Nieuw Systeem

Pagina: 1
Acties:

• mastermr13
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo beste Tweakers ! :D

Bedankt voor et klikken op mijn Topic.

Ik heb in de afgelopen tijd een systeem samengesteld, maar nog niks aangeschaft. Mijn computer die ik nu in bezit heb (Acer m3640, Q8200, 4gb, no graphic card[9300GE 256mb, maar dies stuk ]) :F, maakt mij langzamerhand steeds gekker en gekker. Ik hou van spelletjes spelen, maar zonder videokaart lukt dat niet echt. (af en toe 20fps met spellen als Cod4 of LoL)

Met het nieuwe systeem, wil ik graag een beetje klaar zijn voor de future (voor een paar jaar geen nieuwe pc, desnoods enkele upgrade, maar that´s it!). (Ik kijk uit naar spelletjes zoals, BF3, MW3, etc..)

Mijn lijstje:
wenslijst: PC

Zoals jullie kunnen zien, staan er niet echt HDD´s in ... Dit heb ik expres gedaan. In mijn vorige computer heb ik nog 2 HDD´s (1,2tb total, SATA-300, WD). Deze wou ik dus voor het nieuwe systeem gebruiken. Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed idee?

Daarnaast, is dit mijn wenslijst. Zo wil ik graag dat mijn PC er uiteindelijk uit komt te zien. Om ook een beetje geld te besparen, zou ik de SSD willen weglaten. Deze zou ik later nog altijd kunnen toevoegen.(toch?)

Ook zou ik de CPU cooling weg willen laten. (Er zit als het goed is een Stock cooler bij de CPU zelf).... Deze stock cooler wou ik dan gebruiken. Ik ga niet echt extreme dingen doen met mijn CPU... geen OC, geen extreme applicaties ofzoo... Dus als het zou kunnen zou ik de Scythe cooler weg willen laten. (Tenzij, jullie zeggen dat een Aftermarket cooler een echte must is... [en waarom het een must is])

Het Moederbord, ik weet dat het niet een van de duurste is. Maar, is dit een Moederbord die een beetje in het lijstje thuis hoort? ... Ik zie veel Moederborden tegen de 200 euro aan. Maar dan vind ik allemaal van die extra´s op zo´n Moederbord, waar ik zelf niets aan heb. Is mijn Moederbord geschikt?

De PSU, 650 watt. Is dit genoeg? Laten we aannemen dat ik niks meer toevoeg aan het systeem. (behalve de SSD , maar die verbruikt toch niet zo veel?)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Wat ik graag wil weten, of het een goed lijstje is. Als dit niet zo is, wil ik dit ook graag van jullie horen; en als dat kan: de mogelijke verbeteringen.

Alvast hartelijk bedankt, voor het lezen en voor je tijd. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door mastermr13 op 10-07-2012 10:04 . Reden: 2 vragen erbij .. :? ]

