Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bluescreen bij opstarten Windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb het volgende probleem:

Nadat mijn PC erg raar deed (veel fouten bij opstarten) heb ik besloten om Windows volledig opnieuw te installeren. Eerst Windows 7, maar dit gaf allemaal foutmeldingen, toen weer geformateerd en Windows XP.

Echter, bij het opstarten van de installatie vanaf de hard drive (formateren en kopieeren vanaf CD is al gebeurd) komt er een bluescreen met daarop steeds een andere melding. Echter, er staat altijd (en dat heb ik ook op internet terug gevonden) dat het iets te maken heeft met nieuwe hardware.

Ik heb vervolgens het volgende geprobeerd:

- Batterij mobo is niet leeg
- Andere harde schijf (opnieuw geformateerd en geinstalleerd)
- Alle andere hardware eruit gehaald/ontkoppeld (TV-kaart, Firewire-kaart, DVD(brander), extra HD
- Geheugen uit andere PC erin gestopt
- Videokaart van andere PC erin gestopt
- Alle fans gecheckt op stof en werking

Bovenstaande helpt niet. In mijn veronderstelling kan het niets softwarematig zijn (heb 2 keer schijf geformateerd en versie Windows er proberen op te zetten) en kan het niets anders zijn dan het Mobo en/of processor. Of zie ik iets over het hoofd?

Ter info, vaak staat er IRQL_NOT_LESS_EQUAL als foutmelding... Het bluescreen verschijnt net nadat kort een blauw scherm met de muis zichtbaar is geweest (de UI van de installatiewizzard).

Iemand een suggestie?

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 09:36
eerste waar ik aan dacht is het geheugen maar je geeft aan dat je ander geheugen geprobeerd hebt toch?
Geen vage settings in je bios? Overclock of iets dergelijks?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen is inderdaad vervangen geweest en dat verhielp het probleem niet.

Er is volgens mij niets veranderd in de BIOS. Verder is de PC ook nooit overgeclockt geweest?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Meestal is er dan iets wat probeert op een bepaalde geheugenlocatie toegang te krijgen, maar daarvoor geen toestemming krijgt.

Ben het zelf alleen tegen gekomen bij het vervangen van een videokaart.

Jij hebt het meeste al geprobeerd; bios setting naar 'optimized default' is nog een optie om te proberen.

Maar jij had op een bestaande installatie al problemen, wat voor problemen precies?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• boomr
Als je bovenstaand allemaal geprobeert heb weet ik t ook niet meer. Je zou de voeding nog es kunnen proberen maar t lijkt me stug dat het daar in zit.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11 22:01
Check je elco's van je mobo eens. Ik heb ook een systeem gehad wat meldingen bleef geven. Na grondige inspectie van het moederbord, bleken er wat elco's niet helemaal jofel meer te zijn. Mobo vervangen en het systeem draait nu al weer een jaar als een zonnetje

Carpe Diem

• boomr
muppet99 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:03:
Check je elco's van je mobo eens. Ik heb ook een systeem gehad wat meldingen bleef geven. Na grondige inspectie van het moederbord, bleken er wat elco's niet helemaal jofel meer te zijn. Mobo vervangen en het systeem draait nu al weer een jaar als een zonnetje
Das ook een goede. Bekend probleem is bolstaande of lekkende condensatoren bij n aantal moederborden.

muppet is scherp:)

• muppet99
Ik heb soms mijn heldere momenten ;)

Carpe Diem

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:40

Aganim

I have a cunning plan..

Alle drivers up-to-date? Deze melding kan namelijk ook nog veroorzaakt worden door brakke drivers. IRQL_NOT_LESS_EQUAL is wat dat betreft een rottige BSOD, de oorzaken kunnen daarvan behoorlijk uiteenlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 10-07-2012 13:16 ]

• boomr
Aganim schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:15:
Alle drivers up-to-date? Deze melding kan namelijk ook nog veroorzaakt worden door brakke drivers. IRQL_NOT_LESS_EQUAL is wat dat betreft een rottige BSOD, de oorzaken kunnen daarvan behoorlijk uiteenlopen.
Hij krijgt t al bij t installeren vanaf n cd. Als dit vroeger wel werkte lijkt t me niet aan de drivers te liggen. Zoals muppet aangaf: check je moederbord ff.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:40

Aganim

I have a cunning plan..

Overheen gelezen.. Excuses. :)

Vergeet dan ook niet om de voeding te controleren. Met name goedkope en merkloze voedingen hebben de neiging om al binnen een paar jaar verrotte elco's te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BIOS settings gezet naar "optimized default". Daarna bleef het probleem maar ipv het bluescreen, start de PC opnieuw op (op hetzelfde punt waar eerste het bluescreen tevoorschijn kwam).

Daarna de BIOS naar "Fail-Safe defaults" gezet. Toen kwam het bluescreen terug, afgewisseld met de reboots zoals hierboven geschreven.

Voor de intallatie stond Windows 7 geïnstalleerd en deze startte niet meer op. Tijdens het opstarten onverwachte reboots.

