op zoek naar dun snoer voor lamp aan het plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344999

Topicstarter
Wij willen een lamp aan het plafond hangen op een plek die een eindje is verwijderd van het aansluitpunt in het plafond. Nu gaat onze voorkeur niet uit naar een plastic doorvoergootje om deze afstand te overbruggen. Wij denken dat een los hangend heel dun twee-aderig snoertje (bijvoorbeeld 2x3mm2) er mooier uitziet. De lampjes die er aan hangen zijn maximaal 5Watt a 10Watt. Ik ben daarom niet zo bang dat ze te warm worden.

Helaas kan ik geen winkel vinden die zulke dunne snoertje in zijn assortiment heeft. Iemand enig idee of liefst een concrete tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
3 mm2 is enorm dik, tenzij je de totale kabel bedoelt (i.p.v. alleen het koper).
De grote vraag is: is dit 12V of 230V? Bij 230V zou ik zeker NIET een heel dun draadje nemen. Door wat voor oorzaak dan ook kan dat zeer riskant zijn. Met een ladder er tegenaan lopen bijvoorbeeld, of een kind op schouders hebben, etc.
En het vermogen van de lampjes zegt ook niets zonder de spanning te weten. Ik zou gewoon een draadje in plafondkleur nemen en klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 09-07-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik dacht dat dat tweelingsnoer niet meer met 220V gebruikt mocht worden? minstens een extra isolatielaagje eromheen. Waarom geen 'plat' snoertje dat voor 220V is gemaakt, heb ik ook in gebruik om een meter te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
Bij 230 Volt is de stroom lager dan bij bijvoorbeeld 12 volt, dus bij lagere spanning, een dikker draadje nemen :)
Bij 20 Watt op 230 Volt is 0.5 mm2 ruim voldoende (stroom = vermogen / spanning = 20/230= 0.08A)
Bij 20 Watt bij 12 Volt zou ik gaan voor 0.75 mm2 (stroom= vermogen / spanning = 20/12= 1.66A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:19
Als ik mij niet vergis moet je voor verlichting minsten 1,5mm² gebruiken. En voor alles behalve verlichting moet er minstens 2,5mm² gebruikt worden. Een kabel van 2x1,5mm² is al heel dun, maar minder zou ik zelf niet durven gebruiken. Vooral niet als je 12V moet aansluiten om dat zoals dragoncry al aangeeft, de stroom omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
je zou eventueel wel dunner kunnen gebruiken als 1.5mm^2. maar dan moet je een aparte zekering plaatsen aan het begin van de kabel.

de bedoeling is dat alle bekabeling in het geval van kortsluiting dusdanig veel stroom kan transporteren dat de automaat/zekering aanspreekt. bij hele dunne kabels wordt de weerstand veel hoger, en dus ook de stroom.

Maar als je aan het begin van de kabel zelf (bijvoorbeeld) een 500mA zekering plaatst, dan zou het prima moeten kunnen (uitgaande van 230v lamp).
natuurlijk moet je dan wel een snoer hebben dat geschikt is voor 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle snelle reacties. Ik merk dat ik niet volledig ben geweest. Een kleine aanvulling als reactie op de vragen hierboven: Het gaat om spaarlampen die op 220volt branden, ik zie het belang hiervan voor de stroom die er bij hoort. En met de maat 2x3mm2 bedoel ik de buitenkant van het snoer met isolatie. Ik merk dat er al veel wordt gediscussieerd over de veiligheid. Toch heb ik daar wel vertrouwen in, omdat wij al een lamp hebben waar vanuit de winkel een dergelijk snoertje aan zit (http://www.iludesign.com/general/index.html pagina 3 voor een impressie). De maat die ik initieel aanhaal is de dikte van het snoer van deze lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:19
Dus de kabel die je al hebt is 3mm in diameter? Dit lijkt me dan 2x1,5mm² met mantel. Deze kabel mag je gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik merk dat ik het nog steeds niet eenduidig heb opgeschreven. Bij deze een herkansing voor mezelf.

De kabel die er nu hangt is een soort luidsprekersnoer. Dus een twee-aderige kabel. Ik heb het ook nog een keer goed nagemeten. Nu blijkt dat de doorsnede van de kabel (quasi rechthoekig) 2*4mm2 is. Dit betekent dus dat er twee aders naast elkaar lopen. Iedere ader is rond 2mm dik qua doorsnede. Ik weet niet hoe dik de koper ader is, maar ik gok dat dit op 1mm neerkomt.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf transparante kabel gebruikt, te koop bij de Gamma. 2x0,75mm2 geloof ik. Doordat hij transparant is met zilverkleurige kabels valt het niet zo erg op;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8ty9eLHvuLLE3ujP6rWPhaQE/thumb.jpg
(hier een zelfbouw lampje, 11cm doorsnede, met daarboven een stukje draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Anoniem: 344999 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:43:
Ik merk dat ik het nog steeds niet eenduidig heb opgeschreven. Bij deze een herkansing voor mezelf.

