Kolomgrafiek in Excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een Excel-vraagje, hopelijk is het duidelijk wat ik wil:

Ik heb 6 series materialen getest op sterkte. Daaruit volgt (o.a.) een sterkte (in megapascal) en een rek (in procenten). Wat ik nu wil is het volgende:

Een kolomgrafiek waarbij op de horizontale as de materialen uitgezet worden en op de verticale as links de spanning en rechts de rek. Dat lukt opzich wel, maar dan heb je 2 categorieën nodig en als je dat doet gooit hij alles op een hoop (dus de 1e kolom van rek en de 1e kolom van spanning liggen over elkaar, idem voor de 2e kolommen, enz...) en bovendien komende kleuren van een materiaal niet overeen omdat hij niet snapt dat "Epoxy strain" en "Epoxy stress" bij elkaar horen (dat snap ik opzich nog wel). Dat kun je opvangen door per materiaal de spanning en de rek in een "serie" weer te geven, maar dit leidt tot andere problemen: Ik wil de spreiding van de resultaten in een zogenaamde error bar (foutenbalk) weergeven, maar dit kun je alleen per serie aangeven en de spreiding in de rek is niet gelijk aan die in de spanning. Argh! Als ik nu eens handmatig een 2e categorie zou kunnen starten met daarin dezelfde 6 series...

Soms vraag ik me serieus af of Microsoft-engineers ook wel eens met hun eigen software werken. Heb me vorige week ook kapot zitten ergeren aan equation editor dat totaal niet intuïtief werkt :r

Misschien moet ik maar grafieken in elkaar photoshoppen ofzo :/

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik krijg in LibreOffice niet eens een bar-chart met twee assen (links en rechts)... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
Grrrrrene schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:34:
Ik heb een Excel-vraagje, hopelijk is het duidelijk wat ik wil:

Ik heb 6 series materialen getest op sterkte. Daaruit volgt (o.a.) een sterkte (in megapascal) en een rek (in procenten). Wat ik nu wil is het volgende:

Een kolomgrafiek waarbij op de horizontale as de materialen uitgezet worden en op de verticale as links de spanning en rechts de rek. Dat lukt opzich wel, maar dan heb je 2 categorieën nodig en als je dat doet gooit hij alles op een hoop (dus de 1e kolom van rek en de 1e kolom van spanning liggen over elkaar, idem voor de 2e kolommen, enz...) en bovendien komende kleuren van een materiaal niet overeen omdat hij niet snapt dat "Epoxy strain" en "Epoxy stress" bij elkaar horen (dat snap ik opzich nog wel). Dat kun je opvangen door per materiaal de spanning en de rek in een "serie" weer te geven, maar dit leidt tot andere problemen: Ik wil de spreiding van de resultaten in een zogenaamde error bar (foutenbalk) weergeven, maar dit kun je alleen per serie aangeven en de spreiding in de rek is niet gelijk aan die in de spanning. Argh! Als ik nu eens handmatig een 2e categorie zou kunnen starten met daarin dezelfde 6 series...

Soms vraag ik me serieus af of Microsoft-engineers ook wel eens met hun eigen software werken. Heb me vorige week ook kapot zitten ergeren aan equation editor dat totaal niet intuïtief werkt :r

Misschien moet ik maar grafieken in elkaar photoshoppen ofzo :/
Wat is nu je vraag, of was je op zoek naar het Rant-topic? :P

Kan je een excelletje hierneerplempen met een voorbeeldtabelletje erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat mankeert hieraan?

ik zie zelf al wat er aan mankeert, momentje

[ Voor 63% gewijzigd door Raymond op 09-07-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zal ff zien of ik iets online kan gooien, moment :P

Google Docs: https://docs.google.com/s...ZFWDdfN1lzbWlMcDNkaUNMVEE

Edit: @Hierboven. Even diff misbruikt. Dit is de helft van het werk inderdaad en dat is een prima begin, maar het probleem is dat je nu per materiaal een serie van 2 resultaten hebt (spanning en rek), waardoor je met de error bars maar 1 foutmarge kunt aangeven (een per serie) voor spanning en rek.

