Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• CFO
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-08-2012
Beste mensen, ik heb een paar vraagjes. Ik kan voor volgend jaar 2 kanten op kiezen, de economische en de ict kant. Ik ben denk ik van plan op iets met economie te gaan doen. Mijn vraag is: kan ik ict leren zonder een studie ervoor te volgen? Je zou bijvoorbeeld tweakers.net kunnen lezen en zo verstand ontwikkelen van computers. Ik lees nu al een tijdje artikels, maar ik steek er niet zoveel op. Ik wil leren werken met computers (denk aan in- en uitelkaar halen) en ik wil kennis over software (programmeren, websites bouwen etc..) Is dit te leren zonder een studie?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Natuurlijk is dat te leren zonder studie, maar het begrip 'ICT' is érg breed en je moet het vooral doen, niet alleen maar lezen. En het is maar de vraag of je ergens binnenkomt zonder papiertje. (En sowieso ga je met computers in elkaar zetten en uit elkaar halen geen goedbetaalde baan vinden ben ik bang.)

Maar doe sowieso wat je leuk lijkt, want de keuze tussen economie en ICT komt voor mijn gevoel aardig uit de lucht vallen op deze manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 10-07-2012 20:09 ]

The devil is in the details.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:20
Dat ligt er helemaal aan op welk niveau je het begrip ICT benaderd. Een computer uit elkaar halen en in elkaar zetten is gewoon een kwestie van een handleiding doorlezen en het simpelweg doen. Simpel html programmeren lukt je ook nog wel in een paar weken maar programmeren kan ook véél moeilijker zijn.

• CFO
Met een computer uit elkaar halen bedoelde ik kennis hebben over moederbord, videokaarten etc. :P
Maar is de rest wel te leren door hier vaak rond te hanger?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 20:20
CFO = Chief Financial Officer dus ik denk dat jij je keuze al gemaakt hebt ;)
Ik wil leren werken met computers (denk aan in- en uitelkaar halen) en ik wil kennis over software (programmeren, websites bouwen etc..) Is dit te leren zonder een studie?
Ja dit is mogelijk door het gewoon te doen. In elkaar zetten van pc's is gewoon voorzichtig zijn en de tijd er voor nemen, programmeren is wat moeilijker maar dit kun je gewoon als hobby houden.

Trouwens voor "economie" kiezen is ook erg breed. Je overtuigt mij nog niet welke richting JIJ wilt gaan.

• Hahn
En over wat voor kennis heb je het dan? Transistoren solderen of weten welke moederborden en videokaarten er op de markt zijn :? Want dat laatste is ook niets waar je voor betaald gaat worden.

En nee, door hier alleen maar rond te hangen leer je niet genoeg om echt van (toepasbare) kennis te spreken.

Palthe

ICT is iets waar je affiniteit mee hebt (eigenlijk techniek in de brede zin), of niet.
Ik heb ook economie gestudeerd en ben daar ook in afgestudeerd. Na mijn studie aan de bak bij een bekende software leverancier, en na een een paar jaar werken bleek dat mijn knutselarij met laptopjes en de pc's van de familie erg veel nut hadden in mijn werk. Nu ben ik een ict'er in de meest brede zin; ik doe business consultancy (dus processen vastleggen bij de klant en verbeter punten aandragen), maar ook installaties van software, implementaties in projectvorm en ja ook veel maatwerk wat ik zelf uitdenk, TO en FO van maak en vervolgens ook zelf bouw.
Economie heeft mij wel heel erg geholpen; in de eerste zin omdat ik werk in de markt voor financiële en logistieke software, en in de tweede zin omdat ik daar op een bepaald analytisch niveau heb leren denken.
Ergo conclusio; als je affiniteit hebt met ICT dan kom je daar toch vanzelf wel (een beetje of meer) in terecht en je studie is meer leren op een abstract niveau te denken. Ik denk zelfs dat het geen bal uitmaakt wat voor studie je hebt gevolgd, papiertje is belangrijk en bij de meeste bedrijven begin je toch pas met leren als je er eenmaal werkt.

