Verwijderd

Topicstarter
Na wat ervaring op te hebben gedaan met verschillende camera’s rondom de woning ben ik na zo’n 6 jaar nog steeds op zoek naar een goeie en meest belangrijkste een betaalbare oplossing. Dat er bij het zoeken naar een betaalbare oplossing wat komt kijken ben ik ondertussen wel achter en heb al het nodige leergeld betaald.

Waar heb ik de afgelopen jaren mee geëxperimenteerd.

Verschillende camera’s voor zowel binnen als buiten, streamboxen en daar losse camera’s aan (zowel in Nederland als via Ebay o.a. China gekocht). Wat voor buiten betreft was ik na 2 camera’s verder er wel achter dat niet iedere camera geschikt is voor buiten ondanks dat ze dat wel vermelden. Verschillende tempraturen zowel plus als min en regen eisen toch wel wat. Uiteindelijk heb ik voor buiten een combinatie gekozen van een streambox en camera in een behuizing met verwarming. Mijn beelden zijn overdag wel ok en je kan redelijk iemand herkennen, maar in de nacht is het waardeloos ondanks ze beschikken over IR.

Ik heb in de afgelopen jaren ruim 2.000,-- euro gespendeerd aan verschillende spullen en daarnaast een hoop ergernis. Was het beter geweest om destijds professioneel spul aan te schaffen, nee want destijds was een professionele camera al snel 1.000 euro, dus met minimaal 5 camera’s zou dat een duur geintje zijn geweest.

Nu 6 jaar verder ben ik dan ook nog steeds op zoek naar de ideale config en zie dat de camera’s meer en meer betaalbaar worden, maar door het ruime aanbod is een keuze ook steeds lastiger.

Ik ben dus op zoek naar medegebruikers die ook camera’s hebben aangeschaft en te spreken zijn over deze spullen en hier hun ervaringen willen delen en de nodige tips achterlaten.

Graag zou ik de ervaringen zien van anderen m.b.t. het volgende:
  • Waar op letten bij HD megapixel IP-camera. Zie nu regelmatig dat een 1080P geen garantie is voor een beter beeld dan 720P.
  • Wat is een juiste lens en dan zaken zoals: aantal beeldlijnen, kwaliteit, techniek, lichtsterkte (i.v.m. donker)
  • beeldhoek (camera’s hangen zo’n 3 meter boven de grond), wat is gebruikelijk. Zou het liefst zien dat ze op een afstand van 3 meter zoveel mogelijk kunnen laten zien.
  • Wat zijn de ervaringen voor buiten, is de camera voorzien van een verwarming? Indien niet heb je last van beslaan en of dat camera stuk gaat en hang deze onder een afdak?
  • Wat is het zicht in het donker, heeft de camera een IR lamp of meerdere en hoeveel meter zicht heb je dan.
  • Wat zijn de afmetingen, het liefst zo klein mogelijk zodat ze niet opvallen.
  • Heeft de camera mogelijkheden tot geluid doorgeven en hoe is de kwaliteit daarvan.
  • Mogelijkheden tot zoom?
  • Zijn ze eenvoudig te bedienen via een browser en ook door middel van een smartphone en nog mooier werken ze samen met de camera applicatie van Synology.
Dus mocht je een betaalbare camera in gebruik hebben die zowel overdag als in de nacht buiten een goed beeld geeft, dan graag je ervaringen hier posten, bij voorkeur ook graag een plaatje van het beeld zowel overdacht als in de nacht.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Goedkoop is en blijft met dit spul duurkoop.
Wij hebben hier in het begin ook "aangekloot" met middenklasse en highend consumentenspul, maar dat blijft allerlei problemen geven. Sinds 4 jaar hangt er een set professioneel, op elkaar afgestemd spul en in al die tijd nog geen enkel probleem gehad. We maken gebruik van 4 buiten en 2 binnen cams. 2 van de buitencams worden ondersteund door een grote ir-LED floodlight omdat ze op grotere hoogte hangen en de ingebouwde ir-spotjes net niet voldoende zijn.

Als je al zoveel geld aan "crap" hebt uitgegeven zou je dat eigenlijk ook al wel moeten weten, maar goed. Ik adviseer je dus gewoon een "dure" set te kopen, dan spaar je over een jaar of wat waarschijnlijk geld uit.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je ook op moet letten: een bordje waar op staat dat er 24/7 video-opnamen worden gemaakt. Je mag namelijk niet zomaar overal filmen, vooral wanneer het een (stuk) openbare weg betreft. Het is allemaal erg goed geregeld in Nederland wanneer je je eigen spullen wilt beschermen. (NOT!)

• MadMan

MadMan

What the....

