• Hs82H
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-11-2025
Hoi, ik heb mijn zojuist gekregen onderdelen in elkaar gezet tot 1 PC. Het was de eerste keer dat ik het deed, maar het ging vrij gemakkelijk. Ik denk dus dat ik alles goed gedaan heb.

Echter start de BIOS niet op denk ik!

Ik heb alle kabels aangesloten, maar ik krijg geen beeld en de muis en toetsenbord krijgen geen stroom. Ik hoor ook geen BIOS beeps bij het opstarten. De fans en de cpu-fan draaien wel, dus er gaat wel degelijk stroom door het moederboard.

Ik heb de Clean CMOS jumper gebruikt om te resetten en ook de ATX reset geprobeerd, maar geen succes.

Ik heb op dit moment mijn videokaart nog niet binnen, maar aangezien er een onboard op zit wilde ik die gebruiken om alvast de PC te kunnen gebruiken. Dat moet toch geen probleem zijn? En zo wel, dan zou ik wel een beep verwachten.

Zie hieronder het lijstje van componenten waarin ik de videokaart dus even rood heb gemaakt omdat die nog mist.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Antec One Hundred€ 42,04€ 42,04
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,90€ 205,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 46,95€ 46,95
1ICIDU Internal Card Reader OEM€ 6,99€ 6,99
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,70€ 83,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 737,70

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je alles aangesloten (dus ook de stroomkabel bij de CPU, die wordt vaak vergeten). Je kunt altijd een probleem hebben dat een onderdeel DOA is. Daarvoor kun je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen om te achterhalen welk onderdeel het probleem kan veroorzaken.

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-02 17:03
Even een andere vraag: Weet je zeker dat het moederbord uit de doos voor ivybridge geschikt is?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem heb dus eerst een bios flash nodig met een sandy bridge processor. Dus mijn moederbord is terug naar de leverancier dat hun het maar voor me doen.

http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=Z77%20Pro4-M Hier staat pas vanaf bios 1.1

[ Voor 13% gewijzigd door boombes op 10-07-2012 17:14 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:14
Het is inderdaad mogelijk dat je versie 1.00 in je bios hebt zitten, pas vanaf v1.10 wordt je cpu ondersteund.

• Hs82H
De troubleshooter had ik al gelezen, maar kwam er niet verder mee. En ik heb alle stroomkabels aangesloten zoals in de gebruiksaanwijzing is aangegeven.

Zoals jullie aangeven zou het dan de bios versie kunnen zijn. Ik kan volgens mij nu zelf niet achterhalen welke versie erin zit toch?

Maar zou er dan niet evengoed een error beep moeten komen bij het opstarten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je niet de goede bios erop hebt staan dan kunnen er hele random dingen gebeuren. Of het systeem boot gewoon zonder problemen, maar zal je CPU niet precies herkennen, of het ding blijft compleet dood, en zo'n beetje alles daar tussenin.

Kijk of je evt kunt updaten naar een nieuwere bios versie met een CPU die standaard wel gesupport wordt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

stuifbergen schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:18:
Zoals jullie aangeven zou het dan de bios versie kunnen zijn. Ik kan volgens mij nu zelf niet achterhalen welke versie erin zit toch?
Dat staat vaak aangegeven op de doos (bekijk de stickers) en soms met een stickertje op de bioschip.
Maar zou er dan niet evengoed een error beep moeten komen bij het opstarten?
Kan, hoeft niet.

• Hs82H
Aah! Op het stickertje staat inderdaad v1.00-15b! Dus die bios moet geupgrade worden.

Welke CPU kan ik daarvoor gebruiken? Als ik de volgende lijst bekijk staan daar alleen CPU tussen vanaf v1.10. En dus niet de CPU die al eerder ondersteund worden.

http://www.asrock.com/mb/cpu.us.asp?Model=Z77%20Pro4-M

Wil iemand een linkje maken vanuit de Pricewatch?

• Lumics
  • Laatst online: 10-02 06:19
Je kan zelf even zoeken met de filter: + juiste socket - ivy bridge.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan iedere Sandy Bridge CPU gebruiken. Bijvoorbeeld een i5 2500 of i7 2600, al dan niet de K versie.

• Hs82H
Als ik bij de ondersteunde CPU's kijk van Asrock, dan staan er zeer veel Sandy Bridges tussen. Er bovenaan de lijst staat dat de volgende CPU's pas vanaf v1.10 ondersteund worden.

Maar ik vermoed nu dat ik de lijst verkeerd begrijp en dat dat dus de cumulatieve lijst is die ondersteund wordt.

Ik zal dan even op zoek gaan naar een Sandy. Bedankt voor de hulp allemaal. Ik laat later wel even weten of dit geholpen heeft.

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:55
Of het bord de RMA in shoppen en de fabrikant de boel laten flashen ( heb ik destijds met een Asus bord gedaan )

Hoewel Asrock toch een beetje een budget merk is, kan ik me voorstellen dat ook zij dit wel doen
(No flame intended )

Of je haalt ergens een leen-CPU vandaan, of voor een paar tientjes een verkapte Celeron :-P

• Lumics
  • Laatst online: 10-02 06:19
Xantios schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:54:
Hoewel Asrock toch een beetje een budget merk is, kan ik me voorstellen dat ook zij dit wel doen
Al een tijdje niet mee in hardware verdiept zeker? ;)

• Hs82H
TERW_DAN schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:07:
Heb je alles aangesloten (dus ook de stroomkabel bij de CPU, die wordt vaak vergeten).
Ik ben lekker stom bezig geweest!!

Ik had dus inderdaad de ATX 12v kabel vergeten aan te sluiten 8)7 Ik dacht dat die optioneel was en alleen nodig indien er bepaalde randapparatuur aan het mb werd aangesloten.

Alles werkt nu dus. Ik heb gewoon Win7 kunnen installeren met bios v1.0 die dus nog niet mijn cpu ondersteunde. Inmiddels heb ik wel uiteraard de bios naar de laatste versie geupdate zodat de cpu volledig ondersteund wordt.
Pagina: 1