Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Nederlandse staatschuld stijgt in het jaar 2015 naar ca. 510 miljard euro. Aangezien het weer verkiezingstijd is, wordt de goegemeente bang gemaakt voor de "voortrazende opbouw van de staatsschuld"; {Rezelman RT(z)}. Wat is de feitelijke situatie:
(1) Nederland heeft pensioenreserves in de orde van grootte van 935 mld. Hierop heeft de staat, door de omkeerregel pensioenen, nog een belastingclaim met een contante waarde van ca 327 miljard die eigenlijk direct van onze schuld (2011: 393 mld.) kan worden afgetrokken.
(2) Jaarlijks neemt deze belastingclaim met zo’n 25 miljard toe door het storten van pensioenpremies en het rendement op het pensioenvermogen.
(3) Het rendement op het pensioenvermogen bedraagt gemiddeld 4,3% in de laatste tien jaar. De staat betaalt 3,3% rente op de staatsschuld. Er is dus jaarlijks een rentewinst van 3,3 mld. op 83% van onze staatsschuld.
Als een politicus dus met de gebedsmolen staatsschuld komt, dan weet u wat u hem/haar moet tegenwerpen. Het valt *knip* alleen op GoT komen om je eigen site te pluggen is niet de bedoeling gedocumenteerd na te lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 10-07-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
ik volg je totaal niet meer maar mogelijk probeer je je eigen site te promoten en dat lijkt me niet echt correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Als je de verwachte belasting bij pensioenuitkering meerekend, dan moet je alle belasting uit pensioenuitkering die op de jaarlijkse begroting staat ook eraf halen. Anders reken je deze inkomsten dubbel.
Kortom, leuk gevonden, maar te snel rijk gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat u mij niet kunt volgen is volgens mij een gevolg van het feit dat wij van WC-eend alleen WC-eend propageren. De tekst staat op zich zelf met motivering. Ik promoot mijn site in het geheel niet, het is echter weinig zinvol om in dit forum een uitgebreide onderbouwing te geven.. Sterker voor sommige lezers raad ik sterk af de site te lezen omdat die totaal ongeschikt voor hun is

Zou je wat minder uit de hoogte willen posten?

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 10-07-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:38:
Dat u mij niet kunt volgen is volgens mij een gevolg van het feit dat wij van WC-eend alleen WC-eend propageren. De tekst staat op zich zelf met motivering. Ik promoot mijn site in het geheel niet, het is echter weinig zinvol om in dit forum een uitgebreide onderbouwing te geven.. Sterker voor sommige lezers raad ik sterk af de site te lezen omdat die totaal ongeschikt voor hun is
Totaal ongeschikt voor hun wat?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:38:
Dan is het wel prettig dat de link verwijderd is.

Je maakt een paar foutjes in je berekeningen, maar dat weet je zelf ook wel neem ik aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 11:04
Geld wordt tegenwoordig gecreerd uit het niets. Een lening wordt door een bank verstrekt zonder dat er geld wisselt. De schuld wordt in de computer gecreerd.
In feite wordt er dus virtueel geld gecreerd, maar mensen moeten hier wel rente over betalen.

Van oudsher was rente iets, wat je als 'boete' moest betalen. Omdat als je een geit uitleent aan je buurman, dan verdien je zelf geen geld meer met die geit.

Maar als je geld vanuit niets creert, waarom betaal je dan nog een boete?