• CFO
Hahn schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:14:
En over wat voor kennis heb je het dan? Transistoren solderen of weten welke moederborden en videokaarten er op de markt zijn :? Want dat laatste is ook niets waar je voor betaald gaat worden.

En nee, door hier alleen maar rond te hangen leer je niet genoeg om echt van (toepasbare) kennis te spreken.
Ik denkt dat ik transistoren bedoel. Ik wil weten waar een computer allemaal uit bestaat, hoe ik dat kan repareren etc.

• CFO
Awsom schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:10:
Dat ligt er helemaal aan op welk niveau je het begrip ICT benaderd. Een computer uit elkaar halen en in elkaar zetten is gewoon een kwestie van een handleiding doorlezen en het simpelweg doen. Simpel html programmeren lukt je ook nog wel in een paar weken maar programmeren kan ook véél moeilijker zijn.
Ja en hoe kom ik aan de basis dan? Als ik dat begrijp, dan kan ik zelf meer ervoor doen.

• CFO
EnerQi schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:14:
CFO = Chief Financial Officer dus ik denk dat jij je keuze al gemaakt hebt ;)

[...]

Ja dit is mogelijk door het gewoon te doen. In elkaar zetten van pc's is gewoon voorzichtig zijn en de tijd er voor nemen, programmeren is wat moeilijker maar dit kun je gewoon als hobby houden.

Trouwens voor "economie" kiezen is ook erg breed. Je overtuigt mij nog niet welke richting JIJ wilt gaan.
Hahha, dat heb je scherp gezien. Maar bij sommige studie moet je ook programmeren. Maar bij de mijne niet. Ik zou hier wel verstand van willen hebben.

• CFO
palthe schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:16:
ICT is iets waar je affiniteit mee hebt (eigenlijk techniek in de brede zin), of niet.
Ik heb ook economie gestudeerd en ben daar ook in afgestudeerd. Na mijn studie aan de bak bij een bekende software leverancier, en na een een paar jaar werken bleek dat mijn knutselarij met laptopjes en de pc's van de familie erg veel nut hadden in mijn werk. Nu ben ik een ict'er in de meest brede zin; ik doe business consultancy (dus processen vastleggen bij de klant en verbeter punten aandragen), maar ook installaties van software, implementaties in projectvorm en ja ook veel maatwerk wat ik zelf uitdenk, TO en FO van maak en vervolgens ook zelf bouw.
Economie heeft mij wel heel erg geholpen; in de eerste zin omdat ik werk in de markt voor financiële en logistieke software, en in de tweede zin omdat ik daar op een bepaald analytisch niveau heb leren denken.
Ergo conclusio; als je affiniteit hebt met ICT dan kom je daar toch vanzelf wel (een beetje of meer) in terecht en je studie is meer leren op een abstract niveau te denken. Ik denk zelfs dat het geen bal uitmaakt wat voor studie je hebt gevolgd, papiertje is belangrijk en bij de meeste bedrijven begin je toch pas met leren als je er eenmaal werkt.
Dan heb je wel geluk met je keuze dat je uiteindelijk daar terecht bent gekomen. Ik ben er denk ik wel goed, vroeger haalde ik wel hoge cijfers en zo voor informatica, ik was goed met computers etc. Maar ik weet niet hoe ik deze kennis verder moet uitbreiden.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 20:20
Wil je dat het een verplichting wordt of niet?

Hobbymatig kun je aan allerlei opensource projecten meedoen zonder diploma of probeer zelf een programmaatje (of website) te schrijven. Overigens kan dat ook met economie (eigen klein bedrijfje starten etc)

• CFO
EnerQi schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:30:
Wil je dat het een verplichting wordt of niet?

