Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 17:40
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe GSM. Mijn huidige gsm is een HTC Hero, dus het is dringend tijd voor een upgrade :)

Enkele maanden geleden had ik beslist om op de release van de HTc one S, X te wachten. Een, omdat sense me wel bevalt, twee, omdat dan alle nieuwste hardware er zou op zitten, inclusief nfc (enkel op de X dan wel) en drie, omdat hopelijk de batterijlevensduur ging verbeteren op de toptoestellen.

Ik twijfel nu omdat
1) de galaxy nexus heeft ook nfc, heeft 4G (juist toch?) - alhoewel 4G is niet zo belangrijk
2) een quad-core is toch ietsje overkill voor mijn type gebruik (surfen, navigatie, smsen, mails).
2) batterijduur wordt er toch niet beter op door de schermen die nu groter zijn.
4) voor 350€ heb je dan ook een zeer goede smartphone in principe
5) snellere toegang tot updates, ik ben zo geen custom rom-er. Ik wil graag jelly bean.

Ik ging naar de benchmarks op tweakers (tweakers.net/benchdb) en voor mij is de stand-by test heel belangrijk: ik gebruik hem toch niet continu, dus heb dan ook graag dat hij langer dan 1 dag meegaat. De test is me echter niet duidelijk: de htc one X verliest 3% van zijn lading in stand-by, de nexus 9%. Maar nergens staat vermeld over welke tijdsspanne dit is...? Als dit over een uur is is dit zielig, maar ik neem aan dat dit wel niet zo is? Daarnaast staat 3G en wifi de meeste tijd af bij mij, ik zet die enkel aan als ik moet navigeren, als ik effe nieuws/mails wil binnenhalen, of plots dringend de treinuren moet weten (dit duurde min. 10 minuten met mn hero als ik wou browsen!;) ). In dat geval zal het gebruik nog veel lager dan 9% moeten zijn he. Zijn er mensen met een galaxy nexus die 3G/wifi niet de hele tijd aanhebben? Hoeveel halen jullie dan met 1 volle lading?

Heeft iemand ook reeds benchmarks gedaan met de android 4.1 versie geinstalleerd? Daar ben ik ook heel benieuwd naar, want de reden dat 4.1 erop kan zonder custom roms te beginnen installeren is ook een groot pluspunt. Als de batterijlevensduur dan nog vergroot, is dit goed meegenomen.

Verder las ik op veel fora dat de batterij van de galaxy nexus erg tegenvalt, dat je de procenten ziet droppen terwijl je hem normaal gebruikt (maar echt snel). Ik heb nog geen opzoekwerk rond de htc one X gedaan over gebruikerservaringen, zou dit even erg zijn als de one X en in het algemeen bij iedere recente smartphone?

Zo, dat zijn zo mijn twijfels. Voor mij is de doorslaggevende factor dus de batterij en toegang tot stock 4.1. Als de batterij in de praktijk meevalt en er is niet zoveel verschil met de htc one X/ samsung galaxy S3, dan ga ik de nexus kopen :)

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!
Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1991
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:36
Ik heb ook een Galaxy Nexus en ik heb niets dan lof over deze telefoon. Een toestel waarmee je altijd gegarandeerd bent van de laatste updates vanuit Google.

Over je punten; de Galaxy Nexus heeft geen 4G.

Custom-Roms in overvloed! En dit werkt ook heel erg mee aan de batterijduur van het toestel. Mijn toestel gaat 2 volle dagen mee, heerlijk om hem 's nachts niet te hoeven opladen. Dit was met de 4.0.4 AOKP rom met de Franco kernel, mocht je hier naar willen zoeken. Nu met Jellybean is alleen de stock-rom van de Google I/O conference beschikbaar, deze is dus nog niet volledig getweaked. Met een custom rom gaat je telefoon meestal ook in deep-sleep, waardoor hij stand-by meestal maar 2-3% in een nacht verbruikt.

Mijn ervaringen met de accu zijn dus prima te noemen. Je moet alleen wel opletten wat je installeert en wat je gebruikt. Sommige programma's vreten nu eenmaal accu als je deze op de achtergrond laat draaien (Facebook, Songpop enz.). Deze programma's zet ik dan ook ofwel uit, of installeer ik niet op mijn telefoon.

Benchmarks heb ik niet uitgevoerd, maar problemen bij games heb ik niet ondervonden.