• DTHUGGA
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 18:11
Hey mastermr13,
mastermr13 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:48:
Zoals jullie kunnen zien, staan er niet echt HDD´s in ... Dit heb ik expres gedaan. In mijn vorige computer heb ik nog 2 HDD´s (1,2tb total, SATA-300, WD). Deze wou ik dus voor het nieuwe systeem gebruiken. Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed idee?
Zie geen reden waarom het geen goed idee zou zijn. Om de beste resultaten te halen wordt in de meeste gevallen aangeraden om een SSD te hebben met aparte opslag schijven ernaast. Dus dit is zeker een goed plan.
Daarnaast, is dit mijn wenslijst. Zo wil ik graag dat mijn PC er uiteindelijk uit komt te zien. Om ook een beetje geld te besparen, zou ik de SSD willen weglaten. Deze zou ik later nog altijd kunnen toevoegen.(toch?)
De keuze hiervan ligt geheel aan jou. Vind je het niet erg om je windows 2 keer opniuw te installeren en in te stellen? Ik vind het persoonlijk zelf fijn om als ik een nieuwe pc bouw om ook gelijk alles in 1 keer te doen zodat ik niet alles opnieuw moet instellen. maar dat is dan mijn persoonlijke keuze. Technisch gezien zou het prima kunnen.
Ook zou ik de CPU cooling weg willen laten. (Er zit als het goed is een Stock cooler bij de CPU zelf).... Deze stock cooler wou ik dan gebruiken. Ik ga niet echt extreme dingen doen met mijn CPU... geen OC, geen extreme applicaties ofzoo... Dus als het zou kunnen zou ik de Scythe cooler weg willen laten. (Tenzij, jullie zeggen dat een Aftermarket cooler een echte must is... [en waarom het een must is])
De stock CPU koelers van intel zijn tegenwoordig behoorlijk goed. Zo kon je met de stock koeler van intel de i7´s al op 4.0GHz klokken. Aangezien jij dat niet van plan bent zie ik geen reden waarom het een must zou zijn om een aftermarket koeler te halen. Hou er wel rekening mee dat de stock koelers niet altijd de stilste zijn en als geluid een factor is voor jou zul je wel naar een aftermarket oplossing moeten zoeken.
Het Moederbord, ik weet dat het niet een van de duurste is. Maar, is dit een Moederbord die een beetje in het lijstje thuis hoort? ... Ik zie veel Moederborden tegen de 200 euro aan. Maar dan vind ik allemaal van die extra´s op zo´n Moederbord, waar ik zelf niets aan heb. Is mijn Moederbord geschikt?
Moederbrod is voor deze configuratie prima geschikt. Dat het niet een van de duurste is beterkend niet dat het ook gelijk een van de slechte is. Asrock staat bekend om de beste prijs kwaliteit verhouding en ik denk dat je met dit bord ook de meeste krijgt voor je geld. Ik ben wel zelf van mening dat je de opties moet hebben mocht je een keer beslissen om wat ermee te gaan doen. Zou zonde zijn als je na verloop van tijd een nieuwe mobo moet gaan zoeken omdat je wilt gaan experimenteren met overklokken. Dan zou het mijns inziens al mooi zijn als je het zou hebben.
De PSU, 650 watt. Is dit genoeg? Laten we aannemen dat ik niks meer toevoeg aan het systeem. (behalve de SSD , maar die verbruikt toch niet zo veel?)
650 watt lijkt mij voldoende voor dit systeem Zo heb je een beetje ruimte over voor eventuele uitbreidingen (bijvoorbeeld extra videokaart) zonder dat je aan de max zit van je PSU.
Wat ik graag wil weten, of het een goed lijstje is. Als dit niet zo is, wil ik dit ook graag van jullie horen; en als dat kan: de mogelijke verbeteringen.
Wil je eventueel andere configuraties van andere tweakers zien zou je eventueel je budget moeten vermelden zodat ze wat configuraties voor jou kunnen samenstellen. Als ik je huidige lijstje bekijk denk ik dat je een budget hebt van ongeveer €1000
4everfun schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:40:
Een tip: neem de i5 (ivy bridge dan) van intel. Deze is bijna evensnel als de i7 alleen heeft de i7 hyperthreading. Kijk bijvoorbeeld naar de best buy guide van juli. Hierin staat het verder nog uitgelegd. Hyperthreading is alleen nodig voor hardcore photshoppers, met gamen merk je er niks van. Dit scheelt je toch weer €50-€60
Dit is zeker waar. Op basis hiervan ook een setupje gemaakt. Ik ben wel een hopeloze asus fanboy. Door jaren lange goede ervaringen met asus zal ik ook niet snel overstappen naar een ander fabrikant ;)

Deze moederbord is geniaal. Zeker door alle automatisch OC functies die erop zitten. Overklokken wordt een makkie ook al weet je er niets van. Dit met het oog op het toekomst (als je na een aantal jaar toch het laatste restje uit je setup wilt persen) is geen slechte optie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman Z9 Plus€ 50,85€ 50,85
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 194,60€ 194,60
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top€ 371,54€ 371,54
1Corsair Enthusiast TX650M€ 89,90€ 89,90
1Samsung 830 series 128GB€ 91,39€ 91,39
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11R€ 59,03€ 59,03
1Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,21

-Thug

[ Voor 32% gewijzigd door DTHUGGA op 10-07-2012 11:54 ]

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-03 14:04
Een tip: neem de i5 (ivy bridge dan) van intel. Deze is bijna evensnel als de i7 alleen heeft de i7 hyperthreading. Kijk bijvoorbeeld naar de best buy guide van juli. Hierin staat het verder nog uitgelegd. Hyperthreading is alleen nodig voor hardcore photshoppers, met gamen merk je er niks van. Dit scheelt je toch weer €50-€60

• mastermr13
@DTHUGGA,

Allereerst, bedankt voor je reply !
DTHUGGA schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:26:
De keuze hiervan ligt geheel aan jou. Vind je het niet erg om je windows 2 keer opniuw te installeren en in te stellen? Ik vind het persoonlijk zelf fijn om als ik een nieuwe pc bouw om ook gelijk alles in 1 keer te doen zodat ik niet alles opnieuw moet instellen. maar dat is dan mijn persoonlijke keuze. Technisch gezien zou het prima kunnen.
In principe, zit ik er niet meer, om Windows 2 keer te installeren. Maar j hebt wel gelijk, het is inderdaad makkelijker als ik het in 1 keer heb gehad! Dit zal ik dus nog overwegen.
De stock CPU koelers van intel zijn tegenwoordig behoorlijk goed. Zo kon je met de stock koeler van intel de i7´s al op 4.0GHz klokken. Aangezien jij dat niet van plan bent zie ik geen reden waarom het een must zou zijn om een aftermarket koeler te halen. Hou er wel rekening mee dat de stock koelers niet altijd de stilste zijn en als geluid een factor is voor jou zul je wel naar een aftermarket oplossing moeten zoeken.
Hmm, okey. Dat wist ik niet, dat Stock coolers meer lawaai maakte... :D is ook wel logisch einglijk.
Maar , daar heb ik ook geen probleem mee... als ik achter me computer zit, staat of de Radio keihard, of koptelefoon op ... dus geluidproductie is niet echt mijn probleem.