Hobbymatig kun je aan allerlei opensource projecten meedoen zonder diploma of probeer zelf een programmaatje (of website) te schrijven. Overigens kan dat ook met economie (eigen klein bedrijfje starten etc)
Tuurlijk is het een hobby. Ik heb nu vakantie en wil erin verdiepen, alleen weet ik niet waar ik moet beginnen. :?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ICT= "Ik doe iets met computers."
Economie= "Ik doe iets met geld."

Kortom beide erg breed. Misschien moet je eerst voor jezelf eens goed op een rijtje hebben wát exact je wilt gaan doen/worden?

• Hahn
CFO schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:21:
[...]

Ja en hoe kom ik aan de basis dan? Als ik dat begrijp, dan kan ik zelf meer ervoor doen.
Als je niet eens weet waar je moet beginnen om aan kennis te komen, dan kan je bijna niet om een opleiding heen als je er ooit enigszins je geld mee wilt gaan verdienen...

Je doet het in ieder geval allemaal heel erg laten klinken als "ik vind computers wel leuk, kan ik er m'n werk van maken?".

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-10 17:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Eigenlijk moet je eens op een website van een mogelijk toekomstige MBO/HBO/Universiteit (wat het ook is dat je wil gaan doen) kijken, en kijken welke vakken er worden gegeven. Bij hoeveel vakken zeg je "dit klinkt best wel leuk!"?
CFO schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:20:
[...]

Ik denkt dat ik transistoren bedoel. Ik wil weten waar een computer allemaal uit bestaat, hoe ik dat kan repareren etc.
Dit heet electrotechniek. Dat is (in ieder geval op de UT) dezelfde faculteit, maar neigt meer naar natuurkunde. Ik doe zelf technische informatica, en de derde studie op de faculteit is toegepaste wiskunde. (Technische) Informatica is min of meer de middenweg tussen de andere twee. Ik zal echter niet zeggen middenweg tussen theorie en praktijk, electrotechniek bevat ook onwijs veel theorie. Ik moet bij deze tekst zeggend at ik vooral over universiteitsinformatica praat, ik weet niet hoeveel HBO of MBO ervan verschillen.

TI is 1/3e wiskunde (raar genoeg lijkt er een trend te zijn dat TI studenten er niet sterk in zijn, hoewel de studie soms zelfs als subcategorie van wiskunde wordt gezien), 1/3e (of misschien ietsje minder) presentatie en de rest techniek (programmeren, ontwerpen, hoe werkt geheugen, hoe werkt internet, etc).

Ik kan uit ervaring zeggen dat een technische studie een aanrader kan zijn als je met die studie iets hebt, maar je hebt er niets te zoeken als je denkt dat het "misschien ook wel leuk is". Dat wil niet zeggen dat je per se veel vaardigheden in dat vak hoeft te hebben, hoewel dat zeker zal helpen. Ooit ben ik door mijn "I want to study the universe" mentaliteit bij werktuigbouwkunde terecht gekomen. Als je niet een beetje lomp bent, en een affiniteit hebt met mechanisch gedoe, heb je er weinig te zoeken. Lijkt je juist alles weten over mechanische enrgiën en krachten erg mooi, houd je van ontwerpen en ben je in ieder geval niet doodsbang als iemand het woord wiskunde tegen je roept, dan is het misschien je studie. Bij TI is er iets soortgelijks. Je moet echte interesse hebben ervoor. Nogmaals, je hoeft niet echt veel vaardigheden te hebben, hoewel het wel helpt. Ik ben uiteindelijk ook bij TI terecht gekomen en daar blijf ik nu. Je moet er nog wel bij bedenken, informatica IS NIET computers. Hierboven werd gezegd dat informatica zoiets is als "ik doe iets met computers", maar eigenlijk is dat nog niet helemaal breed genoeg. Het gross van de technische zaken die je leert zal echter met de computer te maken hebben, zoals programmeren, maar dingen als turingmachines zijn zowel op computers toepasbaar als op dingen die (bijna) niets met computers te maken hebben. Ik meen dat de eerste computers, of in ieder geval eerste programmeerbare computers, pas na de dood van Turing zijn uitgevonden. Toch is bijna alles van Turing informatica. Ook het plannen van hoe vliegtuigen moeten landen op landingsbanen (met zoveel vliegtuigen als op Schiphol nog een hele klus om ze niet op elkaar te laten botsen of erg lang te moeten laten rondzweven) kan volgens mij goed worden gedaan door informatici. Uiteraard komen hierbij computers te pas, welke natuurlijk zeker bij informatica horen, maar het hele uitdenken van een slimme methodiek of algoritme, of kortgezegd een puzzel oplossen, wat meer van de wiskunde vandaan komt, hoort bij informatica. Informatica is enorm breed, er komt meer aan te pas dan je je kan indenken, ook veel dat niets met computers te maken heeft.

