Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 14:55
Mensen,

Ik heb wat opgemerkt tijdens het gebruik van mijn nieuwe zelf gebouwde pc.

Probleem:
Als ik ± 5 min. geen audio afspeel hoor ik een bromtoon uit mijn boxen die het zelfde klinkt als ik de stekker uit mijn audiopoort haal.
Hiervoor had ik een laptop en daarmee alleen een bromtoon gehoord als de versterker nog aan stond terwijl mijn laptop uit was.

Opstelling:
Mijn computer is dmv een 3,5mm plus -> Tulp aansluiting aangesloten op mijn versterker. En op deze versterker zijn logischerwijs 2 luidsprekers aangesloten.
  • Ik dacht eerst zelf aan een aardlus, maar dan moet de brom toch altijd hoorbaar zijn?
  • Daarna had ik bedacht dat mijn moederbord de poort uitzet na 5 min. maar hier helaas niks over kunnen vinden. (GA-H77-D3H)
  • De audiowinkel hier in de buurt vond dat ik eerst moest kijken of ik de luidsprekerkabels niet in de buurt van een stroomleiding had zitten. Dit is dus niet het geval.
Zou het inderdaad kunnen dat mijn moederbord de audiopoort uitzet na 5 min?
Of is het toch een gevalletje aardlus?

Graag zou ik jullie ideeen willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is ongetwijfeld een powersave functie van je on board geluidskaart.. Zoals je zelf zegt, het is niet altijd hoorbaar, dus er moet iets aan vooraf gaan dat je door een verandering opeens een brom hebt. Het is dus geen passief/statisch element in je opstelling, maar iets dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
misschien reageert hij er niet op, maar wat als je wel muziek afspeelt, maar de volumeregeling in op 0 zet in de pc. misschien houdt hij hem dan aan, maar hoor je niks. Dan zou er geen brom moeten zijn.

Of misschien zo laag mogelijk, dat je niks kan horen, maar wel output hebt (als het ware).

dan zou de uitgang actief moetten blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
timberleek schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:03:
misschien reageert hij er niet op, maar wat als je wel muziek afspeelt, maar de volumeregeling in op 0 zet in de pc. misschien houdt hij hem dan aan, maar hoor je niks. Dan zou er geen brom moeten zijn.

Of misschien zo laag mogelijk, dat je niks kan horen, maar wel output hebt (als het ware).

dan zou de uitgang actief moetten blijven
Inderdaad. Heb nu stil muziek draaien 8)7 en die brom durft zich niet meer te tonen. Ga even een ticket inleveren bij Gigabyte of daar wat aan te doen is. Zoniet, dan zal het een andere geluidskaart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat het een impedantie probleem is. Een te hoge impedantie en het ontladen van condensatoren zal de linebekabeling als een antenne laten fungeren. Waarschijnlijk als je de signalen met een laagohmoge weerstand afsluit zal het minder zijn, een weerstandje van 1 of 2,2k bij ieder kanaal tussen massa en signaal moet denk ik de oplossing zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
memphis schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:52:
Ik denk dat het een impedantie probleem is. Een te hoge impedantie en het ontladen van condensatoren zal de linebekabeling als een antenne laten fungeren. Waarschijnlijk als je de signalen met een laagohmoge weerstand afsluit zal het minder zijn, een weerstandje van 1 of 2,2k bij ieder kanaal tussen massa en signaal moet denk ik de oplossing zijn.
Hmm, Eerst maar kijken wat Gigabyte ervan zegt. En als dat niet naar mijn wens is moet ik me in jouw tip gaan verdiepen.
Is jouw oplossing te kopen of is het makkelijk zelf inelkaar te knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Weersandjes over de connectoren solderen of anders een tussenkabeltje maken met weerstandjes..

Je kunt je ook wel eens verdiepen in een DNL, Dynamic Noise Limiter.een truukje van Philips om bij geen geluid het linesignaal aan massa te leggen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
Hmm, moet zeggen dat het allemaal heel boeiend klinkt om me daar eens in te verdiepen :D

Eerst maar het antwoord van Gigabyte afwachten en in de tussentijd wat info opzoeken over hoe ik een tussenkabeltje met weerstandjes maak... (totale nietsweet op dit gebied ;) )

Voorlopig werkt de oplossing van stil muziek afspelen nog wel...

[ Voor 11% gewijzigd door Ibjelot op 10-07-2012 23:02 . Reden: wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Kijk ook eens in je bios voor eventuele powersaving features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
Muthas schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:09:
Kijk ook eens in je bios voor eventuele powersaving features.
Jup en gekeken, het enige wat er instaat over audio is dat je de poort kan uitschakelen. Dit natuurlijk geprobeerd, maar dan heb je helemaal geen geluid meer 8). Dus dat is niet verstandig...
Pagina: 1