dan op zijn bij wijze van spreken.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou in het geval van TS serieus overwegen om me permanent in China te vestigen.
Ik heb het sterke vermoeden dat Nederland de komende jaren een steeds minder prettig land wordt voor degenen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeagaShira
  • Laatst online: 30-01 09:58

MeagaShira

MeagaShira_NL

En Henk jij denkt dat China deze jongeman gaat onderhouden.....???
Hij zit niet voor niks in een wajong. Als hij in China kan werken dan kan dat al helemaal hier.

....Research your own experience; absorb what is useful, reject what is useless and add what is essentially your own....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Henk007 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:33:
Ik zou in het geval van TS serieus overwegen om me permanent in China te vestigen.
Ik heb het sterke vermoeden dat Nederland de komende jaren een steeds minder prettig land wordt voor degenen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de staat.
Er zijn veel landen waar je niet afhankelijk kunt zijn van de staat als je geen werk hebt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Ik ga er vanuit dat de TS er niet voor heeft gekozen om een Wajonger te zijn. Hoewel ik persoonlijk vind dat iedereen zou moeten bijdragen aan de samenleving en niet alleen van moet profiteren, ben ik ook van mening dat iedereen met een uitkering ook recht op vakantie.

Nu heeft de TS op dit moment een baan (ook al zit hij thuis vanwege dat zijn werkgever geen (geschikt) werk voor hem heeft op dit moment), waar hij eind oktober wordt ontslagen. Je zou weer kunnen gaan solliciteren en daarbij meteen melden dat je vanaf kerst weer 4 weken weg bent. Als je vanwege je uitkering maximaal 4 weken achterelkaar op vakantie mag, dan zou ik me daar ook aan houden. Je mag van geluk spreken dat je 4 weken mag gaan, veel werkgevers staan dat niet toe namelijk.

Gaat hier eigenlijk om 4 weken achter elkaar per keer of om maximaal 4 weken in het jaar?

Ik snap dat je vriendin langer wilt zien, maar er zijn niet voor niks regels. Anders zat iedereen met een Nederlandse uitkering als in een land waar het levensonderhoud veel minder kost dan in Nederland. (tenminste dat zou ik dan doen :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door janvanmil op 11-07-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
als een WW'er op vakantie gaat, heb je blijkbaar geld zat om op vakantie te gaan, dus hoef je ook geen WW ;)
Mooie cirkelredenatie. Just curious, waar denk je dat het geld waar iemand die een WW-uitkering krijgt van leeft vandaan komt? Juist, die WW-uitkering. "Als je inkomsten het toestaan op vakantie te gaan heb je blijkbaar geen (niet minder, nee GEEN) inkomsten nodig" :?

Ik weet niet op wat voor vakanties jij gaat, maar blijkbaar ga jij alleen op hele dure vakanties? Ik ben laatst 2 weken op vakantie gegaan; alleen al de uitgespaarde KWh thuis ging richting het bedrag dat die vakantie me gekost heeft 8)7

Het ligt natuurlijk iets genuanceerder dan dat maar 'geld zat om op vakantie te gaan' is in ieder geval erg bekrompen. Net zoals roepen dat mensen met een WW-uitkering niet op vakantie zouden mogen. Gelukkig is de wetgever dat niet met je eens.
Zelfde met de WAJONG van de TS. Heb je geld genoeg om op vakantie te gaan?
Die drogreden heb ik dus al onderuitgehaald (in mijn ogen ;) Voel je vrij om tegenargumenten te geven :) )
Prima; dan heb je blijkbaar lak aan zelf geld verdienen
Hmm, de hele werkende bevolking (of die 99% die opvakantie gaat) dan ook maar ontslaan? Die hebben blijkbaar ook lak aan zelf geld verdienen?

Mijn vriendin zit ondertussen ook bijna een jaar in de WW (en als ze er werk van zou maken ook deels in de WAO, en zeker niet zonder reden...), die gaat (uiteraard) ook gewoon naar de bijeenkomsten van het UWV. 4 sollicitaties per maand? En de aanwezigen bij die bijeenkomst maar klagen daar op het werkbureau...4 sollicitaties per DAG gaan er hier op een goede dag de deur uit, ze staat te springen om aan de slag te gaan! Mag zij ook niet op vakantie van jou omdat ze er lak aan heeft zelf geld te verdienen?

Ik denk trouwens dat je een paar dingen uit de TS gemist hebt:
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:40:
ik ben 100% arbeid ongeschikt
[..]
ik heb geen sollicitatie plicht
Dat zal vast niet zomaar zijn. Ik vind het alleen maar knap dat hij alsnog werkt / gewerkt heeft (en dus solliciteerde).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over werken in China kan ik kort zijn je krijgt alleen werk als je universitair opgeleid ben en zelfs dat levert je nog geen baan op.

Je moet iets toe te voegen hebben en aangezien er in China zelf geniale mensen leven die voor veel minder werken dan wij Nederlanders krijg ik daar dus nooit van zijn leven werk of je moet uit een Engels land komen en dan kun je wellicht Engels leraar worden.

Maar ik heb ook geen plannen op korte termijn om me daar te vestigen, ik wil gewoon bij mijn vriendin zijn, maar er moet geld binnen blijven komen en ja eigelijk liefste uit arbeid want dat is een paar honderd euro meer, maar dat zal er niet in zitten.

Solliciteren heb ik dus al gedaan en hier in regio Parkstad limburg is gewoon geen werk, iedereen die beetje goed opgeleid is vertrekt naar de grote steden.

Het enige wat ik graag zou willen is straks weer voor een periode bij me vriendin zijn en nu wou ik voor rond kerstmis plannen, das een periode dat economie toch op zijn gat ligt in het westen en bij mijn werkgever is bedrijf dicht.

Normaal doe ik dus vier weken, maar als ik een week of twee langer zou blijven kan ik haar verjaardag ook nog vieren.
[...]Zelfde met de WAJONG van de TS. Heb je geld genoeg om op vakantie te gaan?
Heb jij wel eens van sparen gehoord? Wat denk jij dat ik vier maanden met mijn salaris ga doen? En nadat ik werkeloos word moeten ze me ook me vakantiegeld uit betalen en al de rest wat opgebouwd is.

Mijn opgebouwde vakantie geld krijg ik bij einde dienstcontract trouwens ook uitbetaald.

edit:
Toevoeging

Ben inderdaad wel met andere eens dat wanneer ik voor vier weken boek dat ik dan wel goed zit, als ik dat dan zodanig zou plannen dat als ik blijkbaar wel vast contract krijg dat ik dan mijn verlof van 2013 erin zou kunnen steken.

Meer dan vier weken kan met mijn wajong, een extra weekje zou geen kwaad kunnen. Helaas kan ik moeilijk gaan vragen aan mijn werkgever of ik een vast contract krijg ja of nee, maar ik weet zelf ook wel dat ik dat niet krijg, maar dat kan ik niet 100% zeker vast stellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:44:
Het enige wat ik graag zou willen is straks weer voor een periode bij me vriendin zijn en nu wou ik voor rond kerstmis plannen, das een periode dat economie toch op zijn gat ligt in het westen en bij mijn werkgever is bedrijf dicht.

Normaal doe ik dus vier weken, maar als ik een week of twee langer zou blijven kan ik haar verjaardag ook nog vieren.
Waarom ga je dan niet na kerst? Dan vier je kerst in Nederland en ga er na voor 4 weken naar China. Als het bedrijf toch dicht is krijg je vrij van je werkgever en dan neem je daarna 4 weken vakantie op. Daarbij Kerst wordt officieel niet gevierd in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
janvanmil schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:06:
[...]

Waarom ga je dan niet na kerst? Dan vier je kerst in Nederland en ga er na voor 4 weken naar China. Als het bedrijf toch dicht is krijg je vrij van je werkgever en dan neem je daarna 4 weken vakantie op. Daarbij Kerst wordt officieel niet gevierd in China.
Omdat ik die feestdagen mee zou kunnen nemen, er zijn maar liefst 3 verlofdagen die me geen verlof kosten en ik zou dan op vrijdag 21 December vertrekken, dan neem ik weekend voor kerst ook nog mee.

Maar zou kunnen na kerst vertrekken, vorige jaar wou ik perse met kerst want juist met kerstmis dat jaar ervoor vind ik het maar niks dat ik niet met kerst bij mijn vriendin kan zijn. Klopt kerst word niet gevierd in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 15:37
Heb je al een flexibel vliegticket overwogen?

Wellicht wat duurder dan normaal, maar dan heb je wel de optie om je ticket te kunnen wijzigen (tegen een laag bedrag). Vervolgens heb je alle tijd om uit te zoeken wanneer en hoe lang je in China wilt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Paul schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:42:
[...]
Mooie cirkelredenatie. Just curious, waar denk je dat het geld waar iemand die een WW-uitkering krijgt van leeft vandaan komt? Juist, die WW-uitkering. "Als je inkomsten het toestaan op vakantie te gaan heb je blijkbaar geen (niet minder, nee GEEN) inkomsten nodig" :?