Dat hoeft alleen als mensen die over die openbare weg lopen herkenbaar zijn op het beeldmateriaal dat je opneemt.
Als je niet opneemt, of zorgt dat de hoofden van mensen die niet op jouw terrein komen wegvallen door de camerahoeken goed te kiezen of daarvoor geschikte software te gebruiken, is er geen probleem.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:08

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik kan als merk Axis aanraden. Is wel duurder maar gaat praktisch nooit kapot en is zeer uitgebreid.
Op de website van Axis kan je veel informatie vinden en beelden bekijken.

Er zijn verschillende soorten camera's te vinden. Thermische camera's zijn bijvoorbeeld heel goed voor het "ontdekken" van objecten (ook bij rook, mist stof etc.), echter is de herkenbaarheid vrij laag.
Zie een voorbeeld: http://www.axis.com/products/q19_series/

Om te zien wat je nodig hebt:
http://www.axis.com/products/video/selector/index.php

Werkende live voorbeelden:
http://www.axis.com/solutions/video/gallery.htm

Mijn ideaal (niet voor buiten):
http://www.axis.com/products/m10_series/video/index.htm

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• MadMan

MadMan

What the....

Dat is wel een goed merk opzich ja, het enige wat ik er destijds op aan te merken had was dat het óf nogal opvallend is, óf onopvallend maar van plastic.

Verwijderd

Ik weet niet of je ook bezoekers of klanten op je eigen terrein hebt, maar dan moet je toch wel kenbaar maken dat je gefilmt wordt? Iets in de trand van "voor uw en onze veiligheid wordt u gefilmt door zowel opvallende als onopvallende camera's".

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 00:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Voor zover ik weet mag je max 1 meter buiten je eigen terrein opnemen, dus een stoep bijvoorbeeld. Niet meer dan meter.

Ik heb verschillende soorten, een paar zal ik hier niet neerzetten op GoT maar ik heb deze week al tweemaal de wansview nc541w verkocht.

Top ding, met custom firmware is ie net wat leuker. Voor het geld moet je het niet laten, maar als ik de TS een advies mag geven in zijn geval:

-Koop een camera met IR cut, en tenminste HD resolutie. Eventueel een SD opneem functie, anders eentje die de videobeelden op een NAS kan opslaan. Als je goed zoekt zul je zon camera voor 150 euro vinden.

:*)

Gulfstream G650

• MadMan

MadMan

What the....

@ boven me:
Die cam die je noemt is nogal een baggerding, kost rond de 70 euro nieuw en werkt ook navenant. Ik heb er twee gehad, werden me ook aangeraden door iemand. Na een kleine week heb ik ze in het ronde archief gedeponeerd. Ze zijn ook niet weatherproof en het beeld lijkt op zijn best op een 256 kleuren vga webcammetje.
Het opnemen doe je trouwens met losse software op een pc of server, dat geeft veel meer mogelijkheden en een hoop meer orde in je database. Alles op een scherm en in een venster is veel overzichtelijker dan 4 of meer aparte webbrowsers open hebben staan en alles apart op moeten slaan. Ook kun je dan meteen "loops" laten schrijven die bijvoorbeeld nooit meer dan 48 uur of een bepaalde schijfgrootte innemen. Als er dan iets gebeurd druk je simpelweg op stop en heb je beeldmateriaal van een geruime tijd voor hetgeen het gebeurde, tijdens, en na.

Screen van zo'n Wansview:
Afbeeldingslocatie: http://s.lowyat.net/uploads//attach-10/post-443110-1303364406.jpg
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 01:10:
Ik weet niet of je ook bezoekers of klanten op je eigen terrein hebt, maar dan moet je toch wel kenbaar maken dat je gefilmt wordt? Iets in de trand van "voor uw en onze veiligheid wordt u gefilmt door zowel opvallende als onopvallende camera's".
Dat is wel zo netjes, maar voor zover ik weet niet verplicht. Waarom zouden ze anders specifiek in de wet opnemen dat je juist op de openbare weg mensen niet herkenbaar mag filmen? Op de ingang naar de werkplaats hier plakt een kleine standaardsticker waarop te lezen valt dat er cameratoezicht is, dat is voldoende.

[ Voor 42% gewijzigd door MadMan op 12-07-2012 05:14 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:23
standaard beeldhoek? die is er niet, dat is gewoon 100% afhankelijk van de situatie (dichtbij/veraf of overzicht/detail)
een aantal belangrijke aspecten:
- lichtgevoeligheid voor nachtopnames (evt incl IR lenscorrectie)
- dynamiek: bij tegenlicht is een auto-iris en/of wijde dynamiek gewenst
- resolutie
- voor DVR's: compressie en resolutie, en indien gewenst netwerkmogelijkheden (rtsp/webtoegang/rtsp/mobile app)
De keuze tussen analoog of digitaal moet zelf gemaakt worden op basis van o.a. bekabeling en netwerk.
Mijn praktijkervaringen zijn in ieder geval niet zo dat duurder altijd beter is. verschillen in kwaliteit en kwaliteit/prijsverhouding zijn enorm
Hier wat uitleg van abus over een paar genoemde punten (met uiteraard hun oplossingen): http://www.abus-video.com...ions/The-right-technology

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Axis is inderdaad een goed merk, zoek je een water en weer bestendig iets?