Mijn oplossing voor de staatsschuld:
De Nederlandse bank creert een lening ter waarde van de staatsschuld met 0% rente en geeft deze lening aan de nederlandse overheid.
Omdat de nederlandse overheid nu geen rente meer hoeft te betalen, is de staatsschuld in 10-15 jaar tijd volledig afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Leuk verhaal hoor, maar als je je zo rijk rekent zou je eenmalig een gedeelte van de staatsschuld weg kunnen strepen. Feit is dat de overheid nu bijna 10% meer uitgeeft dan dat er binnenkomt (leuk hoor begrotingstekort als functie van het BBP, maar het BBP is niet wat er bij de overheid binnenkomt). En dat is een situatie die niet vol te houden is. Want dit verhaal is uiteraard maar eenmalig. Je kan nu wel in theorie al die belastingen alvast gaan innen, maar dan krijg je ze later niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij weet er geen hond binnen de regering hoeveel schuld er op de cent precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Danot schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:38:
Als je de verwachte belasting bij pensioenuitkering meerekend, dan moet je alle belasting uit pensioenuitkering die op de jaarlijkse begroting staat ook eraf halen. Anders reken je deze inkomsten dubbel.
Kortom, leuk gevonden, maar te snel rijk gerekend.
(1) de toekomstige belastingen zullen inderdaad lager uitvallen
(2) De schuld is er ook niet meer die anders moet worden afgelost.
Dit valt dus tegen elkaar weg.
Wel hebben we in het verleden te veel belasting betaalt doordat de pensioenreserves belastingvrij konden worden
gevormd en dus extra belasting moest worden opgebracht om dat te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Oftewel je bent alvast een voorschot op de toekomst aan het nemen, wat exact hetzelfde is als je met lenen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wat de laatste decennia steeds meer neerkwam op een voorschot nemen op de volgende generatie. Maar waar nu dus de rek uit komt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

furby-killer schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:06:
Leuk verhaal hoor, maar als je je zo rijk rekent zou je eenmalig een gedeelte van de staatsschuld weg kunnen strepen. Feit is dat de overheid nu bijna 10% meer uitgeeft dan dat er binnenkomt (leuk hoor begrotingstekort als functie van het BBP, maar het BBP is niet wat er bij de overheid binnenkomt). En dat is een situatie die niet vol te houden is. Want dit verhaal is uiteraard maar eenmalig. Je kan nu wel in theorie al die belastingen alvast gaan innen, maar dan krijg je ze later niet meer.
Hoewel je 100% gelijk hebt, heeft de TS ook een punt. Wij vergelijken ons met andere landen, die een dergelijke pensioenpot niet hebben. De grote trom waar nu de politiek op slaat als het gaat om de staatschuld (met de VVD voorop) mag wel iets genuaceerd worden en kijken naar de feiten (zoals ons enorme handelsoverschot) ipv puur de emotie zou ons goed doen.

Nederland staat niet aan een vooravond van hel en verdoemenis en ook het licht kan hier nog lang blijven branden. Maar het is beter om dan zeer reeel naar je uitgaven te kijken, ipv op het moment dat echt moet. De tering naar de nering zetten is nooit onverstandig, mits je het met verstand doet. De auto de deur uit om te bezuiniging, zodat je niet meer naar je werk kunt, is dus een verkeerde bezuiniging.

En op dat laatste kan ik de overheid helaas te vaak betrappen. Zeker als het gaat om bezuinigen om het bezuigingen zoals nu vaak gebeurd inzake ons sociaal stelsel. Er liggen bakken met wetenschappelijk bewijs (o.a. van de Engelse hoogleraar Gray) dat bij bezuinigen in die hoek, dit meestal resulteert in meer een uitgaven in orde en veiligheid (overheid grote is daarmee relatief groter in angelsakische landen tov b.v. Scandinavië.)

Het op straat zetten van GGZ-patienten en schrappen in budgetten van GGZ (zonder nuance zoals de eigen bijdrage) zal een grotere onveiligheid op gaan leveren (en dus meer inzet politie, ;w bezuiniging) als b.v. het schrappen van HRA (wat overigens ook niet verstandig in om dat in 1x te doen) of afschaffen van belastingvrije woon-werk-regeling.

We staan er goed voor, dus laten we daarvan gebruik maken door de tijd te nemen om gefundeerde keuzes te maken, die gemaakt moeten worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
idd, hoezo staatsschuld:
http://www.bndestem.nl/ni...andse-lening-negatief.ece

inkomstenbron noemen we dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:26
Wel apart een korte lening nemen en geld toe krijgen. Kan je dat kort geleende geld dan vervolgens niet tijdelijk "weg zetten" bij een bank en er rente over krijgen (dus uitlenen). De bank verdient er ook nog eens geld mee en vult de tekorten aan die er zijn. En betaald belasting over de eventuele winst die ze er mee maken.
Meer doen dus. ^^

Oh wacht daar ging het niet over.
Ben de draad kwijt ;)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Pagina: 1