Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Persoonlijke database / knowledge base

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al van alles afgezocht en de hoop een beetje opgegeven dat het bestaat. Maar wie weet zit hier iemand die een idee heeft.

Ik zoek een database programma, het liefste eentje die standalone draait en dus bijv. vanaf een USB stick kan draaien.
Wat ik hiermee wil doen is dingen die ik wil onthouden voor later op te slaan in een database. Het zou mooi zijn als ik tags kan toevoegen waarnaar ik later kan zoeken. Zo kan ik allerlei dingen die voor mij relevant zijn bewaren en rubriceren zodat ik ze later makkelijk door simpele zoekopdrachten kan terugzoeken. Eigenlijk wordt het dan een soort knowledge base waar je informatie met een aantal steekwoorden makkelijk kunt terug zoeken.

Weet iemand of zoiets bestaat?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Is het niet veel praktischer om gewoon zelf een wiki te hosten waar alleen jij toegang tot hebt?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Ik gebruik Evernote voor ongeveer wat je omschrijft. Geen lokale opslag, wel synchroniseren tussen verschillende apparaten en webtoegang.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06
Je kan ook Zim wiki overwegen, een wiki lokaal op je systeem in een mooie applicatie, zowel portable als installable. Meer een wiki dan een knowledge base, maar wel standalone te gebruiken.
Vind dit zelf heel handig voor allerhande notities.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2012 02:13 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Hallo bedankt voor de antwoorden.
Ik heb inderdaad al wat online mogelijkheden gevonden, maar ik zoek juist iets wat offline te gebruiken is.
ter verduidelijking: ik werk met veel verschillende telefooncentrales, ook oude apparaten waarvoor niet veel documentatie meer bestaat. Als ik iets uitzoek, dan zet ik dat in een txt bestand die ik opsla in een submap onder het merk en type van het betreffende apparaat. Dat werkt prima, echter ik heb in de loop van de tijd zoveel informatie verzameld dat ik soms moet zoeken waar het document dan staat. Op zich geen probleem, ik pak de hoogste map en met ctrl+f zoek ik op naam want ik sla de txt docu's op onder een logische naam, bijvoorbeeld die van een bepaalde functie. Recent is mijn werkveld ook uitgebreid naar IP telefonie dus het aantal documenten neemt dus hard toe.

Voor die reden zoek ik een database waarin ik een artikel toevoeg waaraan ik duidelijke tags kan hangen. Als ik alles in die database heb zitten, dan kan ik simpelweg zoeken op merk en type zodat ik alleen voor dat merk en type alle documenten te zien krijg. Als ik consequent de tags netjes invul dan zal me dat een hoop tijd schelen.

Ik heb nu inmiddels iets gevonden wat er wel op lijkt: Alex PKB (personal knowledge base) op sourceforge. Het is nog niet helemaal wat ik zoek maar ik heb de maker gemail, kijken of er wat invloed op de maker is uit te oefenen. Mooie hiervan is ook dat ik foto's en documenten aan een artikel kan hangen, alleen dat werkt niet echt gebruikersvriendelijk. Foto's en documenten erbij zetten zou helemaal top zijn, die kan ik gewoon in dezelfde map zetten als waar PKB zijn database opslaat en dan wordt dat ook meegenomen in de backup functie van PKB (die ik dan gelijk op Dropbox zet).

Bij een vorige werkgever had men nota bene al zoiets, zelf gemaakt door een collega in MS Access, dat was gewoon precies wat ik zoek, maar helaas bestaat dat bedrijf al een tijd niet meer. Ik overweeg om zelf maar iets te gaan maken als ik niks beter vind

Ik ga nog ff die wiki uitchecken want dat zou ook prima zijn. Ik had al zitten spelen met TiddlyWiki (http://www.tiddlywiki.com/). Voor mij voldeed het niet maar wellicht voor iemand anders die dit leest wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 08:18 ]