Verder: zoek juridisch de boel goed uit, sommige beweren hier dat je met een simpel bordje of als mensen onherkenbaar zijn of dat je niet opneemt dat dat dan mag, maar ik dacht dat je een vergunning nodig hebt, maar weet het niet zeker.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 00:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

PageFault schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 08:38:
Axis is inderdaad een goed merk, zoek je een water en weer bestendig iets?

Verder: zoek juridisch de boel goed uit, sommige beweren hier dat je met een simpel bordje of als mensen onherkenbaar zijn of dat je niet opneemt dat dat dan mag, maar ik dacht dat je een vergunning nodig hebt, maar weet het niet zeker.
Aah nu je het zegt! Een APV is trouwens wel nodig ja.

Gulfstream G650

• MadMan

MadMan

What the....

Een Algemene Plaatselijke Verordening? Die geeft de gemeente uit, dat wordt lastig aanvragen...

Verder is het zo simpel als een wetboek nalezen, daar staat wat hierboven ook al door mij is beschreven. Je hebt alleen een vergunning + opvallende bordjes nodig als je mensen op de openbare weg filmt/opneemt, ze op dat beeldmateriaal herkenbaar zijn en je het materiaal ook daadwerkelijk opslaat op een drager zoals een recorder, harddisk of het internet.

[ Voor 44% gewijzigd door MadMan op 12-07-2012 16:23 ]

Verwijderd

Mijn advies zou zijn om dat toch even door een jurist uit te laten zoeken. Er lopen net iets te vaak onderzoeken kapot op het feit dat beeldmateriaal onrechtmatig verzameld is...
(n.b. Ja, er zijn APV's die extra eisen stellen, of in ieder geval die waren er wel.)

Maar goed, ik neem aan dat de TS dit onderwerp ondertussen wel heeft uitgezocht, want hij is tenslotte als zes jaar bezig.

Mijn advies? Eh, dat heb ik niet. Nooit met dit soort dingen aan het stoeien geweest.

Verwijderd

Wat is je uiteindelijke bedoeling met die beelden? Moet je gezichten van kwaadwillende buurtgenoten kunnen herkennen, of wil je boeven afschrikken? In het 2e geval zouden goedkope (nep)cameras misschien al voldoende zijn.

Zorg ook dat je uiteindelijk alle hoeken in beeld hebt, niets is zo irritant als een verdachte die in beeld komt, maar net buiten beeld de werkelijke/vermoedelijke aktie doet.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 14:58

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Als ik de bovenstaande reacties lees, is dus bijvoorbeeld een systeem als
http://www.logitech.com/n...stems/master-systems/7252
Weerbestendige videobeveiliging met nachtzicht voor buiten. Stel alles zelf in. U kunt erop rekenen wanneer u het nodig heeft.

(...)

Ontwerp uw eigen systeem
Uw kunt uw eigen Logitech Alert Security System bouwen met zes camera's. (...)

Een volledig videobeveiligingssysteem in een doos
Het Logitech Alert 750e Outdoor Master System biedt alles wat u nodig heeft om te beschermen wat voor u belangrijk is: een slimme, weerbestendige camera met nachtzicht op groothoekformaat, krachtige pc-software en een gratis account voor weergave op afstand.
te kwalificeren als "niet aan beginnen"?

Ik wil namelijk op z'n minst dat 't zaakje werkelijk ook weerbestendig is, eens in de paar maanden spinnenwebben weghalen vind ik minder erg.

Ik ben me ook aan 't orienteren op een (eenvoudig) systeem, met als eisen
- twee of meer camera's
- weerbestendig ;)
- vast opgesteld (hoeft niet zwenk/tiltbaar te zijn)
- bekabeld systeem, mag ook "ethernet over power" zijn.
- mogelijkheid tot opslag van beeldmateriaal, bij voorkeer alleen beelden met beweging/afwijking tov normaal

Dit topic komt precies op tijd _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door APClll op 12-07-2012 20:45 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• MadMan

MadMan

What the....

Daar zou ik inderdaad niet aan beginnen nee. Vast leuk spul, maar het komt niet eens in de buurt van professioneel spul.

Heel slecht? Nee, maar als je het goed wilt aanpakken, niet doen dus.

Pagina: 1