Welk programma heb ik nodig om boeken mee te maken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174744

Topicstarter
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik deze topic in de softe goederen subforum had moeten plaatsen, maar à la, het gaat mij meer om de grafische kant, vandaar.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een programma waarmee ik een eBook kan maken, het liefst een beetje met professionele clipart/vectors die de boel kunnen verfraaien, mooie kaders kunnen toevoegen, et cetera. Ik maak vooralsnog gebruik van Microsoft Word, maar grafisch vind ik dat Word een beetje steken laat vallen.

Ik ben eigenlijk benieuwd, met welk programma('s) worden al die boeken gemaakt die je in de schappen ziet liggen? Vooral die boeken die grafisch zwaar zijn.

Google leverde me als resultaat Indesign en Quark Xpress op, ik vroeg me af jullie nog andere suggesties hebben die iets simpeler zijn te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:39

RoyK

Hobby tekenaar

Word is een ijzersterk in het maken van documenten met tekst. Maar het is geen opmaak programma. Eigenlijk stel je een paar vragen door elkaar. Je wilt traditioneel (digitaal) kunnen tekeken, maar ook in vectoren zaken afhandelen. Dit gaat prima in photoshop, maar vectoren over het algemeen een illustrator klus. Om een ebook te maken zou je weer indesign kunnen grbruiken. Al om al, wil je professioneel aan de slag ontkom je eigenlijk jiet aan de Adobe software. Hier zijn uiteraard tegenhangers voor beschikbaar. Als je nieuw bent met de diverse software is er voor photoshop, indesign en illustrator wel enorm veel te vinden op het net aan tutorials. Het wordt door alle profesionals in de branche gebruikt.

http://tv.adobe.com/watch...ook-with-indesign-part-1/
http://blogs.adobe.com/vi...ing-ebooks-with-indesign/

Etc; http://www.google.nl/sear...UTF-8&hl=nl&client=safari

Misschien zijn er voor ebooks ook andere software op de markt die voor het publiceren beter zijn. Ik hoor het dan graag want ook ik heb daar oor naar. Immers loop ik ook met plannen zat.

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 10-07-2012 20:16 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:03

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Qua opmaak moet je inderdaad kijken naar InDesign of een goedkopere variant als RagTime. De afbeeldingen die je daar in wilt gebruiken zul je in een vector teken programma als Illustrator kunnen doen. Ik ken verder geen programma's die je kant en klare lay-outs geven die je met een paar klikken kunt aanpassen aan je wensen. Wil je het 'professioneel' doen, dan zul je het ook vanaf de grond af op moeten bouwen.

Voor ebooks geld hetzelfde natuurlijk, je maakt je layout helemaal in InDesign en exporteert het naar het formaat dat je wil hebben, ook kun je kijken naar iBooks Autohor onder MacOS om boeken te maken die je in de iBooks store kunt verspreiden. Ik neem aan dat er ook wel zulke software beschikbaar is voor epub formaten.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29
bestaat Microsoft Publisher nog? Geen idee hoe professioneel dat tegenwoordig is, maar eerder (lees: 10 jaar terug) was dat een tamelijk oke pakket.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zo kan ik er ook nog wel een paar optrommelen Freeqingme ;)

Laten we het op nivo houden en over software van hier en nu praten.

[ Voor 29% gewijzigd door RoyK op 10-07-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
RoyK schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:05:
Zo kan ik er ook nog wel een paar optrommelen Freeqingme ;)

Laten we het op nivo houden en over software van hier en nu praten.
Publisher is een alternatief (goed/slecht laat ik in het midden) van hier en nu. De recentste versie is, net als MS Office, 2010. Afaik verschijnt een nieuwe versie met de komende Office "gewoon" ook.

Zeker met recente(re) versies is het een volwaardig(er) pakker geworden. Het is dan misschien nog geen InDesign maar misschien heeft TS ook niet al die functionaliteit nodig; sterker: ik verwacht van niet.

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 10-07-2012 21:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

dan heb ik niets gezegd. Thanks Roblll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het ligt er ook helemaal aan in welke hoek je zit. In de wetenschappelijke wereld is LaTeX al jaren lang de standaard.
Wikipedia: LaTeX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

En als je een Mac hebt, zou je iBooks Author kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-06 16:01
Het hangt vooral af van je kennis en je wil om eventueel hoeveel kennis je op wil doen. eBooks zijn in principe gebaseerd op XML, met daaraan eventueel afbeeldingen, video of audio gehangen. Wil je een prentenboek maken of eenvoudigweg iets grotendeels tekst gebaseerd? Want voor puur tekst (met eventueel een enkele afbeelding) is het redelijk eenvoudig.
Op Usenet (en torrents) worden volop ingescande boeken gepost (zo illegaal als wat natuurlijk, voor zover het boeken betreft die nog volop beschikbaar zijn. Maar er zitten ook niet meer verkrijgbare titels tussen, bijvoorbeeld oude science fiction. Hoewel misschien te billijken nog steeds niet legaal... Enige echt legale is heel oude titels als Alice in Wonderland, maar die zijn al omgezet door Google of Project Gutenberg).
Hierbij worden boeken ingescand, omgezet naar tekst door middel van software en handmatige correcties, en samengevoegd tot epub. Op Usenet wordt ook regelmatig een handleiding gepost hoe je dit zelf kan doen.
In ieder geval is een van de programma's die hierbij gebruikt wordt Calibre (wat in eerste instantie een ebook beheer programma is, maar ook kan converteren tussen verschillende formaten). Dit is een zeer uitgebreid programma, en gratis (open source).
Wil je het mooier/grafischer, dan zul je inderdaad eerder moeten uitwijken naar InDesign (of Quark eventueel), iBook Author op de Mac of zelf erg goed zijn in:
- tekenen (of Photoshop / Illustrator)
- programmeren in XML en eventueel javascript

Ik heb zelf alleen een beetje ervaring met Indesign export, en dan nog met een bètaversie waarbij je nog redelijk wat zelf moest doen in XML.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Keeper schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:33:
En als je een Mac hebt, zou je iBooks Author kunnen gebruiken.
Er zitten wel een paar haken en ogen aan deze tool helaas. Apple only en volgens hun wensen. Zie de vele meningen op het net hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
InDesign heb ik zelf altijd gebruikt tijdens mijn studie als ik een heel net document wilde afleveren. Ik gebruikte wel Word nog als extra spellings controle check omdat die van Adobe minder betrouwbaar was maar het werken met masters en elk element/illustratie precies zo positioneren als jij graag wilt werkt ontzettend goed. De samenhang met Illustrator/Photoshop vond ik ook erg goed werken. Je kan vector Illustraties en foto's voorbewerken en dan met place heel makkelijk in de document plakken.

Je moet er wel eerst een middag voor uitrekken om te leren werken met masters en hoe basis functionaliteit werkt zoals een automatische paginering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661629

Spammen is niet de bedoeling

[ Voor 93% gewijzigd door Spike_wolf op 11-03-2015 10:06 ]

Pagina: 1