Ik ben de studie ingegaan met enigszins kennis van programmeren (of beter gezegd, scripten) met GlovePIE, een of twee keer een computer in elkaar te hebben gezet, wel eens Linux te hebben gezien (en ook niet veel meer ervaring ermee dan dat) en genoeg HTML-vaardigheden om plaatjes, links en verschillende tekstgroottes op een witte achtergrond te plaatsen. Ik heb wel met sommige dingen veel moeite gehad, maar ik vind het echt een mooie studie.

Mocht je informatica gaan doen, dan raad ik je aan alvast te googlen naar thenewboston. Hij heeft erg mooie tutorials over programmeren. In zijn beginner's tutorial voor java komt al veel langs dat je voor Programmeren 1 op de UT moet kennen, en met de tutorial voor gevorderden voor java veel uit Programmeren 2. Als je dat een beetje snapt, ben je al een mooi eind. Programmeren bestaat uit veel stof, de voorkennis zal goed van pas komen.

Kan je alles leren wat ze in zo'n curriculum aanbieden? Ik denk dat je bij elke studie wel een flink eind kan komen wat dat betreft, als je veel geluk hebt en goed en erg gericht zelfstandig te werk kan gaan. Ik zou het zelf niet doen. Ik ben zelf niet iemand die goed is in zuivere zelfstudie, en veel stof moet ik aangereikt krijgen. Ik weet niet wat er allemaal te leren is, en wat er allemaal bestaat. Ik kan het niet zelf verzinnen, en al ga ik het opzoeken, ik sla absoluut zeker te veel dingen over. Steve Jobs is het gelukt, maar ik houd me liever aan een vast curriculum, waarbij je bovendien nog een diploma krijgt wat wel zo goed is voor je CV. Het kan in theorie zelfstandig, maar naar mijn weten zijn er niet bijster veel mensen die op zo'n manier succesvol zijn geworden. Wat dit betreft is het bijzonder verstandig naar Hahn te luisteren.

Verder zou ik niet een keuze maken op basis van hoe de huidige markt is. Op dit moment zie ik op Tweakers.net vaak langskomen hoe erg tekort er wel niet is aan ICT mensen en technici. Maakt natuurlijk informatica verleidelijk, maar wie weet hoe de zaken over 4-5 jaar staan, als jij je studie (hopelijk) hebt afgerond? Misschien is er dan juist een tekort aan mensen met verstand van maatschappij, economie of econometrie. Voor mij in ieder geval geen basis om een studie op te kiezen. Doe wat je leuk vind, doe dat met enthousiasme en ambitie, je komt dan vast wel ergens goed terecht. Nogmaals, wat je leuk vind moet je zelf bepalen, een goede methode is kijken welke vakken er worden gegeven op een mogelijke toekomstige studie en hoeveel daarvan leuk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 25-07-2012 19:21 ]

Pagina: 1