• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe tv. Ik wil graag een 55" en wil daar best voor betalen, mijn budget heb ik op 3000 euro gezet. Na een paar weken rondkijken dacht ik zeker te zijn dat ik een LED tv wou en geen plasma (vooral door het hoge stroom verbruik), daarna kwam ik uit op de 55ES8000 van Samsung.

Na nog wat reviews bekijken etc. kwam ik steeds vaker de P55VT50 tegen. Deze plasma tv zou een "beter" beeld produceren, waar je bij de Samsung vooral betaalt voor de features / dure technieken om led beter eruit te laten zien.

Vervolgens ben ik naar een paar winkels gegaan om deze 2 tv's met elkaar te vergelijken. De Samsung ben ik wel tegen gekomen, de Panasonic die ik wou nog niet, wel andere (Panasonic) plasma tv's. Bij het bekijken zijn mij een paar dingen opgevallen:

- De horizontale kijkhoek van de Samsung lijkt prima, ondanks dat ik dat vaak als groot minpunt zie in reviews.
- De plasma schermen geven veel donkerder beeld, maar dat komt mogelijk door verkeerde configuragie
- De plasma schermen maken een zoemend geluid (maar in een winkel met overal geluid kan ik moeilijk inschatten of ik dat thuis echt ga merken of niet)

Daar staat tegenover dat de Panasonic betere 3d (vrijwel geen crosstalk) zou hebben (weet niet of ik dit veel ga gebruiken, maar voor zoveel geld wil ik wel wat goeds) en verder de voordelen van plasma tegenover LED.

Ik ben niet van plan om elke keer als ik tv wil kijken de hele kamer te verduisteren dus het belangrijkste punt voor mij is of ik met de Panasonic plasma tv ook gewoon tv kan kijken overdag, of dat die tv eigenlijk alleen echt bedoeld is om in een donkere kamer films te kijken.

Graag hoor ik ervaringen van anderen welke ik zou kunnen gebruiken bij het maken van mijn keuzes. Ook als beide tv's niet de "juiste" keuze zouden zijn hoor ik graag alternatieven.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wat voor scherm ben je nu gewend?

Horizontale kijkhoek: de helderheid blijft bij Samsung prima, maar zwartwaarden nemen af (of toe? :p) en kleuren verschuiven. Recht van voor heb je niet hetzelfde beeld als van drie stappen opzij.

Donkerder beeld: dat klopt, kan belangrijk zijn afhankelijk van je situatie thuis. Tenzij je veel zonlicht hebt zal dat thuis niet echt een probleem zijn, maar ook dan blijft het redelijk te kijken hoor. Als winkelverlichting representatief is voor de situatie thuis ben je waarschijnlijk met een LCD scherm beter af.
Daar tegenover heb je het superieure contrast van plasma (statisch en op pixelniveau) en 'ongekleurd' zwart in plaats van blauwig.

Zoemend geluid is ook veel voorkomend, ongetwijfeld af en toe storend maar meestal gemaskeerd door omgevings- en filmgeluid.

Samsung maakt ook een interessant plasma scherm, de E8000. Dan heb je een combinatie van plasma techniek en Samsung's smart-functies.
In LCD zijn er vele mooie alternatieven, elk merk een eigen topmodel dat prima met de Samsung kan concurreren. Zo is een Sony 55HX850 een stuk goedkoper en alleen wat beperkter in mogelijkheden (het is er wel, maar minder toegankelijk/uitgebreid). Ook heeft LG een hele strakke nieuwe lijn met de LM860 (vergelijkbaar geprijsd) of LM960 (iets duurder, maar 'Nano LED') die het Samsung design echt wel naar een volgend niveau getild hebben qua strakheid, waar de ES7/8000 wat knullig zijn met de opgeplakte camera's.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Brainy1978
  • Laatst online: 01-07-2024

Brainy1978

100%

Vind je beeld kwaliteid belangrijk kies dan voor de wat meer stroom gebruikende plasma.
Hou je van de toeters en bellen kies dan de samsung die het het "smart" tv deel wat beter voor elkaar.

Verder zou ik ze proberen naast elkaar te zien in de winkel en vraag of je er een eigen film op mag zien waar donker / licht overgangen in zitten en ook wat actie in voorkomt. (snel bewegende beelden)

Smaak is ook belangrijk en dat moet je echt zelf bepalen. Is de een helemaal weg van zo goed als geen rand om het scherm en zo plat mogelijk. De ander heeft liever een scherm waarvan het beeld goed moet zijn en uiterlijk van minder belang is.

Ga ze vooral naast elkaar vergelijken en als je een vrouw / vriendin hebt .. neem haar mee om te onderhandelen over de prijs ;) Jij bent dan toch al verkocht...

Succes met kiezen!

Genieten :)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik stond ook voor deze moeilijke belissing en koos uiteindelijk voor de Samsung (6800). Belangrijkste reden is de shit die je met plasma hebt (inbranden, vlekken die nog weg gaan, verbruik, geluid) en het niet/moeilijk te kunnen bekijken in een ruimte met veel licht inval.