Edit2: Oh, en je plaatje doet me weer aan een raar iets denken: 3D kolomgrafieken in Excel kloppen niet. De grafiek tikt de 10 niet aan voor materiaal 1, terwijl de waarde wel degelijk 10 is. Slecht afleesbaar dus, daarom gebruik ik 2D (ziet er IMO ook strakker uit).

[ Voor 119% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb het uitgedokterd :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ogl3jAuxDmWzMfVrxctqYJSh/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, en nu die error bars :P Die moeten per kolom (dus blauw/paars en materiaal 1, 2, 3...) verschillend zijn en dat lijkt niet te kunnen in Excel :X Je kunt immers niet 1 kolom selecteren, alleen 1 serie.

Ik denk dat ik me erbij moet neerleggen dat het niet in 1 grafiek wil.

[ Voor 31% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat ik gedaan heb is elke eigenschap er 2 keer ingezet en dan gespeeld met wat ik op primaire en secundaire as wil neerzetten.

in 3D ziet deze grafiek er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QUMO6tSY7BB83jniarI1JRvG/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je moet me ff helpen, wat is een errorbar/foutenbalk?

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, dus ik weet niet precies wat je wilt bereiken. In excel heb ik wel de functie foutenbalk gevonden, maar ik weet dus niet hoe jij de fout wilt laten berekenen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mxCLre62eZpd4gAhvsd11lHr/full.gif

Ik heb voor "foutenbalk met percentage" gekozen, maar er zijn veel meer opties (je kan zelfs je eigen formules erin zetten, maar dat gaat me boven m'n pet :P )

[ Voor 91% gewijzigd door Raymond op 09-07-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.uvm.edu/~jleonard/AGRI85/spring2004/StandardErrors1.JPG

Zulke streepjes.

Ja, maar wat je nu hebt zijn standaard fouten (10% ofzo). Zoals je in mijn Google docs-documentje (vorige pagina) kunt zijn heb ik een min en max per materiaal, waarbij de min dus de laagste waarde is van de testserie en de max de hoogste waarde en die twee moeten de foutenbalk bepalen. Maar die waarden heb ik dus per materiaal in spanning en in rek (en die twee zijn niet hetzelfde qua fout).

Kijk, je hebt nu twee series: spanning en rek. Van spanning kun je een fout definieren. Absoluut, relatief, apart ingegeven waarden. Maar dat dus voor de hele serie in een keer.

[ Voor 83% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zie vorige post :)
(de edit dus :P )

[ Voor 34% gewijzigd door Raymond op 09-07-2012 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Raymond, die truc van jou werkt volgens mij alleen als de twee assen dezelfde schaal hebben? Wat dus direct het hele nut van 2 schalen om zeep helpt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Raymond: open a.u.b. even mijn Google-docs document, linkje staat een eindje terug. Daarin staan de werkelijke waarden, want zoals Orion84 al zegt: jouw waarden liggen heel dicht bij elkaar. Maar in werkelijkheid zit er een factor ~100 tussen de waarde voor spanning en die voor rek.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Twee balkjes naast elkaar krijgen, zoals Raymond doet werkt alleen als die twee balkjes op dezelfde as worden geprojecteerd, dus daar gaat het sowieso al mank. Als je twee identieke assen hebt, dan lijkt het te werken, maar in feite voegt dat niks toe op de standaard clustered column layout.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Als ik (in Excel 2010) inderdaad een 2e as aanmaak door van een serie (rek) te zeggen dat hij daarvoor een secundaire as moet gebruiken, centreert hij die balken ineens weer ipv ze naast de balk te houden waar hij bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Orion84 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:34:
@Raymond, die truc van jou werkt volgens mij alleen als de twee assen dezelfde schaal hebben? Wat dus direct het hele nut van 2 schalen om zeep helpt.
Ik ben even aan het knoeien geweest en het is wel mogelijk om 2 schalen weer te geven. Alleen heb ik daar met het opmaken van de grafiek in eerste instantie geen rekening mee gehouden en nu heb ik de % aan de linkerkant staan en staan de bijbehorende waarden steeds in de rechterkolom.Da's niet netjes. Dat kan ik wel bijpoetsen, maar daar heb ik nu ff geen tijd en zin voor :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a06JWdcOmdNSuV1O7gV3hA15/full.gif