Ik weet niet op wat voor vakanties jij gaat, maar blijkbaar ga jij alleen op hele dure vakanties? Ik ben laatst 2 weken op vakantie gegaan; alleen al de uitgespaarde KWh thuis ging richting het bedrag dat die vakantie me gekost heeft 8)7

Het ligt natuurlijk iets genuanceerder dan dat maar 'geld zat om op vakantie te gaan' is in ieder geval erg bekrompen. Net zoals roepen dat mensen met een WW-uitkering niet op vakantie zouden mogen. Gelukkig is de werkgever dat niet met je eens.

[...]
Die drogreden heb ik dus al onderuitgehaald (in mijn ogen ;) Voel je vrij om tegenargumenten te geven :) )
[...]
Hmm, de hele werkende bevolking (of die 99% die opvakantie gaat) dan ook maar ontslaan? Die hebben blijkbaar ook lak aan zelf geld verdienen?

Mijn vriendin zit ondertussen ook bijna een jaar in de WW (en als ze er werk van zou maken ook deels in de WAO, en zeker niet zonder reden...), die gaat (uiteraard) ook gewoon naar de bijeenkomsten van het UWV. 4 sollicitaties per maand? En de aanwezigen bij die bijeenkomst maar klagen daar op het werkbureau...4 sollicitaties per DAG gaan er hier op een goede dag de deur uit, ze staat te springen om aan de slag te gaan! Mag zij ook niet op vakantie van jou omdat ze er lak aan heeft zelf geld te verdienen?

Ik denk trouwens dat je een paar dingen uit de TS gemist hebt:
[...]
Dat zal vast niet zomaar zijn. Ik vind het alleen maar knap dat hij alsnog werkt / gewerkt heeft (en dus solliciteerde).
toon volledige bericht
Mijn post was misschien iets lomper dan in bedoel. Maar je hebt wel deels gelijk hoor. Don't get me wrong. Ik heb alleen een slecht gevoel bij het feit dat mensen op deze manier misbruik maken van de situatie. Kijk; er zijn mensen die zich helemaal de pleuris werken om aan de slag te komen (kijk naar je vriendin). Jij vind het dus gewoon kunnen dat iemand die eigenlijk ook gewoon werk moet kunnen vinden, maar gewoon zorgeloos op vakantie mag gaan, en genieten van je WAJONG uitkering.
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:44:

[...]

Heb jij wel eens van sparen gehoord? Wat denk jij dat ik vier maanden met mijn salaris ga doen? En nadat ik werkeloos word moeten ze me ook me vakantiegeld uit betalen en al de rest wat opgebouwd is.

Mijn opgebouwde vakantie geld krijg ik bij einde dienstcontract trouwens ook uitbetaald.
Als je spaargeld hebt, vind ik dat je dat gebruikt als vetpot om te overleven. Het is al zot genoeg dat de overheid staat te springen om je geld te geven (Nederland is een van de weinige landen die dat op die manier doet). En jij maakt er misbruik van. Al die mensen die ontslagen zijn in de crisis, 55+ zijn, en bijna niet meer aan het werk komen. Die mensen zitten hun zuurverdiende spaargeld op te branden om maar zo lang mogelijk uit te zingen.

Ik begrijp dat het allemaal niet zo kort door de bocht is als ik het nu beschrijf; maar hoe je het ook went of keert, op deze manier zo ongegeneerd gebruik maken van het feit dat je geen sollicitatieplicht hebt, dat vind ik gewoon echt scheit hebben aan de mensen die elk jaar keurig hun belasting betalen.

Een normaal mens zal blij zijn wanneer hij werkloos is, dat hij geld krijgt. En dat je daar voor "in return" elke week 4 sollicitatiebrieven moet sturen, en eens in de zoveel tijd bijeenkomen moet meer dan prima. In plaats van dat jij die sollicitatieplicht hebt, hoef je helemaal niks (dat is echt al uberluxe). Maar als kers op de taart ga jij dan ook nog eens lekker 4 weken op vakantie. Sorry hoor, maar daar kan ik echt niet bij |:(

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rvtk schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:16:
Heb je al een flexibel vliegticket overwogen?

Wellicht wat duurder dan normaal, maar dan heb je wel de optie om je ticket te kunnen wijzigen (tegen een laag bedrag). Vervolgens heb je alle tijd om uit te zoeken wanneer en hoe lang je in China wilt blijven.
Nee want dat kost veel teveel, wat ik wel heb overwogen is om pas op het laatste moment te boeken, dus in November alles boeken, maar dan moet ik ook visum en hotel regelen.

Ik heb al eens op laatste moment een andere vliegticket moeten boeken omdat mijn vliegticket wat ik half jaar van te voren geboekt had geannuleerd was.

Maar rond kerst kan ik met Aeroflot voor € 600 retour vliegen vanaf Düsseldorf, dat zou prima voor mij zijn, moet ik alleen bespreken met mijn vriendin, als ze zegt 4 weken is lang genoeg dan boek ik dat. Bij andere vliegmaatschappijen kost een restricted vliegticket zelfs meer dan € 1000.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Toch lijkt het me dat, in goed overleg met je werkgever / uitkeringsinstantie, het moet kunnen dat je wat langer naar China kan.

Ik zie het in dit geval niet anders als een 'normale' werk-situatie. Ik heb bijvoorbeeld bij een 40-uurige werkweek recht op 25 vakantie dagen. Dat zijn 5 weken. Nu is het hier een ongeschreven regel dat je niet langer dan 3 weken achtereen weg gaat. Daar kan in goed overleg met de werkgever van worden afgeweken, mits je genoeg vakantie dagen hebt. Mocht je toch langer dan 5 weken op vakantie willen dan kan je, ook weer in goed overleg, onbetaald verlof opnemen.

Zou je dit op jou werksituatie projecteren dan zou je na je vakantie van 4 weken in het voorjaar nog maar 1 week over hebben voor de rest van dit jaar. Omdat extra overwerken niet kan in dit geval, blijft alleen de optie van onbetaald verlof nog over.

Mocht je in 2013 pas gaan heb je weer 25 nieuwe vakantiedagen krijgen. Plus die ene week die je dit jaar zou overhouden zou je dan, met behoud van salaris / uitkering, wel 6 weken op vakantie kunnen. Mits dit in goed overleg met je werkgever (maw uitkeringsintantie) gaat. Het ligt er dus aan hoe hard de 4 weken norm is...

Het lijkt me in ieder geval zo dat je niet meer (maar ook niet minder) vakantie dagen krijgt / verdient dan iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
SanderPS3 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:18:
Jij vind het dus gewoon kunnen dat iemand die eigenlijk ook gewoon werk moet kunnen vinden, maar gewoon zorgeloos op vakantie mag gaan, en genieten van je WAJONG uitkering.
Hangt van je definitie af. 100% afgekeurd (en die keuringen worden bij mijn weten alleen maar strenger ipv soepeler) -> Doe wat je wilt, het is mijns inziens niet realistisch te verwachten dat je gaat werken. Ik vertrouw er op dat wanneer een ARBO-arts (of net welke door het UWV of net wat betaalde arts) je afkeurt je ook daadwerkelijk niet kunt werken (of heel goed kunt faken, maar dan ook echt heel goed...). Ik denk eerder dat ze je onterecht goedkeuren dan andersom. En tja, dat iemand dan een uitkering krijgt, dat is waar we in Nederland voor staan.

Zelfs als je niet 100% afgekeurd bent vind ik dat je met behoud van uitkering op vakantie moet mogen; zorgeloos zal je overigens tegenvallen. Werkeloos zijn (en door de 30% terugval in inkomsten: waarschijnlijk geldproblemen, zelfs als je desondanks kans ziet op vakantie te gaan) brengt zijn hele eigen stress met zich mee.

Het enige probleem dat ik met 'niet thuis zijn' (want dat is eigenlijk het enige wat 'vakantie' in deze zegt, al het andere is persoonlijke invulling. Je kunt overigens ook thuis vakantie vieren maar dat is hier niet het geval) is dat je niet beschikbaar bent om persoonlijk op gesprek te komen; al het andere gaat tegenwoordig toch per internet of via de telefoon :)
Maar als kers op de taart ga jij dan ook nog eens lekker 4 weken op vakantie. Sorry hoor, maar daar kan ik echt niet bij |:(
Ik denk dat je een wat glorieus beeld hebt van de vakantie die iemand in de WW (of in dit geval WAjong) kan vieren :) Nu is een vliegticket naar China niet goedkoop, maar hij gaat daar wel naar bekenden. Het zou zomaar kunnen dat het vliegticket vrijwel de enige kostenpost is...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

Creesch

bla bla!

Ik zou zeggen don't feed the (onbewuste) troll. Sander heeft duidelijk geen idee waarom mensen een wajong uitkering krijgen en wat daar bij komt kijken. De meeste mensen die ik ken (en ik denk dat ik ook voor de ts kan spreken) zouden bij wijze van spreke een moord doen om af te komen van wat voor hun zorgt dat ze (gedeeltelijk) zijn afgekeurd. Het zijn vaak zaken die werken extreem lastig maken maar het dagelijks leven ook erg lastig.
Maarja goed in Sander zijn zwart wit wereld zit het net iets anders in elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
janvanmil schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:35:
Toch lijkt het me dat, in goed overleg met je werkgever / uitkeringsinstantie, het moet kunnen dat je wat langer naar China kan.

