Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik heb zoveel vragen dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen dus ik geef maar even een verhaaltje.
Ik heb 70GB gefilmd met mijn A77 (waarom?omdat het kon!) In een hoop stukken die binnen en ’s avonds zijn gefilmd zit zichtbaar ruis en in sommige gevallen wat onscherpte. Dit , gecombineerd met de nodige beweging en shake in de clips wil ik aanpakken. Dit vereist dus de-noising, sharpening en de beelden croppen en/of smoother maken middels een truuk.

Maaarrrr hoe?

Ik heb Adobe AE en Premiere beiden versie 4. Daarvoor zijn wel wat tutorials of stukken tekst te vinden als het gaat om croppen of skew/rotate. Tevens zijn er verschillende tutorials voor beide programmas maar wat werkt het best qua workflow en behoud van beeldkwaliteit gezien wat ik wil doen?

Ik ben in ieder geval van plan om eerst clips/hoofdstukken bijeen te zoeken door bins voor de hoofdstukken te maken in premiere en In- Outpoints te snijden voor gebruik. Daarna als ik alle gewenste clips op de tijdlijn zet en alles heb wat ik wil hebben met de juiste tijdsduur ga ik wat verder.

• Bijsnijden en rechtzetten: Ik kan middels het transform effect in premiere beelden een aantal graden draaien en dan binnen datzelfde effect opschalen (uniform scale/zoom). Kan dat handiger of beter middels een ander programma?

• Ruis: Tutorials voor Pre CS3 zijn te vinden maar imo tijdrovend. Premiere kan vziw alleen ruis toevoegen en als ik het in AE doe dan kost het mega veel tijd omdat AE eerst langs alle frames hikt alvorens ik het resultaat kan afspelen zonder gelijk een bestand te renderen (wat overigens exact 5 uur duurt). 3rd party software zoals Neatvideo en Red Giant de-noising lijken te beloven wat ik zoek maar doen die het ook beter?? En wat is dan weer de betere qua workflow? Bij Red-giant moet je iig AE gebruiken en bij Neat Video Premiere. Premier vind ik wdb wat gebruiksvriendelijker omdat het niet je hele PC levend opvreet terwijl er een stukje film gerenderd wordt.

• Scherper maken: weer in premiere een effect wat werkt ala een highpass in photoshop om dingen op te scherpen. Kan dit anders of beter dan wat premiere biedt?

• Shake: trillende handjes ed. Op de fora van Premiere wordt maar 1 ding genoemd: Video stabilizer effect. Maar dat vind ik niet in mijn versie van Pre? AE moet daarmee meer kunnen maar ik snap de tutorial niet. Het gaat dan om de tracker functie van AE. Als ik een stuk film exporteer uit Pre en open in AE dan kan AE het niet eens normaal afspelen en ik heb even geen idee wat ik daarmee aanmoet. Wat dat betreft heb ik ook weinig ervaring met AE

Bomen <–> Bos Welk programma met welke functie (of 3rd party software) doet deze dingen nou goed?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hellow,

• Ruis: Ik gebruik de Red Giant de-noiser en ik vind dat die het heel goed doet. Veel van die denoisers maken het beeld ook softer, de denoiser van red giant houd het beeld vrij scherp!

• Scherper maken: Highpass is er niet in Premiere of After Effects, ik gebruik de Unsharp Mask in After effects.

• Shake: Hier heb ik voor geupgrade naar CS5.5 de warp stabilizer doet wonderen.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Warp stabilizer heb ik ook gezien ja. Helaas moet ik nog even wachten om te zien of ik een upgrade kan betalen maar ik wil het wel. Voorlopig nog even CS4 voor mij helaas :P Red giant ga ik ook maar eens goed naar kijken btw

thnx so far !

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 08:25

DonMetal

Doet Iets Met Media

Veel losse pakketten zorgt toch vaak voor kwaliteitsverlies, je exporteert naar pakket zus, die exporteert het weer etc etc. Daarom zou ik gewoon voor Premiere +After Effects gaan omdat je daar ook dingen rechtstreeks kunt uitwisselen. Feitelijk alles wat jij wilt kun je met die pakketten makkelijk doen.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:02
Met een null object en dan motion tracker kan je ook al heel veel stabilizen in AE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Zijn ook genoeg plugins die het prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
hmmz dynamic link werkt niet wegens het ontbreken van production premium... Dat gaan we ff fixen want ik heb toch echt de hele sutie dacht ik zo :/

Als dat niet lukt dan bewaar ik het uitlijnen en de-noisen wel voor een aparte sessie in AE als de film af is. Sowieso doet de installatie van AE raar want hij weigert een stuk film goed te bekijken, loopt erg blokkerig allemaal terwijl, als alle beeldjes 1 keer gescand zijn het toch vloeiend zou moeten lopen.

Voorlopig was ik idd van plan binnen Pre en AE te blijven maar met plugins ala Magic Bullet. Vooralsnog is het handmatig colour graden wat lastig....