@Grrrrrrene: Weet je zeker dat je die errorbars überhaupt kan toevoegen? Ik zie niet eens hoe je die in een enkele grafiek kan krijgen, laat staan in een dubbele :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ugh, het zat me toch dwars, dus nu ff een goede grafiek. Met schaal 0-140 aan de ene kant en 0-0,15 (0-15%) aan de andere kant:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ot4jJ7l3qq3DbDojhAqbQiC1/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Klopt die spreadsheet uberhaupt wel G5r?

Heel vaak zie ik een error-min > error-plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat komt door Excel. Die eist een positief getal voor hoever de errorbar omlaag moet. Die min moet eigenlijk negatief zijn, maar dat accepteert hij niet :/ Ik weet niet meer wat er fout ging (foutmelding of een afwijking omhoog ipv omlaag), maar het werkt niet met negatieve getallen.

Edit: Ik heb ze nu in 2 grafieken staan, dat is voor dit rapport dan maar noodzakelijk. Als iemand de gouden tip heeft om in de grafiek zoals Raymond hem heeft (zover kwam ik ook :*) per materiaal (!) een individuele foutenbalk op te geven voor rek en spanning (dus 12 stuks!), dan houd ik me aanbevolen. Ik wil jullie alleen niet teveel van jullie werk houden :*
Raymond schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:56:
[...]

@Grrrrrrene: Weet je zeker dat je die errorbars überhaupt kan toevoegen? Ik zie niet eens hoe je die in een enkele grafiek kan krijgen, laat staan in een dubbele :)
Ja, dat lukt. Je moet een serie selecteren en dan op "Foutenbalken" klikken, maarja. Een serie is in jouw grafiek alle sterktes of alle rekken, terwijl ik per materiaal foutenbalken wil om ze te vergelijken.

@Hieronder: dat zijn niet mijn rekken :*

[ Voor 94% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nu ff met de getalletjes uit de sheet van g5r erin:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SOzMqawZmh6PrHiK9ZdF2Wgf/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1EVVCKNJvpKZWGt4iFeJc41B/full.png
Clickable

Looks nice, yesh?

Die positieve en negatieve error-bars zijn maar moeilijk van elkaar te onderscheiden omdat ze zo relatief dicht bij elkaar zitten, maar bij TU en EP VFL zie je 't redelijk IMO.

edit:

Nu ook zonder dat ik de negatieve error-bars voor Strain aangeklikt heb :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IFDwmP3x8hPV3R7pFrN3VOXx/full.png
Clickable

[ Voor 29% gewijzigd door Osiris op 09-07-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hey, hoe heb je dat gedaan? :D

En ja, de afwijking in de serie was bij sommige materialen heel klein (is een compliment aan mezelf omdat ik zulke goede samples heb gemaakt :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Welk deel van "hoe heb je dat gedaan" bedoel je? :+ As in, de error-bars? Die kun je gewoon toevoegen onder "Layout" van de "Chart tools" (die groene balk ergens in 't midden) zoals je kunt zien in het eerste plaatje (als je "in de grafiek" zit).

[ Voor 65% gewijzigd door Osiris op 09-07-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, die error bars. Aan je legenda te zien heb je 4 series gemaakt? 2 voor de kolomgrafieken en 2 voor de error bars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nee, die 4 series is omdat ik ze anders niet naast elkaar kreeg :+ Ergens via Google gevonden.