Ik zie het in dit geval niet anders als een 'normale' werk-situatie. Ik heb bijvoorbeeld bij een 40-uurige werkweek recht op 25 vakantie dagen. Dat zijn 5 weken. Nu is het hier een ongeschreven regel dat je niet langer dan 3 weken achtereen weg gaat. Daar kan in goed overleg met de werkgever van worden afgeweken, mits je genoeg vakantie dagen hebt. Mocht je toch langer dan 5 weken op vakantie willen dan kan je, ook weer in goed overleg, onbetaald verlof opnemen.

Zou je dit op jou werksituatie projecteren dan zou je na je vakantie van 4 weken in het voorjaar nog maar 1 week over hebben voor de rest van dit jaar. Omdat extra overwerken niet kan in dit geval, blijft alleen de optie van onbetaald verlof nog over.

Mocht je in 2013 pas gaan heb je weer 25 nieuwe vakantiedagen krijgen. Plus die ene week die je dit jaar zou overhouden zou je dan, met behoud van salaris / uitkering, wel 6 weken op vakantie kunnen. Mits dit in goed overleg met je werkgever (maw uitkeringsintantie) gaat. Het ligt er dus aan hoe hard de 4 weken norm is...

Het lijkt me in ieder geval zo dat je niet meer (maar ook niet minder) vakantie dagen krijgt / verdient dan iemand anders.
toon volledige bericht
Van het UWV mag ik sowieso langer dan vier weken, dat moet ik alleen twee weken van te voren melden. Wat betreft mijn werkgever, het geeft geen enkele zin om met mijn werkgever in overleg te gaan want eind oktober verloopt mijn dienst contract.

Mijn verlof bij mijn werkgever is sowieso bijna op. Maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom mijn werkgever mij een vast dienst contract zou aanbieden, in dat kader bespreek ik even niks met ze want straks werk ik er toch niet meer.

Ze zijn al sinds begin januari zonder succes bezig met werk voor mij zoeken en deze sociale werkvoorziening word stukje voor stukje afgebroken tot dat er straks nog maar weinig over is. Dus zal ik eind op Oktober een vast contract krijgen? Ik denk het niet wat nu komen ze nog makkelijk van me af ookal ben ik WSWer, want van WSWers kom je niet makkelijk af.

Maar nu zal mijn werkgever tegen het werkvoorzieningschap zeggen dat ze geen werk voor mij kunnen bieden en dan zal het werkvoorzieningschap mijn contract niet verlengen, want mijn contract komt van werkvoorzieningschap.

Als ik nu werk zou hebben en tot eind oktober zou werken dan geef ik het een kleine kans, maar Juli is op de helft en zijn dus nog maar 3 maanden over en mijn werkgever doet niks met de vacatures die mijn contact persoon van UWV ze gestuurd hebben.
Creesch schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:47:
[...]

Ik zou zeggen don't feed the (onbewuste) troll. Sander heeft duidelijk geen idee waarom mensen een wajong uitkering krijgen en wat daar bij komt kijken. De meeste mensen die ik ken (en ik denk dat ik ook voor de ts kan spreken) zouden bij wijze van spreke een moord doen om af te komen van wat voor hun zorgt dat ze (gedeeltelijk) zijn afgekeurd. Het zijn vaak zaken die werken extreem lastig maken maar het dagelijks leven ook erg lastig.
Maarja goed in Sander zijn zwart wit wereld zit het net iets anders in elkaar...
Ja inderdaad, ik wou zo graag werken in de IT, maar notabene de afdeling ICT van het WSW bedrijf waar ik werkte zei na een jaar, sorry er is geen werk meer en echt ik heb me in die laatste maand uit sloffen voor ze gewerkt.

Mijn plek is eigelijk ingevuld door iemand die gewoon bij een gewoon bedrijf zou kunnen werken, want op ICT afdeling is maar liefste 50% niet WSWer en bij de externe klant waar ik 4 maanden werkte was dat percentage zelfs hoger, daar zat in feite maar 2 WSWers en eentje die kwam er maar 2 dagen in de week.

Ik ging er voor, maar na vier maanden mocht ik dus weg gaan vanwege mijn beperking, terwijl het bedrijf er voor mensen zoals mij bedoeld zou moeten zijn.

Heb mijn werkgever ook deze onvrede laten weten, maar nog steeds geen werk, ook niet bij ICT afdeling, die hebben een over bezetting.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Paul schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:42:
[...]
Hangt van je definitie af. 100% afgekeurd (en die keuringen worden bij mijn weten alleen maar strenger ipv soepeler) -> Doe wat je wilt, het is mijns inziens niet realistisch te verwachten dat je gaat werken. Ik vertrouw er op dat wanneer een ARBO-arts (of net welke door het UWV of net wat betaalde arts) je afkeurt je ook daadwerkelijk niet kunt werken (of heel goed kunt faken, maar dan ook echt heel goed...). Ik denk eerder dat ze je onterecht goedkeuren dan andersom. En tja, dat iemand dan een uitkering krijgt, dat is waar we in Nederland voor staan.
Ja dit ben ik volledig met je eens. Inderdaad; ben je 100% afgekeurd (dan kan je er vanuit gaan dat dat ook zo is inderdaad) dan krijg je gewoon uitkering. Dan ga ik ook niet zeggen dat het raar is om op vakantie te gaan. Je krijgt dan een uitkering omdat je niet kan werken, zo simpel is het, en daar is het imo ook voor bedoeld :).
Zelfs als je niet 100% afgekeurd bent vind ik dat je met behoud van uitkering op vakantie moet mogen; zorgeloos zal je overigens tegenvallen. Werkeloos zijn (en door de 30% terugval in inkomsten: waarschijnlijk geldproblemen, zelfs als je desondanks kans ziet op vakantie te gaan) brengt zijn hele eigen stress met zich mee.
Hier staat 2 dingen die niet kloppen. Kijk; "geldproblemen door 30% salaristerugval" en "op vakantie gaan" passen niet in 1 zin ben ik van mening. Als je geldproblemen hebt, ga je niet op vakantie. Dat doet niemand, dus ook niet iemand met WAJONG uitkering. Een normaal nederlands gezin waarbij de vader ontslagen is, gaat ook niet op vakantie. Die zorgt dat hij eerst een baan krijgt; pas daarna weer op vakantie. Het geld wat je op dat moment hebt gespaard, ga je namelijk gebruiken om je WW aan te vullen naar je normale salaris zodat je in elk geval door kunt leven. Je gaat dan niet op vakantie.
Het enige probleem dat ik met 'niet thuis zijn' (want dat is eigenlijk het enige wat 'vakantie' in deze zegt, al het andere is persoonlijke invulling. Je kunt overigens ook thuis vakantie vieren maar dat is hier niet het geval) is dat je niet beschikbaar bent om persoonlijk op gesprek te komen; al het andere gaat tegenwoordig toch per internet of via de telefoon :)
Oke, inderdaad, iemand kan ook gewoon 4 weken thuis op z'n kont gaan zitten, daar heb je gelijk in. Maar stel dat je net wat sollicitaties de deur uit hebt gedaan, en je mag op gesprek komen. Dan zegt de TS dus; nee sorry, dat kan niet! Ik zit lekker vakantie te vieren in China ondanks ik werkloos ben :/ .
[...]
Ik denk dat je een wat glorieus beeld hebt van de vakantie die iemand in de WW (of in dit geval WAjong) kan vieren :) Nu is een vliegticket naar China niet goedkoop, maar hij gaat daar wel naar bekenden. Het zou zomaar kunnen dat het vliegticket vrijwel de enige kostenpost is...
Een vliegticket naar China tijdens kerst kost je wel een paar duiten. Dat is geen kattenpis. Dat je daar overnachting hebt bij kennissen oké, maar daar word het vliegticket niet goedkoper van. Maar aan de TS te zien heeft hij er totaal geen moeite mee dat hij lekker word doorbetaald tijdens zijn snoepreisje.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Kun je niet gewoon die x weken verlof nu al aanvragen bij je werkgever? Wanneer ik een paar maand tussenuit wil, moet ik dat ook ruim van te voren aanvragen. Iedereen begrijpt, dat je zo vroeg mogelijk dingen gaat vastleggen voor zo'n grote reis van een langere periode.

Dat dan in oktober je contract niet verlengd wordt, zie je in oktober wel weer. Zullen wel meer mensen last van hebben dat ze een lange vakantie inplannen en dan opeens horen dat ze hun baan verliezen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
janvanmil schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:35:
Toch lijkt het me dat, in goed overleg met je werkgever UWV / uitkeringsinstantie, het moet kunnen dat je wat langer naar China kan.

Zou je dit op jou werksituatie UWV-situatie projecteren dan zou je na je vakantie van 4 weken in het voorjaar nog maar 1 week over hebben voor de rest van dit jaar. Omdat extra overwerken niet kan in dit geval, blijft alleen de optie van onbetaald verlof nog over.

