Domme vraag over routersnelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons studentenhuis wordt nu glasvezel aangelegd en we gaan kiezen voor 100mbps. Ik kan hierbij kiezen voor pakketten met draadloze modem (zoals de KPN Experia, maar ik lees soms negatieve verhalen en ik kan ook eigenlijk nergens vinden hoe snel die is). Maar ik kan ook kiezen voor een pakket zonder wifi, dus dan zou ik zelf een N-router van 300mbps kunnen aanschaffen... maar heeft dat wel zin als mijn (glasvezel)modem maar 100mbps kan genereren??

Wat voor router zou ik het beste kunnen nemen? Met inachtneming van het volgende:
- Er moeten 6 verschillende laptops op verbonden worden.
- Ik ga binnenkort Apple tv kopen en dan gaat ook alles via wifi.

Wie o wie kan mij helpen en goed adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
De Wifi snelheden waar ze mee adverteren haal je in de praktijk nooit.
Maximaal de helft min nog wat overhead.

Het aantal devices waar jij het over hebt kunnen alle wifi routers wel aan. Da's peanuts.
Kijk eens naar een TP link wifi router. Daar lees ik best goede verhalen over. En zal voldoen voor je.

Verder is je max download waarschijnlijk die 100 mbps, maar er zullen erg weinig websites zijn die je die volle bandbreedte ook gaan bieden. Dus maak je maar niet druk over je (theoretische) lan wifi max speed, en je max wan speed. dat zal zo'n vaart niet lopen. (ofwel, komt wel goed)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

De snelheid die je intern haalt is heel wat anders als de snelheid die je extern van KPN krijgt.

Koop een degelijke 300Mbit N router en het zou zat moeten lukken. Al betwijfel ik of je hier ook maar 50Mbit 100% stabiel van gaat trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 10-07-2012 03:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
In 1 huis wil je in principe gewoon zo snel mogelijk wifi hebben. Je externe snelheid is nog niet eens zo belangrijk.

Er komt een moment dat iemand even intern wat mp3's wil kopieren of dat jij je apple-tv wil gebruiken voor films op je pc. En dan wil je niet gelijk dat je film gaat haperen omdat iemand een grootte download heeft lopen en je tegen je max-router snelheid aan zit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
en domme vragen bestaan niet!

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

lier

MikroTik nerd

Ik weet uit ervaring dat er voldoende mensen op GoT zijn die heel erg hun best doen ;)
Geldt overigens niet voor de TS!

Ik zou persoonlijk in ieder geval een dual band router nemen (zowel 2,4 GHz als 5 GHz), bij draadloze netwerken wordt de bandbreedte verdeeld over de clients. Denk daarbij aan merken als TP-Link, Asus en Netgear (bv een tweedehands WNDR3700 is erg fijn!). In de pricewatch zijn voldoende reviews te vinden...

Overigens is het 100Mbps (M = Mega, m = milli) en bij deze snelehdi is een beetje WAN - LAN throughput wel belangrijk!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ik houd echt van Tweakers. Bedankt voor alle antwoorden jongens! Die van Netgear kreeg ik al eens eerder als tip, dus dat lijkt me een goede keuze! En zoals Gomez zegt, kan ik daarmee idd voorkomen dat mijn film op Apple TV gaat haperen als er 3 huisgenoten films aan het downloaden of streamen zijn?

Ik hoorde trouwens iets over een nieuw router type: 802.11ac... is dat nog de moeite waard?

En kan ik trouwens een Wireless N-kaartje in mijn Macbook Air stoppen om een sterker signaal te krijgen?

Het zit namelijk zo: wij wonen in een oude boerderij met dikke muren en ik merk aan het wifi dat we nu hebben dat dit echt de snelheid vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

802.11ac standaard is nog niet helemaal rond, geen garantie dat pre-802.11ac apparaten daadwerkelijk gaan werken met het definitieve 802.11ac-standaard, in welk geval je dus teveel betaald hebt voor een doos wat niet sneller werkt dan een andere 802.11n AP.

Sowieso, WiFi is een beetje als xDSL, de ontwikkelingen verbeteren vooral wat je kunt halen bij (zeer) goed signaal, als je dat niet hebt schiet je er weinig mee op. 802.11ac werkt alleen in de 5HGz-band, die korter bereik heeft en totaal niet door betonnen muren heen beukt. Als je AP en device in dezelfde kamer zitten is 5GHz sneller dan 2.4GHz. 802.11ac gebruikt sterkere modulatie (iirc 256QAM ipv 64QAM) en bredere kanalen om hogere throughput te halen. Beide verhogen de ruisgevoeligheid en verlagen bereik nog meer dan bij 802.11n op 5GHz.

Bottom line: als je zoals 70% van NL huishoudens in een betonnen huis met meer dan een verdieping woont, heb je werkelijk geen zak aan 802.11ac tenzij je minimaal op iedere verdieping en liefst in elke kamer een aparte AP gaat plaatsen.

Hoe het in een "oude boerderij met dikke muren" zit weet ik niet - dat hangt af van exacte bouwmaterialen etc - maar verwacht absoluut niet dat 802.11ac beter bereik gaat geven, eerder het tegendeel. Beter bereik maak je alleen door meer access points te installeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die access points begrijp ik niet helemaal geloof ik. Ik snap het verschil met een router niet en ik heb het gegoogled, maar daar word ik niet veel wijzer van.

Nog even over de router die ik moet kiezen... onze huisbaas betaalt het, dus ik hoef niet zo nodig meer op de prijs te letten. Die van Netgear is maar 70 euro... De Linksys E4200 Dual Band schijnt erg goed te zijn (100 euro), en heeft een bandbreedte van 476 Mbit/s... is dat belangrijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 22:41
Een accesspoint is niets meer dan een switch met een antenne.
Een router kan daarentegen het verkeer ook beïnvloeden en het een andere richting uit sturen. Bijvoorbeeld alles wat niet voor je LAN (192.168.1.x) is naar de WAN poort sturen.

