Fanless werkcomputer 80W - upgrade +- 100 euro

Pagina: 1
Acties:

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 10:37
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal onderdelen over (na ontmanteling 2 computers en verkoop onderdelen). Met deze resten wil ik graag een Fanless werkcomputer met een maximaal verbruik van ongeveer 80W. Hier op wil ik simpele designtaken gaan doen, photoshoppen, programmeren, office etc. Dit zijn de onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB€ 55,90€ 55,90
1Scythe Orochi€ 69,-€ 69,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 49,99€ 49,99
1OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB€ 46,20€ 46,20
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M1A1600C9B€ 23,98€ 23,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,07

De prijzen kloppen natuurlijk niet (meer). Wat hier nog mist zijn een moederbord, kast en processor. Zelf dacht ik aan deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon Vaya€ 24,20€ 24,20
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,30€ 37,30
1Gigabyte GA-H61MA-D3V (rev. 2.0)€ 53,80€ 53,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 115,30

De Sharkoon Vaya is een ATX kast, maar hier past ook m-atx en itx in. De kast is 155mm breed aan processorruimte, de koeler zou dan net moeten passen volgens de specificaties. Ook ben ik op de hoogte dat ik nog ergens de bevestigingsmaterialen voor 1155 socket moet halen. Uit de kast verwijder ik de rode ventilator. Zeker met de lage wattages en de grootte van de kast moet warmteontwikkeling geen probleem zijn, me dunkt.

De processor heeft een TDP van 65W. Als ik deze underclock/undervolt en hetzelfde doe met de passieve videokaart (niet alleen voor de warmte, kan dit uberhaupt?), trekt de pico psu dit dan nog steeds denken jullie? Of hebben jullie andere suggesties? De 2100T zat ik ook al naar te kijken, maar die is erg prijzig zag ik.

Als ik een zwaardere voeding neem kost dat weer de helft van het budget wat ik er voor over heb. Jullie kunnen van alles voorstellen, ook AMD. Het liefste geen andere voeding aangezien ik hier aan vast wil houden. Of iemand moet willen ruilen tegen een sterkere variant ;)

Ik hoor graag hoe jullie erover denken ;)

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
Ik zal voor een kleiner systeem gaan, met een a4-3400

• iamzero456
Deze heeft hetzelfde TDP als de i3-G530, terwijl de laatste veel sneller is. Ook heb ik al een goede AMD videokaart die de grafische taken doet, danwel op een lager niveau (door de hopelijke wattagevermindering)

Intel Celeron G530 - undervolted (DVID -0,230V)

doet 45W inclusief rest van systeem. In het betreffende youtube filmpje zeggen ze dat de Gigabyte varianten meer stroom verbruiken, raden jullie een bepaald zuinig moederbord aan? Het liefst met usb 3.0 en s-ata 600, maar hoeft niet per se.

[ Voor 51% gewijzigd door iamzero456 op 09-07-2012 20:55 ]

• iamzero456
Iemand anders een idee/mening? Ook waar ik de bevestigingsmaterialen moet halen voor de koeler? Ik ben sowieso de schroefjes wijt helaas

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Met 80W en die G530 (is geen i3 maar een celeron) kom je een heel eind, alleen twijfel ik of je die videokaart kunt gaan gebruiken icm met die voeding. Een videokaart kan onder load wel wat meer gaan verbruiken natuurlijk. Echter kun je met de IGP van die G530 ook wel voorruit.

• iamzero456
Deze videokaart valt ook under te clocken en volten dacht ik? De igp lijkt me van veel mindere kwaliteit dan de losse videokaart

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:40
Wat precies wil je fanless houden? Het gehele systeem (ik zie dat de kast een fan heeft), of alleen de losse onderdelen (waardoor de kast voor de nodige luchtstroom zorgt)? Als je het ook zonder fans in de kast wil doen, hoe regel je de doorstroming/convectie van de lucht zodat bijvoorbeeld het moederbord niet te heet wordt?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:13

Tazzios

..

voor ideeën kun je eventueel ook nog in dit topic kijken:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Het is een stuk zuiniger om de IGP te gebruiken dan een losse videokaart, en de Intel IGP in de G530 is erg zwakjes. Ik denk niet dat het totaalverbruik van een g530 + 6570 onder de 80W zal blijven zodra je wat met de videokaart gaat doen, dus die voeding zal waarschijnlijk over z'n nek gaan.