Mocht je in 2013 pas gaan heb je weer 25 nieuwe vakantiedagen krijgen. Plus die ene week die je dit jaar zou overhouden zou je dan, met behoud van salaris / uitkering, wel 6 weken op vakantie kunnen. Mits dit in goed overleg met je werkgever het UWV (maw uitkeringsintantie) gaat. Het ligt er dus aan hoe hard de 4 weken norm is...

toon volledige bericht
Als je hier nu werkgever verandert voor UWV, klopt het toch ook? Naar mijn mening heeft iedereen recht op een gelijk aantal vakantiedagen. In ieder geval in verhouding: 25 dagen voor een 40 uurige werkweek en 5 dagen voor een 8 uurige werkweek, komen beide neer op 5 weken vakantie).
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:49:
[...]

Van het UWV mag ik sowieso langer dan vier weken, dat moet ik alleen twee weken van te voren melden. Wat betreft mijn werkgever, het geeft geen enkele zin om met mijn werkgever in overleg te gaan want eind oktober verloopt mijn dienst contract.
Wat is je probleem dan? Je weet dat je toch ontslagen wordt in oktober, je hebt genoeg gespaard, je hebt geen sollicitatie plicht en je mag langer dan 4 weken weg van het UWV. Geen probleem toch.

Dan ga je als je terug bent weer op zoek naar een baan. Hopelijk trekt dan de economie hier dan weer aan.

[ Voor 57% gewijzigd door janvanmil op 11-07-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lolhozer schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:00:
Kun je niet gewoon die x weken verlof nu al aanvragen bij je werkgever? Wanneer ik een paar maand tussenuit wil, moet ik dat ook ruim van te voren aanvragen. Iedereen begrijpt, dat je zo vroeg mogelijk dingen gaat vastleggen voor zo'n grote reis van een langere periode.

Dat dan in oktober je contract niet verlengd wordt, zie je in oktober wel weer. Zullen wel meer mensen last van hebben dat ze een lange vakantie inplannen en dan opeens horen dat ze hun baan verliezen.
Ja dat kan, maar waarom zou ik, de kans is zo klein dat ik een vast contract krijg, als ik nu was het werken ja dan had ik een vast contract gekregen, maar nog maar bijna 3 maanden over en ik heb nog geen werk.

Normaal leg ik inderdaad vroeg van te voren vast, daarom dat ik nu ook voor vliegticket kijk, mijn case manager weet wel dat ik in feite rond de kerst weer zal gaan, hij had al gevraagd ofzo wanneer ik weer ging ik zei dat zou dan rond kerst moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
SanderPS3 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:50:
Hier staat 2 dingen die niet kloppen. Kijk; "geldproblemen door 30% salaristerugval" en "op vakantie gaan" passen niet in 1 zin ben ik van mening. Als je geldproblemen hebt, ga je niet op vakantie. Dat doet niemand, dus ook niet iemand met WAJONG uitkering. Een normaal nederlands gezin waarbij de vader ontslagen is, gaat ook niet op vakantie. Die zorgt dat hij eerst een baan krijgt; pas daarna weer op vakantie. Het geld wat je op dat moment hebt gespaard, ga je namelijk gebruiken om je WW aan te vullen naar je normale salaris zodat je in elk geval door kunt leven. Je gaat dan niet op vakantie.
You'd be surprised. En echt niet alleen de mensen die vanuit een werkende situatie solliciteren, aangenomen worden en na het aflopen van het ene maar voor het starten van het andere dienstverband een (paar) weekje(s) relaxen.

Even los van Diqiu-Long: Je blijft vasthouden aan je romantische beeld van in korte broek, zonnebril op, vliegtuig in, naar Egypte vanuit een 5-sterren resort opgaan voor je Divemaster terwijl je piña-colada's zuipt. Je kunt ook met heel weinig middelen zo goedkoop mogelijk ergens heen en daar el-cheapo een beetje tot rust komen. Dat is net zo goed vakantie! Dat het Diqiu-Long lukt om van zijn WAjong + WSE een vliegticket te betalen (en ik heb genoeg kennisen / vrienden in datzelfde traject dat dat echt geen kattenpis is om dat voor elkaar te krijgen) is heel fijn voor hem maar staat verder los van zijn rechten en plichten.

Maar nee, je gaat populistisch roepen dat iemand die 100% is afgekeurd lekker wordt doorbetaald tijdens zijn snoepreisje. Ik denk dat ik Creesch gelijk ga geven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 15:37
Volgens mij doe je er toch goed aan om dit met je werkgever te bespreken. Want je doet nu aannames die je niet 100% kan controleren. Misschien is je werkgever lui en bedenkt hij pas eind september dat hij iets voor jou moet proberen te regelen.

Ga naar je werkgever en geef aan dat je je vakantie (van 3 of 4 weken) wilt afstemmen met hem. Daarnaast geef je ook aan dat je graag wilt blijven werken en dat een vast contract fantastisch zou zijn. Dan zijn er twee uitkomsten:

1) je werkgever is eerlijk en zegt, helaas pindakaas, we hebben niks voor je, dus het maakt mij niet uit of je wel of niet op vakantie gaat, want we kunnen je niet aanhouden.

2) je werkgever gaat zijn best doen voor je. En wie weet resulteert dat dan wel in een vast contract. Dan kan je dit jaar niet zo lang naar China, maar heb je wel een contract. En dat lijkt me gezien jouw situatie een mooi iets. (ps, ik heb me niet helemaal goed ingelezen in jouw situatie)

In beide gevallen weet je waar je aan toe bent. Ik schat de kans op optie 1 veel hoger in dan optie 2. Maar je weet het natuurlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan ze niet controleren, maar kan wel realistische zijn want intern is er geen werk en extern hebben ze ook geen succes, ik lever ze nu al een half jaar niks op, ik zit al half jaar betaald thuis en er moet bezuinigd worden, dus ik vlieg er sowieso uit, het tekort bij dit bedrijf was laatste keer dat er iets over gezegd is 11 miljoen euro.

Maar het is 10 februari 2013 Chinees nieuw jaar, dus veel langer dan vier weken zou ik al niet kunnen gaan, in dit opzich zit het wel goed, boek ik vlak voor de kerst dan heb ik maar liefste 4 dagen dat het geen verlof zou kosten.

En op 1 Januari zou ik ook vrij hebben, dus dat zijn al 10 dagen, het bedrijf is dan toch dicht en die paar weken in januari zou me dan nog 3 weken verlof kosten, dan hou ik theoretische niet veel over en zal wel de min van 2012 met 2013 in moet vullen, maar is wel een periode waar ik kan boeken.

Uit ervaring weet ik namelijk dat het wel goed is als ik dan ga. Ik kan natuurlijk ook vragen of hij al weet of ik een vast contract krijg, maar dan vraag ik naar een antwoord waar ik het eigelijk wel al van weet.

Hij zei namelijk als ik nu aan werk zou zijn dan kreeg ik een vast contract, maar ik ben nu niet aan het werk. Natuurlijk ook nog even kijken wat mijn vriendin zegt, ik wil ja een zo'n goedkoop mogelijk vliegticket en dan moet ik rond deze tijd boeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-07-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
*knip* Je hebt je standpunt nu voldoende naar voren kunnen brengen. Je drijft het nu echter zover door dat je de legitieme vraag van topicstarter hindert. Niet de topicstarter of de motivatie danwel wenselijkheid van bepaalde regelgeving is in dit topic onderwerp van discussie maar zijn vraag en regelgeving daaromheen.

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2012 16:47 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
*knip ot*

@TS: ik snap niet waarom het zo'n probleem is om met je huidige werkgever te bespreken of je wel/geen vast contract krijgt. Je zegt nu steeds dat je al wel weet dat het zeer waarschijnlijk niet zo is, maar je kunt het toch bespreekbaar maken? Dan weet je ook waar je aan toe bent. Nu blijft het enigszins een gok.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
*knip ot*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2012 16:48 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
[knip] Rukalpul met de bezem :)

[ Voor 97% gewijzigd door Paul op 11-07-2012 16:50 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Creesch op 11-07-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:27:
Ik kan ze niet controleren, maar kan wel realistische zijn want intern is er geen werk en extern hebben ze ook geen succes, ik lever ze nu al een half jaar niks op, ik zit al half jaar betaald thuis en er moet bezuinigd worden, dus ik vlieg er sowieso uit, het tekort bij dit bedrijf was laatste keer dat er iets over gezegd is 11 miljoen euro.

Maar het is 10 februari 2013 Chinees nieuw jaar, dus veel langer dan vier weken zou ik al niet kunnen gaan, in dit opzich zit het wel goed, boek ik vlak voor de kerst dan heb ik maar liefste 4 dagen dat het geen verlof zou kosten.

En op 1 Januari zou ik ook vrij hebben, dus dat zijn al 10 dagen, het bedrijf is dan toch dicht en die paar weken in januari zou me dan nog 3 weken verlof kosten, dan hou ik theoretische niet veel over en zal wel de min van 2012 met 2013 in moet vullen, maar is wel een periode waar ik kan boeken.