Macbook Pro 16" 2021 -  iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB -  Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case -  iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB -  Apple TV 4K 32GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
Joost, bedankt voor je reactie.

Ik ben echter niet geinteresseerd in custom ROM's. Is het niet mogelijk in de stock om zo'n 'deep sleep' te enforcen? Dat zou zo moeilijk niet mogen zijn omdat het de user experience van veel mensen zou verhogen :) Denk je dat dit in 4.1 beter zal zijn? Die Google Now zal natuurlijk wel niet meehelpen in batterijgebruik.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1991
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:36
Het zal waarschijnlijk wel te forceren zijn door een stock rom te draaien met een custom kernel.

Wat zal er in 4.1 beter zijn? Wat je daar mee bedoeld ontgaat me een beetje.

Google Now helpt inderdaad totaal niet mee in de accuduur. Om Google Now te activeren moet je namelijk behoorlijk wat services + gps aan hebben om nog een beetje relevante informatie te tonen.

Macbook Pro 16" 2021 -  iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB -  Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case -  iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB -  Apple TV 4K 32GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
Ik bedoel beter in batterijlevensduur / batterijmanagement. Misschien zo'n deep sleep optie / ...

Daarnaast: Bij Google Now: die gps, kan je daar een refresh-interval bij meegeven? Of bvb dat 3G + GPS + .... enkel aangeschakeld wordt als je je telefoon unlockt? Ik hoef geen informatie te hebben als ik er niet om vraag, maar als de telefoon aangaat is het omdat ik misschien een bushalte wil opzoeken, en dan mag hij gerust de GPS even inschakelen. De delay zou me niet storen.

edit:
Ondertussen ben ik steeds meer overtuigd als ik de nieuwsartikels lees.

Ik wil wel nog graag weten wat de stand-by test op tweakers nu precies doet. Ik vind nergens een volledige uitleg over de benchmark...?

Daarnaast: In Belgie in de winkel kost-ie tegen de 450 - 500 eur. Als ik die koop in een nederlandse winkel (dan eerder tegen 350 eur), heb ik er dan ook garantie op?

Martin

[ Voor 28% gewijzigd door Katanatje op 10-07-2012 12:57 . Reden: aanvullende vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
Ik heb hem besteld bij Phoneshop (dat vond ik wel 'n nieuwe post waard). Op tweakers.net zag dit er een vrij betrouwbare webshop uit. Ik ben benieuwd!

Stiekem hoop ik dat android 4.0 er nog opstaat zodat ik enkele dagen daarop kan spelen om het verschil te zien met android 4.1.

Ik laat weten hoe mijn bevindingen zijn als ik de telefoon heb!

Blijft nog steeds 1 vraag: hoe wordt de stand-by test nu gedaan?

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntard
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:26
Katanatje schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:09:
Ik heb hem besteld bij Phoneshop (dat vond ik wel 'n nieuwe post waard). Op tweakers.net zag dit er een vrij betrouwbare webshop uit. Ik ben benieuwd!
Gefeliciteerd! :)
Blijft nog steeds 1 vraag: hoe wordt de stand-by test nu gedaan?
Uit de Galaxy S3 review:
De vierde en nieuwste test is de standby-test: de telefoon wordt gereset en ligt vervolgens een nacht op een vaste plek. Het toestel moet daarbij 3g- en wifi-verbindingen in stand houden, maar krijgt geen push-meldingen, omdat die nu eenmaal lastig te controleren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
Ik heb hem van zaterdag!

Eerste indruk: Supertelefoon, ik ga er veel plezier van hebben. Het is te vroeg om iets over batterijgebruik te zeggen, zeker nu ik er de eerste dagen wat meer mee 'speel' en nutteloze dingen doe.
Hij vroeg eerst om een update naar 4.0.2, dan na reboot update naar 4.0.4. Daar 1 dag mee gespeeld.
Dan effe cache gecleard van die Google Service Framework, gezorgd dat batterij voldoende vol was, en voila, update naar 4.1.
Hij is inderdaad responsiever, en de notifications zijn super. Google now wist plots naar welk restaurant ik wou gaan, maar verder is het te vroeg om er iets nuttig van te zeggen. Ook de camera app is superleuk, met een swipe ga je van je camera naar je laatst getrokken foto: superhandig.

Martin
Pagina: 1