| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Als ze moeilijk doen in de winkel eerst een retourformulier (denk ik) invullen en het pakket terugsturen. Als het retouradres hetzelfde is als de winkel kan je het pakket misschien ook gewoon afdroppen.
Volgens mij geldt de wet koop op afstand alleen als je het product niet hebt gebruikt.
http://www.consuwijzer.nl...itproberen_en_terugsturen
Als je het wel hebt gebruikt (zoals je hebt gedaan, anders zou je niet weten of hij herrie maakt), dan maak je aanspraak op garantie en dan kan ik me voorstellen dat een winkel daar voorwaarden aan verbindt.
Als je het wel hebt gebruikt (zoals je hebt gedaan, anders zou je niet weten of hij herrie maakt), dan maak je aanspraak op garantie en dan kan ik me voorstellen dat een winkel daar voorwaarden aan verbindt.
Nee, dit klopt niet. Wet Koop op Afstand geeft geen zichttermijn maar een probeertermijn van 7 dagen. En wat consuwijzer beweert is nergens onderbouwt met jurisprudentie noch wetteksten en zou ik volledig negeren. (Waarom zou een wasje draaien niet onder proberen vallen? 10 wasjes draaien is een heel ander verhaal maar in praktijk is er weinig jurisprudentie te vinden omdat dit praktisch nooit tot een rechtszaak komt en de winkel of klant het opgeeft. Ik zou gewoon van redelijkheid en billijkheid uitgaan, wat is redelijk om het product te testen?).migchiell schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:01:
Volgens mij geldt de wet koop op afstand alleen als je het product niet hebt gebruikt.
@TS: Wat zegt de winkel over de reden van de technische keuring? Heb je ook duidelijk aangegeven dat je onder Wet Koop op Afstand de koop wilde ontbinden? De winkel staat op zich in zijn recht om te controleren of de gebruiker geen schade aan de kaart heeft toegebracht (en als er schade is toegebracht, mogen ze daarvoor een redelijke bedrag inhouden op de teruggave die in relatie staat tot de schade). Dat het 2 weken zou moeten duren om dat te testen, is een beetje overdreven. Echter, als ze in principe de koop op afstand accepteren en puur willen testen of hij nog wel normaal werkt, zijn ze in hun recht om een test van 2 weken te uitvoeren. Ze zijn verplicht om zo snel mogelijk en binnen maximaal 30 dagen het geld terug te storten, de test duurt maar 2 weken wat dus nog moet kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door kutagh op 10-07-2012 23:21 ]
Ik heb de topictitel verduidelijkt. De technische keuring is in deze relevanter voor de discussie dan de shopnaam
Wees dan zo vriendelijk om zelf wel jurisprudentie of wetteksten te leveren om je standpunt te onderbouwen... koop op afstand staat in 7:46 BW, maar er wordt niet expliciet gesproken over zichttermijn of probeertermijn. Wat precies "een koop ontbinden" inhoudt zal wellicht elders staan, maar ik ben even te lui om te zoeken :-)kutagh schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:18:
[...]
Nee, dit klopt niet. Wet Koop op Afstand geeft geen zichttermijn maar een probeertermijn van 7 dagen. En wat consuwijzer beweert is nergens onderbouwt met jurisprudentie noch wetteksten en zou ik volledig negeren. (Waarom zou een wasje draaien niet onder proberen vallen? 10 wasjes draaien is een heel ander verhaal maar in praktijk is er weinig jurisprudentie te vinden omdat dit praktisch nooit tot een rechtszaak komt en de winkel of klant het opgeeft. Ik zou gewoon van redelijkheid en billijkheid uitgaan, wat is redelijk om het product te testen?).
Consuwijzer is ook niet direct de eerste de beste website die zomaar wat beweert maar wordt beheerd door de consumentenautoriteit, in principe wel een geloofwaardige partij.
Zoals hierboven al aangegeven, als je de overeenkomst ontbindt op basis van wat geregeld is in de Wet Koop op Afstand, dan moet er inderdaad binnen dertig dagen worden terugbetaald. Wat 4Launch in de tussentijd wel of niet doet, moeten ze toch lekker zelf weten? Het lijkt me volkomen redelijk dat 4Launch de gelegenheid neemt om te beoordelen of de klant wel correct gehandeld heeft.