Uit ervaring weet ik namelijk dat het wel goed is als ik dan ga. Ik kan natuurlijk ook vragen of hij al weet of ik een vast contract krijg, maar dan vraag ik naar een antwoord waar ik het eigelijk wel al van weet.

Hij zei namelijk als ik nu aan werk zou zijn dan kreeg ik een vast contract, maar ik ben nu niet aan het werk. Natuurlijk ook nog even kijken wat mijn vriendin zegt, ik wil ja een zo'n goedkoop mogelijk vliegticket en dan moet ik rond deze tijd boeken.
toon volledige bericht
Al met al lijkt het me dus geen probleem! Dus gewoon boeken als je weet wat je vriendin wil! Veel plezier in ieder geval! Waar in China ga je naar toe eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
XeNeRgY schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:43:
[mbr]*knip ot*[/]

@TS: ik snap niet waarom het zo'n probleem is om met je huidige werkgever te bespreken of je wel/geen vast contract krijgt. Je zegt nu steeds dat je al wel weet dat het zeer waarschijnlijk niet zo is, maar je kunt het toch bespreekbaar maken? Dan weet je ook waar je aan toe bent. Nu blijft het enigszins een gok.
Klopt,
je verwacht niks,

als die werkgever een beetje ballen heeft dan bevestigd hij jou idee of je wordt alsnog verrast met een baan.
Je kunt wat dat betreft niet verliezen, alleen maar winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zouden jullie een vast contract krijgen als je van je tijdelijk contract er maar twee maanden gewerkt heb in dat tijdelijk contract en er nog iets meer dan 3 maanden over zijn?

Ik heb wel al gevraagd hoe het ermee zat in eind Mei en paar weken terug nog gevraagd en toen kreeg ik een antwoord van als ik aan werk zou zijn dan zou ik wel een vast contract krijgen, maar goed ben dus op sollicitatie intern geweest met me case manager en weer was ik ongeschikt en verder hebben ze niks voor mij.

Dus kleine kans op dat vaste contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je in China zit kun je helemaal niet solliciteren, dan weet je zeker dat je geen baan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Bartjeee schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:24:
Als je in China zit kun je helemaal niet solliciteren, dan weet je zeker dat je geen baan krijgt.
Lees eens even het hele topic ipv zo'n niet helpende oneliner hier neer te zetten? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 22:29
*knip reactie van dezelfde soort als hierboven al is gemodbreaked*

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 13-07-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 22:32
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:32:
Zouden jullie een vast contract krijgen als je van je tijdelijk contract er maar twee maanden gewerkt heb in dat tijdelijk contract en er nog iets meer dan 3 maanden over zijn?

Ik heb wel al gevraagd hoe het ermee zat in eind Mei en paar weken terug nog gevraagd en toen kreeg ik een antwoord van als ik aan werk zou zijn dan zou ik wel een vast contract krijgen, maar goed ben dus op sollicitatie intern geweest met me case manager en weer was ik ongeschikt en verder hebben ze niks voor mij.

Dus kleine kans op dat vaste contract.
Stel; het is straks half september en je werkgever krijgt ineens een ongelofelijke financiële meevaller en een mooie klus? Ineens blijkt dat ze ook jouw harder nodig hebben dan ooit. Je krijgt een contract aangeboden en kunt aan de slag. Dan kom je op kantoor om dat te bespreken, werken lijkt mij persoonlijk beter dan thuis moeten zitten, en het eerste wat je komt verkondigen is dat je wel minimaal 4 weken verlof gaat aanvragen voor een vakantie in China. Met een peetje pech kun je dat contract dan ook meteen weer vergeten...

Als de band met je werkgever niet zo slecht is dat je meteen het pand uit wordt gezet, lijkt het ook mij verstandiger om het gewoon even te bespreken. Zoveel werk is het niet, en dan ben je er gewoon zeker van dat mocht er wel een wonder gebeuren (kijk naar de bouw, daar is het nu continu hopen op een klus en verder proberen uit te zingen) je gewoon op vakantie kunt. Je hebt er immers verlof voor aangevraagd.

Verder zul je natuurlijk als je 5 weken weg bent echt niet zomaar het UWV op je dak hebben, maar hoeveel werk is het om gewoon even hun procedure te volgen en het te melden. Je vraagt onnodig om problemen door het niet te doen, en zoveel werk is het invullen van een formuliertje niet, het kan al digitaal zelfs tegenwoordig!

[ Voor 9% gewijzigd door linkforsoad op 12-07-2012 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je bent duidelijk niet op hoogte hoe beroerd het in de WSW eraan toe gaat, dat sprookjes scenario van jou gaat nooit gebeuren want de afdeling waar ik beste zou passen heeft een overbezetting, dus dan word ik niet opgeroepen maar mag de overbezetting eens handen uit de mouwen steken, enige werk dat ze binnen halen is juist dat werk waar ik niet geschikt voor ben.

Mijn werkgever heeft trouwens een schuld / tekort van 11 miljoen euro, dus financiële meevallers hebben ze niet, het is de gemeentes en rijk die steeds bij springen, dus denk niet dat je mijn werkgever met een gezond bedrijf kan vergelijken.

Maar geen slecht idee om ze toch van de vakantie op hoogte te brengen op moment dat ik een vliegticket geboekt heb, maar beter idee zou zijn om eerst te polsen of ik vast contract krijg ja of nee.

Maar in zekere zin heb ik allang aangeven weer rond de kerst te gaan, ik kan altijd zo'n mailtje sturen dat ik dan weer ga. Maar zolang ik geen vliegticket geboekt heb is er nog niks aan hand, enige vluchtmaatschappij waar ik voor een voor mij acceptabel prijs kan boeken is Aeroflot.

Als ik 5 weken weg zou gaan dan voel ik natuurlijk wel formuliertje in voor het UWV. Voorlopig boek ik toch nog niet, ik kijk wel rond af en toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 12-07-2012 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04 13:27
Hoe kun je als WAjong nou onder de ``oude'' regeling vallen?

Is het niet een beetje raar om twee arbeidsongeschikten compleet anders te behandelen alleen omdat de een nog onder de ``oude'' regeling WAjong is geworden? Mja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JeMoederr schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 01:19:
Hoe kun je als WAjong nou onder de ``oude'' regeling vallen?

Is het niet een beetje raar om twee arbeidsongeschikten compleet anders te behandelen alleen omdat de een nog onder de ``oude'' regeling WAjong is geworden? Mja
Ik heb de regels niet gemaakt, maar dat is zegt maar omdat ze de wajong aangescherpt hadden, maar mensen die al een wajong hadden vielen daar niet onder en dat is dus de oude wajong regeling.

Raar is het wel dat er twee verschillende regelingen zijn, maar zal vast met meer zo wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Maar wat is je probleem / vraag nu echt?
a. Je contract loopt af in oktober, daarna start je uitkering weer.
b. Omdat je in de 'oude' regeling valt heb je geen sollicitatie plicht.
c. Vervolgens wil 4 tot 6 weken naar China.
d. Dit is geen probleem bij het uwv, maar als je langer dan 4 weken wil moet je dit melden.

In je topic start vraag je of het je het best nu een ticket kan boeken of beter kan wachten tot net voor vertrek, toch?

Als je het bovenstaande zeker weet, kan je het beste nu je ticket boeken. Meestal wordt deze niet goedkoper, maar dat geef je zelf ook al aan.

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp je probleem niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 318025 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:06:
[...]

Maar slapende honden moet je niet wakker maken, mijn contact persoon bij UWV weet wel dat ik een Chinese vriendin heb, maar ik ga haar echt niets vragen over plannen van weer naar China gaan.
Juist wel doen. Gewoon een mailtje / briefje sturen waarin je je plannen uitlegt en motiveert en vraagt wat de gevolgen m.b.t. je uitkering zouden zijn.

De Wajong is inmiddels een aardig ingewikkeld gedrocht geworden. Want jij hebt het nu over "oude en nieuwe regeling", maar volgens mij is er ook nog een "heel oude regeling" die weer anders is. Maar de mensen, die daar nog onder vallen, gaan volgens mij nu allemaal al richting de AOW-leeftijd. Het is dus helemaal niet vreemd of lastig, als je daar wat vragen over hebt.

Ik weet natuurlijk niet precies waarom je 100% arbeidsongeschikt bent, maar ik kan me prima voorstellen dat een lange vakantie prima te verdedigen is. Kun je, als je weer terug ben, weer vol aan de bak met solliciteren en hopen op betere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

janvanmil schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 07:24:
Maar wat is je probleem / vraag nu echt?
a. Je contract loopt af in oktober, daarna start je uitkering weer.
b. Omdat je in de 'oude' regeling valt heb je geen sollicitatie plicht.
c. Vervolgens wil 4 tot 6 weken naar China.
d. Dit is geen probleem bij het uwv, maar als je langer dan 4 weken wil moet je dit melden.

In je topic start vraag je of het je het best nu een ticket kan boeken of beter kan wachten tot net voor vertrek, toch?

Als je het bovenstaande zeker weet, kan je het beste nu je ticket boeken. Meestal wordt deze niet goedkoper, maar dat geef je zelf ook al aan.

