Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erageftw
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-07-2012
Beste tweakers,

Na een paar opleidingen op het hbo (niet in de ict) te hebben geprobeerd, denk ik toch dat ik maar beter het mbo kan proberen. Ben inmiddels 23 jaar en om nog eens 4 jaar in de schoolbanken tussen 16-17 jarigen zie ik ook niet echt zitten. Daarom twijfel ik nog om een opleiding systeem of netwerk beheer te doen via het NCOI (of andere zelfstudie aanbieder). Hier duurt de opleiding maar 2 jaar. Nu vraag ik me volgenden dingen af:

Heeft iemand hier ervaring met zo'n thuisstudie?
Systeem of netwerkbeheer?
Waarin verschilt de stof die je krijgt en wat voor modules kan ik verwachten?
Hoe kijken werkgevers naar een NCOI diploma ipv een regulier diploma?
Toekomstperspectief, is er (over 2 jaar) nog werk in te vinden?

Andere tips/advies is altijd welkom.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Weet niet wat zo'n diploma waard is als het van zo'n zelf studie instelling is, maar in de ICT moet je tegenwoordig blijkbaar al minimaal MBO4 hebben en zonder praktijk ervaring kom je ook niet gauw binnen.

Daar bedoel ik dus mee dat een MBO opleiding wellicht zonde van je geld is als je ook op HBO niveau aan kan, MBO2 niveau krijg je sowieso bij twee pakjes boter en is dus voor werkgevers niet veel waard, je hebt dan een diploma maar werk met zo'n diploma valt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362792

Ik zit in een beetje dezelfde situatie als OP maar na lang nadenken heb ik toch besloten om weer echt te gaan studeren aan de uni (ben inmiddels 27). Meerdere kennissen die in de ict werkzaam zijn, gaven aan dat zo'n thuisstudie diploma nog steeds niet echt gewaardeerd wordt door bedrijven. Het is al wel een stuk beter dan een aantal jaar geleden maar er wordt nog steeds een beetje op neer gekeken, dat het toch minder is dan een 'echte' hbo/wo. Ik heb in de afgelopen jaren ook gemerkt dat je zonder diploma eigenlijk nergens komt. Ik heb best wel wat ict-kennis aan boord, maar geen papiertje waar dat op staat en dan houdt het voor werkgevers al gauw op.
Vraag dus ook eens bij bedrijven rond hoe er over zo'n NCOI/LOI/etc diploma gedacht wordt. Ik woon/werk zelf in Amsterdam, waar er genoeg hbo/wo studenten ict zijn, wat bij bedrijven hier in de buurt misschien ook een rol speelt. Dan 'hoeven' ze geen mensen met een NCOI/LOI diploma aan te nemen omdat er genoeg alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erageftw
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-07-2012
@ Diqie-long, het is inderdaad de bedoeling een mbo4 opleiding. Het probleem met HBO is het programmeren, een websiteje opzetten of een scriptje voor IRC kan ik nog wel aan. Probeer ik wat moeilijkers dan trek ik me zowat de haren uit mn kop. Aangezien op HBO niveau toch het benodigde programmeer werk is vereist pas ik daar liever voor. Op het mbo4 zou ik wat meer basis programeer opdrachten krijgen lijkt me. Ook is het in 2 jaar te behalen met 1 dag per week een bijeenkomst. Dit levert voor mij als voordeel op dat ik niet verder in de studieschulden terecht kom. Heb al 3 jaar HBO eropzitten en daardoor een schuld van ca 10k opgebouwt.

@koenie1984
Werkgelegenheid rondom Venlo in de ict sector valt het nog wel mee geloof ik. Heb net even vacatures gezocht en zag er al vrij snel een groot aantal met minimaal mbo niveau 4. De hoger opgeleiden vertrekken in het algemeen uit Venlo om in omgeving Eindhoven te gaan werken. Verder wens ik je nog veel succes met je opleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:40

TommyGun

Stik er maar in!

Er zijn meer opleidingen dan 'programmeren' hoor; http://www.fontys.nl/voor...gzoeker.aspx#ig=4~talen=1

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".