Een TV is een consumer device, bij het gedacht van een plasma krijg ik stress, de Samsung kan je gerust een hele dag laten spelen, je moet de zonnewering niet naar beneden doen, kids mogen hem op pause zetten, ...

Het geluid van de vorige Samsung reeks was bijzonder slecht, deze reeks zou beter zijn en dat kan ik bevestigen. Voor mensen die liever geen speakers in hun woonkamer hebben is het geluid goed genoeg.

PS: het beeld op standaard settings is bij de samsung wel bar slecht, schokken in snelle acties scenes, ...! Bij firmware update en callibratie (met info vanop één of andere website) was alles perfect :-)

[ Voor 13% gewijzigd door poing op 11-07-2012 10:51 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Sorry, maar inbranden gebeurd er niet zomaar meer hoor. Geluid? Ik heb het nog nooit gehoord en heb al 2 jaar een plasmatv. En vlekken die nog weg gaan?

Volgens mij leef jij 10 jaar in het verleden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Max Hunt schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:08:
De plasma schermen geven veel donkerder beeld, maar dat komt mogelijk door verkeerde configuragie
De plasmatechniek laat een dieper zwart toe. Uiteindelijk is een LCD-scherm nog altijd een combinatie van meerdere filters die allemaal op een bepaalde manier licht doorlaten, met daarachter (of daarnaast, bij edge LED) een gigantische lichtbak. De pixels op zich geven geen licht, die worden doorgelicht. Bij plasma zijn het (als ik het goed begrepen heb) de cellen zelf die licht afgeven.

Plasma had in het begin een grote voorsprong op LCD qua kwaliteit, maar dat is ondertussen wel ingelopen, al is plasma op gebied van zwartweergave blijkbaar nog altijd beter. Het verbruik is in verhouding ook teruggedrongen maar nog altijd meer dan LCD in de meeste gevallen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

poing schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:49:
Ik stond ook voor deze moeilijke belissing en koos uiteindelijk voor de Samsung (6800). Belangrijkste reden is de shit die je met plasma hebt (inbranden, vlekken die nog weg gaan, verbruik, geluid) en het niet/moeilijk te kunnen bekijken in een ruimte met veel licht inval.

Een TV is een consumer device, bij het gedacht van een plasma krijg ik stress, de Samsung kan je gerust een hele dag laten spelen, je moet de zonnewering niet naar beneden doen, kids mogen hem op pause zetten, ...

Het geluid van de vorige Samsung reeks was bijzonder slecht, deze reeks zou beter zijn en dat kan ik bevestigen. Voor mensen die liever geen speakers in hun woonkamer hebben is het geluid goed genoeg.

PS: het beeld op standaard settings is bij de samsung wel bar slecht, schokken in snelle acties scenes, ...! Bij firmware update en callibratie (met info vanop één of andere website) was alles perfect :-)
Ik heb al 5 jaar dezelfde (en dus nu oude) Panasonic plasma en ik heb nog nooit last van inbranden gehad.
Beetje zonde dat dit argument er bij iedereen is ingeprent zonder dat het nu nog op waarheid berust.

Kijk trouwens ook eens op avforums.com voor topics over deze specifieke modellen. Er staan daar altijd veel gebruikersreviews op, waardoor je dingen te weten komt die je normaal pas na een aantal maand gebruik zou opvallen.

...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

418O2 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:55:
Sorry, maar inbranden gebeurd er niet zomaar meer hoor. Geluid? Ik heb het nog nooit gehoord en heb al 2 jaar een plasmatv. En vlekken die nog weg gaan?

Volledig mee eens, ben ook een uiterst tevreden plasma bezitter, trouwens wel van LG.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Hier is maar 1 antwoord mogelijk. De panasonic plasma!!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Lees nog genoeg inbrand issues hier op GoT, dat heeft mij mede met het feit dat ik een hoekappartement met rondom ramen heb dat ik toch voor een LED gegaan ben, terwijl ik eerst echt een Plasma wilde voor het beeld.

Zeker geen issue van 10 jaar geleden.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ach, het feit dat je hier van bijna elk ingebrand toestel leest dat het wordt omgeruild door Panasonic/ECare geeft ook wel aan dat het risico niet al te groot is toch?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-02 00:02

faust2016

You yes have my shirt

Het is grappig dat het nu over inbranden moet gaan. Wij hebben hier al 6-7 jaar een pioneer plasma staan. Hierop heeft het beeld vaak genoeg uren op pauze en dezelfde zenders gestaan. Er is op gegamed met HUDs die uren lang op dezelfde plek stonden en hierbij ook regelmatig een (half) uurtje tijdens het eten bvb op pauze heeft gestaan.

Bij deze tv is helemaal niks van retentie en/of inbranden te zien.