Die error-bars voeg je simpelweg toe door bij die error-bars op "More error bars" ofzo te klikken en dan "Custom" aan te klikken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SLmErQmpgRdGNActaxZoMjG9/full.png

Daar geef je dan gewoon de data-punten op:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XL6ZCImCPla61Uv1cogI5vpm/full.png

Voor de positieve error-balken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MjnKFcHWiGjT63PmyR0vXstn/full.png

En voor de negatieve:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s80B6FHdFJ0YBVs5G5z1KHGV/full.png

Voor de andere serie moet je nog een keer hetzelfde doen, maar dan met andere values voor de pos- en neg- error-values uiteraard :)

Zo en de labels voor de twee extra data-series, omdat ik anders die frikkin' kolommen niet naast elkaar kan krijgen, kun je ook simpelweg uit de legenda verwijderen, zodat ze je helemaal niet meer storen *O*

[ Voor 107% gewijzigd door Osiris op 09-07-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, dan heb ik alleen het probleem nog dat hij zodra ik de 2e as selecteer de balken voor stress en strain over elkaar gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Welke 2e as selekteren?

Je selekteert toch die kolom in de grafiek om de error-points toe te voegen en niet één van de Y-assen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:38:
Welke 2e as selekteren?

Je selekteert toch die kolom in de grafiek om de error-points toe te voegen en niet één van de Y-assen?
Ik bedoel als je de 2e reeks (rekken) een aparte as geeft rechts. Dat doe je toch via rechts klikken, gegevensreeks opmaken, secundaire as...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ah zo, ja, dáárom had ik dus die twee extra data-series toegevoegd. :)

Aldus http://www.bloggpro.com/n...ng-bar-chart-on-two-axis/

Daar zeggen ze dat je je datapunten vanuit de sheet weer naar je graph moet drag 'n droppen, maar dat werkte hier niet.

Gewoon 'handmatig' de twee series extra toevoegen werkte wel en vervolgens het stappenplan van die site weer volgen.

Kan de .xslx zeker niet naar m'n fotoboek uploaden hè? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 09-07-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aaaaah, sjongejonge. Ik zei hier net ook al: ik vraag me soms af of Microsoft-personeel stiekem nooit met Office werkt. Nou, ontzettend bedankt beiden, dit moet gaan lukken dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
werd ff afgeleid door m'n werk :P

Ik heb een aantal websites gegoogled (geven ruwweg dezelfde info als Osiris)
http://peltiertech.com/WordPress/error-bars-in-excel-2007/
http://answers.microsoft....24-4915-adab-f93c66edc58c

Die had ik ook al in de google-chat gemikt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 09-07-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Is inderdaad vrij achterlijk dat je niet gewoon je kolommen met twee losse assen niet naast elkaar kunt zetten.. En dat voor de meest recente Office van MS.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Osiris schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:48:
't Is inderdaad vrij achterlijk dat je niet gewoon je kolommen met twee losse assen niet naast elkaar kunt zetten.. En dat voor de meest recente Office van MS.. :')
Dat ben ik niet helemaal met je eens :) Het kan best zijn dat daar een heel geldige reden achter zit. Ik verbaasde me soms ook weleens over waarden op assen bij lijngrafieken ed. Maar toen bleek dat ik stomweg een verkeerd grafiektype had gekozen.
Misschien zit er wel een reden achter waarom het zo werkt. En bovendien: Als grrrrrene één van de twee reeksen als een lijn had willen weergeven, was'ie in 3 tellen klaar geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Maar een lijn is zo'n rare vorm voor zes individuele waarden. 't Is niet alsof er een mogelijk meetbare waarde tussen die 6 datapunten inzit ;)

En wat betreft die geldige reden: je kiest nota bene voor een kolomgrafiek met gegroepeerde waarden. Die groepering verdwijnt zodra de waarden twee verschillende assen gaan gebruiken. Tsja, _ik_ vind dat niet handig. Maak het dan op z'n minst mogelijk om dat ongedaan te maken :)

[ Voor 49% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Geef je het als punten weer ipv balken :)

Wil je het document nog hebben via de mail, of kom je er zelf wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:04:
Geef je het als punten weer ipv balken :)

Wil je het document nog hebben via de mail, of kom je er zelf wel uit?
Ja, als je dat wil doormailen, graag :* Mijn mail heb je wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Werkt je T.net-mail ook?

Mocht je überhaupt geïnteresseerd zijn in de xlsx :+

[ Voor 53% gewijzigd door Osiris op 09-07-2012 18:13 ]

Pagina: 1