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp je probleem niet echt...
Helemaal eens met janvanmil: what the hell do you want from us??? Je vraagt eigenlijk (al je wajong gedoe/ werkloos/ sollicitatieplicht etc ten spijt) wanneer de beste tijd is om op vakantie te gaan..???
Dat is je vraag!!!

Ondertussen krijg je hier onderlinge discussies over pro/ contra wahjong inzittenden, oude/ nieuwe regelingen, de belachelijkheid van wel/ niet een sollicitatieplicht...terwijl je alleen wilt weten wanneer nu de beste tijd is om op vakantie te gaan..!!!

Je hoeft niets te verdedigen, je mag nota bene op vakantie, dit heb je ook al vaker gedaan, je hebt zometeen geen werkgever meer...dusss...???!!!

Of moet je weer verkapt "klagen" over de WSW en alle andere wel bekende zaken omtrent je situatie?

Ter suggestie (oprecht bedoeld): misschien een blog ergens beginnen waarbij je je verhaal kunt doen over alles wat je bezighoudt, je WSW/ Wajong frustraties etc? Een twitter account? Misschien dat je hier meer voldoening uit haalt en dan kun je in ieder geval je feelings delen zonder dat je het idee hebt dat je een vraag moet stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
janvanmil schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:36:
... Hoewel ik persoonlijk vind dat iedereen zou moeten bijdragen aan de samenleving en niet alleen van moet profiteren, ...

Gelukkig zijn er meer manieren een bijdrage te leveren dan betaald werk verrichten (en levert betaald werk niet noodzakelijk een bijdrage op).

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 12-07-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
begintmeta schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:33:
offtopic:
janvanmil schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:36:
... Hoewel ik persoonlijk vind dat iedereen zou moeten bijdragen aan de samenleving en niet alleen van moet profiteren, ...

Gelukkig zijn er meer manieren een bijdrage te leveren dan betaald werk verrichten (en levert betaald werk niet noodzakelijk een bijdrage op).
Dat weet ik, ik schrijf ook dat iedereen zou moeten bijdragen aan de samenleving en juist niet dat iedereen betaald werk moet hebben. Maar laten we bij de vraag van de TS blijven, want daar gaat het hier toch om?

[ Voor 5% gewijzigd door janvanmil op 12-07-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
offtopic:
Zou eigenlijk een quote worden op de voorlaatste reactie, maar ik wat vooroordelen de wereld uit helpen.

En even voor duidelijkheid, de WSW en Wajong zijn beide niet makkelijk, begin over de WSW en mensen denken dat je niet mag klagen want de WSW is ja een paradijs, begin je over de Wajong en dat je 100% afgekeurd bent dan zijn er toch nog altijd mensen die menen het beter te weten dan de arts die mij afgekeurd heeft.

Mensen worden niet alleen afgekeurd vanwege lichamelijke handicapten maar ook psychische zoals autisme en iemand met autisme weet zich toch goed aan te passen, je zult hier op t.net niet kunnen zien wie er autist is en wie niet, dus je ziet het niet altijd aan mensen, daar krijg je die vooroordelen ook van.

Stukje wat WSW anders maakt dan een gewone werkgever.

Ik ben heel blij dat ik eigenlijk voor mijn werkgever een soort cliënt ben, ik heb als werknemer de verplichting mee te werken, maar zij hebben als uitvoerder van WSW de verplichting mij een geschikte werkplek te geven en als ze die niet hebben dan kom je dus thuis te zitten en niet iedereen is geschikt voor in plantsoenen dienst of de schoonmaak en productie ook niet want dan heb je te maken met grote groepen.

Uiteraard word je soms toch op een ongeschikte plek geplaatst, maar dat word dan ook beetje gedaan om je te testen, zodra dat fout gaat en je als werknemer / cliënt in de stress schiet, nachtmerries krijgt van wat er gebeurd is en zelfs op je vakantie het niet uit je hoofd kan zetten, dan is ook heel duidelijk voor de WSW uitvoerder dat ze dat niet meer moeten doen.

Als ik niet zonder object zat zou ik me misschien wel ziek gemeld hebben of bij de dokter op bezoek gegaan, dus zou heel fijn vinden als mensen nou eens anders zouden denken over deze kwetsbare groep in de bevolking en ja voor mensen zoals mij is moeilijk om zelf überhaupt te begrijpen waarom ik anders ben, maar dat doet er in dit topic niet toe.

Trouwens hoe er nu om gegaan word met arbeid gehandicapten is nog enigszins acceptabel, maar stukje voor stukje worden die WSW bedrijven afgebroken en geloof maar niet dat die mensen leuk vinden om achter de geraniums te zitten.

Dus natuurlijk wil ik soms wel weten hoe ik iets beste aan kan pakken, een aantal reacties in dit topic zijn dan ook echt behulpzaam, het brengt me een beetje tot de conclusie dat ik eigenlijk pas kan gaan boeken wanneer ik echt 100% zeker weet of ik een vast contract krijg of niet, want als ik een vast contract zou krijgen dan kan ik ja minder lang gaan.

En als ik nu boek voor vier weken en ik ben straks echt werkeloos dan zou ik er spijt van kunnen krijgen dat ik niet gewacht heb tot ik echt zonder werk zat en weer terug in de wajong, want dan zou ik wel een week of 6 kunnen gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 12-07-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Waarom weiger je de uitkering niet zolang je in China zit?

Ik heb zelf ook een paar maanden zonder werk gezeten en heb geen uitkering aangevraagd omdat ik niet van andermans belasting centen wil profiteren.

Ook snap ik dat je als je zelf moeilijk aan werk kan komen dat je daar geld voor ontvangt maar als je een lekker reisje naar China wil maken zou ik toch niet met belasting centen willen doen.

En ja iedereen heeft recht op een vakantie maar er is verschil tussen China en een weekje Zeeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04 15:31
GrooV schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:51:
En ja iedereen heeft recht op een vakantie maar er is verschil tussen China en een weekje Zeeland
Want? Iedereen mag toch zelf beslissen wat hij of zij met zijn geld doet? Het is 'beter" als hij naar Zeeland gaat en vervolgens die €2000 euro weg zuipt in kroegen ofzo?

Daarnaast zou het fijn zijn als mensen een beetje verder kijken dan hun neus lang is. je "kiest" niet voor een Wajong. Er is een reden hiervoor en over het algemeen veraangenamen die redenen het leven niet. Ik vind het knap dat Diqiu-Long het voor elkaar krijgt om zich niet te laten beïnvloeden door alle onwetenende die maar wat neer kwakken hier.

Los van dit alles is het absoluut zo dat de Wajong uitkering nog in de kinderschoenen staat en inmiddels een beetje realistische vormen krijgt. Drie jaar geleden was het zo, dat als je een jaar full-time therapie gevolgd had en daarna ging studeren, je je Wajong behield bovenop je stuffie (+huursubsidie). Als je ouders weinig inkomen hadden kon dat op €1.300 euro per maand uit komen.
Ik kende een jongen waarbij dit het geval was en dat was toch wel een beetje to much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slootbeest
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 11:54
Ik ben zelf ook 100% afgekeurd maar heb een iva uitkering en op mij is het volgende van toepassing

http://www.uwv.nl/Interna..._of_verblijven/index.aspx

Ik kan dus per jaar tussen de 4 en 8 maanden in het buitenland verblijven zonder dat mijn uitkering in gevaar komt.

mits ik het maar doorgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Slootbeest dankjewel voor die link, das direct duidelijk hoelang ik nou echt op vakantie mag zonder mijn uitkering in gevaar te brengen.

Als ik dus 2x twee maanden in een jaar zou gaan dan is er niks aan handje begrijp ik uit dat artikel, ga ik tussen de 4 a 8 maanden dan ben ik een pendelaar en mag ik zelf aangeven waar ik woon. Maar als je meer dan 8 maanden in buitenland bent dan woon je in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slootbeest
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 11:54
Ik heb dus met deze link bij de hand contact gezocht met het UWV en heb nu zekerheid over hoe lang ik weg kan blijven.

ik zou als ik jou was hetzelfde doen en bewaar deze stukken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Gewoon uit interesse, wat houd dat 100% afgekeurd nou in, ben je doofstomblind snap ik dat je niet kan werken, zwaar psychisch gestoord zijn is ook niet handig voor een baan, maar wat voor andere dingen is dat 100% afgekeurd nou precies, mocht je dat willen delen dan hoor ik graag in welke hoek we jouw afkeuring moeten zoeken? (En anders niet :P)

Voorbeelden van anderen zijn ook welkom, desnoods per DM, vraag me gewoon af waar je zoals voor afgekeurd kan worden in een mate van 80-100%

[ Voor 29% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-07-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 22:32
Komisch genoeg ben ik beter op de hoogte dan je denkt, en heb ik er redelijk veel mee te maken.