Daar staat tegenover dat mn broertje een LCD heeft waarop we een keer een spel 3-4u op pauze hadden laten staan. Dat was maanden daarna nog te zien..

Maargoed, ik heb recent nog in de BBC gestaan en daar enkele plasma's vergeleken met de eromheen hangende LCD schermen (LED is ook LCD). Van afstand kun je de plasma's duidelijk onderscheiden van de LCD's en dat zit m dan vooral in de reactiesnelheid. Bij verspringende scènes zag je dat de plasma veel sneller de nieuwe scène in beeld had dan de lcd's.

Verder: wat je zegt over dat plasma's 'donkerder' beeld lijken te hebben licht (ja das een woordgrapje) volgens mij vooral aan de belichting. In de mediamarkt waar ik een paar weken daarvoor was, hadden de plasma's echt een viezige, grijze waas over het beeld hangen. In de BCC was de belichting al een stuk(je) subtieler en was die waas verdwenen. Een plasma komt echter pas echt tot leven in donkerdere ruimtes. Niet dat het beeld slecht is in het licht, maar er is zeker een verschil aanwezig.

Op de VT50 zit ook nog een filter op het scherm die speciaal ontworpen is om spiegelingen in verlichte ruimtes tegen te gaan. Ik zou me daar dus niet zo'n zorgen over maken ;).

Ik ben zelf uiteindelijk ook met een panasonic de winkel uitgelopen.. (figuurlijk dan, hij wordt vrijdag bezorgd)

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
mr.paaJ schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:44:
Ach, het feit dat je hier van bijna elk ingebrand toestel leest dat het wordt omgeruild door Panasonic/ECare geeft ook wel aan dat het risico niet al te groot is toch?
Wat mij vaak opvalt is dat het de LCD gebruikers zijn die zeggen dat plasma's last hebben van inbranden.

Ik heb ook al een paar jaar een plasma hangen, waarbij ik nog niets ingebrands gezien heb. En dat terwijl hij toch al een aantal keer een paar uur 'HDMI1' in beeld liet staan omdat zowel ik als m'n PC in slaap waren gevallen ;-)

Verwijderd

Bekijk de topics hier op tweakers en je weet dat er wel degelijk nog steeds problemen kunnen voorkomen met plasma. Het is juist een illusie om te denken dat dat van 10 jaar geleden is. Jouw enkele individuele ervaring kan hierin ook geen maatstaf zijn.

Resonerende spoelen wat meestal het geluid veroorzaakt bij plasma kan heel vervelend zijn. Dat probleem komt vaker voor bij grotere schermen, gewoon omdat die meer power vragen. Jij hebt slechts een 42 inch schermpje waardoor de kans op bijgeluiden sowieso al minder is. De TS heeft het echter over een wat groter scherm.

Zowel lcd als plasma hebben positieve en negatieve aandachtspunten.
Wat voor jou de beste tv is, is afhankelijk van je eisen en manier van gebruik.
Er bestaat geen beste tv. Je moet altijd naar de situatie kijken wat daar het beste bij past. Dan kom je regelmatig tot verschillende uitkomsten.

• Max Hunt
  • Laatst online: 02-02 20:45
Bedankt voor de link naar avforums.com, daar ben ik nu aan het rondkijken.

Ik ben al wel wat posts tegen gekomen over de Panasonic 55", veel mensen klagen over de ventilator aan de achterkant van het scherm. Een paar mensen hebben er geen last van, anderen hebben al meerdere keren hun tv omgeruild om steeds een lawaaiige fan terug te krijgen. Is toevallig iemand bekend met Panasonic garantie? Als ze de tv komen omruilen zou ik dat nog kunnen proberen, terug sturen naar een winkel / terug brengen wordt al een stuk lastiger.

Ik heb ook even gekeken naar de Samsung plasma's in de 8000 serie, helaas kan ik dan alleen kiezen uit een 51" model, net te klein vind ik, en een 64" scherm welke me toch wat te groot lijkt. Weet iemand of de 59" nog (naar NL) komt, daar zou ik ook op kunnen wachten.

Ik ga in ieder geval op zoek naar een winkel waar ik een paar van deze tv's naast elkaar kan zien om ze zelf te kunnen beoordelen. Weet iemand een winkel in het noorden waar deze tv's te bekijken zijn?

Edit:
Ik heb even de garantie vergeleken die Samsung en Panasonic aanbieden. Beide geven aan 2 jaar garantie te geven, maar alleen Panasonic geven ze duidelijk aan dat ze thuis langskomen. Ik meen ook iets dergelijks bij Samsung gelezen te hebben toen ik mijn monitoren vorig jaar kocht, maar ik kon het nu niet vinden.

Ik heb echter geen zin een 55" scherm op te moeten sturen als deze kapot is. Garantie aan huis is dan, zeker met kopen op internet, een must.

[ Voor 18% gewijzigd door Max Hunt op 12-07-2012 14:30 ]

Pagina: 1