[MS SQL] geschikt voor kritieke omgeving?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Context
Ik werk voor een organisatie waar men minder ervaring heeft met het databaseplatform MS SQL. In die zin: de meeste kritische (24x7) systemen draaien op Sybase of op Oracle. MS SQL passen we op dit moment toe binnen minder kritische en minder complexe omgevingen.

Op dit moment wordt er intern een nieuwe Java applicatie ontwikkeld die op termijn een aantal huidige applicaties gaat vervangen. De huidige omgeving is gebaseerd op Sybase, maar voor de nieuwe omgeving staat het te gebruiken databaseplatform ter discussie. Vanuit het beleid is namelijk gesteld dat we het aantal databaseplatformen willen reduceren tot twee. Het onderhouden van drie platformen is immers duurder dan het onderhouden van twee platformen. De voorkeur gaat hierbij in de eerste plaats uit naar MS SQL, en Oracle als tweede keuze. Sybase is dus vanuit het beleid buiten spel gezet, maar uiteraard hebben we een aantal voorstanders die zich hier nog tegen verzetten.

Situatie
In de nieuwe omgeving willen we gebruik maken van het blue-green deployment concept. Voor degene die dit niet kennen, een korte toelichting. Het komt erop neer dat je twee identieke productieomgevingen hebt (een blauwe en een groene). Een van deze productieomgevingen (blauw) is 'live' en op de andere (groen) kun je een nieuwe release installeren. Op moment X in de tijd (als de nieuwe release succesvol is getest), zet je de knop om en zet je al je gebruikers (al dan niet zonder onderbreking) over op je nieuwe release (blauw --> groen). Groot voordeel van deze methode is het verkleinen van je periode van onbeschikbaarheid, door de tijd die het kost om een nieuwe release uit te rollen (installeren/testen) wordt ontkoppeld van de tijd die omgeving onbeschikbaar is als gevolg van het uitrollen van een nieuwe release.

Op database niveau betekent dit dat je op moment X je productiedata van 'blauw' wil overzetten naar 'groen'. Dit uiteraard zonder verlies van data, en mogelijk met een eventuele conversie/omzetting naar een (ver)nieuw(d)e database structuur. Hiervoor zul je dus een replicatieserver moeten gebruiken.

Complicatie
In een eerste concept advies (waarin veel meer factoren een rol spelen dan ik hierboven heb beschreven), heb ik geadviseerd om MS SQL te gebruiken. Vanwege de korte tijd die beschikbaar was om mezelf te verdiepen in de materie én het opstellen van een advies (één week), ben ik hier en daar qua onderbouwing wat kort door de bocht gegaan. Op zich niet erg, want beredeneerd vanuit de context, zet dat de mensen wel op scherp en zorgt het voor goed review commentaar. ;)

Vraag
Waar ik nu naar op zoek ben zijn ervaringen van andere organisatie met MS SQL, met daarbij de volgende specifieke vragen:
  1. Is MS SQL geschikt is voor gebruik in 24x7 omgevingen? Vanwege het ontbreken van in-house ervaring heeft men behoefte aan de bevestiging dat andere organisaties MS SQL succesvol inzetten in 24x7 omgevingen. Het liefst referenties met de mogelijkheid om contact op te nemen.
  2. Bronnen bij Microsoft (Sales mensen) geven aan dat je er voor de replicatie gebruik kan worden gemaakt van de SQL Server Integration Server (SSIS). Kan deze software hier inderdaad voor worden gebruikt? Ook hiervoor ben ik op zoek naar referenties van organisatie die ervaring hebben met het toepassen van SSIS binnen de context van 'blue-green deployment'.
Even voor de duidelijkheid: het gaat mij dus om de geschiktheid van MS SQL voor de beschreven doeleinden, waarbij ik op zoek ben naar ervaringen van anderen. Het is dus niet mijn bedoeling om een discussie te ontketenen over ons vigerende beleid, of over 'het theoretisch beste platform'. :)

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik heb in deze ervaring met SQL systemen in cluster vorm en niet-cluster vorm die allemaal 24/7 draaien in productie.
Wij werken alleen op een andere manier: Wij hebben een DEV (development)/ ACC (acceptatie) / PROD (productie) omgeving.
Wij hebben bevoorbeeld een replicatie van een database lopen van de ene omgeving naar de andere (standaard functie van MS SQL) en deze heeft ons in het begin redelijk wat problemen bezorgd, maar ondertussen loopt die volledig goed.
24/7 draaien: zie ik zeker geen probleem in. Mocht je denken qua updates van SQL en Windows als host zijn we elke maand bezig met updates, dat klopt. Maar voor Oracle komen er ook regelmatig updates uit waardoor je systeem down zou moeten als doen ze dat niet graag natuurlijk.

Hier een screenshot van de "Publication" die wij gebruikt hebben:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZfTZw.jpg