En over de afkoelingsperiode: dat het een probeertermijn betreft blijkt onder andere uit het Messner-arrest van het Europese Hof van Justitie, waarin is bepaald dat het herroepingsrecht dient om het product te keuren en uit te proberen.
En over de afkoelingsperiode: dat het een probeertermijn betreft blijkt onder andere uit het Messner-arrest van het Europese Hof van Justitie, waarin is bepaald dat het herroepingsrecht dient om het product te keuren en uit te proberen.
[ Voor 23% gewijzigd door haribold op 10-07-2012 23:42 ]
Thanks voor het noemen van dat arrest, Arnoud Engelfriet zei er dit over:haribold schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:38:
Zoals hierboven al aangegeven, als je de overeenkomst ontbindt op basis van wat geregeld is in de Wet Koop op Afstand, dan moet er inderdaad binnen dertig dagen worden terugbetaald. Wat 4Launch in de tussentijd wel of niet doet, moeten ze toch lekker zelf weten? Het lijkt me volkomen redelijk dat 4Launch de gelegenheid neemt om te beoordelen of de klant wel correct gehandeld heeft.
http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/
Blijkbaar heeft Consuwijzer het dus inderdaad verkeerd en mag je een product wel uitproberen.
Even niet ingaand op het juridisch aspect:
Op zich is het natuurlijk niet abnormaal dat een verkoper wil controleren of een apparaat wat is gebruikt nog functioneert wanneer het wordt teruggebracht wanneer de klant niet tevreden is. Dat dat vervolgens twee weken moet duren voordat dat gedaan zal sommige mensen demotiveren iets terug te brengen.
Bij lokale computerwinkels hier wordt/werd (ik kom er niet zoveel meer) over het algemeen niet moeilijk gedaan. Een winkel die dit wel ging doen was vrij snel ter ziele. Of dat er mee te maken heeft is natuurlijk discutabel maar toen deze winkel een van de eerste (instabiele) CD branders niet wilde terug nemen maar op mijn kosten in mijn PC wilde 'optimaliseren' heb ik vriendelijk bedankt en heb deze winkel voor eeuwig van mijn shopping destinations lijstje gewist. Dat zou namelijk betekenen dat ik bij elke herinstallatie van de PC weer van hun 'diensten' gebruik moest maken.
Kortom, ik denk dat zonder gezeur terug nemen op de langere termijn een hoop tevreden klanten oplevert. Wanneer bij een volgende koper blijkt dat het apparaat niet goed functioneert kan er ook nog steeds aanspraak op fabrieksgarantie gedaan worden. Uiteraard moeten we zelf ook niet zeuren wanneer we eens een doosje mee krijgen die al eens open is geweest of een DOA bevat.
Op zich is het natuurlijk niet abnormaal dat een verkoper wil controleren of een apparaat wat is gebruikt nog functioneert wanneer het wordt teruggebracht wanneer de klant niet tevreden is. Dat dat vervolgens twee weken moet duren voordat dat gedaan zal sommige mensen demotiveren iets terug te brengen.
Bij lokale computerwinkels hier wordt/werd (ik kom er niet zoveel meer) over het algemeen niet moeilijk gedaan. Een winkel die dit wel ging doen was vrij snel ter ziele. Of dat er mee te maken heeft is natuurlijk discutabel maar toen deze winkel een van de eerste (instabiele) CD branders niet wilde terug nemen maar op mijn kosten in mijn PC wilde 'optimaliseren' heb ik vriendelijk bedankt en heb deze winkel voor eeuwig van mijn shopping destinations lijstje gewist. Dat zou namelijk betekenen dat ik bij elke herinstallatie van de PC weer van hun 'diensten' gebruik moest maken.