Vervolgens heb ik de Elco's op het moederbord visueel geinspecteerd. Ik heb geen lekkende of opgeblazen gezien, maar ik ben dan ook geen expert.

Vervolgens heb ik het systeem nog even aan een andere voeding gehangen. Dit loste het probleem niet op. Wel een nieuwe melding op de bluescreen, maar zoals ik al zei wisselen deze erg vaak:

"Probleem zit hem waarschijnlijk in het bestand win32k" en als melding PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Ik ben benieuwd of iemand nog andere heeft die ik kan kijken/proberen

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand nog suggesties?

Kan het nog aan de drivers liggen? Zo ja, hoe kan ik die dan updaten aangezien het een geformateerde schijf bevat zonder OS installatie.

Puur gekeken naar de hardware is het moederbord en de CPU het enige wat ik nog niet vervang heb met een onderdeel uit een andere PC. Conclusie zou dan zijn dat het in 1 van die 2 zaken zit, of niet? Is er een manier om dit zeker te weten?

• muppet99
ja door beide te vervangen :+

Maar heb je al gegoogled op bolle elco's? dan weet je waar je op moet letten. Bij mij lekte ze ook niet maar stonden ze wel bol, na vervanging mobo was alles opgelost. Er zit meestal een soort van vierkantje in. ik kan het moeilijk uitleggen maar plaatjes maken een hoop duidelijk denk ik :)

[ Voor 23% gewijzigd door muppet99 op 11-07-2012 13:39 ]

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Heb naar de Elco's gekeken, maar die zien gewoon goed uit. Ze staan allemaal recht, hebben geen leksporen op boven- of zijkanten en zijn niet boller dan normaal.

Ik vind het geen probleem om een nieuw moederbord aan te schaffen, maar het zou zonde zijn als het toch ergens anders an blijkt te liggen. Of kunnen wel conluderen dat het wel het Mobo moet zijn?

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

De melding "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" komt in veel gevallen door het geheugen.
Omdat ik niet weet hoeveel geheugenlatten erin zitten, zou ik zeggen begin met één bank
in het hoofdslot en test dan door middel van opstarten, of je wel of niet kan booten.
Misschien zit de geheugenkaart los... ff de pc openmaken en de geheugenkaart los koppelen (misschien is hij al los) en dan weer terug drukken in de bank/slot.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Verwijderd

Topicstarter
@just me! .. Bedankt voor je reacite, maar ik heb de 2x 2GB al eens vervangen door 2x 2GB uit een andere PC. Ook heb ik de 2 banken als 'ns gewisseld van slot (zijn er 4 totaal), maar de problemen blijven aan.

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
Heb je de harde schijf op fouten gecontroleerd? Misschien een kapotte Pata-/Sata kabel?

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten 2 HD's in het systeem en heb ze beide al geprobeerd, beide hetzelfde probleem. Het lijkt me dus niet dat er fouten daarin zitten en ook niet in de kabels (1 is Pata, 1 is Sata).

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
s-ATA controller goed ingesteld? IDE/AHCI/RAID w/e?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan deze termen niet terugvinden in de Bios. Kan het ook zijn dat er andere termen worden gebruikt voor deze instellingen? Het is een moederbord van MSI.

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 18:17
warhamstr schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:36:
s-ATA controller goed ingesteld? IDE/AHCI/RAID w/e?
Dergelijke fout zou geen windows installatie fout mogen geven.
Pas na of tijdens installatie aanpassen van bijv. IDE--> AHCI genereert een BSOD/reboot.
De settings kan TS niet vinden dus een aanpassing daarvan tijdens alle re-installs lijkt me uitgesloten.

Aangezien je alle opties doorlopen hebt zou ik uitkomen bij CPU maar verwacht eerder je MoBo.

Zoals al gezegd is is een IRQ adresserings fout behoorlijk algemeen.
Meestal is het je RAM tijdens installatie maar dat hoeft niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Double-X-L op 12-07-2012 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels de instellingen gevonden en IDE omgezet naar AHCI. Het bluescreen verscheen nu eerder in het opstartproces. Alle AHCI ports zijn ook "not detected".

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 18:17
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:21:
Inmiddels de instellingen gevonden en IDE omgezet naar AHCI. Het bluescreen verscheen nu eerder in het opstartproces. Alle AHCI ports zijn ook "not detected".
Als je de harde schijven uitgesloten hebt neig ik nu nog harder naar je MoBo.
Heb je al geprobeerd om andere SATA poorten te gebruiken?

EDIT: ik heb trouwens geen idee of een Pata aansluiting met AHCI samen gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Double-X-L op 12-07-2012 20:52 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:14:
@just me! .. Bedankt voor je reacite, maar ik heb de 2x 2GB al eens vervangen door 2x 2GB uit een andere PC. Ook heb ik de 2 banken als 'ns gewisseld van slot (zijn er 4 totaal), maar de problemen blijven aan.
Heb je het ook al eens met n enkele reep geheugen geprobeerd? En dat bij elke bank los getest?

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord is inmiddels vervangen en het probleem is verholpen. Wat het precies is geweest weet ik nog steeds niet, maar het zat 'm zeker ergens in het MoBo.
Pagina: 1