Wireless Routers hebben dit gecombineerd.

Je moet wel opletten dat je een router koopt met een Gigabit WAN aansluiting, anders ga je de 100 Mb misschien niet halen. *Je WNDR3700 heeft dat
Als je het deelt met meerdere mensen dan is bandwidth control (meer dan QoS) ook een nice-to-have feature.
Zoals in een Draytek Vigor 2130n. (geen ervaring mee)

Oja, het voordeel van een duurdere router is een snellere processor, dus meer connecties tegelijk, mogelijk sneller, meer features etc...

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 10-07-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Die 400 nogwat Mb/s ga je toch niet halen, want daarvoor moet je toch apparatuur aanschaffen die compatibel is. En dat is vaak spul wat dan weer een stuk duurder is en dan kom je met USB sticks en weet ik het wat.

Zelf heb ik al een aantal wifi routers versleten van 30 tot 100 euro en ik kan je vertellen dat ervaringen echt kunnen verschillen. Zo heb ik een Netgear gehad met alleen interne antenne's en ben daar eigenlijk helemaal op afgeknapt, dat werkte voor mijn situatie (met veel wifi netwerken in de buurt) totaal niet. Daarna heb ik een D-Link DIR-615 gehad en die was redelijk maar redelijk instabiel met de oude hardwarerevisie.

Opvolgend had ik de bekende TP-Link omdat die hoog aangeschreven staat. Echter verschillen daar ook de ervaringen in. In mijn situatie werkte de router de eerste paar maanden erg goed. Daarna werd de router erg instabiel en ben ik volledig afgeknapt op vooral de ondersteuning van TP-Link. Ook de computersoftware voor draadloze ontvangers is erg buggy, tot aan BSODs toe.

Meest recent heb ik de D-Link DIR-600 gehad welke erg stabiel is, maar helaas niet zulke hoge snelheden aankan. 150Mbit was zeker het maximale op LAN gebied. Deze heb ik daarom recentelijk vervangen door de D-Link DIR-815. Dit is een dual-band router (2.4GHz en 5GHz) en werkt vooralsnog erg goed. Ik moet de router maximaal een keer per maand resetten door middel van een schakelaar op de achterkant en ben ik tot nog toe erg tevreden. Ook is de webinterface erg simpel en haal ik op 2.4GHz en 5GHz gemakkelijk 100Mbit. Het grote nadeel van deze router is echter de 100Mbit WAN en LAN poorten. Dit is niet wellicht handig voor jullie situatie...

Nu ken ik de situatie niet en weet ik vooral de oppervlakte niet. Maar ik kan je aanraden om twee wifi-ap's te nemen als je een relatief grote oppervlakte hebt. Zo heb je 'altijd' dekking met hetzelfde wifi-netwerk (zelfde SSID en password, andere channels) en deze routers hoeven ook niet per se van dezelfde fabrikant te zijn.

Wil je toch één router dan zou ik gaan voor een met MIMO ondersteuning voor een hogere doorvoersnelheid. Dit zie je vaak aan de meerdere antennes. Ook zou ik er een nemen met externe antenne's. Als laatste zou ik je aanraden om te kijken naar dual band routers in het wat hogere segment (80 - 100 euro). Zo kun je ook eventueel langzame en snelheden netwerken gescheiden. Wifi-n 2.4GHz schakelt namelijk terug als je G-apparaten toestaat en deze verbonden worden. Zo kun je dan mooi op 5GHz blijven zitten - als dat gehaald wordt - en zo toch nog een wat snellere verbinding houden. Ook kun je natuurlijk geen wifi-g toestaan :).

Al met al een hele lap tekst, maar ik hoop dat je er wat aan hebt :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 22:41
Met mijn (DD-)WRT320N kon ik inderdaad WLAN <-> LAN (op 261 Mb volgens de Windows) slechts 5 MB (40 Mb) halen. En nu de H220n trek je er zo 9 MB door omdat hij maar 100Mb LAN heeft.

Het hangt dus erg af van het apparaat (ook de client) en hoe je hem instelt. Want by-default staat het vaak ongunstig.

Apparatuur verschilt, kijk naar de reviews en testen bij de buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha ik vind het nog steeds lastig :p. Stel ik neem die Netgear (die lijkt me gewoon goed en snel genoeg voor ons glasvezelpakket), is het dan verstandig om zo'n extra access point te nemen en die ergens in huis neer te zetten, ver weg van de router waar dat signaal zwakker wordt, om het signaal daarvan weer sterker te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Waar in huis komt je internet straks binnen?
Is dat een handige locatie voor wifi?

Kun je niet beter een reguliere router kopen (of een linux machine met bijv ClearOS er op) en dan op meerdere geschikte plaatsen in huis een net Accespoint (heeft meestal maar één kabel aansluiting) ?

Wij kunnen hier geen antwoord op geven omdat we de indeling van het huis en de dikte van de muren niet kennen.

Als je dan meerdere zenders (accespoints) in huis gaat plaatsen, let dan wel goed op met de kanalen.
WDS is een term waar je alvast op kunt zoeken, en InSSIDer een eenvoudige tool om wifi zichtbaar te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door aZuL2001 op 10-07-2012 22:26 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment steekt er een oranje glasvezelkabel uit het grind bij onze voordeur. Ik heb geen idee hoe lang die kabel is en hoe ver we het mee in huis kunnen nemen.

Zo groot is ons huis niet en het heeft ook maar 1 verdieping. Alleen sommige muren zijn gewoon super dik.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 17:16 ]

Pagina: 1