Kortom, ik denk dat zonder gezeur terug nemen op de langere termijn een hoop tevreden klanten oplevert. Wanneer bij een volgende koper blijkt dat het apparaat niet goed functioneert kan er ook nog steeds aanspraak op fabrieksgarantie gedaan worden. Uiteraard moeten we zelf ook niet zeuren wanneer we eens een doosje mee krijgen die al eens open is geweest of een DOA bevat.
Misschien kan TS verduidelijken hoe lang de kaart in zijn bezit is geweest? Ik lees het als maximaal 1 à 2 dagen maar het staat niet vermeld.
Dat het meer klanten oplevert lijkt me duidelijk, echter kan ik me voorstellen dat een webwinkel met kleinere marges werkt dan een fysieke winkel. Dan is er ook minder speelruimte voor coulante oplossingen in mijn ogen. Overigens bestel ik mijn zaken veelal bij dezelfde webwinkel en heb ik al een keer meegemaakt dat ik een koeler die niet paste terug mocht brengen waarna ik contant mijn (dezelfde dag) gepinde geld terug kreeg. Zorgt er wel voor dat ik er blijf bestellen natuurlijk. En met je laatste opmerking heb je gelijk, echter gebeurt het zo niet. O wee als er iets geleverd wordt wat al een keer geopend is
Zelf heb ik er minder problemen mee zolang het product werkt en ik de volledige garantietermijn krijg.
Offtopic:klaaz schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 00:13:
Even niet ingaand op het juridisch aspect:
Dat het meer klanten oplevert lijkt me duidelijk, echter kan ik me voorstellen dat een webwinkel met kleinere marges werkt dan een fysieke winkel. Dan is er ook minder speelruimte voor coulante oplossingen in mijn ogen. Overigens bestel ik mijn zaken veelal bij dezelfde webwinkel en heb ik al een keer meegemaakt dat ik een koeler die niet paste terug mocht brengen waarna ik contant mijn (dezelfde dag) gepinde geld terug kreeg. Zorgt er wel voor dat ik er blijf bestellen natuurlijk. En met je laatste opmerking heb je gelijk, echter gebeurt het zo niet. O wee als er iets geleverd wordt wat al een keer geopend is
Verwijderd
Uitleg en referenties over KoA staan uitgebreid in de sticky 
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie
Als je concreet hebt aangegeven dat het niet aan je verwachtingen voldoet en wil ontbinden, dan is dat gewoon KoA. Zoals al vermeld dient terugbetaling plaats te vinden binnen 30 dagen. Dat een verkoper een degelijke test wil doen is begrijpelijk. Er zijn helaas ook mensen die iets slopen en het vervolgens doodleuk terugbrengen.
Ook al is er recht op KoA, dan geldt dat je gewoon schadeplichtig bent als je dingen kapotmaakt. Dat willen ze gewoon even checken
Als je zelf zonder kaart zit is dat misschien even vervelend, maar dat kan je de winkel niet kwalijk nemen. Het blijft een balans van geven en nemen; je wil als winkel mensen van dienst zijn, maar het ook niet laten verworden tot zó makkelijk dat mensen überhaupt niet meer uitzoeken of iets wat voor ze zou kunnen zijn. Daar lijden dan de goeden onder de kwaden.
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie
Als je concreet hebt aangegeven dat het niet aan je verwachtingen voldoet en wil ontbinden, dan is dat gewoon KoA. Zoals al vermeld dient terugbetaling plaats te vinden binnen 30 dagen. Dat een verkoper een degelijke test wil doen is begrijpelijk. Er zijn helaas ook mensen die iets slopen en het vervolgens doodleuk terugbrengen.
Ook al is er recht op KoA, dan geldt dat je gewoon schadeplichtig bent als je dingen kapotmaakt. Dat willen ze gewoon even checken
Als je zelf zonder kaart zit is dat misschien even vervelend, maar dat kan je de winkel niet kwalijk nemen. Het blijft een balans van geven en nemen; je wil als winkel mensen van dienst zijn, maar het ook niet laten verworden tot zó makkelijk dat mensen überhaupt niet meer uitzoeken of iets wat voor ze zou kunnen zijn. Daar lijden dan de goeden onder de kwaden.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 11:19 ]
Pagina: 1