Sapphire Radeon HD 6850 fan wilt niet normaal draaien

Pagina: 1
Acties:

• UniqKoenie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Hallo mensen,

Ik heb opeens een probleem met mijn HD 6850 van Sapphire. Ik heb deze keert nu ongeveer 6 maanden, maar sinds vannacht kwam er een raar geluid uit me computer kast. Ik ging luisteren, en hoorde dat hij van mijn videokaart af kwam. Het geluid klinkt alsof de fan 'software matisch' tegen gehouden wordt. Alsof er een soort fail safe mechanisme wordt geactiveerd om de kaart te stoppen. Hij wilt gewoon idle niet meer draaien. Als ik de fan speed op 100% zet, dan hoor je een heel erg irritant geluid wat echt niet normaal is.

Ik heb hem er al uitgehaald en schoon geblazen van het stof. Ik heb gekeken of het ergens tegen aan liep, maar er was niks te zien. Ik heb mijn videokaart driver geupdate, hiermee hield het geluid even op, maar kwam even later toch weer terug. Het geluid blijft zich alsmaar herhalen als de fan weer probeert te gaan draaien.

Ik ben ten einde raad. Ik heb al zelf naar het probleem gegoogled, maar ik kon niks vinden wat op mijn probleem lijkt.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Mijn systeem specs:

Microsoft Windows 7 Ultimate
Versie 6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601
Systeemfabrikant Dell Inc.
Systeemmodel Inspiron 530
Systeemtype Op x64-gebaseerde PC
Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz, 2400 MHz, 4 core('s), 4 logische processor(s)
BIOS-versie/datum Dell Inc. 1.0.15, 20-6-2008
SMBIOS-versie 2.5
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4,00 GB

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:33
Kan je een filmpje / geluidsopname maken van het geluid, of het geluid beter omschrijven?

Je kan proberen om ofwel de koeler eraf te halen en zien of iets aan de hand is (met kans dat je je garantie verliest c.q. dat ze dit zien bij een mogelijke RMA), of het apparaat direct RMA sturen als je er niet makkelijk achter kan komen.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• UniqKoenie
Ik zal er een filmpje van maken.

Filmpje

[ Voor 83% gewijzigd door UniqKoenie op 11-07-2012 13:25 ]

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:33
Klinkt alsof 'ie ergens tegenaan schuurt. Als je de videokaart eruit haalt, kan je dan niet zien of er iets in de weg zit? Misschien zit er een kabeltje net tegenaan?

Als je de koeler zelf er niet wilt afhalen zou ik 'm RMA sturen, nadat je hebt gechecked of er niets van buiten de videokaart in de weg zit als je 'm aan hebt.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• UniqKoenie
Er zit niks tegen aan, het lijkt echt in de fan te zitten. Ik heb alles goed bekeken! Is er echt niks aan te doen? En ik heb geen idee hoe ik iets RMA stuur...

Toch bedankt!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:29
UniqKoenie schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:51:
Er zit niks tegen aan, het lijkt echt in de fan te zitten. Ik heb alles goed bekeken! Is er echt niks aan te doen? En ik heb geen idee hoe ik iets RMA stuur...

Toch bedankt!
Hm. Wat je nog kan proberen, als tenminste de voedingsdraadjes van de fan zichtbaar zijn, waar ze het koelblok in gaan , is zachtjes te wiebelen met die draadjes. beetje duwen, beetje trekken, als hij dat geluid maakt, en zien of het minder wordt . Ik had dit verschijnsel ook bij mijn Club3D, al had deze wel een standaardkoeler. heb toen het draadje iets naar buiten getrokken en nooit meer last van gehad.

• UniqKoenie
Bedankt voor je reply! Ik ga het proberen! Ik laat weten als het enig effect heeft.

Thanks!

• UniqKoenie
Ik zie nu dat de fan echt afgeremd wordt door iets, geen waarom zich dit opeens voordoet.. Hij wilt ook niet stabiel op het aantal RPM draaien. Op 20% moet hij rond de 1000 RPM draaien volgens MSI Afterburner, en op 100% rond de 4000. Hij blijft bij 20% nu haken op 500 RPM, en bij 100% rond de 3000, en loopt dan langzaam naar beneden. Ik heb de fan al los geschroefd, maar ik kan niet binnen in de fan kijken...

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:29
UniqKoenie schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:48:
Ik zie nu dat de fan echt afgeremd wordt door iets, geen waarom zich dit opeens voordoet.. Hij wilt ook niet stabiel op het aantal RPM draaien. Op 20% moet hij rond de 1000 RPM draaien volgens MSI Afterburner, en op 100% rond de 4000. Hij blijft bij 20% nu haken op 500 RPM, en bij 100% rond de 3000, en loopt dan langzaam naar beneden. Ik heb de fan al los geschroefd, maar ik kan niet binnen in de fan kijken...
Ok, dan zou ik gewoon garantie claimen. dit geintje kan ook de koeling van de kaart aantasten waardoor hij defect raakt.

• UniqKoenie
Ik ben terug gegaan naar mycom, en heb verteld wat er aan de hand was met mijn gpu. Ik zei dat ik nog garantie had, waarop de medewerker naar mijn verassing op reageerde: "Oh, dan krijg je gewoon een nieuwe!" omdat de 6850 niet meer leverbaar was, en ze alleen nog de 6870 hadden, kreeg ik die gelijk mee naar huis! Wat een service! 8)7

Bedankt voor jullie hulp en reacties! Dit topic kan gesloten worden. De lagers van de fan waren waarschijnlijk kapot/versleten.

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-02 16:15
Je zou eigenlijk even een goede review voor hun moeten achterlaten! Wat een service!
Pagina: 1