Bandbreedte verdelen

Pagina: 1
Acties:

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 07:47
Een soort complex met ongeveer 100 verschillende kamers.
Er is een 100 MB fiber verbinding aanwezig (zakelijk) iedereen in die kamers gebruikt net wat uitkomt, zo kan de een een snelle verbinding hebben en de andere een langzame verbinding, de 100 MB (in de praktijk minder ivm WIFI) word gewoon als één geheel aan iedereen aangeboden, pakken wat er te pakken is.
Nu is mij gevraagd e.a in te gaan richten.
Ze maken gebruik van WIFI (kunnen elkaar niet zien dmv filtering) en hier kun je een profiel aan koppelen met maximale bandbreedte.

Waarvoor het gebruikt word is simpel surfen, email, RDP, VPN en misschien een youtube filmpje.
Mijn idee was om per inlog 2 MB maximaal af te leveren zodat er bandbreedte voor iedereen evenredig verdeeld is, ik heb het een tijdje gemonitord en ongeveer 50% hooguit zit tegelijk te internetten, dus dat zou aardig overeenkomen.

Nu is mij gevraagd die 2MB te onderbouwen en ben ik aan het zoeken hoe of wat, welke bandbreedte is er nodig voor gemiddeld surfen, email, VPN en dergelijke, het liefst met een goede bron.

Is de door mij ingestelde 2 MB een redelijke optie, of moet het meer/minder en enig idee waar ik een onderbouwde bron vandaan kan halen, ik kan moeilijk zeggen dat dit een inschatting van mij is. (ter info hier moeten zeer hoge personen over beslissen en moet 3 dubbel worden aangevraagd, overlegd en dergelijke en ik kom pas onderaan de ladder die een voorstel mag maken) dus wel met onderbouwing.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Allereerst, heb je het hier echt over MB, of over Mbit? Indien je het over MB's hebt heb je dus een glasvezel verbinding van 800Mbit, klopt dat?

[ Voor 35% gewijzigd door Daffie op 10-07-2012 09:33 ]

https://freight.associates

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Slecht idee; als er dan tien man zit te internetten zitten zij te wachten en te wachten, terwijl 80% van de lijn ongebruikt is? Beter lijkt me een QoS instelling die de beschikbare bandbreedte netjes verdeeld over de actieve gebruikers.

• Ora et Labora
@Daffie, over Mbit sorry voor de onduidelijkheid.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat er straks geroepen wordt: "Een netwerkbeheerder die het het verschil tussen MB en Mbit niet kent? En die moet het netwerk in gaan stellen?"

Ik ken je achtergrond niet maar zou je hier wel aan beginnen? Zeker wanneer er "zeer hoge personen" over moeten beslissen. (en wat is zeer hoog? iedereen is tegenwoordig belangrijk gemaakt door zijn functie)

• Daffie
Mbit's dus, dat veranderd nogal wat. 100Mbit is 12,5 MB/sec.
Als je dat dan wilt verdelen over 2 Mbit per connectie (dus 125 KB/sec) dan heb je wel een bagger trage verbinding.

Zoals eamelink al zei, ik denk dat je beter voor QoS kan gaan, op die manier kun je namelijk relatieve limieten opleggen, in plaats van absolute.

• Ora et Labora
Ik ben ook geen netwerkbeheerder.
De situatie is eigenlijk heel simpel, er komt een fiber binnen, daar zit een WIFI router (Nortel 2382) op met accesspoints her en der verspreid zodat iedereen gebruik kan maken van WIFI, het is een extra dienst die aangeboden word.
Dit is simpel zonder verdere uitgebreide instellingen neergehangen, er word flink geklaagd over traag internet als er meerdere mensen tegelijk internetten.

Aan mij werd gevraagd hoe dat op te lossen zou zijn, ik dacht aan een bepaalde bandbreedte per persoon beschikbaar te stellen, dit is vrij eenvoudig in te stellen in de apparatuur en vereist geen bijzondere kennis, alleen wat commando's, mits je natuurlijk wel weet wat je doet, en dat ben ik aan het uitzoeken en voordat het daadwerkelijk uitgevoerd word zal ik dit verifiëren met meerdere personen, ook echte netwerkbeheerders om geen rare dingen te doen.

Wat meer informatie:
Zodra er verbinding word gemaakt op het WIFI kan dit zonder WEP/WPA oid, alleen zodra de browser word gestart word je gelijk doorgestuurd naar een webportal waar je inloggegevens moet ingeven voordat er verder iets gedaan kan worden.
Op dit moment maakt iedereen gebruik van dezelfde inlog, per inlog kun je een QOS-Profile Bandwith Limit instellen, deze staat nu maximaal open.
Mijn idee is om iedere gebruiker van het WIFI een eigen inlog te geven en per inlog een eigen QOS profile met een bandwith limit in te stellen zodat het wat evenrediger verdeeld word.

Mijns inziens gebeurd dat nu niet omdat iedereen van dezelfde inlog en dus van het zelfde QOS-Profile met maximale bandbreedte gebruik maakt, vandaar mijn optie om voor iedereen een aparte inlog aan te maken met een eigen QOS-Profile.

Is dit überhaupt een goed idee of denk ik totaal verkeerd?

• Daffie
Het idee op zich is goed, in mijn ogen. Als de apparatuur je daartoe in staat stelt kun je dan inderdaad per gebruikersaccount instellen hoeveel bandbreedte gebruikt mag worden.

Zeker met het oog op eenvoud is dit de meest voor de hand liggende optie.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Combineer QoS met een beperkt aantal poorten dat naar buiten toe open staat (80, 443, 1723 of iets anders voor VPN), dan hoor je niemand meer klagen >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:13

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Waarom zo laag gaan zitten?
Bij mij in het studentenhuis deelden we de verbinding met 10 mensen, een gewone @home verbinding was dat.
Ik had het zo ingesteld dat niemand O-) meer dan 80% van de verbinding kon gebruiken, is altijd goed gegaan, nooit gehoord dat het traag was en zelf ook niets van gemerkt.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Pagina: 1