Je gaat er vanuit dat je geen nieuw contract krijgt, maar je hebt dat niet zeker. Zolang het niet zeker is, moet je er vanuit gaan dat je een nieuw contract krijgt. Dan kan het alleen maar in je voordeel werken. Voor de rest zou ik contact zoeken met het UWV en hun eens laten kijken naar hoe het nu precies zit voor jouw uitkering. Dat is de enige manier om er zeker van te zijn. En aangezien het geen kleine fooi per maand is, maar voor jouw waarschijnlijk je belangrijkste inkomstenbron, zou ik er voor zorgen dat je goed geïnformeerd op vakantie gaat. Is ook wel zo prettig, zonder stress en kopzorgen lekker weg.

En als je het nu bespreekbaar maakt met je werkgever is het prima mogelijk dat je op papier krijgt dat je er definitief uit ligt daar, en dan kun je alsnog gewoon 4+ weken boeken zolang dat ook kan conform de regels van je uitkering.

[ Voor 62% gewijzigd door linkforsoad op 12-07-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil mijn werkgever wel vragen hoe nou zit met een vast contract, maar dat moet tatische gebeuren, laatste keer dat ik gevraagd heb is ongeveer twee maanden geleden toen kon mijn case manager daar nog niks over zeggen.

Een paar weken terug heb ik daar nog naar gevraagd want ik heb hem gezegd ik had gerechtswege nog vier maanden op mijn contract en toen heeft ie me gezegd ik deed echt goed mee werken en hij zou echt heel jammer vinden als hij me geen vast contract kan geven.

Wat ik weet ligt het krijgen van vast contract ervan af of ik aan werk ben, maar als ze de komende drie maanden geen werk voor me kunnen vinden dan lig ik eruit en dan kan het zijn dat ze me na 3 maanden weer een tijdelijke dienst contract aanbieden, daar is namelijk eens over gesproken.

Dus ik weet wel al een het andere, als ik nu ga mailen dan vraag ik naar de bekende weg, ik weet ja al wat er van af hangt om een vast contract te krijgen, en dat betekend dat ik weer een object moet hebben, maar daar heb ik zelf echt geen invloed op, want dat word intern bij de afdeling detachering voor gezocht en die sturen eerst een factuur naar zo'n bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 15:20
Als je terug zonder werk valt kan je altijd proberen iets van tijdelijk vrijwilligerswerk te zoeken. Het moet natuurlijk dan wel iets zijn dat in je leefwereld past. Dit is meestal toch leuker dan thuis te zitten en het toont werkwilligheid aan wat je kan helpen bij verdere sollicitaties.

Verder, als je regeling het toelaat om op vakantie te gaan, dan gewoon doen :)

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Tweaklegend: 100% arbeidsongeschikt bestaat eigenlijk niet, je hebt categoriëen, bijv 80-100% arbeidsongeschikt. Wat ze dan zeggen is dat je op eigen kracht minder dan 80% van je normale verdiencapaciteit hebt.

Als jij bleu van school komt, nooit gewerkt hebt, dan is jouw normale verdiencapaciteit 100% van het minimumloon. Als je dus 80-100% arbeidsongeschikt bent, dan zeggen ze feitelijk dat, ongeacht wat voor werk je gaat doen, je zult nooit meer kunnen verdienen dan 20% van het minimumloon. Nu mag dat in Nederland natuurlijk niet, vandaar dat het vaak in uren uitgedrukt wordt, of je gesubsidieerde arbeidsplaatsen krijgt. In de volksmond kan/mag je dan dus maximaal 8 uur per week werken. Zou je toch 40 uur kunnen werken, dan zou de waarde van je werk in 't economische verkeer 1/5e van 't minimum-loon zijn: geen werkgever die je voor dat bedrag in dienst kan nemen, en dus ben je aangewezen op gesubsidieerde WSW-banen.

Als je vanuit een arbeidspositie arbeidsongeschikt wordt, gaat hetzelfde op:
Stel, je bent voetballer en je verdient tonnen per maand. Als je dan ineens niet meer kan voetballen, maar nog wel full-time stratenmaker kan worden, dan is je rest-verdiencapciteit een schijntje van wat je als voetballer verdiende. Ongeacht dat je naar normale begrippen dus volledig gezond bent, kun je voor de WAO/WIA dus toch volledig arbeidsongeschikt zijn en de maximale uitkering krijgen.
Nu heb ik begrepen dat dat ondertussen wel behoorlijk aan banden gelegd is, maar het principe moge duidelijk zijn.

Waar je dus aan moet denken als iemand 100% arbeidsongeschikt is, is dat hij met z'n arbeid niet voldoende economische waarde kan produceren om rendabel te zijn ;) En dat kan dus door veel oorzaken. In mijn ogen is luiheid en werkschuwheid ook 'n reden om arbeidsongeschikt te zijn: je arbeid levert ook dan niet voldoende economische waarde op.

Je kunt dus best 'n rest-verdiencapaciteit hebben. Stel, je was top-verkoper, en je kunt nu nog achter de kassa zitten bij de AH, dan verdien je daarmee dus ongeveer 30% van wat je vroeger verdiende. Je bent dan dus 60-70% arbeidsongeschikt, ook al kun je full-time achter de kassa zitten. Je kan dan dus ook wel degelijk de situatie krijgen dat iemand én een WAO uitkering van € 1.500 netto krijgt, én salaris voor full-time werk.

In dat opzicht ben ik er voor mezelf nog niet uit of er voor arbeidsongeschikten ook uitgegaan moet worden van "passende arbeid". Als je in de WW zit, of in de bijstand, mag je (na enige tijd) ook niet meer alleen solliciteren op "passende functies". Je moet dan alles aannemen wat je kunt aannemen.

Waarom mag je wel tot bijstandsniveau achteruit gaan als je na werkloosheid niet aan de slag komt, maar blijf je je (bijna) je hele leven recht houden op die WAO-uitkering, terwijl je misschien best nog full-time kan werken? Goed, dan verdien je geen € 3.000 netto meer, maar dat verdient die werkloze met pech ook niet. Goed, aan arbeidsongeschiktheid kun je niets doen, maar kan die werkloze dat wel dan?? M.i. ook niet, en zeker niet in deze tijd.

Of ze dan beiden op (een deel) van hun vroegere salaris zouden moeten zitten, of beiden terug moeten gaan naar bijstandsnorm weet ik niet.

Overigens, het kan zijn dat de werkelijkheid mijn wens heeft ingehaald: naar ik begrepen heb kun je met de WIA (da's de nieuwe WAO) inderdaad terugvallen op bijstandsniveau, maar als je 'n partner met eigen inkomen hebt, is dat nog altijd oneindig veel meer dan je als bijstandsgerechtigde zou krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 12-07-2012 23:31 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Bedankt voor de heldere basis informatie, zal nog eens een keer wat dieper induiken om inderdaad te kijken hoe dat dan vandaag de dag in de praktijk gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een wajong uitkering is 75% van de minimumloon, dus zo'n € 900 netto, dan krijg je nog zorgtoeslag € 70 en uiteraard krijg je in Mei vakantiegeld, maar dat is een broodje van eigen deeg.

Naast wat ik nu opnoemde krijg ik in September nog een tegemoetkoming arbeidsongeschikten en dat is € 342 en dat krijg ik ook als ik werk.

Vergelijking nu krijg ik netto € 1170 ongeveer dus ik zou ongeveer € 270 inkomen achteruit gaan en de extra's niet krijgen zoals hoger vakantie geld, een einde jaars uitkering van 2013 ( 2012 krijg ik gewoon, ik heb dat al na gelezen ).

Maar zo heb je een idee hoeveel ik krijg om te werken in de WSW. Een WW zou mij trouwens veel weinigere opleveren dan mijn wajong, zo laag is mijn inkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 13-07-2012 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
Enerzijds ben je in de veronderstelling dat je geen werk krijgt rond dat moment maar je weet het niet zeker. Het is wel zeker mocht je naar China gaan dat als die kans alsnog zich zou aanbieden je die ook verliest. Hoe klein die kans ook is, totdat je zeker weet dat die geen werk krijgt zou ik nooit vertrekken.

Anderzijds hoewel je geen sollicitatieplicht hebt, wat weerhoud je ervan ondanks dat je nu pas 3 maandjes thuis zit om te solliciteren?

Beide punten schuif je zonder moeite aan de kant. Natuurlijk kun je stellen waar je recht op hebt maar aan de andere kant (zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn) kan ik me goed voorstellen dat Jan-modaal met een dergelijke houding moeite heeft. Er zijn talloze mensen ook met hun problemen die thuiszitten en graag weer aan de slag willen en er alles aan doen. Wat belet je om dit ook te doen?

Last but not least, kun je uberhaubt een visum krijgen langer dan 1 maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb al gesolliciteerd maar niemand wilt mij hebben, maar daar gaat het hier helemaal niet om, ik hoef niet te solliciteren want die plicht heb ik niet.

Maar ik ben ondertussen we eens dat ik nog niet moet boeken tot ik echt geen werk meer heb, want op dat moment weet ik dus ook dat ik langer dan maand op vakantie kan gaan en eerlijk gezegd lijkt me wel fijn om twee maanden te blijven, december en januari.

Dus ja werkeloos worden komt voor mij goed uit, mijn inkomen is het met wajong voordeligere om langere tijd in China bij mijn vriendin te blijven.