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

ROFLASTC schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:45:
hmmz dynamic link werkt niet wegens het ontbreken van production premium... Dat gaan we ff fixen want ik heb toch echt de hele sutie dacht ik zo :/

Als dat niet lukt dan bewaar ik het uitlijnen en de-noisen wel voor een aparte sessie in AE als de film af is. Sowieso doet de installatie van AE raar want hij weigert een stuk film goed te bekijken, loopt erg blokkerig allemaal terwijl, als alle beeldjes 1 keer gescand zijn het toch vloeiend zou moeten lopen.

Voorlopig was ik idd van plan binnen Pre en AE te blijven maar met plugins ala Magic Bullet. Vooralsnog is het handmatig colour graden wat lastig....
Color graden is ook eigenlijk een vak apart. Ik heb op de IBC wel eens pro's gezien die binnen 5 seconden een shot perfect hebben gegrade, echt ziek. Denk er niet te licht over! Oefen veel en doe veel tutorials. Het is niet iets wat je ineens kunt ofzo.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
DonMetal schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:41:
[...]

Color graden is ook eigenlijk een vak apart. Ik heb op de IBC wel eens pro's gezien die binnen 5 seconden een shot perfect hebben gegrade, echt ziek. Denk er niet te licht over! Oefen veel en doe veel tutorials. Het is niet iets wat je ineens kunt ofzo.
Dat heb ik wel gemerkt ja. Ik blijf voor nu maar even bij het knippen/plakken, ontruisen en stabiliseren van de beelden. Magic bullet kan veel maar maakt het wel erg kazig her en der en zeker niet consistent over vele scenes. Geen zin om 1,5 uur stuk voor stuk langs te gaan....

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het klinkt een beetje alsof je wilt rennen voor je het lopen onder de knie hebt, en alsof je een easy way out zoekt. Nou is dat laatste er voor sommige van je problemen ook wel, zoals de AE Warp Stabilizer (vanaf CS5.5) voor stabilisatie; ik zou trouwens sowieso alle 'cleanup' in AE via Dynamic Link doen en PPro puur gebruiken om te editen en graden. Als je de hele Production Premium (of Master Collection) hebt zou DL het moeten doen, anders zou ik even contact opnemen met Adobe.
Als ik een stuk film exporteer uit Pre en open in AE dan kan AE het niet eens normaal afspelen en ik heb even geen idee wat ik daarmee aanmoet. Wat dat betreft heb ik ook weinig ervaring met AE
Wat ex- en importeer je dan? En een beetje basiskennis AE is bijna onmisbaar als je dit soort dingen wilt gaan doen. Voor zover ik weet is er geen software die dit soort dingen even automagisch voor je oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
hfos schreef op maandag 16 juli 2012 @ 07:40:
Het klinkt een beetje alsof je wilt rennen voor je het lopen onder de knie hebt, en alsof je een easy way out zoekt. Nou is dat laatste er voor sommige van je problemen ook wel, zoals de AE Warp Stabilizer (vanaf CS5.5) voor stabilisatie; ik zou trouwens sowieso alle 'cleanup' in AE via Dynamic Link doen en PPro puur gebruiken om te editen en graden. Als je de hele Production Premium (of Master Collection) hebt zou DL het moeten doen, anders zou ik even contact opnemen met Adobe.

[...]

Wat ex- en importeer je dan? En een beetje basiskennis AE is bijna onmisbaar als je dit soort dingen wilt gaan doen. Voor zover ik weet is er geen software die dit soort dingen even automagisch voor je oplost.
kennelijk jouw reactie niet gezien destijds maar wat ik bedoel is dat AE niet eens een fatsoenlijke preview kan maken tijden het bewerken. Normaal gesproken kan je bekijken wat je hebt voordat je rendert en dat werkt nu nog steeds niet (niet veel tijd aan besteed sinds de laatste posting).

Dat ik wellicht teveel wil is wel zo. Tot dusver laat ik het bij editten en wat kleur aanpassen in Pre. Voor AE kan ik allerlei dingen doen zoals ontruisen. Al moet ik wel zeggen dat het effect daarvan is dat de luminoscity van het beeld omhoog knalt. erg moeilijk om raak te schieten op het juiste percentage van ontruisen, laat staan alle andere opties zoals de highlights bewerken.

Weet iemand een fatsoenlijke cursus? ACE worden lijkt mij nu wel wat.

Edit: IK ga maar een mail naar Adobe sturen want DL doet het niet. In de tussentijd maak ik het filmpje wel af in Pre, exporteer 'm naar AE en om kwaliteitsverlies te maskeren render ik'm in AE wel uit als 720p.

[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 25-09-2012 08:18 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:19

j4y

AE moet alles eerst prerenderen om af te spelen, druk op numpad 0 voor rampreview. Dit kost inderdaad tijd, maar dan kun je wel alles in realtime terugzien.

AE tutorials: http://www.videocopilot.net/basic/ & http://www.videocopilot.net/tutorials/ en http://ae.tutsplus.com/

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

j4y schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:40:
AE moet alles eerst prerenderen om af te spelen, druk op numpad 0 voor rampreview. Dit kost inderdaad tijd, maar dan kun je wel alles in realtime terugzien.

AE tutorials: http://www.videocopilot.net/basic/ & http://www.videocopilot.net/tutorials/ en http://ae.tutsplus.com/
En dan kun je bij de instellingen voor RAM preview nog frames laten skippen, zodat hij bijvoorbeeld om en om rendert.

Joejoe!

Pagina: 1