Die 400 nogwat Mb/s ga je toch niet halen, want daarvoor moet je toch apparatuur aanschaffen die compatibel is. En dat is vaak spul wat dan weer een stuk duurder is en dan kom je met USB sticks en weet ik het wat.
Zelf heb ik al een aantal wifi routers versleten van 30 tot 100 euro en ik kan je vertellen dat ervaringen echt kunnen verschillen. Zo heb ik een Netgear gehad met alleen interne antenne's en ben daar eigenlijk helemaal op afgeknapt, dat werkte voor mijn situatie (met veel wifi netwerken in de buurt) totaal niet. Daarna heb ik een D-Link DIR-615 gehad en die was redelijk maar redelijk instabiel met de oude hardwarerevisie.
Opvolgend had ik de bekende TP-Link omdat die hoog aangeschreven staat. Echter verschillen daar ook de ervaringen in. In mijn situatie werkte de router de eerste paar maanden erg goed. Daarna werd de router erg instabiel en ben ik volledig afgeknapt op vooral de ondersteuning van TP-Link. Ook de computersoftware voor draadloze ontvangers is erg buggy, tot aan BSODs toe.
Meest recent heb ik de D-Link DIR-600 gehad welke erg stabiel is, maar helaas niet zulke hoge snelheden aankan. 150Mbit was zeker het maximale op LAN gebied. Deze heb ik daarom recentelijk vervangen door de D-Link DIR-815. Dit is een dual-band router (2.4GHz en 5GHz) en werkt vooralsnog erg goed. Ik moet de router maximaal een keer per maand resetten door middel van een schakelaar op de achterkant en ben ik tot nog toe erg tevreden. Ook is de webinterface erg simpel en haal ik op 2.4GHz en 5GHz gemakkelijk 100Mbit. Het grote nadeel van deze router is echter de 100Mbit WAN en LAN poorten. Dit is niet wellicht handig voor jullie situatie...
Nu ken ik de situatie niet en weet ik vooral de oppervlakte niet. Maar ik kan je aanraden om twee wifi-ap's te nemen als je een relatief grote oppervlakte hebt. Zo heb je 'altijd' dekking met hetzelfde wifi-netwerk (zelfde SSID en password, andere channels) en deze routers hoeven ook niet per se van dezelfde fabrikant te zijn.
Wil je toch één router dan zou ik gaan voor een met MIMO ondersteuning voor een hogere doorvoersnelheid. Dit zie je vaak aan de meerdere antennes. Ook zou ik er een nemen met externe antenne's. Als laatste zou ik je aanraden om te kijken naar dual band routers in het wat hogere segment (80 - 100 euro). Zo kun je ook eventueel langzame en snelheden netwerken gescheiden. Wifi-n 2.4GHz schakelt namelijk terug als je G-apparaten toestaat en deze verbonden worden. Zo kun je dan mooi op 5GHz blijven zitten - als dat gehaald wordt - en zo toch nog een wat snellere verbinding houden. Ook kun je natuurlijk geen wifi-g toestaan

.
Al met al een hele lap tekst, maar ik hoop dat je er wat aan hebt

.