Als ik jou was zou ik een AMD socket FM1 moederbord met een Llano-processor gebruiken. Processorkracht is iets minder dan sandy bridge, maar de videokaart is 10x beter en stelt je op die manier in staat om de aparte videokaart te vermijden en de picopsu te houden. Anders zou je echt naar een zwaardere voeding moeten upgraden.

Intel's low-end sandy bridge-processoren zijn echt alleen nuttig voor gevallen waar je geen grafische kracht nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld een pentium G620 in mijn NAS zitten, waar geen scherm aan hangt.

edit: die koeler is trouwens ernstige overkill voor een G530. De processor zelf, ultra-zwaar belast met OCCT+Furmark, verbruikt ongeveer 33W maximaal. In de praktijk zul je echt heel veel moeite moeten doen om hem meer dan 25W te laten verbruiken. Dat kun je gemakkelijk met de stock koeler op z'n laagste standje koelen, en dan hoor je hem ook niet. Scheelt een hoop gewicht, en die orochi kun je erg goed verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 10-07-2012 10:50 ]

• iamzero456
Dankjewel mensen en zeker mux! Veel bewondering voor je zuinige systeem. De orochi kan ik helaas niet verkopen want ik mis de schroefjes.

pricewatch: Scythe S1156 Mounting bracket voor Mugen 2
Die kit past op de orochi maar kan deze niet meer bestellen.

Dus verkopen van de videokaart en Orochi, investeren in een a4 of een a6 dus.ik ga ook even kijken in dat topic, heel erg bedankt in ieder geval!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Heb je echt helemaal geen schroefjes meer van de orochi, of alleen nog maar de schroefjes voor één socket? Want in dat laatste geval is hij waarschijnlijk nog wel te slijten op V&A...

Maar eveneens op V&A kun je ook vast wel een gevraagd-advertentie voor die mounting kit zetten. Goede kans dat iemand met een AMD-systeem nog de schroefjes heeft liggen en die aan jou kan verkopen.

• iamzero456
dezelfde schroefjes worden gebruikt voor de andere sockets dacht ik dus helaas 0 schroefjes gevonden. Ik kan ook op v&a de boel verkopen zonder schroefjes onder het mom van: heb je deze zelf nog? of heb je de mount kit voor 1155?

Ben ook van plan om een behuizing van 30 euro te nemen met usb 3.0 en een wat kleinere dan de huidige. De a6 3500 ziet er ook erg interessant uit. Ik ga deze middag even verder kijken.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 10:23
ik heb ook de sharkoon vaya, fijne kast.
Niet moeders mooiste, maar voor het geld een goed afgewerkte kast.
Die rode ventilator is best wel een herrieschopper, maar in de achterkant heb ik een Enermax utcb12 en die produceert maar 11 db, eigenlijk niet hoorbaar. Is misschien ook het overwegen waard, want een klein beetje airflow kan geen kwaad denk ik.

• iamzero456
Dit is het uiteindelijk geworden. Makkelijk portable kast met niet veel inhoud.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,60€ 37,60
1Sharkoon MS120€ 34,50€ 34,50
1Asrock H61M-GS€ 41,85€ 41,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 113,95

Werkt prima, nu alles geïnstalleerd met de g530 en hd6570. Nu morgen even stresstesten en kijken of hij niet uitvalt. Daarna gaan undervolten en meer stabiliteits testjes :)

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 13:54
OCZ vertex wordt erg afgekraakt op tweakers en andere website's vanwege plotselinge defecten.
Als ik jou was zou ik een samsung of een crucial nemen.

• iamzero456
4everfun schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:07:
OCZ vertex wordt erg afgekraakt op tweakers en andere website's vanwege plotselinge defecten.
Als ik jou was zou ik een samsung of een crucial nemen.
Die had ik nog liggen, er zit nu een 320gb gewone laptopschijf in van Samsung. Van de vertex ben ik op de hoogte ;) Is ook niet meegenomen in dit setup.

Bedankt voor je reactie iig.
Pagina: 1