@4everfun,

Ook van harte bedankt voor je reply !!
4everfun schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:40:
Ik zat inderdaad in het begin met het probleem of ik nou i5 of i7 zal kiezen. Dat de Hyperthreading functie niet echt voordelen met zich meebrengt bij het gamen, is wel jammer. Maar ik hoop erop, dat dit in de toekomst zal veranderen. Daarnaast, wil ik graag dat mijn aankomend pc een tijdje mee kan gaan, daarom leek het mij geschikt om direct een i7 te halen. 8)7

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed
En dan toch een Z77 plank erbij, overklokken is te simpel om het niet te doen. ;)

pricewatch: Asus P8Z77-M bijvoorbeeld.

Is een 650W PSU niet wat teveel van het goede?
Installeer Windows dan op een 100gb partitie, dan kun je die klonen naar een SSD in de toekomst en hoef je niet te herinstalleren.

[ Voor 67% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-07-2012 12:07 ]

• mastermr13
Dit is zeker waar. Op basis hiervan ook een setupje gemaakt. Ik ben wel een hopeloze asus fanboy. Door jaren lange goede ervaringen met asus zal ik ook niet snel overstappen naar een ander fabrikant ;)

Deze moederbord is geniaal. Zeker door alle automatisch OC functies die erop zitten. Overklokken wordt een makkie ook al weet je er niets van. Dit met het oog op het toekomst (als je na een aantal jaar toch het laatste restje uit je setup wilt persen) is geen slechte optie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman Z9 Plus€ 50,85€ 50,85
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 194,60€ 194,60
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top€ 371,54€ 371,54
1Corsair Enthusiast TX650M€ 89,90€ 89,90
1Samsung 830 series 128GB€ 91,39€ 91,39
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11R€ 59,03€ 59,03
1Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,21

-Thug
Haha,,,

Het klinkt inderdaad erg verleidelijk om voor zo´n moederbord te kiezen. Zal dit in overweging nemen en er over nadenken ! :D

Maar als we wou het moederbord die ik had gekozen, vergelijken met het moederbord die hierboven is aangegeven. Naast dat hij een stukje duurder is, minder aansluitingen, een stukje kleiner is en er vetter uit ziet ... wat zijn nog meer de verschillen? Ik zie dat er een andere chipset in zit. Z77 in plaats van H77 ... Zou deze sneller zijn? Beterder? 8)7

Zal hij dan ook genoeg Chasis Fan aansluitingen hebben? Aangezien er in die Zalman Z9 best wel veel fans passen ...

• DTHUGGA
  • Laatst online: 12-02 18:11
Alternatief full ATX bord zou de Asus P8Z77 zijn. Grootste verschil tussen de H en de Z chipset is dat de Z chipset beter is om te overklokken.
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:58:Is een 650W PSU niet wat teveel van het goede?
Met het nieuwe systeem, wil ik graag een beetje klaar zijn voor de future (voor een paar jaar geen nieuwe pc, desnoods enkele upgrade, maar that´s it!). (Ik kijk uit naar spelletjes zoals, BF3, MW3, etc..)
650 watt lijkt mij voldoende voor dit systeem Zo heb je een beetje ruimte over voor eventuele uitbreidingen (bijvoorbeeld extra videokaart) zonder dat je aan de max zit van je PSU.

[ Voor 17% gewijzigd door DTHUGGA op 10-07-2012 12:20 ]

• mastermr13
DTHUGGA schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:18:
Alternatief full ATX bord zou de Asus P8Z77 zijn. Grootste verschil tussen de H en de Z chipset is dat de Z chipset beter is om te overklokken.
Aha, Ok...

Yep, Now I see.
Als ik beetje op Google kijk wat verschillen zijn, word het me duidelijk. :D

• Boefmans
  • Laatst online: 08:53
Die gene borden zijn geniaal. Ik heb zelf de vorige chipset, een maximus en een gene...
Zijn idd super makkelijk over te klokken, te testen, robuust gebouwd en alles wat je nodig hebt zit erop. En zijn idd mooi (lekker belangrijk :-p maar ik vind blauwe mobos spuuglelijk).

mixing a drink and music

Pagina: 1