De kabel die er nu hangt is een soort luidsprekersnoer. Dus een twee-aderige kabel. Ik heb het ook nog een keer goed nagemeten. Nu blijkt dat de doorsnede van de kabel (quasi rechthoekig) 2*4mm2 is. Dit betekent dus dat er twee aders naast elkaar lopen. Iedere ader is rond 2mm dik qua doorsnede. Ik weet niet hoe dik de koper ader is, maar ik gok dat dit op 1mm neerkomt.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.
let op dat je geen 2 zaken door elkaar haalt :) 2mm² is heel wat anders dan een diameter van 2mm...

als je een kabel koopt, staat meestal als 1 van de eerste zaken, het oppervlak (in mm²) aangegeven, bijvoorbeeld 0,75mm².

dit geeft aan hoeveel oppervlak het koper heeft.
je berekent het oppervlak met de simpele formule R² * PI.
R is de straal (helft van de diameter dus).

een ader (het koper dus) met een diameter van 2mm, is 3.14mm²
een diameter van 1mm resulteert in een oppervlak van 0.78mm²... merk dus goed op wat de verschillen zijn, en wat je daadwerkelijk meet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, ik weet heel goed wat ik doe, maar ik weet het niet zo goed op te schrijven. Nog een keertje dan om het goed te maken.

De ILU draad is een twee-aderige kabel. Samen vormen de doorsnede van deze aders een quasi rechthoek, met de afmetingen 2mm dik en 4mm breed. Hierboven schreef ik 2x4mm2, maar dat leidt tot een boel verwarring ben ik bang. Ik kan het beter anders opschrijven.

Elke ader inclusief isolatie heeft een dwarsdoorsnede van 2mm. Hieruit kun je de oppervlakte berekenen van de kabel met isolatie, maar dat is niet zo relevant. Ik heb de diameter van de ader niet opgemeten, maar ik schat dat die dan in de buurt komt van 1mm. De oppervlakte van de dwarsdoorsnede van dit ader is dan pi*r*r=0.75mm2. Dit lijkt erg op de getallen die _ferry_ noemt. Blijft de vraag nog open hoeveel stroom je hier doorheen mag trekken. Wij gebruiken een lamp van 10W bij 220v. Dit levert een stroom van 50mA, zoals dragoncry heeft berekend, maar dan met een iets kleiner lampje (10W ipv 20W). Nu ken ik de normen niet, maar een stroompje van 50mA schrik ik niet echt van, ik zit nog een factor 10 onder de zekering die timberleek hierboven aanhaalt. Lijkt me nou niet iets om direct zorgen over te maken.

Wat betreft een winkel die dit kan leveren. Ik heb ILU benaderd en die kunnen het opsturen voor €4,5/meter. Een stevige prijs voor een chique draadje :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
0,75mm2 kabel lijkt me prima geschikt. Ik zou me inderdaad niet druk maken met een dergelijk lage belasting.
Je zou bij www.conrad.nl kunnen kijken bv. deze of deze of anders deze kabel. Kortom ik zou voor speakersnoer gaan van 0,75mm2, die kun je vaak in verschillende kleuren krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Voor 230V toepassing moet je kabel minstens dubbel geisoleerd zijn, ivm KemaKeur. Of je moet een aarding meebrengen, maar dat is niet de bedoeling hier. Daarom mogen tweelingsnoertjes (a.k.a. luidsprekersnoer) niet meer.
Qua belasting heb je echt wel genoeg met de dunste ader die je kunt krijgen, 0,75mm² dus. Een zekering is echt niet nodig, soms zit er een zekering in het armatuur, maar die is dan om de stroom door de elektronica te begrenzen, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed om te lezen dat jullie ook zo over de stroombelasting denken in dit specifieke geval. Ik heb even gekeken naar het KemaKeur. Het is verstandig om goed naar de veiligheid te kijken. Maar ik lees ook op wiki, dat het KemaKeur (nog) niet verplicht is (Wikipedia: KEMA-KEUR). Natuurlijk wil ik zelf ook ten alle tijden brand in huis voorkomen, maar ik leid hieruit af dat de verzekering geen juridisch probleem mag maken van de dekking van de verzekering bij deze zogenaamde luidsprekersnoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Kema keur is niet verplicht, maar Europese richtlijnen (IEC en EN) wel. Echter je gaat het niet verkopen en enkel voor jezelf gebruiken. Ik dacht dat je dan daar niet hoefde te voldoen. Hoe je verzekering daar precies over denkt weet ik niet, maar wat ik van jouw verhaal begrijp is het huidige (te korte) snoer ook niet dubbel geïsoleerd. Het is uiteraard wel veiliger dubbel geïsoleerde kabel te nemen. Al is het aanraakgevaar op het plafon wel minimaal...
Dubbel geïsoleerde kabels zijn ongetwijfeld ook te vinden in 0,50mm2 of 0,75mm2.
Pagina: 1