Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
okay ik heb een HP Compaq 6910P T7300 2Ghz, 2GB met Samsung 830 128GB als mijn 'main rig'. Ben er uiterst tevreden over, behalve wat betreft de SATA SSD speeds. Had voorheen een D620 welke 130Mb/s haalde. Terwijl het een nieuwere chipset is (965 ipv 945) met ik meen SATA2 ipv SATA1.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-xTZ2iknmd7M/T_b1R8rE6VI/AAAAAAAABG4/B_SRYAj_n3g/s1600/128gb-samsung-830-hp-6910p.png

Nieuwste BIOS: F19
Native SATA enabled in de BIOS
Nieuwste Intel chipset driver: 9.3
Sata Magician optimisation.

Ik heb alle mogelijke register tweaks er al op losgelaten. Benchmarks met en zonder voeding. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-tYrDgU8T4is/T_xNJ3gn9SI/AAAAAAAABHM/bR2tGslXhCg/s1600/samsung-830-128gb-ssd-hp-6910p-optimization.png

Een verbetering maar nogsteeds belabberd traag. Zou minstens 4x sneller moeten kunnen. Windows bootup duurt 20-30 seconden b.v.. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00
Alignment misschien? Verkeerde drivers? Post eens een shot van AS SSD benchmark.
Is dit een schone installatie of een clone teruggezet?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
clone en schone installatie (van zowel 32-bit als 64-bit win7) geven soortgelijk resultaten. Drivers zowel msahci als 3 verschillende van intel geprobeerd.

Alignment? hmm, dat is? En ik ga inderdaad even AS SSD installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00
Alignment is vooral een probleem als je een clone terugzet. Windows 7 doet het bij een schone installatie automatisch goed, dus dan zal het wel in orde zijn.

Misschien ook eens de SMART gegevens uitlezen? Misschien te veel benchmarks gedraaid zodat hij geen schone pages meer heeft? (Hoewel TRIM dat zou moeten oplossen, en throttling is voor zo ver ik weet enkel iets voor Sandforce)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
een paar uur later ... jeetje wat duurde die test lang:

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-7m6nC2yWi2o/T_zawvJBwlI/AAAAAAAABHk/nJbOBJL3350/s1600/hp-6910p-samsung-830-128gb.png

Ik haalde op mijn D620 (met 945 chipset) zo'n 17-29Mb/s op de random 4Ks. Speccy resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-4wLyxSaR6GE/T_zbchFP8vI/AAAAAAAABHs/cHlbj8gVT_0/s1600/hp-6910p-samsung-830-128gb-smart.png

Dat er LBA staat verbaast me ook, aangezien ik vlak voordat ik de test uitvoerde de HDD Translation mode waarde veranderd heb in de bios naar bit-shift (waar ik trouwens nog nooit van gehoord had :9 ) ipv LBA. Ook dat lijkt geen verschil te maken. Suggesties anyone?

Update: ik kwam zelf nog op het 'fantastische idee' om m.b.v. deze kennis http://www.vistax64.com/g...i-ide-tutorial-howto.html even sata native mode op disabled te zetten. :9 Het kan dus nog trager ... :/ Tenzij iemand nog enig idee heeft waar het aan kan liggen, gooi ik mijn handdoek in de ring denk ik. TRIM en NCQ lijken te werken (zelfs in IDE modus) ... maar ook weer niet. :'(

[ Voor 127% gewijzigd door Rhy op 11-07-2012 04:35 . Reden: pics enzo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het enige dat ik kan bedenken is dat deze laptop niet goed werkt icm een ssd. 4K daar gaat het om bij een ssd, en deze is gewoon bagger. Lijkt wel een gewone harddisk qua benches.
Een As ssd test is overigens in een minuutje of 2 klaar (normale omstandigheden).

Je zou kunnen proberen of een andere ssd, evt ander merk, wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Het lijkt mij er ook een beetje op dat de verbinding (SATA II) misschien een knel punt is?
Op Anantech, of tomshardware iets gelezen dat je garbage collection kan forceren, door een TRIM commando af te geven (weet helaas niet hoe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:30

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

je access times zijn ook enorm hoog voor een SSD. ik denk inderdaad dat iets niet goed (compatible) is tussen controller en SSD. of je moet een defect kabeltje hebben ofzo.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Dus deze pc?
pricewatch: HP Compaq 6910p (GH715AW)

Dan zou ik zeggen, meer RAM geheugen proberen.
Lijkt mij best al een oud bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De chipset in zijn PC is bagger. Maar dat verklaart niet de lage 4K random reads en writes. Ook de sequential speeds zijn vreemd.

TS: heb je Windows vers/kaal geïnstalleerd? Zo nee, doe het volgende eens:
1) moederbord BIOS-update
2) stel je controller in als AHCI of anders als RAID
3) installeer windows vers op de SSD

Je lijkt geen kabelproblemen te hebben - UDMA CRC Error Count is gewoon 0. Ook garbage collection enzo kan dit probleem niet veroorzaken; dat zijn autonome functies. Het kan zijn dat je een softwarematig probleem hebt omdat je een oude installatie gebruikt en niet zoals aanbevolen vers geïnstalleerd hebt, maar het kan ook een vaag probleem zijn waar ik geen antwoord op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
chipset is niet bagger, wel oud.

0) RAM geheugen heeft in dit geval niets te maken met trage snelheid
1) BIOS versie F10, F17 en F19 geven zelfde resultaat
2) geen verschil
3) er stond een clone op win7 32-bit retail, vervangen door verse installatie van win7 64-bit lite; zelfde probleem

lijkt dan inderdaad een compatibiliteit dingetje te zijn. Balen. :(

[ Voor 28% gewijzigd door Rhy op 11-07-2012 21:19 . Reden: given up ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrbeam
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb dezelfde problemen gehad met een HP 8710W.

Uiteindelijk een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB geplaatst en die werkt wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
hmm niet compatible controller. Dat klinkt aannemelijk.

V&A aangeboden: Samsung 830 series 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrbeam
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt toch 7 dagen "afkoelperiode"?
Pagina: 1