Een visum voor langere dan een maand krijgen gaat wel, maar dan zijn er wat meer eisen, je moet bijvoorbeeld een reisschema maken waar in staat waar je bent en je moet een hotel boeken. China heeft inderdaad de eisen flink aan gescherpt, das jammer voor backpackers :+ maar ik boek toch alles vooruit dus voor mij is dat geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 13-07-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
Ik weet niet of het aanvragen van een visum veel verschilt voor Nederlanders tov Belgen, maar ik kon enkele maanden geleden zonder probleem een toeristenvisum krijgen voor 90 dagen per bezoek en 2 entries.
Daarvoor gewoon 'visiting friends' aangeduid en adres in china ingevuld. Vermits je vriendin daar woont lijkt het mij geen probleem om haar adres in te vullen.
Vliegticket moet je inderdaad wel tonen, maar een retour en een enkele reis kosten toch vaak even veel, dus dat maakt niet al te veel uit.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee het kan allemaal, je moet alleen een reisschema overleggen en waar je verblijft, een hotel bijvoorbeeld. Wat dat betreft moet ik wel maximaal 1 maand van te voren voor ik vertrek dat vliegticket boeken want visum aanvraag word aangeraden 3 weken voor vertrek aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Anoniem: 318025 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:06:
Ik heb al gesolliciteerd maar niemand wilt mij hebben, maar daar gaat het hier helemaal niet om, ik hoef niet te solliciteren want die plicht heb ik niet...
Wel heel erg calimero :|

vrijwilligerswerk.nl/
www.higherlevel.nl/

Het levert misschien niets op, maar het houd je even van de straat en staat altijd goed op een cv. Om een eigen bedrijfje op te starten kun je soms een kleine onkostenvergoeding krijgen.

En ik heb het niet over grote bedragen, maar een paar 100 euro per maand zelf verdienen is altijd beter dan van anderen afhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Inderdaad, hoewel het geen verplichting is, zou ik me zelf al knap ongemakkelijk voelen in een dergelijke situatie. Misschien dat ik er niet over kan oordelen omdat ik nooit in een dergelijke situatie me heb bevonden met de desbetreffende omstandigheden. Neemt niet weg om zomaar alles aan de kant te schuiven onder het mom van "ik heb gesolliciteerd en ik heb geen verplichting" imo knap asociaal is.

Dit staat volledig los van hetgeen waartoe je verplicht bent maar meer wat jou bijdrage is aan de maatschappij. Je mag dan afhankelijk zijn van de steun die je krijgt neemt niet weg dat je deze zomaar in gratie hoeft te nemen. Zeker als buitenstaander vind ik dit een zeer rare houding en zou ik me genoeg kunnen laten invallen om toch mn handen te laten wapperen. Sterker nog als ik dit lees kan ik het alleen maar toejuichen dat dergelijke regels meer en meer worden aangescherpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iblies schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 15:35:
[...]

Wel heel erg calimero :|

vrijwilligerswerk.nl/
www.higherlevel.nl/

Het levert misschien niets op, maar het houd je even van de straat en staat altijd goed op een cv. Om een eigen bedrijfje op te starten kun je soms een kleine onkostenvergoeding krijgen.

En ik heb het niet over grote bedragen, maar een paar 100 euro per maand zelf verdienen is altijd beter dan van anderen afhankelijk zijn.
Ik mag niet zomaar vrijwilligers werk doen en kan ook niet zomaar bij andere bedrijf werken want ik heb een arbeids overeenkomst met mijn werkgever.

En ik heb echt daadwerkelijk bij iedere bedrijf hier in regio mijn sollicitatie opgestuurd wat maar een beetje met mijn vak te maken heeft en niks anders dan afwijzingen, sommige mensen hebben makkelijk praten, die hebben een goed pakket aan diploma's en genoeg werk ervaring en tevens geen wajong stempel, en iedere werkgever hier in regio kan direct op mijn CV zien dat ik bij een WSW bedrijf werk en bij mijn scholing kunnen ze vervolgens zien dat ik op een Praktijk school gezeten heb.

Weet je wat mijn hoogste opleiding is MBO2, mijn middelbare school was zelfs speciaal onderwijs, denk je nou echt iemand neemt mij aan? Ik heb het toch geprobeerd en mijn werkgever heeft ook zonder succes naar een werkplek gezocht en geloof maar ik heb mee gewerkt.

En thuis zitten is geen pretje hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 13-07-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
MBO2 en minder heeft ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking, toch weerhoud het ze niet ervan om iets te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het blijft redelijk 'Calimero' ;) Niet dat ik je ongelijk geef dat het lastig is; maar bij de pakken neerzitten is gewoon sociaal redelijk not done :)

Ik weet niet wat de ruimte binnen WSW of WAjong is om voor jezelf te beginnen? Ik ken meer mensen die dat zijn gaan doen toen het einde van hun WW (en het einde van hun geduld met zowel het UWV als de eindeloze stroom afwijzingen) in zicht kwam. Gaat niet altijd even goed, maar iedere euro is er één natuurlijk :)

@n4m3l355: Je had al door dat de TS afgekeurd is en daardoor een uitkering (en WSW) krijgt? En wat dat voor hem betekend? Het is heeeeel makkelijk alleen te zien dat hij 'jouw' geld uitgeeft; als je jezelf erin verdiept blijkt dat dat over het algemeen verre van (in dit geval) zijn keuze te zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door Paul op 13-07-2012 16:39 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In deze economische slechte tijden op jezelf beginnen is een slecht idee. De skills die ik heb willen mensen tegenwoordig niet meer voor betalen, 10 jaar geleden kon je misschien nog wel beetje verdienen met het verhelpen van computer problemen van mensen, bedoel dat kan ik goed en word ook vaak gevraagd door een buurman, maar betaald krijg ik er niet voor.

Ik ben eigenlijk nog nooit bij pakken neer gaan zitten, want het was heel moeilijk om van UWV die MBO2 opleiding te krijgen en die heb ik maar net gehaald want mijn berperking kwam op school ook om hoek kijken, ik functioneer door mijn autisme niet goed in grote groepen, das ook een van reden waarom het zo moeilijk is om werk te vinden.

Ik val onder de categorie moeilijk plaatsbare jong gehandicapten, daar weet UWV meer af dan ik zelf want ik ben gewoon mijzelf uiteindelijk.

Maar straks als me contract afgelopen is dan heb 1 jaar en twee maanden een soort leerwerk plek gehad en de rest van die tijd geen werk, ondanks dat ik me werk dus wel goed deed was ik zelfs voor de ICT afdeling bij mijn werkgever niet goed genoeg en kreeg ik vlak voor kerst in 2011 te horen dat ik weg moest.

Ik zou namelijk heel graag werken, maar als het geen passende werkplek is dan gaat het helemaal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 15:07
Je kan zeggen wat je wil, Diqiu-Long heeft het in ieder geval wel geprobeerd om uit de uitkering te komen. Dat het (nog) niet is gelukt is vers 2. In dit geval is er in ieder geval is er door de opleiding te volgen en de leerwerkplek te aanvaarden sprake van wilskracht. Dat kan ik wel waarderen. Ik hoop dat je na de vakantie iets kan vinden waar je wat kan gaan doen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door zeef op 13-07-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Je zult mij niet horen zeggen dat je vandaag of morgen een andere baan moet hebben,

maar je moet jezelf ook niet teveel beperken.

De site voor vrijwilligers komt het regelmatig voor dat ze mensen nodig hebben met een ict-achtergrond. Krijgt er niks voor betaald, maar op andere minder voor de hand liggende locaties kijken kan ook lonend zijn.

Politie zoekt ook met enige regelmaat vrijwilligers,
wie niet waagt, wie niet wint.

Nee heb je,
ja kun je krijgen. Je functioneert misschien niet helemaal 100%, maar je schrijft netjes en correct Nederlands, je begrijpt het ook en je bent zelfstandig. Kwaliteiten genoeg.

Maar je moet jezelf niet vastpinnen aan ict-gerelateerde taken.

Overigens zou ik zelf gewoon de vakantie boeken als het een stuk goedkoper is. Als je naar China gaat zouden mensen met jou rekening moeten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een update.

Ondertussen heb ik me een vliegticket geboekt om te ga vlak voor einde van dit jaar en ik blijf dus iets langer dan een maand weg.

Ik heb rekening gehouden met beide scenario's en nog een derde.

Scenario A dat geen vast contract krijg en de wajong terug krijg
Scenario B ik krijg toch een vast contract, dan kost me dat wel bijna al mijn verlof en moet ik kijken of ik uren zou kunnen opbouwen.

Scenario C hetzelfde als A, maar dat ze me na 3 a 4 maanden weer een tijdelijk contract aanbieden. Ik heb mijn werkgever ook al door gegeven wanneer ik ging, het was geen probleem omdat ik het nu door gaf en we hebben het dus over Scenario C gehad.

Kan dus wel zeggen een goed gesprek te hebben gehad met mijn werkgever en weet nu ongeveer hoe met mijn contract ervoor staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 02-08-2012 16:30 ]

Pagina: 1